ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر: ۷۰ درصد خانواده‌های افغانستانی نیازهای اولیه خود را نمی‌توانند تأمین کنند

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در بیانیه‌ای که جمعه ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن منتشر کرد، اعلام کرد که ادامه خشکسالی موجب افزایش گرسنگی و فقر در افغانستان شده است. این نهاد بین‌المللی وضعیت افغانستان را «یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان» توصیف کرده و گفته‌ است در میان فقر فزاینده، ۷۰ درصد خانواده‌های افغان قادر به تأمین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی‌ خود نیستند و این مسئله اثرات مخربی بر خانواده‌ها گذاشته است. در این بیانیه تأکید شده که سرپرستی بیشتر این خانواده‌ها را زنان بیوه، سالمندان، افراد دارای معلولیت و یا کودکان‌ برعهده دارند. براساس این بیانیه، سه میلیون کودک در افغانستان به‌دلیل ضعف ایمنی در معرض خطر سوءتغذیه و بیماری‌هایی مانند اسهال آبکی حاد و سرخک قرار دارند. به‌گفته فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر «هزاران نفر از مردم به تکدی‌گری در خیابان‌ها متوسل شده‌اند و قیمت اقلام ضروری به‌دلیل کاهش حواله‌ها و اقتصاد در حال فروپاشی، افزایش یافته است.» این فدراسیون از نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

زرتشت احمدی راغب علی‌رغم تکمیل نبودنِ مراحل درمان به اجبار به زندان بازگشت

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زرتشت احمدی‌راغب، فعال مدنی در شرایط نامناسب جسمانی دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند. بنابراین گزارش زرتشت احمدی‌راغب هفته گذشته به بیمارستان اعزام و تحت عمل جراحی معده قرار گرفت، اما با وجود تکمیل نبودن مراحل درمان به زندان بازگردانده شده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی، او از ۳ روز پیش به دلیل شرایط مامناسبی که دارد اقدام به اعتصاب غذا کرده است. خردادماه سال جاری زرتشت احمدی‌راغب حکم یک سال حبس تعزیری خود را که به صورت غیابی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار در بهمن ماه سال گذشته صادر شده بود، با خبر شد. در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات زرتشت احمدی راغب در خصوص پرونده جدیدی که پیش‌تر با شکایت شهرداری فردوسیه و رسول شریفیان مبنی بر «تبلیغ علیه نظام» علیه او گشوده شده، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. در جریان این جلسه دادگاه احمدی‌راغب بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل امضای نامه تقاضای استعفای علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. زرتشت احمدی راغب در تاریخ ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۰ روز از زندان اوین به بند ۴ زندان تهران بزرگ و نهایتا به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. زرتشت احمدی‌راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت‌های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است.

بن سلمان نخستین سفر خود به کشورهای منطقه پس از قتل جمال خاشقجی را آغاز می‌کند

محمد بن سلمان‌، ولیعهد عربستان سعودی هفته آینده به‌ترتیب به اردن، مصر و ترکیه سفر خواهد کرد تا درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله پرونده هسته‌ای ایران، آتش‌بس در یمن و پیامدهای جنگ اوکراین با مقام‌های این کشورها گفت‌وگو کند. این نخستین سفر منطقه‌ای بن سلمان به کشورهای خاورمیانه پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‎نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است. تقویت روابط دو جانبه با این کشورها و امضای چند سند همکاری در بخش‌های تجارت و انرژی از دیگر اهداف بن سلمان در این سفرهاست. عربستان سعودی همچنین قصد دارد پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه در نیمه ماه ژوئیه و برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با حضور بایدن، مواضع خود را با مصر و اردن هماهنگ کند. در نشست ریاض پادشاه اردن، رئیس جمهوری مصر و نخست‌وزیر عراق نیز شرکت خواهند کرد.

یک کارشناس: ایران تا ۱۰ سال آینده هم صادرکننده عمده گاز نمی‌شود

محمود خاقانی، که رسانه‌های ایران از او به‌عنوان کارشناس حوزه انرژی یاد می‌کنند به خبرگزاری کار (ایلنا) گفت: «ایران تا ۱۰ سال آینده نمی‌تواند به صادرکننده عمده گاز تبدیل شود، چون هرچه تولید می‌کند در داخل مصرف می‌کند.» او افزود: « قانون بهینه‌سازی مصرف تاکنون اجرا نشده و هنوز سیاست کلان انرژی نداریم.» خاقانی با تأکید بر این‌که برجام به سرانجام نرسید و تحریم‌ها ادامه پیدا کرد، گفت: «از همین رو جذب سرمایه به‌ویژه در صنعت نفت ایران آینده روشنی ندارد.» او همچنین با اشاره به قطعنامه‌ جدید شورای حکام علیه ایران گفت کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که نباید منتظر توافق با ایران باشند و برای تأمین امنیت انرژی با توجه به چالشی که با روسیه دارند شرکت توتال با قطر قرارداد بست. او گفت: «ما بازار گازی نداریم که نگران از دست رفتن آن باشیم حتی گاز را وارد هم می‌کنیم، در فصل‌هایی از سال هم به‌دلیل مصرف بالای داخلی گاز کم می‌آوریم و صادرات به همسایگان را قطع می‌کنیم و مجبوریم جریمه هم بپردازیم.» این سخنان در حالی بیان می‌شود که ایران با در اختیار داشتن ۳۳,۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی، در کنار روسیه یکی از دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است.

علم‌الهدی: برای بسیجیان آتش به اختیاربودن محور امور است

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، در سخنرانی خود برای بسیجیان این استان با بیان این‌که بسیجی نباید بی‌تفاوت بماند و باید در بحران‌ها از انقلاب دفاع کند، گفت: «در شرایط امروزی انقلاب، بسیجیان باید از تکلیف خود آگاه باشند و موضع‌گیری خود را مشخص کنند. پس از مشخص شدن تکلیف و وظیفه، بسیجی بصیر دستورالعمل لازم برای عمل به وظیفه را هم مشخص می‌کند و در این‌باره آتش به اختیاربودن محور امور است.» علم‌الهدی معنای حکم آتش به اختیار را که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده بود، به این معنا دانست که «تشکل‌های خدمتگزار نباید معطل سازمان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی بمانند و اگر قرار است گره از کار ملت باز کنند، در این حوزه باید آتش به اختیار عمل کنند». مجلس شورای اسلامی به‌تازگی اصلاحیه «قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» را در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار داد. از جمله تغییرات جدید قانون حمل سلاح توسط مأموران اضافه شدن ‌عبارتِ «و امنیتی» پس از عبارت «نیروهای انتظامی» در ماده چهار این قانون است که بر اساس آن به مأموران «انتظامی» برای «کنترل راهپیمائی‌های غیرقانونی، فرونشاندن شورش و بلوا و ناآرامی‌هایی که بدون به‌کارگیری سلاح مهار آن‌ها امکان‌پذیر نباشد» حق به‌کارگیری سلاح داده شده است. به این ترتیب، در تغییرات جدید مجوز حمل سلاح و استفاده از آن برای مقابله با اعتراضات به‌طور رسمی به «مأموران امنیتی»، و در چارچوب آن‌ها به «لباس‌شخصی‌ها» و «بسیجیان آتش به اختیار» نیز داده می‌شود.

ادامه بازداشت‌های گسترده معلمان: طاهر حامدی فعال صنفی استان کردستان هم دستگیر شد

همزمان با ادامه تجمعات اعتراضی معلمان در ایران نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز به بازداشت‌های گسترده فعالان صنفی معلمان ادامه می‌دهند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داد که طاهر حامدی، دبیر و فعال صنفی شهرستان سقز در استان کردستان همراه با ۲۰ نفر از فعالان صنفی سقز، ساعت دو بامداد پنج‌شنبه ۲۶ خرداد در منزل مسکونی خود بازداشت شده و هم‌اکنون در زندان مرکزی سقز زندانی است. این بازداشت‌ها ساعاتی قبل از آغاز تجمع سراسری معلمان ایران در روز پنج‌شنبه انجام شده است. با بازداشت طاهر حامدی شمار معلمان بازداشتی در روزها و هفته‌های اخیر به بیش از ۱۰۰ نفر رسید. بعد از ظهر چهارشنبه نیز محمود ملاکی و محسن عمرانی، از اعضای هیأت مدیره کانون معلمان بوشهر دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هر نوع برخورد قهری با فعالان صنفی را اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی دانسته و خواهان برچیده شدن این برخوردها و بازگرداندن آرامش به جامعه فرهنگیان کشور شده است.