ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان خصوصی ایران از آغاز واگذاری #بنگاه‌های_اقتصادی #نهادهای_نظامی در چند ماه آینده خبر داد

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران از آغاز واگذاری #بنگاه‌های_اقتصادی #نهادهای_نظامی در چند ماه آینده خبر داد. او گفته که هفته گذشته با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در باره این موضوع گفت‌گو کرده و فهرستی از شرکت‌های قابل واگذاری وزارت دفاع تهیه شده است. به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی برخی از این شرکت‌ها به صورت مستقیم توسط وزارت دفاع فروخته خواهد شود و بخش دیگری از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار خواهد شد. پوری حسینی جزئیات بیشتری در باره تعداد شرکت‌های قابل واگذاری نهادهای نظامی بیان نکرده اما گفته که سهام بخشی از این بنگاه‌ها متعلق به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و برای همین «قابل واگذاری نیست». امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دی ۱۳۹۶ از دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به نهادهای نظامی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی خبر داد. این اظهارات اما واکنش فرماندهان سپاه پاسداران که در مقایسه با دیگر نهادهای نظامی بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تری دارد، را به دنبال داشت. محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران اعلام کرد که از ابلاغیه واگذاری بنگاه‌های نیروهای مسلح «بی‌اطلاع است و نتوانسته به چنین ابلاغیه‌ای دسترسی پیدا کند». او در عین حال فعالیت‌های اقتصادی سپاه را «غیراقتصادی» و «عمرانی» عنوان کرد که«منافع و درآمدی برای سپاه ندارد». اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه سپاه پاسداران با بیان اینکه از جزئیات دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر واگذاری بنگاه‎های اقتصادی سپاه و ارتش «خبر ندارد»، فعالیت‌های اقتصادی سپاه را «عمرانی» و برای «کمک به دولت» توصیف کرد.

#کوبا واگذاری اینترنت همراه به شهروندانش را آغاز کرد

#کوبا واگذاری اینترنت روی گوشی‌های تلفن همراه را آغاز کرد. خبرنگاران نخستین‌ افرادی خواهند بود که قادر به استفاده از اینترنت روی گوشی‌هایشان هستند. تا پایان سال میلادی جاری، دیگر شهروندان کوبا نیز قادر به استفاده از خدمات اینترنتی همراه خواهند شد. یک کمیسیون دولتی به ریاست #میگل_دیاز_کانل، رئیس‌جمهوری جدید کوبا اخیراً پیشنهاد قانون اساسی تازه‌ای را داده است که بر اساس آن مالکیت خصوصی و بازار آزاد به رسمیت شناخته می‌شوند. این قانون اساسی باید در همه‌پرسی به تأیید مردم برسد. دیاز کانل ارائه اینترنت همراه را راهی برای تقویت کسب‌و‌کار خصوصی و «دفاع مردم از انقلاب‌شان» خوانده. تحلیل‌گران اما معتقدند که دسترسی آزاد به اینترنت کنترل حکومت کوبا بر جریان اطلاعات را تضعیف خواهد کرد و انحصار رسانه‌ای دولت را درهم خواهد شکست.

احکام ۲۸۵ نفر از #درویشان_گنابادی صادر شد: ۶۹ سال #حبس، ۴۴۴ ضربه #شلاق و ۱۴ سال #تبعید، احکام جدید برای ۱۰ درویش محبوس در #زندان_تهران_بزرگ

#دادستان_تهران خبر از صدور احکام قضایی برای ۲۸۵ نفر از #دراویش_گنابادی بازداشت شده در جریان اعتراضات اسفند ماه ۹۶، موسوم به قائله #گلستان‏_هفتم داده است. سایت #مجذوبان_نور که خبرهای مربوط به #درویشان_گنابادی را پوشش می‌دهد نیز به جزییات احکام صادر شده برای ۱۰ نفر از این درویشان که در زندان تهران بزرگ زندانی‌اند، پرداخته است. این احکام که در #دادگاه_انقلاب به ریاست قاضی‌ها #ابوالقاسم_صلواتی و #ماشاالله_احمدزاده صادر شده، از این قرارند: #رضا_رضایی: ۱۳ سال #حبس_تعزیری، ۱۴۸ ضربه #شلاق و دو سال #تبعید به میرجاوه. #اکبر_بیرانوند: هفت سال حبس تعزیری، دو سال تبعید به زهک سیستان و بلوچستان و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی. #علی_بهادری: هفت سال #حبس_تعزیری، دو سال تبعید به میرجاوه و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی. #سیامک_سهرابی: هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید. #ایرج_مدحی: هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید. #رامین اشکوه: هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی. #بیژن_سلطانی: هفت سال حبس تعزیری. #فرهنگ_بوذری_خرازی: شش سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال #ممنوع‌الخروجی. #فرنام_فرهنگ: شش سال حبس تعزیری. #مهرداد_عینی: دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی. این درویشان در جریان حادثه #گلستان_هفتم با ضرب و شتم شدید بازداشت شده و در فرآیند بازجویی و محاکمه از حق دسترسی به وکیل و حق #دادرسی_عادلانه محروم بوده‌اند. در جریان تجمع درویشان گنابادی که به حمله نیروهای امنیتی و سرکوب تجمع‌کنندگان انجامید، سه مامور پلیس کشته، ۳۰۰ نفر از درویشان دستگیر و #محمد_راجی، یکی از درویشان، در بازداشت جان باخت. مقام‌های قضایی مرگ محمد راجی یکی از دارویش گنابادی را تایید کرده اما گفته‌اند که او در هنگام بازجویی کشته نشده است. خانواده آقای راجی می‌گویند ماموران اجازه دیدن پیکر او را نداده و شبانه دفنش کرده‌اند.

دادستان تهران: #نیروی_انتظامی با همکاری #صداوسیما اعترافات اجباری #مائده_هژبری را تهیه و پخش کرد

پخش #اعتراف‌های_اجباری چهره‌های مشهور اینستاگرام،‌ از جمله مائده هژبری ۱۷ ساله با واکنش گسترده مردم و حتی شماری از سیاستمداران محافظه‌کار و اصلاح‌طلب مواجه شد. #عباس_جعفری_دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران سه‌شنبه ۲۶ تیر تلاش کرد تا #قوه_قضائیه را از مسئولیت این کار مبرا کند. او در نشستی با چندتن از مدیران مسئول رسانه‌ها گفت که قوه قضائیه نقشی در تهیه و پخش اعتراف‌های اجباری چهره‌های مشهور اینستاگرام، از جمله مائده هژبری نداشته است. او درباره پخش این اعترافات در برنامه «#بیراهه» گفت: «قاضی به پلیس اطلاعات و امنیت #ناجا پیشنهاد کرد در این زمینه اقدام پیشگیرانه انجام گیرد و در مورد نحوه این اقدامات نیز تاکید کرد که انتشار هرگونه مستند یا اجرای طرحی در این زمینه باید با تایید قاضی پرونده باشد. بنابر این قاضی پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشی نداشته است. پلیس این دستور را به بخش معاونت اجتماعی ناجا ارسال کرد و با همکاری صدا و سیما مستند مذکور تهیه و پخش شد. دستور قضایی قاضی شامل دو بخش است اول تهیه طرح پیشگیرانه که تاکید شده بود قاضی پیش از اجرا، آن را ببیند؛ اما طرح مذکور به رؤیت قاضی نرسید.» دادستان تهران اما در ادامه به منتقدان هم تاخت و گفت «موجب تأسف است که عده‌ای برای کسانی که بی‌حیایی را در فضای مجازی ترویج می‌کنند دل می‌سوزانند.» مائده هژبری و چند رقصنده دیگر مدتی قبل به دلیل راه‌اندازی صفحات اینستاگرامی و انتشار فیلم رقص تحت تعقیب قرار گرفتند.

اعتراض #نرگس_محمدی به رییس #قوه_قضاییه به دلیل #ممنوع‌الخروج شدن خواهرش

#نرگس_محمدی، فعال #حقوق_بشر زندانی در #زندان_اوین در نامه‌ای به #صادق_آملی_لاریجانی، از #قوه_قضاییه به دلیل #ممنوع‌الخروج کردن خواهرش انتقاد و به این اقدام اعتراض کرد. خواهر خانم نرگس محمدی از سفر به #فرانسه منع شده است. در بخشی از نامه خانم محمدی آمده است که اگر «این رفتارهای غیرقانونی» و «عدم رسیدگی مسئولان» تداوم یابد، دست به اقدام اعتراضی خواهد زد. خواهر نرگس محمدی قصد داشت نیمه اول تیر ماه امسال برای دیدار با فرزندان خردسال خواهرش به فرانسه سفر کند اما مقام‌های مسئول مانع از انجام این سفر شدند. به دنبال زندانی شدن نرگس محمدی فرزندان او به فرانسه منتقل شدند تا در کنار #تقی_رحمانی، پدرشان، زندگی کنند. تقی رحمانی بر اثر فشارهای مقام‌های امنیتی و قضایی و صدور دستور اجرای حکم پنج سال زندان، در سال ۹۰ مجبور به مهاجرت اجباری شد و به فرانسه رفت. نرگس محمدی تا به حال با انتشار نامه‌هایی سرگشاده‌ خطاب به مقام‌های ارشد قضایی، به نحوه رفتار زندانبانان و مقام‌های امنیتی در #زندان اعتراض کرده است. او که در حال حاضر به #مراقبت_پزشکی نیازمند است، با حکم شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب اسلامی #تهران به ریاست قاضی #ابوالقاسم_صلواتی، پس از تجمیع احکام صادر‌ شده به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. ۱۰ سال از مجموع ۱۶ سال حکم صادر شده برای او به دلیل فعالیتش در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت‌آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. حبس نرگس محمدی تاکنون با اعتراض نهادهای بین‌المللی حقوق بشری مواجه شده است. او امسال جایزه ساخارف، جایزه انجمن فیزیک ایالات متحده برای فعالان حقوق بشر را دریافت کرد.

#اعتصاب کارگران نفتی در #نروژ به افزایش #قیمت_نفت انجامید

کارگران صنعت نفت #نروژ دست به اعتصاب زده‌اند. این #اعتصاب_کارگری از سه‌شنبه پیش آغاز شد اما به تدریج گسترش یافت و صدها کارگر از دوشنبه ۱۶ ژوئیه / ۲۵ تیر در اعتراض به دستمزدها و حقوق بازنشستگی پایین به اعتصاب پیوستند. اتحادیه کارگران نفتی از کارفرمایان خواسته بود تا دستمزدها را افزایش دهند اما کارفرمایان با این خواسته مخالفت کردند. اعتصاب چندصدنفره هنوز اختلالی در تولید #نفت این کشور ثروتمند اروپایی ایجاد نکرده اما ناظران نسبت به گسترش بیشتر آن هشدار داده‌اند. قیمت نفت پس از افزایش تولید آن به خاطر بازگشایی بندرهای لیبی و توافق افزایش تولید نفت سازمان «#اوپک» کاهش یافته بود اما با اعتصاب کارگران نروژی افزایش اندکی یافت. قیمت نفت خام برنت اکنون پس از ۲۸ سنت افزایش به ۷۲,۱۲ دلار آمریکا در هر بشکه رسیده است. #دونالد_ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در هفته‌های اخیر بارها از اوپک خواسته که با افزایش تولید قیمت نفت را پایین بیاورد. این در حالی است که صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا در معرض خطر قرار گرفته و ممکن است به یک سوم میزان فعلی کاهش یابد. گزارش مشروح درباره کاهش صادرات نفت ایران را به زودی در «زمانه» بخوانید.

# سپرده‌گذاران_کاسپین در رشت: حاصل یک عمر ما زیر عباست امروز

#سپرده‌گذاران_موسسه_مالی_کاسپین_رشت روز سه شنبه۲۶ تیر۹۷ مجددا مقابل دفتر این موسسه در رشت تجمع اعتراضی برپا کردند و خواستار بازپرداخت سپرده‌های خود شدند. سپرده‌گذاران معترض بنری به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: در کشورما دزدها آزادند؛ غارت شدگان تهدید؛ بازداشت؛ زندانی میشوند آنها شعار می‌دادند: ‌ بسه دیگه حیا کنید پول ما رو رها کنید، عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حاصل یک عمر ما زیر عباست امروز، لاریجانی ها دزدن مجلس ما دزدن، بسه دیگه حیا کنین پول ما رو رها کنین، فریاد فریاد، از این همه بیداد.

دست‌کم ۵۰ شهروند #رفیع در #هویزه خوزستان به علت آلودگی میکروبی #آب_آشامیدنی بیمار شدند

دست‌کم ۵۰ تن از ساکنان شهر #رفیع در شهرستان #هویزه،‌ استان #خوزستان به علت آلودگی میکروبی شبکه آب آشامیدنی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این شهروندان به علت آلودگی آب به اسهال مبتلا شده‌اند و شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید نیمی از آنها مبتلا به اسهال خونی هستند. به گفته سلمان‌زاده، «آب شبکه رفیع قطع نشده بود و شبکه آب آلوده شده بود،‌ امیدواریم شرکت آب و فاضلاب آب شرب سالم در اختیار مردم قرار دهد.» چندی پیش نیز ورود آب خام به شبکه مصرف و استفاده از آب چشمه برای جلوگیری از قطع آب باعث مسمومیت بیش از ۲۱۰ تن در دهستان #ابوالفارس خوزستان شد.

#محمد_حبیبی، فعال صنفی معلمان، اول مرداد در شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب محاکمه می‌شود

وکیل مدافع #محمد_حبیبی، فعال صنفی معلمان، خبر از تعیین اول مرداد ماه به عنوان زمان رسیدگی به اتهامات موکلش در شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب داده است. #حسین_تاج ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری دانشجویان #ایران (ایسنا) گفته است: «خانواده محمد حبیبی بارها به مراجع مختلفی مثل وزیر #دادگستری، معاون وزیر #آموزش‌و‌پرورش، کمیسیون‌های #اصل_۹۰، آموزش و قضایی #مجلس، ستاد #حقوق_بشر #قوه_قضاییه و معاون #دادستان_تهران مراجعه کرده‌اند و مشخصا خواستار رسیدگی به وضعیت جسمی محمد حبیبی شده‌اند که اصلا وضعیت خوبی ندارد.» تاج گفته است دیگر خواسته خانواده آقای حبیبی انتقال او به #زندان_اوین است. محمد حبیبی اکنون در #زندان_بزرگ_تهران نگهداری می‌شود اما وکیل او گفته است: «آقای حبیبی به دلیل اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت شدند و {قرار بازداشت} تبدیل به #وثیقه شد و مجددا وثیقه سابق ملغی شد. بنابراین ایشان باید به زندان اوین منتقل شوند اما به نظر ضابطین ایشان در زندان بزرگ نگهداری شدند و متاسفانه علی‌رغم همه قول‌های مساعدی که به ما و خانواده ایشان داده شد، تاکنون اقدامی نشده است.» حسین تاج درباره اعتراض به قرار بازداشت محمد حبیبی نیز گفته است: «متاسفانه اعتراض ما درشعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان رد شد. این رای قطعی است اما پس از دو ماه مجددا با تمدید قرار می‌توانیم به آن اعتراض کنیم.» محمد حبیبی ۲۰ اردیبهشت امسال در جریان #تجمع_فرهنگیان به مناسبت #هفته_معلم بازداشت شد. او روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی از #زندان آزاد شده بود. حبیبی روز ۱۲ اسفند سال ۹۶ در مقابل مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کرد توسط ماموران لباس شخصی و با اعمال خشونت بازداشت شده بود.

«مرگ #مریم_فرجی بر اثر خفگی بوده است»

رسانه‌‌های داخلی در #ایران با رد شائبه سیاسی بودن قتل #مریم_فرجی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بین‌الملل که در جریان #اعتراضات_سراسری دی ماه سال ۹۶ بازداشت شده بود، دلیل مرگ او را با استناد به اعترافات متهم به قتل، خفگی اعلام کرده‌اند. روزنامه جام‌جم روز سه‌شنبه ۲۶ تیر در گزارشی نوشته است: «بر اساس اعترافات قاتل که با ادله کشف شده در صحنه جنایت مطابقت دارد، انصراف دختر جوان از ازدواج با قاتل، انگیزه این قتل بوده است. خانواده مریم نیز پس از کشف جسد، هویت او را شناسایی کردند.» خبرگزاری مهر نیز از قول سرهنگ جواد صفایی، رییس پلیس آگاهی استان البرز نوشته است: «... جسد دختر جوان در اطراف شهرستان فردیس کشف و تحقیقات پلیس برای شناسایی قاتل آغاز شد. بر اساس سرنخ‌های موجود و نیز تحقیقات محلی، کارآگاهان به فردی که خواستگار دختر جوان بود، مظنون شده و وی را دستگیر کردند. متهم به قتل در ابتدا منکر حقایق شد اما در مقابل ادله و شواهد موجود به‌ ناچار لب به اعتراف گشود و اقرار کرد به علت اختلافات با مقتول، مریم را به قتل رسانده و پس از سوزاندن پیکرش در اطراف فردیس، وی را در همان محل دفن کرده است.» در گزارش‌های منتشر شده از قول متهم آمده است: «... او (مریم) ادعا کرد یکی از اساتید دانشگاه از او خواستگاری کرده و قصد دارد با او ازدواج کند. با شنیدن این حرف، کنترل خود را از دست دادم و با دست و شال خفه‌اش کردم ....» مریم فرجی، ۳۳ ساله، دانشجوی ارشد مدیریت بین‌الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار استان تهران، دی‌ماه سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شد و ۱۰ روز در بند ۲۰۹ اوین زندانی بود.

ارتش سوریه یک تپه استراتژیک مشرف بر #بلندی‌های_جولان را از کنترل شورشیان خارج کرد

ارتش #سوریه اعلام کرده که بر تپه استراتژیک «الحاره» در جنوب غربی سوریه تسلط یافته است. این تپه مشرف بر #بلندی‌های_جولان در مرز سوریه و اسرائیل است. نیروهای دولت دمشق یکشنبه ۱۵ ژوئیه / ۲۴ تیر عملیات زمینی علیه شورشیان در #قنیطره و بخش‌های باقیمانده استان درعا را آغاز کردند. آنها پیش‌تر کنترل اکثر مناطق استان درعا در همسایگی قنیطره، از جمله شهر #درعا معروف به «گهواره انقلاب» را از دست مخالفان مسلح خارج کرده بودند. تپه الحاره مرتفع‌ترین مکان استان درعا در مرز با استان قنیطره است. این تپه اکتبر ۲۰۱۴ به دست شورشیان افتاد و پیش از آن محل استقرار رادارهای دفاع هوایی سوریه بود. ارتش سوریه همچنین مدعی است که کنترل شهر مسحره در قنیطره، در ۱۱ کیلومتری مرز جولان را از آن خود کرده. جنگنده‌های #روسیه و سوریه چندین شهر در قنیطره را هدف بمباران‌های سنگین خود قرار داده‌اند. اسرائیل پیش از این تهدید کرده بود که اجازه حضور نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت آنها از جمله #حزب‌الله_لبنان را در نزدیکی مرزهایش نخواهد داد. یک مقام اسرائیلی به «رویترز» گفته است که بنیامین #نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور با ولادیمیر #پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بر سر حفظ بشار اسد به عنوان رئیس دولت دمشق به این شرط توافق کرده‌اند که ایران نیروهای خود را از نزدیکی مرزهای اسرائیل در وهله اول و از سوریه به طور کلی خارج کند. اسرائیل در روزهای گذشته به برخی مواضع نیروهای مرتبط با سپاه قدس ایران در سوریه حمله کرده است. #دونالد_ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز دوشنبه در نشست مشترک با پوتین بر سر همکاری در سوریه گفت که همتای روس او به امنیت اسرائیل متعهد است.

#گزارشگران_بدون_مرز با انتقاد از بازداشت دوباره #امیرحسین میراسماعیلی، #روزنامه‌نگار روزنامه #جهان_صنعت، خواستار آزادی فوری او شد

سازمان #گزارشگران_بدون_مرز خواستار آزادی فوری #امیرحسین_میراسماعیلی، #روزنامه‌نگار بازداشت شده روزنامه #جهان_صنعت شده است. این سازمان روز دوشنبه ۲۵ تیر ماه با انتقاد از بازداشت دوباره این روزنامه‌نگار علت احتمالی بازداشت او را «انتشار توییتی درباره همیاری کمیته امداد امام خمینی با مردم غزه در ماه رمضان» دانسته است. او در پاسخ به توییتی درباره کمیته امداد نوشته بود «این نهاد از پول گردآوری شده مردم ایران به ساکنان غزه کمک کرده است.» امیرحسین اسماعیلی روز ۲۱ تیر ماه بازداشت شده است. او چهارم اردیبهشت ماه امسال هم به دلیل شوخی توئیتری با امام هشتم شیعیان بازداشت شده بود. خبرگزاری مهر گزارش کرده بود که او حین فرار از کشور دستگیر شده است. در آخرین‌ گزارش سالانه‌ سازمان گزارشگران بدون مرز درباره «آزادی رسانه» در جهان، #ایران در رتبه ۱۶۴ از ۱۸۰ کشور قرار دارد و در مقایسه با سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته است.

شهرستان #ایذه در استان #خوزستان با بحران #آب آشامیدنی مواجه شد

شهرستان ایذه در استان خوزستان با بحران تأمین آب آشامیدنی مواجه شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به رسانه‌های داخلی گفته است در ایذه که حدود ۴۰ هزار مشترک دارد، باید در حالت نرمال حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار متر مکعب آب تولید شود تا بتوان نیاز آبی مردم را تامین کرد. در حال حاضر اما تولید آب در این شهرستان به حدود ۳۳ هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده است. آب آشامیدنی ایذه از طریق چاه‌های استان خوزستان تهیه می‌شود. در سال ۹۵ مجموع آبدهی چاه‌های استان ۴۴ هزار متر مکعب در شبانه روز بود که این میزان در سال جاری کاهش پیدا کرده و به فقط ۳۰ هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده است. ایذه ۴۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

#وزارت_بهداشت: تا ۱۵ سال آینده جمعیت #ایران به سمت پیری پیش می‌رود. زوج‌های ایرانی تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از روند رو به رشد پیری جمعیت در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است: پنجره جمعیتی در ایران در ۱۵ سال آینده به طرف بسته شدن می‌رود. یعنی تعداد جوانان مولد کاهش پیدا می‌کند و جمعیت به سمت پیری می‌رود. به گفته حامد برکاتی در دو سال اخیر تعداد موالید ۴۰ تا ۵۰ هزار مورد کمتر شده است و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند.

تولید #خودرو در #ایران کاهش یافته و درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل #کسری_قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها باقی مانده است

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرده که به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی ایران برای تخصیص ارز، در چند هفته اخیر تولید خودرو در ایران کاهش یافته و در همان حال درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که یکی دیگر از مشکلاتی که بانک مرکزی برای خودروسازان به وجود آورده، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک است. نجفی‌منش گفته است: برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است. بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده.

#محمد_کاظمی، نماینده مجلس شورای اسلامی: #فیلترینگ_تلگرام به طور جدی شکست خورده

محمد کاظمی، نماینده ملایر و عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از شکست کامل طرح فیلترینگ تلگرام خبر داده. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است: تقریبا تمام افرادی که از تلگرام استفاده می‌کردند پس از فیلتر شدن هم در حال استفاده از آن هستند و فیلترینگ تلگرام به طور جدی با شکست مواجه شد.فیلترینگ هاتگرام و تلگرام طلایی هم به ریزش مخاطب تلگرام کمک نمی‌کند.

#سازمان_ملل: بیش از یک میلیارد نفر از ساکنان مناطق گرمسیر به دلیل نبود وسایل سرمایشی کافی در معرض خطرند

سازمان ملل متحد بر اساس پژوهشی که در ۵۲ کشور در مناطق گرمسیر جهان انحام داده به این نتیجه رسیده است که بیش از یک میلیارد و صد میلیون نفر از ساکنان این مناطق وسایل سرمایشی کافی در اختیار ندارند و به همین سبب سلامت آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته است. برخی از این مناطق در استان خوزستان ایران واقع شده‌اند. قطعی برق و نبود آب آشامیدنی کافی در برخی شهرها مانند اهواز و خرمشهر و آبادان به این بحران دامن زده است.