نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتمین روز حضور #رانندگان_اخراجی_شرکت_واحد مقابل #وزارت_کار

#فرحناز_شیری، #رضا_شهابی و #حسن_سعیدی، سه تن از پنج راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که در ارتباط با فعالیت در #سندیکای_کارگران_و_رانندگان_شرکت_واحد از کار اخراج شده‌اند، چهارشنبه ۲۶ تیر نیز مقابل #وزارت_کار تجمع کردند و خواستار بازگشت به کار شدند. این هفتمین روز از تجمع رانندگان اخراجی شرکت واحد مقابل وزارت کار است. بر روی پلاکارد این رانندگان معترض نوشته شده بود: «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و وزارت کار با پرونده‌سازی ما را از کار اخراج کرده‌اند. علیرغم سال‌ها پیگیری هیچ مسئولی پاسخگو نیست. ما خواهان بازگشت به کاریم.» رضا شهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم‌زاده، حسین کریمی سبزوار و فرحناز شیری، پنج تن از رانندگان شرکت واحد به دلیل شرکت در مبارزات صنفی و عضویت در سندیکای شرکت واحد اخراج شده‌اند. آن‌ها خواستار بازگشت به کارند. به نوشته سندیکای شرکت واحد، «نامه نگاری و دخالت نهادهای امنیتی در رسیدگی به پرونده‌های آنان، سوء استفاده مدیریت شرکت واحد از فساد اداری موجود در مراجع رسیدگی همچنین همراهی وزارت کار با اعمال فشار صورت گرفته از جانب نهادهای امنیتی برای ادامه اخراج این رانندگان» مانع از بازگشت این رانندگان به کار بوده است.

یک #کارگر ۲۲ ساله در #زنجان بر اثر سقوط از بالابر جان باخت

کارگر ۲۲ ساله‌ای که در زنجان مشغول کار بود در اثر سقوط از بالابر جان باخت. مختار شیرمحمدی، فرمانده انتظامی شهرستان زنجان گفته است که این #کارگر پس از سقوط و پیش از انتقال به بیمارستان در اثر شدت صدمات جان باخته است. او زمان حادثه را اعلام نکرد. روزانه در ایران ده‌ها #حادثه_کار رخ می‌دهد که تعدادی از آن به مرگ کارگران می‌انجامد.

اعتراض #کارگران_شهرداری_منجیل به عملی نشدن وعده پرداخت مزدها

حدود ۴۰ کارگر #شهرداری_منجیل هنوز #دستمزدهای_عقب‌افتاده خود را دریافت نکرده‌اند و معترض هستند. آنها شنبه ۲۲ تیر تجمع اعتراضی خود را با این وعده معاون فرمانداری پایان داده بودند که معوقات مزدی‌شان طی ۴۸ ساعت پرداخت خواهد شد. کارگران عیدی و سنوات سال ۹۷، نیمی از دستمزد فروردین و اردیبهشت و حقوق کامل خرداد را طلبکارند و بارها برای دریافت مطالبات خود به دفتر شهردار و شورای شهر منجیل مراجعه کرده‌اند. آن‌ها آخرین بار شنبه ۲۲ تیر مقابل اداره کار رودبار تجمع کردند. کارگران درباره این تجمع به ایلنا گفته‌اند: «روز شنبه هفته جاری (۲۲ تیر ماه) برای معوقات مزدی و مشخص نبودن وضعیت پرداخت دستمزدمان در مقابل ساختمان اداره کار شهرستان رودبار دست به اعتراض صنفی زدیم. که در نهایت سرپرست اداره کار شهرستان رودبار با حضور در جمع متعرضان و در تماس تلفنی با معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رودبار به کارگران وعده پرداخت معوقات مزدی کارگران را در ۴۸ ساعت آینده را داد و در نتیجه با اعتماد به این وعده‌ها به اعتراض یک روزه خود خاتمه دادیم.» کارگران بسیاری از شهرداری‌ها با تعویق مطالبات و پرداخت حق بیمه دست و پنجه نرم می‌کنند. از جمله امروز چهارشنبه ۲۶ تیر کارگران شهرداری لوشان که هفت ماه است دستمزد نگرفته‌اند مقابل دادگستری رودبار تجمع کردند و خواستار تسریع در پرداخت مزد خود شدند.

معاون کنسولگری ترکیه در تیراندازی در #اربیل کشته شد

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که چهارشنبه ۱۷ ژوئیه/۲۶ تیر معاون کنسولگری ترکیه در اقلیم کردستان در رستوران «حقه‌باز» در منطقه «عین کاوه» اربیل در نزدیکی فرودگاه این شهر به قتل رسید. رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند که سه تن از کارکنان کنسولگری ترکیه در اربیل نیز در این تیراندازی کشته شده‌اند. وزارت خارجه ترکیه اما این موضوع را تأیید نکرده است. به گزارش شبکه روداو نیروهای امنیتی برای یافتن عاملان تیراندازی اطراف رستوران را محاصره کرده‌اند. دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که این حمله را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

سخنگوی #سازمان_حفظ_نباتات: هجوم #ملخ‌های_صحرایی در کشور به پایان رسید

محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات چهارشنبه ۲۶ تیر اعلام کرد که هجوم آفت ملخ‌‌های صحرایی به مزارع ایران به پایان رسیده است. به گفته این مقام مسئول از ۱۰ روز گذشته تاکنون ریزش تازه‌ای از ملخ‌های صحرایی در ایران ثبت نشده. از اواخر فروردین سال جاری ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایران در ۹ استان کشور در معرض هجوم آفت ملخ قرار گرفت. محمدرضا میر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که مبارزه با آفت ملخ ۳۷ میلیارد تومان هزینه داشته است. استان‌های کرمان و هرمزگان بیش از سایر استان‌های ایران در معرض هجوم ملخ‌ها قرار داشتند. به گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات ملخ‌های صحرایی که از عربستان به ایران هجوم آورده بودند، ایران را به مقصد هند و پاکستان ترک کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که با آغاز زمستان مرحله بعدی حمله آن‌ها به مزارع کشور آغاز شود.

#هوشنگ_کوشکی از فعالان صنفی #معلمان در ایران بازداشت شد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که نیروهای امنیتی هوشنگ کوشکی، فعال صنفی معلمان در شهر معمولان استان لرستان را عصر روز دوشنبه ۲۴ تیر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. این فعال صنفی حدود ساعت ۶ بعد از ظهر دوشنبه در حوزه تصحیح اوراق یکی از مدارس بخش معمولان بازداشت شده است. گفته می‌شود مأموران امنیتی پس از بازداشت او، فیلم دوربین‌های مداربسته موجود در محل بازداشت را نیز ضبط کردند. هوشنگ کوشکی به‌تازگی از #بیانیه_۱۴_نفر از کنشگران مدنی کشور در مخالفت با حکومت ایران حمایت کرده بود. تاکنون محمد نوری‌زاد و محمد مهدوی‌فر دو نفر از امضاکنندگان این بیانیه بازداشت شده‌اند. همچنین رضا مهرگان، محمدحسین سپهری و جواد لعل‌محمدی از دیگر امضاکنندگان این بیانیه نیز در هفته‌های اخیر از سوی افراد ناشناس مورد حمله، تهدید و ضرب وشتم قرار گرفته‌اند.

آمریکا بیش از ۴۰ میلیون دلار به اپوزیسیون #ونزوئلا کمک می‌کند

دولت آمریکا می‌خواهد ۴۱,۹ میلیون دلار به اپوزیسیون ونزوئلا کمک کند. این مبلغ قرار بود برای کمک‌های بشردوستانه در جهت پرداخت حقوق، بلیط هواپیما، تبلیغات و کمک‌های فنی برای انتخابات و آموزش کشورداری به گوآتمالا و هندوراس پرداخت شود اما وزارت خارجه آمریکا پیش از این در ماه ژوئن سال جاری اعلام کرد که کمک‌های مالی به این دو کشور و السالوادور را به دلیل آن‌که این کشورها برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی تلاش چندانی نکرده‌اند، کاهش می‌دهد.

صدها کارگر تعاونی‌های #سهام_عدالت هنوز به خاطر ۳۵ ماه دستمزد معوقه بلاتکلیف‌اند

بیش از ۱۵۰۰ کارگر #تعاونی‌های_سهام_عدالت بایت ۳۵ ماه #دستمرد_معوقه خود هر یک ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان از دولت طلبکارند. سازمان خصوصی‌سازی، کارفرمای این تعاونی‌ها، سرانجام بدهی ۱۰۰ تن از #کارگران را بطور کامل پرداخت کرده است و ۵۰۰ تن دیگر نیز ۳۵ میلیون تومان، یعنی معادل نیمی از طلب خود را دریافت کرده‌اند اما سایر کارگران بلاتکلیف مانده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از حسین امینی‌خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور نوشت: «سرانجام پس از سال‌ها چالش کارگری با اتمام واگذاری سهام عدالت از سال ۹۴ تاکنون، حدود ۳۵ ماه از مطالبات معوقه حدود ۶۰۰ نفر از کارکنان دفاتر تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشور بر اساس بودجه ۲۵ میلیارد تومانی هیات وزیران پرداخت شد.» اما تعداد کارکنان این تعاونی‌ها بیش از ۱۵۰۰ تن است. به گفته‌ امینی‌خواه، در هر یک از تعاونی‌ها دو تا شش تن به کار اشتغال دارند اما سازمان خصوصی‌سازی نیمی از مطالبات دو تن از هر واحد تعاونی را پرداخته است. او گفته است این دوتن به ناچار باید دریافتی خود را با دیگران تقسیم کنند. کارکنان سهام عدالت که از کمک‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام هستند، در سال‌های اخیر بارها مقابل سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شده‌اند. به گفته‌ی بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کارگران علاوه بر تعویق مزدها با عدم امنیت شغلی هم مواجه‌اند اما بزرگترین مشکل آن‌ها عدم پرداخت حق بیمه آن‌ها به تامین اجتماعی است که سال است به تعویق افتاده و سازمان خصوصی‌سازی نیز حاضر به پرداخت آن نیست.

تجمع #کارگران شهرداری لوشان مقابل دادگستری #رودبار در اعتراض به هفت ماه تعویق مزد

گروهی از #کارگران_شهرداری_لوشان که هفت ماه دستمزد نگرفته‌اند، چهارشنبه ۲۶ تیر مقابل #دادگستری_رودبار تجمع کردند و خواستار پرداخت هر چه سریع‌تر دستمزد خود شدند. شهرداری لوشان با مشکل نقدینگی روبروست و برای پرداخت بدهی‌های خود از جمله حقوق معوقه کارگران، یک کارخانه شن و ماسه و آسفالت را در ازای یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان به بخش خصوصی واگذار کرده، اما هنوز دستمزد معوقه کارگران را نپرداخته است. حساب شهرداری لوشان با شکایت تعدادی از طلبکاران از جمله سازمان تامین اجتماعی با حکم قضایی مسدود شده است. بزرگترین طلبکار شهرداری لوشان سازمان تامین اجتماعی است که دو میلیارد تومان از شهرداری لوشان طلبکار است. کارگران #شهرداری_لوشان پیش از این نیز چند بار در اعتراض به تعویق مزدها دست به اعتراض زده بودند. طرح واگذاری دو کارخانه شن و ماسه و آسفالت شهرداری هم مورد اعتراض کارگران قرار داشت، زیرا با واگذاری کارخانه‌ها- که اکنون یکی از آن‌ها به فروش رسیده- حدود ۵۰ کارگر این دو کارخانه با خطر بیکاری مواجه می‌شوند.

اکثریت #مجلس_نمایندگان_آمریکا توئیت جنجال‌برانگیز #ترامپ را «نژادپرستانه» دانست

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۰ رأی موافق در مقابل ۱۸۷ رأی مخالف، توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور علیه چهار تن از نمایندگان دموکرات را محکوم کرد و آن را نژادپرستانه خواند. در قطعنامه مجلس نمایندگان آمده است که «اظهارات نژادپرستانه» ترامپ به «ترس و نفرت آمریکایی‌های جدید و رنگین‌پوستان مشروعیت بخشید و سبب افزایش آن شد». مجلس نمایندگان آمریکا در این قطعنامه گفته است که «این مهاجران و فرزندانشان هستند که آمریکا را قوی‌تر کرده‌اند». ترامپ یکشنبه ۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه در یک پیام توئیتری خواهان بازگشت نمایندگان زن کنگره که تباری خارجی دارند به کشورهایشان شد. او گفت آن‌ها به‌جای این‌که به دولت آمریکا بگویند که چه باید بکند مسائل کشورهای خود را حل کنند. جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که با تصویب قطعنامه علیه سخنان ترامپ به‌دنبال منافع سیاسی خود هستند.

#نجفی: مقصرم اما اتهام قتل عمل را قبول ندارم – وکیل اولیای دم: شما که وزیر بودید، نوک مداد را نشکسته‌اید که بگویید اشتباه کرده‌ام

دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران صبح چهارشنبه ۲۶ تیر به صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. وکیل مدافع اولیای دم محمد علی نجفی را خطاب قرار داد و گفت: «آقای نجفی شما وزیر سابق آموزش و پرورش بودید، نوک مداد را نشکسته‌اید که می‌گویید اشتباه کردم. شما آدم کشتید. اینجا صحنه سیاست نیست که به راحتی کنار بکشید. شما مرتکب قتل عمد شده‌اید.» وزیر پیشین آموزش و.پرورش و شهردار سابق تهران اما اتهام قتل عمد میترا استاد، همسر دومش را رد کرد. نجفی در دفاع از خود گفت بعد از مشاجره با همسر دومش در حمام به سراغ او رفته و بی آنکه قصد قتل همسرش را داشته باشد به او شلیک کرده است: «پنج گلوله شلیک شد اگر قصد قتل داشتم شلیک یک گلوله کافی بود.» محمد علی نجفی درباره اسلحه هم گفت: «سال ۷۰ بود که وزارت دفاع یک اسلحه مسلسل جدید تولید کرده بود و رنگ طلایی داشت و به هرکدام از وزرا یک قبضه از این اسلحه دادند. کارت حمل سلاح را از روی قصور تمدید نکردم و فکر می‌کردم که تمدید آن ۱۰ ساله است.» مهیار، پسر میترا استاد درخواست قصاص ناپدری‌اش را کرد. محمد علی نجفی ۷ خرداد سال جاری میترا استاد همسر دومش را در منزلی که در سعادت‌آباد تهران برای او خریده بود به قتل رساند. نجفی اردیبهشت سال گذشته با میترا استاد که در چند فیلم هم بازی کرده ازدواج کرده بود.

#احمد_جنتی به عنوان دبیر #شورای_نگهبان ابقا شد، #عباسعلی_کدخدایی هم قائم مقام دبیر و سخنگو ماند

انتخابات هیئت رئیسه شورای نگهبان صبح چهارشنبه ۲۶ تیر با حضور فقها و حقوقدانان این شورا برگزار شد. احمد جنتی با رأی اکثریت اعضا برای یک سال دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقاء شد. عباسعلی کدخدایی به مدت یک سال دیگر به عنوان قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان ابقا شد. صبح سه‌شنبه ۲۵ تیر انتخاب سه عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت. بر اساس این گزارش محمد دهقان با ۲۲۳ رای، محمدحسین صادقی مقدم با ۱۸۱ رای به‌همراه هادی طحان نظیف با ۱۵۶ رای به شورای نگهبان راه یافتند. فقهای شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب و حقوقدانان این شورا توسط رئیس‌ قوه قضاییه انتخاب و به مجلس معرفی می‌شوند.