ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دختر سفیر افغانستان در پاکستان ربوده و شکنجه شد

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به دست افراد نامعلوم ربوده و شکنجه شده است. وزارت خارجه افغانستان مورد امنیت و مصونیت دیپلمات‌ها، اعضای خانواده‌های‌شان و کارمندان نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی این کشور در پاکستان اظهار نگرانی کرده است. سلسله علی‌خیل دیروز ۲۵ تیرهنگامی که از خرید به خانه بازمی‌گشت ربوده شد، او حدود پنج ساعت در اسارت بوده است. بنا به اعلام پلیس پاکستان، زمانی که دختر سفیر افغانستان بعد از خرید می‌خواست با تاکسی به خانه برگردد، فرد ناشناسی وارد تاکسی شده و او را مورد خشونت قرار داده و بی‌هوش کرده است. افغانستان از پاکستان خواسته مطابق میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی اقدامات فوری و لازم را برای تأمین امنیت کامل سفارتخانه و کنسولگری‌های افغانستان و مصونیت دیپلمات‌های این کشور و اعضای خانواده‌هایشان انجام دهد. وزارت خارجه پاکستان تاکنون در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

واکنش «اتحاد برای ایران» و «اسپکتروم» به دزدی موسسه تبیان از اپلیکیشن فمینیستی همدم

سازمان «اتحاد برای ایران» و سازمان مردم‌نهاد «اسپکتروم» در ارتباط با دزدی موسسه تبیان با کپی برداری از عنوان و شکل اپلیکیشن فمینیستی همدم برای ساخت برنامه همسریابی اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کردند. در روز های گذشته موسسه فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات و توسعه اسلامی، از اپلیکیشن تلفن همراه به نام «همدم» به عنوان اپلیکیشن و پلتفرم همسریابی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی رونمایی کرده است. نام، لوگو، رنگ‌بندی و طراحی آن از اپلیکیشن دیگری با نام «همدم» که از سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده، کپی‌برداری شده است. بنا بر این اطلاعیه، «همدم» از اولین تولیدات آزمایشگاه «ایران‌کوباتور» ، اپلیکشنی برای همیاری زنان در حوزه سلامت و حقوق زنان در ایران و حاصل همکاری  کنشگران برابری جنسیتی در سازمان مردم‌نهاد «اسپکتروم» و سازمان «اتحاد برای ایران» است. این اپلیکیشن برای همیاری و همراهی زنان در ایران، تولیداتی در حوزه آموزش جنسی و پیشبرد برابری جنسیتی داشته‌ و هدف آن حمایت و توانمندسازی همگان با تاکید بر آموزش سلامت و حقوق جنسی و ارائه ابزاری امن برای پیگیری آن، در کنار  سایر حقوق جنسیتی از جمله حقوق خانواده، قوانین مربوط به ازدواج، شروط ضمن عقد،  طلاق و حق حضانت است. علاوه بر آن «همدم» درباره خشونت‌های خانگی و تجاوز جنسی اطلاعاتی به کاربر می‌دهد و  مجهز به یک دکمه تماس فوری با مرکز اورژانس اجتماعی هم هست. نویسندگان بیانیه نوشته‌اند این اطلاعات و خدماتی به شکل سیستماتیک از زنان ایرانی دور نگه داشته شده و اپلیکیشن ساخته شده توسط موسسه تبلیغات اسلامی هدف کاملا متضادی را دنبال می‌کند و در راستای تفکر جنسیت‌زده حکومت سعی در تعریف زن به عنوان همسر و مادر دارد. این سازمان‌ها، با بیان اینکه انتخاب نام و تشابه فلسفه لوگو و نزدیکی رنگ‌بندی این همدم حکومتی را به همدم برابری‌خواه با سابقه و تعداد کاربر قابل توجه تصادفی نیست، از تمامی رسانه‌ها، روزنامه نگاران و همچنین شهروندان دغدغه‌مند خواسته‌اند تا متوجه تفاوت بنیادین این دو اپلیکیشن باشند و در این راستا اطلاع رسانی کنند. 

وکیل بابک زنجانی: حکم اعدام موکلم قطعی نیست، او همکاری قابل توجهی کرده و می‌تواند مشمول عفو شود

دو روز پس از آنکه رئیس دیوان عالی کشور گفت که حکم اعدام بابک زنجانی قطعی است، وکیل زنجانی گفت که در رای نهایی آمده که حکم اعدام قطعی نیست و با پرداخت دیون کنار گذاشته می‌شود. رسول کوهپایه‌زاده گفت: «بر اساس دادنامه قطعی صادره از دیوان عالی کشور، چنانچه موکلم وجوه مربوطه را مسترد و مطالبات شرکت نفت را پرداخت کند، از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی که به عفو و بخشودگی اشعار دارد، بهره‌مند خواهد شد.» او درباره مشروط بودن حکم اعدام چنین توضیح داد: «همان رأی قطعی و مرجعی که مجازات اعدام را برای موکل من تعیین کرده، بلافاصله پس از این تعیین مجازات به صراحت در رأی خود به عفو و بخشودگی که از تأسیسات مهم قانون مجازات اسلامی مصرح در ماده ۱۱۴ قانون مربوطه است، تصریح کرده است. ازاین‌رو موکل اقدامات قابل توجهی را انجام داده که اولاً طی وکالت رسمی بلاعزل تفویضی، تمامی اموال و دارایی خود را در ایران به شرکت نفت ملی جمهوری اسلامی منتقل کرده است. ثانیاً اقدامات مناسب و همکاری مؤثر و قابل توجهی در جهت انتقال اموال و وجوه خارج از کشور خودش انجام داده که مسئولان ذیربط از کم و کیف آن مطلع هستند.» بابک زنجانی از چهره‌های مشهور به فساد مالی در ایران است که از سال ۱۳۹۲ در زندان به سر می‌برد. رای دادگاه درباره اتهامات او در آذرماه ۱۳۹۵ در دیوان عالی کشور قطعی شد. حکم صادره برای او در مورد جرایم پول‌شوییِ، کلاهبرداری، ارتشا، اخلال در نظام اقتصادی و فساد فی‌الارض است.

علم الهدی: از مجلس تشکر می‌کنیم که شر برجام را کندند

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰، با اشاره به سالروز توافق برجام این توافق را ریشه تمام سختی‌ها و فشارهای اجتماعی خوانده است. او گفته: «مسؤول کشور تصور کردند اگر مسأله هسته‌ای حل شود ما دیگر مشکلی نداریم، فکر کردند اگر تحریم‌ها برداشته شود و از انرژی هسته‌ای صرف نظر کنیم مشکلات برطرف می‌شود، مشکل آمریکا نظام اسلامی است نه هسته‌ای.» علم الهدی با بیان اینکه آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد، گفت: «هشت سال درس عبرت گرفتیم و دشمنان سرمایه های کشور ما را تضعیف کردند و نه تنها تحریم‌ها را لغو نکردند بلکه برجام هزار و ۴۰۰ تحریم اضافه کردند، برخورد دشمن در برجام و مسخره کردن ملت ایران مانند آدم‌کشی در مسجد گوهرشاد و کنار کعبه است.» نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی گفت دو اشتباه از سوی مسؤولان صورت گرفت، اول اینکه مسیر خود را پیش گرفتند و گوش به حرف رهبری نکردند و ارزش پول ما به این صورت درآمد و اقتصاد و وضعیت مردم خاک شد و حالا می‌خواهند برجام را به عنوان ارزش اعلام کنند. او از مجلس تشکر کرده که «شر برجام را کندند شش دور مذاکرات برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در وین به نتیجه خاصی نرسیده است. بنا به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که «غیرمستقیم» در وین مذاکره می‌کردند، بر سر اغلب جزئیات توافق شده اما تفاوت‌هایی هم در کار است. دور ششم پس از سه ماه مذاکره در پی پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیات مرگ) به پایان رسید و هنوز تاریخی برای دور هفتم مذاکرات تعیین نشده است.

کشته شدن یک جوان در تجمع اعتراضی شب گذشته در شادگان

سرپرست فرمانداری شادگان در استان خوزستان گفته یک شهروند جوان شادگانی شب گذشته در جریان تجمع اعتراضی برخی مردم شادگان به وضعیت کم آبی در این شهرستان کشته شده است. او گفته: «در جریان این تجمع افرادی اغتشاشگر به قصد تحریک مردم اقدام به تیراندازی هوایی کرده که متاسفانه یکی از این تیرها به فردی که در صحنه حضور  داشت اصابت و منجر به فوت وی شد.» برخی از منابع نوشته‌اند که فرد کشته شده مصطفی نعیماوی نام داشته که با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیده است. در دو روز گذشته در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز، برخی مردم در اعتراض به «تامین‌نشدن حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها و همچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند و «در برخی شهرها تجمع کردند.» «همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودروها مختل شد اما گفته شد که با حضور پلیس بدون درگیری ترافیک در همه جاده‌ها روان شد.»