ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال کرونا در ایران سرعت گرفت: ۶۵۶ بیمار از ۵ هزار و ۷۵۱ بیمار شناسایی‌شده بستری شدند

کرونا در ایران دوباره اوج گرفته است. در شبانه‌روز منتهی به ۲۶ تیر، بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ۵ هزار و ۷۵۱ بیمار جدید شناسایی و ۶۵۶ نفر از آنان بستری شدند. ایران به گفته وزیر بهداشت و درمان وارد هفتمین موج همه‌گیری کرونا شده است و در حال حاضر ۱۵ شهر در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر)، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد (نسبتاً پرخطر) قرار دارند. وزارت بهداشت و درمان شمار جانباختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۳ نفر اعلام کرد. با این حساب آمار مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در ایران بر پایه آمارهای رسمی به ۱۴۱ هزار و ۴۹۹ نفر رسیده است. مسئولان ستاد مقابله با کرونا اما رقم واقعی تعداد قربانیان را دست‌کم ۲,۵ برابر آمار رسمی برآورد کرده‌اند. در ایران تنها ۲۸ میلیون نفر از جمعیت دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود با فرا رسیدن مناسبت‌های مذهبی و افزایش تجمع در مکان‌های سربسته، چرخه انتقال کرونا سرعت بیشتری بگیرد.

یک هواپیما باربری متعلق به اوکراین که حامل ۱۱,۵ تن تسلیحات نظامی بود، در یونان سقوط کرد

خبرگزاری فرانسه از سقوط یک هواپیمای باربری حامل «۱۲ تن مواد خطرناک»، در شهر کاوالا یونان خبر داد. مقام‌های یونان گفته‌اند که هواپیمای باربری آنتونوف متعلق به یک شرکت هواپیمایی اوکراین روز شنبه ۱۶ ژوئیه در نزدیک شهر کاوالا در شمال این کشور سقوط کرده است. خلبان هواپیما پیش از سقوط تقاضای فرود اضطراری کرده و به او اجازه داده شده بود که در فرودگاه کاوالا فرود آید اما این تماس پس از صدور اجازه فرود قطع شد و در ۴۰ کیلومتری غرب فرودگاه کاوالا سقوط کرد. مقام‌های یونانی گفته‌اند که پس از اطمینان از «ایمن بودن» منطقه سقوط در نزدیکی یک روستا در شمال کاوالا، کارشناسان اتمی و تسلیحات نظامی برای بررسی بیشتر به آنجا خواهند رفت. یونان می‌گوید که بیم آن می‌رود محموله ناشناخته «سمی» باشد. ساکنان محلی گزارش دادند که دو ساعت پس از سقوط هواپیما، یک گلوله آتشین دیده‌اند و صدای انفجار نیز شنیده شده است. دولت یونان از ساکنان منطقه مسکونی نزدیک به محل سقوط هواپیما خواسته تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و پنجره‌ها را ببندند. تمامی هشت سرنشین این هواپیما که گفته می‌شود از صربستان به مقصد اردن در حرکت بود، جان خود را از دست دادند. وزارت دفاع صربستان که مرگ هشت خدمه هواپیما را تأیید کرد، اعلام کرده که این هواپیما حامل ۱۱,۵ تن تسلیحات نظامی به مقصد نهایی بنگلادش بوده است.

یک کارگر پالایشگاه گازی عسلویه چهار روز بعد از حادثه در بیمارستان جان باخت

یک کارگر پالایشگاه سوم گازی عسلویه که بر اثر نشست گاز دچار سوختگی شده بود، پس از چهار روز در بیمارستان جان باخت. شامگاه ۲۲ تیر رسانه‌های داخلی ایران از نشست گاز در پالایشگاه سوم مجتمع گازی عسلویه خبر دادند که بر اثر این حادثه چهار کارگر مصدوم شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرده است یکی از کارگران مصدوم که دچار ۷۶ درصد سوختگی شده بود، به دلیل «شدت جراحات» در بیمارستان فوت کرد. هویت کارگر جان‌باخته محمد صادقی، ۳۵ ساله اعلام شده است. بر پایه آمارهای رسمی حوادث کاری سالانه جان دستکم ۸۰۰ کارگر را در ایران می‌گیرد. سازمان پزشکی قانونی شمار این کارگران را نزدیک به هزار نفر گزارش کرده است.

خبرگزاری فارس مدعی شد زنی که به «تذکر حجاب» در اتوبوس بی‌آر‌تی واکنش نشان داده و فرد تذکردهنده را «با هتاکی» بیرون کرده، دستگیر شده است

خبرگزاری امنیتی فارس مدعی دستگیری زنی شد که در یکی از خطوط بی‌آرتی تهران با یک آمر به حجاب اجباری اسلامی، درگیری لفظی پیدا کرده بود. فارس در گزارش خود این «آمر به معروف» را «یکی از شهروندان» و زنی را که به تذکر حجاب او واکنش نشان داده بود، «زن هتاک» نامید و نوشت: «پس از تذکر یکی از شهروندان نسبت به کشف حجاب در اتوبوس، فرد تذکرگیرنده با کمک یکی از همراهانش اقدام به هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف کرده و با فیلمبرداری از این اقدام خود آن را منتشر کردند. پیگیری خبرنگار فارس از مسؤولان حاکی از آن است که عامل این هتاکی بعد از انتشار فیلم بازداشت شده اند.» صحت این ادعا مشخص نیست اما در تصاویر ویدیوی منتشر شده، «آمر به معروف» تهدید می‌کند که از زنی که در حال ضبط تصویر اوست فیلم می‌گیرد و این فیلم را برای «سپاه» می‌فرستد. پس از این تهدید برخی دیگر از مسافران اتوبوس سعی می‌کنند مانع فیلمبرداری او شوند و در نهایت در توقف بعدی، او را از اتوبوس بیرون می‌کنند. انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شد. خبرگزاری فارس در خبر خود مدعی شده است که این تصاویر یک ماه پیش گرفته شده و به‌تازگی منتشر شده است. پس از ابلاغ و اجرای طرح تازه حکومت ایران برای تشدید نظارت بر حجاب اسلامی اجباری، خشونت در قالب «امر به معروف و نهی از منکر» زنان در مکان‌های عمومی بیش از پیش افزایش پیدا کرده و به تنش‌های موجود دامن زده است. برخی از شهرها از جمله مشهد از برخورد با زنان «بدحجاب» و «بی‌حجاب» در ادارات، بانک‌ها، مترو و... با هدف سلب دسترسی آن‌ها به خدمات عمومی خبر داده‌اند.

امارات متحده عربی وکیل پیشین جمال خاشقجی را در فرودگاه دبی دستگیر کرد

مقام‌های امارات متحده عربی عاصم غفور، وکیل سابق جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول را دستگیر کرده‌اند. گروه حقوقی «دموکراسی برای جهان عرب» DAWN مستقر در ایالات متحده آمریکا که عاصم غفور عضو هیئت مدیره آن است یکشنبه ۱۷ ژوئيه/۲۶ تیر از بازداشت او در امارات خبر داد و اعلام کرد که این وکیل بدون این‌که از وجود پرونده‌ای علیه خودش اطلاعی داشته باشد، در بازداشتگاهی در ابوظبی در نگهداری می‌شود. عاصم غفور شهروند ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و به گفته گروه حقوقی «داون» در مسیر سفر به استانبول بوده تا در یک جشن عروسی خانوادگی شرکت کند. یک مقام دولتی امارات هم تایید کرد که غفور روز ۱۴ ژوئیه، به اتهام پولشویی در فرودگاه بین‌المللی دبی دستگیر شده است. طبق گزارش‌ها دستگاه قضایی امارات به صورت غیابی علیه او پرونده تشکیل داده و با اتکا به شهادت چند شاهد حکم محکومیت او را هم صادر کرده است. این مقام اماراتی به خبرگزاری رویترز گفت که امارات با درخواست سفارت آمریکا برای انجام یک بازدید کنسولی موافقت کرده و از آنجایی که دادگاه اولیه به صورت غیابی برگزار شده، غفور مجاز به درخواست تجدید نظر است. گروه‌های حقوقی می‌گویند امارات صدها نفر از فعالان، دانشگاهیان و وکلا را به اتهامات گسترده و با استفاده از روندهای قانونی ناعادلانه زندانی کرده است. امارات متحده عربی اما این اتهامات را بی اساس می‌خواند. یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا هم روز شنبه به خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده از این موضوع مطلع است اما «هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط آن با موضوع خاشقجی وجود ندارد» و نمی‌توان گفت که آیا بایدن در سفر به خاورمیانه این مسئله را با مقام‌های اماراتی مطرح می‌کند یا نه. ماموران سعودی سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند. نقش محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل از سوی برخی از سازمان‌های اطلاعاتی از جمله سی‌آی‌ای تأیید شده است.

یک کارگر نیشکر هفت‌تپه که به اخراج تهدید شده بود، اقدام به خودکشی کرد

یک کارگر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به دلیل آنچه «اختلاف با کارفرما» عنوان شد، اقدام به خودکشی کرد، اما همکاران او جانش را نجات دادند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشت که این کارگر صبح امروز، در محل کار بالای یک سطح نسبتا مرتفع رفته و خود را حلقه آویز کرده که با اقدام به موقع دو نفر از همکاران از مرگ حتمی نجات یافته است. همکاران این کارگر گفته‌اند او «از ناحیه گردن دچار آسیب‌دیدگی شده اما وضعیت خوبی دارد.» اتحادیه آزاد کارگران که هویت این کارگر را فاش کرد علت اقدام به خودکشی او را جلوگیری دو تن از مدیران شرکت از ورود این کارگر به محل کار و تهدید او به اخراج عنوان کرده است. نیشکر هفت‌تپه سال گذشته پس از اعتراضات چند ساله کارگران از بخش خصوصی پس گرفته شد اما همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.