ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ اعلام کرد که در #رژه_نظامی ۹۰ میلیون دلاری در واشنگتن شرکت نمی‌کند و به جای آن به فرانسه می‌رود؛ رژه به تأخیر افتاد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که در رژه پرخرج و برنامه‌ریزی شده نظامی در ۱۰ نوامبر شرکت نمی‌کند و به جای آن ۱۱ نوامبر به پاریس سفر می‌کند تا روز جانبازان جنگ را جشن بگیرد. وزارت دفاع آمریکا نیز گفته است که این رژه دست‌کم تا سال آینده به تعویق افتاده است. ترامپ سال گذشته در مراسم ۱۴ ژوئیه، جشن ملی فرانسه، در رژه نظامی پاریس در کنار امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه شرکت داشت. او از این مراسم خوشش آمد و گفت رژه مشابهی را در آمریکا برگزار می‌کند. به‌گفته یک مقام آمریکایی، رژه ۱۰ نوامبر در واشنگتن بیش از ۹۰ میلیون دلار هزینه داشته که تقریباً سه برابر آن‌چه کاخ سفید پیش‌بینی کرده بود است. ترامپ در توئیتی هزینه بالای رژه واشنگتن را «مسخره» عنوان کرده و گفته است به جای این مراسم در جشن پاریس شرکت می‌کند.او همچنین گفت که در مراسم رژه در پایگاه نیروی هوایی اندروز در مریلند حضور خواهد یافت، اما تاریخ آن را اعلام نکرد. کاخ الیزه درباره سفر ترامپ در ماه نوامبر به فرانسه اظهارنظری نکرده است.

پارلمان #پاکستان #عمران_خان را به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور برگزید

در #پاکستان پارلمان این کشور سرانجام عمران خان، قهرمان ورزش کریکت را که در انتخابات سراسری پیروز شده بود، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کرد. رقیب او #شهباز_شریف از حزب مسلم لیگ نواز پاکستان بود. #عمران_خان موفق شد ۱۷۶ رأی موافق نمایندگان پارلمان را به‌دست آورد در حالی‌که شهباز شریف ۹۶ رأی کسب کرد. عمران خان ۶۵ ساله با حزب خود، «تحریک انصاف»، در انتخابات سراسری ۲۵ ژوئیه / ۳ مرداد پیروز شده بود اما اکثریت مطلق را به‌دست نیاورد و اکنون باید دولت ائتلافی تشکیل دهد. او وعده داده است که علیه فساد در کشور مبارزه کند. عمران خان همچنین پس از پیروزی اعلام کرد که خواهان بهبود روابط با ایران است و مایل است نقش میانجی میان ایران و عربستان سعودی ایفا کند. او سال‌ها در لندن زندگی کرده و در دهه ۱۹۹۰ کاپیتان تیم کریکت پاکستان بود.

معاون وزیر #آموزش_و_پرورش: شهریه مراکز #پیش‌دبستانی دولتی ۱۵ درصد #گران می‌شود

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران افزایش شهریه مراکز #پیش‌دبستانی دولتی را تائید کرد. او گفته که میزان افزایش شهریه‌ها «نباید بیشتر از ۱۵ درصد باشد». پیش از این سازمان بهزیستی شهریه #مهدکودک‌ها را از ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش داده بود.شهریه مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها در حالی افزایش یافته که بر اساس گزارش مرکز آمار، خانوارها به دلیل افزایش هزینه‌ها، هزینه آموزش را کاهش می‌دهند. با این حال وزارت آموزش و پرورش ایران همچنان «خصوصی‌سازی مدارس» و «خرید خدمت از بخش خصوصی» را به عنوان برنامه‌های اصلی در پیش گرفته است. حکیم‌زاده گفته که خصوصی‌سازی امسال در دوره پیش‌دبستانی اجرایی نخواهد شد. به گفته او «قرار نیست پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس دولتی کاهش یابد». او عدم دستیابی به نرخ ۷۱ درصدی پوشش دوره پیش‌دبستانی را دلیل این تصمیم دانسته و گفته: کاهش مراکز دولتی موجب «ریزش تعداد کودکان پیش‌دبستانی» خواهد شد.

پایان نظرسنجی درباره #ساعت_تابستانی در اتحادیه اروپا؛ بررسی نتایج بعد اعلام می‌شود

پس از گذشت شش هفته از نظرسنجی اتحادیه اروپا درباره ساعت تابستانی، این نظرپرسی در پایان روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۶ اوت / ۲۵ مرداد بسته شد. یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا می‌گوید فرم این نظرپرسی در آغاز ماه ژوئیه به‌شکل آنلاین در اختیار مردم قرار داده شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. با این حال اعلام نتایج نظرسنجی و انتشار آن ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. در طول روز جمعه احتمالاً شمار شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی روشن خواهد شد. هنوز معلوم نیست که چه تعداد از شهروندان از چه کشورهایی موافق یا مخالف تغییر ساعت تابستانی هستند. این نظرسنجی یک رفراندوم نبود بلکه هدف از آن تنها تعیین گرایش عمومی مردم بود. اگر کمیسیون اروپا به این نتیجه برسد که ساعت تابستانی لغو شود باید قانونی در این‌باره وضع کند. این قانون را هم پارلمان اروپا و هم کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تصویب کنند.

#اعتراضات: بیش از ۱۳ هزار #بازنشسته نامه سرگشاده اعتراضی به نمایندگان #مجلس و هیئت #دولت را امضاء کردند

شمار #بازنشستگان امضاء کننده نامه سرگشاده به مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس به بیش از ۱۳ هزار تن رسید. بازنشستگان در این نامه از نمایندگان مجلس خواسته اند که «بی تفاوتی وعدم پاسخگویی و پیگیری #مشکلات_معیشتی و #درمانی بازنشستگان» را کنار بگذارند. آنها همچنین از سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم خواسته اند موضع‌اش را «در قبال خواسته‌های بحق بازنشستگان که شامل حقوق طبق #خط_فقر (۶ میلیون تومان)، خدمات بیمه درمانی کامل و کارآمد است» بصورت شفاف بیان کند. بازنشستگان نوشته‌اند «عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ موجب اختلاف حقوق بازنشستگان سنوات مختلف نسبت به یکدیگر و دیگر شاغلین و باعث #تبعیض شدید شده» و مسئولان «اعتراض‌های مکرر» بازنشستگان را نادیده گرفته‌اند. آنها در پایان نامه هشدار داده‌اند در صورتی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، «از اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای احیای حق قانونی خود استفاده نموده و #تجمع در مقابل کلیه نهادهایی که تا کنون نسبت به تضییع حقوق قانونی مغفول ما اقدامی بعمل نیاورده و سکوت اختیار کرده‌اند استفاده خواهیم نمود.» جمع‌آوری امضاء برای این نامه تا پایان مرداد امسال ادامه خواهد داشت.

۸۳۰ هزار #پناهجو و #مهاجر #افغانستانی که مجوز اقامتشان در ایران تمدید نشده به افغانستان بازگردانده می‌شوند

احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفته است در ایران حدوداً ۱,۵ میلیون نفر پناهنده و مهاجر قانونی زندگی می‌کنند. حدود ۸۳۰ هزار نفر از آنان از اتباعی هستند که در گذشته مجوز‌های قانونی اقامت داشته‌اند، اما بنا بر دلایل مختلفی این مجوز تمدید نشده است. وزارت کشور این اشخاص را شناسایی و سرشماری کرده است. به گفته محمدی‌فر، دولت ایران با دولت افغانستان برای بازگرداندن داوطلبانه این گروه از مهاجران تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است.

#ضیاءالدین_دری، کارگردان سینما و تلویزیون درگذشت

ضیاءالدین دری، کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی در بیمارستان بستری بود، صبح جمعه ۲۶ مرداد درگذشت. نوید دری، فرزند او علت مرگ او را عفونت پس از پیوند کبد اعلام کرد. آقای دری کارگردانی سریال هایی نظیر کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را برعهده داشت. این سریال‌ها جزو مجموعه‌های تلویزیونی بودند که برای تحریف تاریخ در دوران پهلوی دوم ساخته می‌شدند و معمولاً هم پرمخاطب از کار درمی‌آمدند.

برات #البیرک وزیر دارایی #ترکیه و داماد #اردوغان به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که دولت اردوغان قصد ندارد سیاست‌های حمایتی اقتصادی در پیش بگیرد.

لیر بیش از نیمی از ارزش خود را در اثر دخالت رجب طیب اردوغان در سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه و تنش این کشور با آمریکا بر سر معامله تسلیحاتی با روسیه و محاکمه یک کشیش پروتستان آمریکایی به اتهام جاسوسی از دست داده است. شامگاه گذشته برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه در حضور شمار زیادی از سرمایه‌داران ترکیه سخنرانی کرد. وزیر دارایی ترکیه اعلام کرد که دولت اردوغان قصد ندارد سیاست‌های حمایتی اقتصادی را در پیش گیرد. داماد اردوغان گفت: «به نظم و انضباط مالی پایبند هستیم و اصلاحات ساختاری اقتصادی و مالی را در اولویت قرار داده‌ایم. با تدابیر جدید و محتاطانه اقتصادی و اجرای سیاست‌های مالی دقیق، ترکیه رشد پایدارتری خواهد داشت.» آلبایراک همچنین به تأکید گفت: «ما قصد کنترل سرمایه‌گذاران را نداریم و فقط در صدد حمایت از بخش بانکی به منظور تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری هستیم.» با تزریق ۱۶ میلیارد دلار کمک مالی قطر به بازارهای مالی ترکیه و همچنین با تنش‌زدایی از روابط فی‌مابین با اتحادیه اروپا دولت ترکیه مانع از سقوط بیشتر ارزش لیر در بازارهای جهانی شده است. نرخ تورم اما در این مدت اندک دو رقمی شده و به ۱۳ درصد رسیده است. وزیر خارجه ترکیه برای گفت‌وگو با آمریکا اعلام آمادگی کرده. بانک جهانی از ترکیه خواسته بازارهایش را به ثبات برساند. استقراض خارجی یکی از راه‌های ثبات لیر است. اردوغان اما نمی‌پذیرد.

گروهی از آخوندها در #قم تجمع اعتراضی به پا کردند. شعارها بر ضد #روحانی و #برجام بود: محصل انگلیس، مذاکره کلید نیست – ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت

گروهی از آخوندهای قم در حمایت از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که اعلام کرده بود مذاکره با آمریکا ممنوع است، تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها چند اسکناس دلار را آتش زدند که بگویند نوسانات دلار در عقیده آن‌ها ایجاد نوسان نمی‌کند. شعارهایی هم سر دادند. مصطفی تاجزاده زیر هشتگ #دولت_پنهان و #حزب_پادگانی این شعارها را به این شکل بازتاب داده است: برجامیان برگردند/مطیع رهبر گردند. این گفته امام است/مذاکره حرام است. محصل انگیس/مذاکره کلید نیس. نه برجام نه ۲۰۳۰/لعنت به انگلیسی. ای آنکه مذاکره شعارت/استخر فرح در انتظارت. پیش از این امام جمعه موقت تهران هشدار داده بود که اگر مردم قدر نعمات را ندانند، از حکومت رضا شاهی سهم می‌برند. علی خامنه‌ای، دوشنبه اعلام کرد که اشتباه کرده که اجازه مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را داده است. او گفته بود مذاکره‌کنندگان از خطوط قرمز معین عبور کرده بودند، اما بعد از دو روز این فراز از سخنانش را تصحیح کرد: کسی از خطوط قرمز عبور نکرده. وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته اعلام کرد گروه اقدام ایران را تشکیل داده است. ریاست این گروه را برایان هوک به عهده دارد. هدف مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی سپاه و ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران است.

#عزت‌الله_انتظامی، «#آقای_بازیگر» سینمای ایران درگذشت

عزت‌الله انتظامی، بازیگر برجسته سینما و تئاتر ایران صبح جمعه ۲۶ مرداد در ۹۴ سالگی در بیمارستان باهنر تهران چشم بر جهان ما فروبست. خانه سینما درگذشت این بازیگر کهنه‌کار را که در سینمای ایران به او لقب «آقای بازیگر» را داده بودند تأیید کرده است. عزت‌الله انتظامی در سال ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران متولد شده بود. او در سال ۱۳۲۶ به عنوان بازیگری جوان وارد تئاتر شد، بعد از مدتی به آلمان رفت و در مدرسه شبانه‌روزی در هانوفر در زمینه تئاتر تحصیل کرد. همکاری او با داریوش مهرجویی و غلامخسین ساعدی پربار بود و او را به زودی به یک چهره آشنا در سینمای ایران بدل کرد. آقای هالو»، «پستچی»، «گاو»، «ستارخان»، «صادق کرده»، «حاجی واشنگتن»، «گراند سینما»، «هامون»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «خانه‌ای روی آب»، «دیوانه‌ از قفس پرید»، «گاو خونی»، «مینای شهر خاموش»، «آتش سبز»، «راه آبی ابریشم» و «چهل‌سالگی» از آثار برجسته عزت‌الله انتظامی است. او چندین بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و همچنین جایزه جشنواره فیلم شیکاگو و تندیس بهترین بازیگر مکمل جشنواره سپاس در سال‌های پیش از انقلاب را به دست آورده است.