نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات مدعی شد که «یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌ها» را دستگیر کرده است

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۶ مرداد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «یکی از پرسابقه‌ترین و خطرناک‌ترین تروریست‌ها با دامنه فعالیت فرامرزی» را دستگیر کرده است. این اطلاعیه‌ی پرابهام، بدون ذکر نام فرد بازداشت‌شده گفته است این فرد «سوابق فعالیت‌های تروریستی در چهار کشور منطقه را دارد و در مقطع اوج بحران سوریه، با حضور در آن کشور به عضویت گروهک‌های تروریستی- تکفیری درآمده و همراه با آن‌ها در شهرهای حلب، حماه و ادلب به اعمال جنایتکارانه و شیطانی پرداخته است». این اطلاعیه افزوده است که فرد مزبور سپس فعالیت‌های خود را «به دو کشور پیرامونی جمهوری اسلامی ایران منتقل و به یکی دیگر از گروهک‌های تروریست جنایت‌پیشه و ضد وحدت امت اسلامی پیوست». وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها در اطلاعیه‌هایی از کشف «شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» و بازداشت «عوامل دشمن» خبر داده است و در این زمینه فعال شده است.

اسکندر (سوران) لطفی، فعال صنفی معلمان با سپردن وثیقه دو میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اسکندر (سوران) لطفی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان چهارشنبه ۲۶ مرداد پس از تحمل ۱۰۸ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. سوران لطفی، به همراه شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کردستان، یازدهم اردیبهشت سال جاری به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به تجمع در روز جهانی کارگر در مریوان بازداشت شدند. ماموران امنیتی یک روز پیش از آن، دهم اردیبهشت، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، رسول بداقی و علی‌اکبر باغانی را در تهران دستگیر کردند. باغانی در خرداد ماه به قید وثیقه آزاد شد اما سه تَن دیگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند و همانند دیگر اعضای بازداشتی انجمن صنفی معلمان مریوان، با فشار ماموران امنیتی برای «اعتراف ساختگی» روبه‌رو هستند. اسکندر لصفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود از بند ۲الف به قرنطینه زندان اوین تهران خبر داده بود. لطفی در تاریخ ۹ خرداد در اعتراض به تداوم بازداشت خود و فشار بازجویان امنیتی برای انجام «اعترافات اجباری» دست به اعتصاب غذای چند روزه زد. شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه، هم‌چنان در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین به سر می‌برند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چهارشنبه ۲۶ مرداد در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «امروز مجلس جلسه مهمی به صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند.» در این جلسه غیرعلنی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی شرکت داشتند. عمویی «نکته کلیدی» درباره اهداف مذاکرات احیای برجام را سودبری اقتصادی جمهوری اسلامی دانست و گفت باید موانع تجارت خارجی ایران رفع شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود و جمهوری اسلامی به منابع فروش نفت دسترسی پیدا کند. او گفت: «باید تضمینی باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند. این موضوع مهمی بود که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است.» ابوالفضل عمویی افزود: «در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم.»

پزشکی قانونی شمار جان‌باختگان سیل‌ اخیر را ۹۶ نفر اعلام کرد

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آخرین آمار جان‌باختگان سیل اخیر گفت: «در مدت اخیر ۹۶ تن در پی وقوع سیل جان خود را از دست دادند». مسجدی آرانی بیشترین آمار جان‌باختگان را مربوط به استان تهران دانست که به‌گفته او دست‌کم ۴۲ نفر در این استان جان خود را از دست دادند. «سایر استان‌ها نیز از دو، چهار، هفت تا ۲۰ تن جان‌باخته داشتند». مسجدی آرانی اعلام «آمارهای نادرست و متناقض» را موجب تشویش اذهان مردم دانست و گفت به‌دستور قضایی مسئولیت آمار جان‌باختگان حوادث طبیعی برعهده پزشکی قانونی است.

خرید میوه در ایران ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید قدرت خرید مردم کاهش یافته تا بدان حد که اگر در سال‌های گذشته مردم حداقل دو کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خرید‌ها دانه‌ای شده است. مصطفی دارایی‌نژاد چهارشنبه ۲۶ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت با وجود کاهش قدرت خرید مردم، تولید میوه در سال جاری در ایران یک برابر و نیم افزایش یافته است. رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به افزایش کشت هندوانه در سال زراعی ۱۴۰۱ گفت: «سال گذشته هندوانه در دشت مغان در فضای بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار کشت شد؛ این در حالی‌ست که امسال کشت این محصول در این منطقه سه برابر افزایش پیدا کرد.» بیش از ۷۰ درصد محصولات کشت شده در ایران آب‌بر هستند و این موضوع با تنش‌های آبی که سالانه شدت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند در تضاد است. رئیس اتحادیه بارفروشان از نصف شدن روند صادرات میوه و تره‌بار خبر داد و افزود: «میوه و صیفی‌جات کشاورزان عراقی برداشت شده است از این‌رو حجم کمی از این محصول از ایران به این کشور صادر می‌شود، برای این مقدار کم نیز عراق تعرفه سنگین گمرکی وضع کرده که قیمت محصولات را بالا می‌برد به همین دلیل هم‌اکنون صادرات میوه و تره‌بار به عراق توجیه اقتصادی ندارد.»

دست‌کم ده شهروند و فعال کُرد در شهرهای مهاباد و بوکان بازداشت شدند

در چند روز اخیر دست‌کم ده شهروند و فعال کُرد در شهرهای مهاباد و بوکان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه ۲۵ مرداد نیروهای امنیتی به صورت همزمان در روستای «لج» مهاباد به منازل خانوادگی ۴ شهروند به نام‌های چیا پیرزاد، شهرام بایزیدی‌آ‌ذر، کامبیز بایزیدی‌آذر و امیر بایزیدی‌آذر یورش بردند و اقدام به بازداشت این شهروندان کردند. همزمان در شهر مهاباد دو شهروند دیگر به نام جلال محمودی و لقمان ابراهیمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بازداشت این افراد در حالی‌ست که دوشنبه ۲۳ مرداد، سه شهروند به نام‌های مصطفی بلاز، امین حسین‌زاده و علی فاروقی توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شدند. پیش‌تر در تاریخ ۲۰ مرداد، یک شهروند دیگر به نام محمد کریمی‌خواه در شهر بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. بر اساس این گزارش، از علت بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست. در ۲۰ دی‌ماه ۹۹ ده‌ها تن از شهروندان، فعالان مدنی و زیست‌محیطی کُرد در اقدامی هماهنگ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات بازداشت شدند. در آن زمان نهادهای حقوق بشری گزارش دادند، در جریان این بازداشت‌ها که بیشتر به‌صورت دسته‌جمعی بود، بیش از یکصد تن بازداشت و به بازداشتگاه‌های نهادهای امنیتی در ارومیه، سنندج و مریوان منتقل شدند. تعدادی از بازداشت‌شدگان پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در بازداشتگاه‌های امنیتی، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد و شماری دیگر نیز بعدها در دادگاه به زندان محکوم شدند.