ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت آزاده چاووشیان، فعال حقوق زنان ساکن رشت

بنا بر گزارش بیدارزنی، چهارشنبه ۲۵ مرداد آزاده چاووشیان، فعال حقوق زنان ساکن رشت نیز بازداشت شده است. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز گذشته جمعی از زنان فعال گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند. از وضعیت هیچ‌کدام از بازداشتی‌های روز گذشته اطلاعی در دست نیست. اداره کل اطلاعات استان گیلان پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای مسئولیت بازداشت این ۱۲ شهروند زن را بر عهده گرفته است. این دستگیری‌ها در آستانه سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و شکل‌گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران صورت گرفته است.

اداره اطلاعات گیلان بازداشت گسترده فعالان حقوق زنان در این استان را به سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی مربوط دانست

اداره کل اطلاعات استان گیلان پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای خبر بازداشت ۱۲ نفر از فعالان و شهروندان زن در این استان را تأیید کرد و به روال متداول در جمهوری اسلامی آن‌ها را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست و نوشت آن‌ها «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بودند. در حالی که تنها یک روز از بازداشت این زنان می‌گذرد و هنوز هیچ دادگاهی در مورد آن‌ها برگزار نشده است، اداره کل اطلاعات گیلان دو نفر از بازداشت‌شدگان را بدون نام بردن از آن‌ها متهم به «شرکت در دوره‌های براندازی نرم توسط سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در خارج از کشور» کرده و افزوده است از آن سرویس‌ها «مبالغ قابل توجهی پول» دریافت کرده‌‌اند. اداره اطلاعات گیلان همچنین مدعی شده که این پول «در پوشش کمک به خانواده‌ آسیب‌دیدگان وقایع سال گذشته» دریافت شده است. «رفتارهای هنجارشکن»، «ارتباط با رسانه‌های معاند»، «ارتباط» با خانواده کسانی که در جنبش زن، زندگی، آزادی کشته شدند، از دیگر اتهام‌هایی است که اداره اطلاعات گیلان به بازداشت‌شدگان نسبت داده است. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۵ مرداد جمعی از زنان فعال گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند. فعالان حقوق زنان آزاده چاووشیان، زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و متین یزدانی (عکاس)، هومن طاهری و سارا جهانی در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) ساکن لاهیجان، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان ساکن شهر لاهیجان، سارا جهانی(داروساز) و هومن طاهری، شهروند ساکن رشت بازداشت شده‌اند.

یک شهروند آمریکایی در عربستان سعودی اعدام شد

یک شهروند آمریکایی به نام شریف ناجی نصیف به اتهام قتل در عربستان سعودی چهارشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت اعدام شد. به گفته وزارت کشور سعودی او پدر مصری خود را کتک زده و خفه کرده و سپس جسد او را مثله کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دیپلمات‌های آمریکایی در ماه ژوئیه با این فرد ملاقات کردند اما ثابت نشد که او ناعادلانه محکوم شده است. این در حالی است که آسوشیتدپرس گفته بود وکیل فرد اعدام شده مشخص نیست و نشانی محل سکونت او در آمریکا نیز نامعلوم است. عفو بین‌الملل می‌گوید به‌ندرت هیچ کشور دیگری به اندازه عربستان سعودی اعدام می‌کند. در سال ۲۰۲۲، تنها در چین و ایران شمار بیشتری اعدام شدند. در ماه مارس ۲۰۲۲ در عربستان سعودی ۸۱ نفر در یک روز اعدام شدند. این بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در تاریخ معاصر عربستان سعودی بود. منتقدان می‌گویند حکومت عربستان سعودی تلاش می‌کند با نقل و انتقالات گران‌قیمت فوتبالیست‌های نامدار به لیگ سعودی برای خود وجهه بخرد. در ماه‌های اخیر بازیکنان فوتبال مانند کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما و سادیو مانه با هزینه‌های بسیار بالا به عربستان سعودی نقل مکان کرده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در رأس یک هیئت بلندپایه به عربستان سعودی رفت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در رأس هیئتی بلندپایه تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان سعودی ترک کرد. این نخستین سفر وزیر خارجه ایران پس از توافق احیای روابط با عربستان سعودی است. به‌گزارش رسانه‌های حکومتی ایران، امیرعبداللهیان در این سفر با همتای سعودی خود و برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و در مورد «مسایل دو جانبه، جهان اسلام و موضوعات بین‌المللی» گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین علی‌رضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان سعودی نیز در جریان این سفر وارد ریاض خواهد شد و ماموریت خود را همزمان با ورود امیرعبداللهیان به پایتخت عربستان سعودی به‌طور رسمی آغاز می‌کند. علی‌رضا عنایتی روز پنج‌شنبه گفت: «در کمتر از شش ماه روابط دو کشور با شتاب به پیش می‌رود.» او افزود در این سفر امیرعبداللهیان بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات همه‌جانبه با عربستان سعودی تأکید خواهد کرد. به‌گفته حسین امیرعبداللهیان در حال حاضر دیپلمات‌ها در دو کشور مستقر هستند و همه خدمات کنسولی و اقدامات سیاسی لازم بین دو کشور انجام می‌شود و سفیر عربستان سعودی نیز به‌زودی به ایران خواهد آمد. عربستان سعودی و ایران ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰ مارس ۲۰۲۳ پس از وقفه‌ای نزدیک به هفت سال، با میانجی‌گری چین توافق‌نامه‌ای را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود امضا کردند.

آمریکا: فعلاً هیچ معامله یا توافقی با ایران در کار نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه ۱۶ اوت/ ۲۵ مرداد در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط مبادله زندانیان دو تابعیتی و آزادی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی با دستیابی به توافق یا معامله‌ای با جمهوری اسلامی گفت که او چیز اضافه‌تری از موضع آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ندارد ولی فعلاً هیچ معامله و یا توافقی با ایران در کار نیست: «ما به هیچ نوع معامله‌ای [با ایران] نزدیک نیستیم. ما هیچ نوع توافقی نداریم. ما البته متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به آن [هدف] است.» پاتل در مورد وجود توافق یا تفاهم غیررسمی و نانوشته میان ایران و آمریکا برای کنترل سطح تنش هم گفت که برای ایجاد تفاهم این ایران است که باید دست از اقدامات تنش‌آفرین بردارد: «ما به صراحت گفته‌ایم که ایران باید ابتدا تنش‌زدایی کند تا هر نوع فضایی برای دیپلماسی آتی ایجاد کند. اما در حال حاضر، ما هیچ نوع توافقی بر سر برنامه هسته‌ای با ایران نداریم.» در روزهای گذشته برخی رسانه‌های عمدتاً آمریکایی از وجود توافقی نانوشته میان ایران و آمریکا سخن گفته‌اند. بر اساس اطلاعاتی که در این اخبار غیررسمی منتشر شده است، ایران در ازای سهل‌گیری آمریکا در مورد شیوه‌های دور زدن تحریم نفتی‌اش، حاضر شده تا سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کاهش دهد، بخشی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی‌اش را رقیق کند، به روسیه پهپاد انتحاری ندهد و از هدف قرار دادن منافع آمریکا یا سربازان آمریکایی در کشورهای منطقه پرهیز کند.