نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۵ درصد #واحدهای_مبل‌_سازی در ایران تعطیل شده‌اند

عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و #مبل‌¬_سازان ایران گفت مشکل کمبود مواد اولیه، صنعت مبل‌سازی را با بحران روبه‌رو کرده و در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهای مبل‌سازی تعطیل شده‌اند. به‌گفته عباسی، وضعیت اصناف در این عرصه «تعریف چندانی ندارد و رونق از بازار رفته است» و «در چند سال اخیر، رکود اقتصادی، آینده حرفه‌ای این بخش مولد را با چالش جدی روبه‌رو کرده است و «در شرایط فعلی که مردم قدرت خرید ندارند، مبلمان از سبد خانوار بیرون می‌آید و جای خود را به کالا‌های اساسی، چون گوشت، نان و غیره می‌دهد». صنعت مبل‌سازی در ایران واردات ندارد. برپایه آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۷ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مختلف ایران وجود دارند. بحران و رکود اقتصادی در سال‌های گذشته به تعطیلی فعالیت هزاران واحد تولیدی انجامیده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می‌گوید روس‌ها در مواجه با #اوپک قابل اعتماد نیستند

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت معلوم نیست که الکساندر نواک، وزیر انرژی #روسیه به دنبال چیست، «از یک طرف می‌خواهند سهم #اوپک را یک میلیون بشکه افزایش دهند و از طرفی می‌خواهند کاهش تولید نفت اوپک را جبران کنند.» نعمتی افزود: «روس‌ها همیشه به دنبال این بوده‌اند که از فرصت‌های مختلف به نفع خود استفاده کنند.» او که عضو کمیسیون انرژی مجلس هم هست تأکید کرد که «روس‌ها در بازار فعلی نمی‌توانند افزایش تولید داشته باشند» زیرا به‌گفته او زمستان سختی در مناطق نفت‌خیز روسیه در پیش است و طوفانی که در آمریکا آمده و مسائل مربوط به خلیج مکزیک همگی دست به دست هم می‌دهند که عملاً چنین اتفاقی نیفتد. نعمتی این رویکرد روسیه نسبت به اوپک را «گوشه چشم» وزیر انرژی روسیه به آمریکایی‌ها دانست و گفت: «روس‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید به دنبال منافع خود باشیم و نباید همه کارت‌هایمان را برای روس‌ها روی میز بگذاریم، چرا که آن‌ها خیلی قابل اعتماد نیستند.» الکساندر نواک هفته گذشته گفته بود، کشورش در صورت نیاز ممکن است تولید نفت خود را افزایش دهد. او همچنین در مورد وضعیت عدم قطعیت ایجاد شده در بازار به دلیل تحریم‌های پیش روی آمریکا علیه صادرات نفت ایران هشدار داده بود. قرار است اعضای اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو این سازمان از جمله روسیه در ماه سپتامبر جاری در الجزایر در مورد وضعیت بازار گفت وگو کنند.

مُدهای امسال #محرم در ایران: دستمال سیاه اشک، شال و روسری سیاه و مدل موی محرم

ماه محرم در ایران با خود شیوه خاصی از لباس پوشیدن و حتی مدل مو به همراه آورده است. روزنامه ایران در گزارشی نوشته است که امسال دستمال اشک به رنگ سیاه و شال و روسری و تی‌شرت مشکی مُد شده و حتی برخی به آرایشگاه‌ها رفته و دور موی خود را کوتاه و بالای آن را بلند و کنار مو را سفید می‌کنند چون به‌گفته یک آرایشگر « با تیپ مشکی خوب درمی‌آد». قیمت این مدل‌ها براساس این‌که در کجای شهر تهران باشد فرق دارد: «یک تی‌شرت مشکی را می‌توانید در بازار با قیمتی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان تهیه کنید و البته این نرخ در شمال شهر به ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد چون به قول مغازه‌دارها، بچه پولدارها تی‌شرت محرم‌شان هم باید مارک باشد.» شال و روسری هم در بین جوانان فرق دارد و آن‌ها طرح‌های ساده را نمی‌پسندند و باید «یه کم طرح داشته باشه گوشه کنارش یا در بافت پارچه گل خودرنگ داشته باشه». قیمت شال‌ها در بازار از ۸ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۴۰ هزار تومان می‌رسد. به غیر از این‌ها گِل مالی و جمله‌نویسی روی ماشین هم هست که «بعضی‌ها در این کار سنگ تمام می‌گذارند». جمله‌نویسی چیزی بین ۴۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید #اینستاگرام‌ هم اگر همکاری نکند همچون #تلگرام‌ فیلتر خواهد شد

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت شبکه اجتماعی #اینستاگرام‌ هم اگر همکاری نکند به سرنوشت #تلگرام‌ دچار می‌شود. او افزود اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. اما با این حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است و در جلسات شورای عالی فضای مجازی هم فیلترینگ اینستاگرام به‌عنوان یک درخواست مطرح شده است. اواسط تیرماه امسال، محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرده بود که قوه قضائیه در پی مسدود کردن کل اینستاگرام هم هست. مقامات قضائی با فیلترینگ تلگرام، تلاش کردند کاربران را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق کنند. اما در نهایت نه تنها ۸۰ درصد کاربران تلگرام در این شبکه ماندند، بلکه استفاده از اینستاگرام نیز در ایران افزایش یافت. فیروزآبادی می‌گوید پس از فیلترینگ تلگرام، ۳۰ درصد کاربران از این شبکه خارج شدند. او هدف ایده‌آل شورای عالی فضای مجازی را خروج کامل از تلگرام دانست. فیروزآبادی گفت همه در شورای عالی فضای مجازی، از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی متفق بودند که انحصار تلگرام در ایران مضر است.

یک شهروند اهل #ملکان در استان #آذربایجان_شرقی در بازداشتگاه کلانتری شهر #بناب جان باخته است

یک شهروند اهل ملکان پس از #بازداشت از سوی ماموران #نیروی_انتظامی شهرستان #بناب در جنوب استان #آذربایجان_شرقی، در #کلانتری این شهر جان خود را از دست داده است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است این فرد که ۲۰ شهریور ماه بازداشت شده، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به همین دلیل جان باخته است. نام و هویت جان‌باخته از سوی هرانا منتشر شده و از قول یک منبع نزدیک به خانواده او آمده است: «این شهروند چندی پیش اقدام به خودزنی کرده و به دنبال آن به بیمارستان امام خمینی شهرستان بناب منتقل شده بود. در بیمارستان به وی داروهای آرام‌بخش تزریق شد که باعث بروز برخی حالات روانی در او شد. حجت که درصدد خروج از بیمارستان بود، با ماموران بیمارستان درگیر شد. پس از تماس بیمارستان با کلانتری، نیروهای پلیس به این محل مراجعه کردند و حجت را بازداشت کردند. آنها او را به کلانتری شهرستان بناب منتقل کردند و نمی‌دانیم آنجا چه گذشته است که به شدت او را ضرب و شتم کردند و نهایتا بر اثر همین صدمات وارده جان خود را از دست داده است.» ماموران کلانتری اما گفته‌اند فرد بازداشت شده «ایست قلبی» کرده است. آنها فردای روز بازداشت (۲۱ شهریور) جنازه را به خانواده تحویل داده‌اند. به گفته خانواده اما جسد پر از آثار ضرب و شتم و کبودی بوده که ارتباطی به وقایع پیش از بازداشت نداشته است. پیش از این نیز موارد متعددی از مرگ افراد بازداشت شده در بازداشتگاه‌ها و در جریان بازجویی منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به مرگ #ستار_بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس در بازداشتگاه #پلیس_فتا اشاره کرد. در برخی موارد هم علت مرگ افراد بازداشت شده خودکشی اعلام شده است که آخرین مثال #کاووس_سیدامامی، فعال #محیط_زیست و استاد دانشگاه است. چنین مواردی به ندرت مورد رسیدگی قضایی یا تحقیق مستقل قرار می‌گیرند یا فردی به عنوان مسئول مجازات می‌شود.

#فاطمه_سعیدی، نماینده #مجلس از تلاش‌ها به منظور گرفتن تخفیف و عفو برای دانشجویان محکوم شده از سوی #دادگاه_انقلاب خبر داد

#فاطمه_سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات #مجلس از ادامه پیگیری وضعیت دانشجویان محکوم شده از سوی #دادگاه_انقلاب خبر داد و گفت کمیته‌ای که برای پیگیری وضعیت این دانشجویان تشکیل شده در تلاش است تا برای آنان تخفیف و عفو بگیرد. این نماینده مجلس روز دوشنبه ۲۶ شهریور به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «کمیته‌ای که برای پیگیری وضعیت این دانشجویان تشکیل شده در حال پیگیری است و ما درصدد هستیم که احکام‌شان سبک‌تر شود و مورد تخفیف و عفو قرار گیرند.» سعیدی همچنین درباره پیگیری وضعیت #دانشجویان_ستاره‌دار نیز گفت: «مرتب پیگیر وضعیت این دانشجویان هستیم. به #وزارت_علوم و #وزارت_اطلاعات هم نامه داده‌ایم که با توجه به این شرایط وضعیت دانشجویان حل شود تا بتوانند تحصیل کنند؛ مثل این که نتایج خوبی در بر داشته است.» او درباره لایحه جدید دولت در مورد #حق_تحصیل هم ابراز امیدواری کرد که این لایحه هرچه سریع‌تر به صحن مجلس برسد: «به نظر می‌رسد نمایندگان هم استقبال خوبی از این لایحه بکنند و هنگامی که به مجلس بیاید، قطعا پیشنهاداتی ارائه خواهیم کرد. امیدوارم با تصویب این لایحه در آینده دیگر شاهد مشکلاتی از این دست نباشیم.»

شمار دانشجویان #بهایی منع شده از #تحصیل پس از اعلام نتایج #کنکور_۹۷ به ۴۷ نفر رسید

با مشخص شدن هویت هفت #شهروند_بهایی شرکت کننده در #کنکور_سراسری سال ۹۷ که پس از اعلام نتایج با پیغام «نقص در پرونده» مواجه شده‌اند، شمار شهروندان بهایی #محروم_از_تحصیل به ۴۷ تن افزایش یافت. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام و نشان این شهروندان را منتشر کرده است. پیش از این یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته بود: «گزینه نقص در پرونده را در مورد شهروندان بهایی که می‌خواهند از تحصیل محرومشان کنند به کار می‌برند و این از سال ۱۳۸۵ متداول شده است و در نتایج کنکور سال جاری نیز تعدادی از این شهروندان با این گزینه مواجه شده‌اند.» مطابق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهاییان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند و هر سال گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق آزادی عقیده و باور برخوردار نیستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که بر اساس ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر فردی حق دارد از آزادی دین و آزادی تغییر دین و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. منابع غیررسمی در ایران می‌گویند بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در این کشور ساکن هستند.

#احمد_میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: طرحی برای ارائه «#کوپن_الکترونیکی» به ۱۰ میلیون نفر به دولت ارائه شده

احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرگزاری تنسیم گفته است که این وزارتخانه طرح اختصاص «کالا کارت» به ۱۰ میلیون نفر با مبلغ ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان را به دولت ارائه داده. در این طرح پیش‌بینی شده که کارت‌های بانکی شهروندانی که یارانه به حساب آنها واریز می‌شود به «کالا کارت» تغییر کند، چنانکه شهروندان با مراجعه به فروشگاه‌ها به میزان تعیین شده کالاهای اساسی دریافت کنند. به گفته میدری این کارت‌ها ماهانه ۱۰۰ هزار تومان «شارژ» خواهد شد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع گفته است «در این طرح افراد دسترسی به پول نقد ندارند و در اصل این کارت‌ها تضمینی برای رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان است.»

دادستانی #نسرین_ستوده را در صورت رعایت نکردن #حجاب به #محرومیت_از_ملاقات تهدید کرد

مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده وکیل دادگستری و #رضا_خندان، فعال مدنی گفته است:‌ «از طرف دادستانی برای حجاب مادرم نامه آمده که در صورت رعایت نکردن اجازه ملاقات به آنها داده نشود.» عیسی سخرخیز، فعال مدنی در فیس بوک خود به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه فرزندان نسرین ستوده برای ملاقات با مادرشان در سالن منتظر بوده و اسامی آنان برای ملاقات خوانده شود، اما فردی که خود را مدیر کل سالن ملاقات معرفی می‌کرد، #مهراوه_خندان را تهدید کرد که اگر حجابت را رعایت نکنی از ورودت به سالن ملاقات جلو گیری می‌کنم. او سپس به مهراوه خندان هشدار داد، که از طرف دادستانی برای حجاب او و نسرین ستوده نامه‌ای به دستشان رسیده، مبنی بر اینکه، در صورت عدم رعایت حجاب از طرف آنان، دیگر اجازه ملاقات داده نشود. این در حالی‌ست که پوشش مهراوه خندان مثل تمامی ملاقات‌های قبلی بوده است. زمانی که فرزندان نسرین ستوده برای ملاقات وارد سالن شدند، پس از نیم ساعت انتظار، هم بندی‌های نسرین ستوده به مهراوه خندان گفته‌اند که از مادرتان تعهد نامه کتبی مبنی بر حفظ کامل حجاب خواسته‌اند که با مخالفت شدید نسرین ستوده مواجه شده‌اند. سپس نسرین ستوده اعلام کرده که در اعتراض به این موضوع از این به بعد، از حضور در سالن ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده‌اش امتناع خواهد نمود. نسرین ستوده و رضا خندان هر دو در بازداشت هستند. از جمله اتهامات نسرین ستوده، پذیرفتن وکالت دختران خیابان انقلاب ذکر می‌شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، علاوه بر اتهام تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی، ماه گذشته برای این فعال حقوق بشر به اتهام جاسوسی هم حکم صادر کرد. به رضا خندان هم اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» تفهیم شده است. خندان همچنین به دلیل حمایت خود از مبارزات زنان در ایران علیه حجاب اجباری متهم شده که به «ترویج بی‌حجابی در فضای عمومی» پرداخته است.