نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عمران_خان، نخست‌وزیر #پاکستان به #عربستان سفر می‌کند

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان سه‌شنبه ۲۶ شهریور اعلام کرد که عمران خان، نخست‌وزیر پنجشنبه همین هفته برای دیدار و رایزنی‌های مهم با مقامات سعودی به این کشور سفر می‌کند. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. بلافاصله پس از این حمله عمران خان با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد. عمران خان اعلام کرد که پاکستان از هر نظر از عربستان سعودی در این بحران حمایت می‌کند. پیش از این عمران خان به ایران پیشنهاد داده بود که کشورش در تنش با آمریکا به عنوان میانجی عمل کند.

تجمع کارگران زغال‌سنگ «آق دربند» سرخس در اعتراض به ۱۰ ماه تعویق دستمزد

کارگران معدن زغال سنگ «آق دربند» سرخس که ۱۰ ماه است حقوق نگرفته‌اند، دوشنبه ۲۵ شهریور مقابل فرمانداری سرخس تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. بخشی از حقوق سال گذشته، حقوق سال جاری و حق بیمه کارگران پرداخت نشده است. تعویق مطالبات و سایر مشکلات کارگران این معدن سابقه‌دار است. ۱۲۰ کارگر معدن «آق دربند» بارها برای رسیدن به مطالبات خود اعتراض و تجمع کرده‌اند. سال ۹۶ در نشستی جهت بررسی مطالبات کارگران، در فرمانداری سرخس مقرر شده بود مزد کارگران پرداخت و وسایل و تجهیزات ایمنی جدیدی برای معدن تهیه شود اما این تصمیم بر روی کاغذ باقی مانده‌ است. روز دوشنبه ۲۵ شهرویر هم در پی تجمع اعتراض کارگران، نشستی در فرمانداری سرخس با شرکت فرماندار، دادستان سرخس و نمایندگان کارگران برگزار شد. محمدرضا رجبی مقدم فرماندار سرخس در پی این نشست گفت در تماس با استاندار مقرر شده است نشست دیگری در روزهای آینده برای پاسخ به مطالبات کارگران برگزار شود. معدن زغال سنگ «آق دربند» در روستایی به همین نام در خراسان رضوی قرار دارد. ۳۱ درصد سهام آن متعلق به آستان قدس رضوی است.

سه #کولبر بر اثر تیراندازی #نیروهای_نظامی در مناطق مرزی کشته و زخمی شدند

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش داده است که روز یکشنبه ۲۴ شهریور با شلیک نیروهای نظامی ایران، در مناطق مرزی شهرستان پیرانشهر یک کولبر کشته شد و در روزهای جمعه ۲۲ شهریور و دوشنبه ۲۵ شهریور نیز در مناطق مرزی خوی و سردشت نیز دو کولبر دیگر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و سپاه پاسداران زخمی شدند. نام کولبر کشته‌شده در منطقه پیرانشهر ادریس ویسی و نام دو کولبر زخمی‌شده، محمد هادی‌زاده و محی‌الدین مام‌خدری عنوان شده است. بنا به این گزارش، در هر سه مورد، کولبران بدون اخطار قبلی از فاصله‌ نزدیک و به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک مستقیم این نیروها قرار گرفته‌اند. کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند. کولبران افزون بر خطرات طبیعی که بر سر راه خود دارند با مقابله نیروهای مرزبانی و انتظامی نیز مواجه‌اند.

صدور تسلیحات به #عربستان_سعودی بار دیگر در #آلمان موضوع بحث احزاب شد

در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و تشدید تنش در منطقه، صدور تسلیحات آلمان به عربستان سعودی بار دیگر به موضوع بحث میان احزاب این کشور تبدیل شد. پس از آن که حزب دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال - مسیحی بایرن، دو متحد دیرینه، خواستار ادامه صادرات سلاح به عربستان سعودی شدند، حزب سوسیال دموکرات و سبزها این موضوع را رد کردند. سورن بارتل، از اعضای فراکسیون سوسیال دموکرات در بوندستاگ (پارلمان) آلمان گفت به‌نظر می‌رسد این دو حزب قطب‌نمای سیاست خارجی خود را گم کرده‌اند. آینس بورگر، از بخش سیاست دفاعی حزب سبزها نیز به خبرگزاری آلمان گفت با توجه به تشدید تنش در منطقه خلیج فارس، صادرات بیشتر تسلیحات به عربستان سعودی مضحک است. آلمان تمامی صادرات سلاح خود به عربستان سعودی را از نیمه ماه نوامبر سال گذشته به‌دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول متوقف کرده بود. با پایان گرفتن مهلت تصمیم‌گیری درباره صدور تسلیحات به عربستان سعودی در تاریخ ۳۰ سپتامبر، یورگن هارت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال - مسیحی بایرن در بوندستاگ، خواهان از سر گرفتن صدور تسلیحات به عربستان سعودی شده بود.

کرملین: از #روسیه خواسته نشده میان #عربستان_سعودی و ایران میانجی‌گری کند

کرملین روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر اظهار داشت که در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، درخواست رسمی از هیچ طرفی برای انجام نقش میانجی بین عربستان سعودی و ایران دریافت نکرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در جریان یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت مسکو هیچ اطلاعات جدیدی درباره این حمله دریافت نکرده است که بتواند به آن کمک کند در مورد این حادثه به نتیجه نهایی دست یابد. پسکوف افزود: «ما به هیچ وجه از اتهامات یا نتیجه‌گیری‌های عجولانه درباره این‌که چه کسی مسئول این حمله است، پیروی نمی‌کنیم.» شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد و فیمت نفت تا ۱۰ درصد افزایش یافت. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته که ظاهراً ایران پشت حمله به تأسیسات نفتی سعودی است اما او می‌خواهد مانع از جنگ بشود.

دولت عراق: واشتگتن باور دارد که #حمله_به_تأسیسات_نفتی_عربستان از خاک #عراق انجام نشده است

دولت عراق اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، گفته است اطلاعاتی وجود دارند كه اظهارات دولت عراق مبنی بر عدم استفاده از قلمرو این کشور برای انجام حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را تأیید می‌کنند. پیش از این شماری از مقام‌های رسمی آمریکا به رسانه‌های این کشور گفته بودند که تصاویر ماهواره‌ای و آثار به جا مانده از حملات نشان می‌دهند این حملات نه از سوی یمن، که از سوی ایران یا عراق انجام شده‌اند. عراق این ادعا را رد کرد و ایران نیز منکر انجام این حملات شد. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد و فیمت نفت تا ۱۰ درصد افزایش یافت. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند.

رسانه‌های محلی #افغانستان: انفجار در نزدیکی #سفارت_آمریکا در #کابل چندین کشته بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه‌شنبه ۲۶ شهریور انفجاری در مرکز کابل، در حوالی سفارت آمریکا رخ داد. خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های پلیس تعداد تلفات این انفجار را دست‌کم سه نفر اعلام کرد. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. تلویزیون طلوع با انتشار تصاویری محل انفجار را در میدان مسعود و در نزدیکی سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده است. ساعاتی پیش از این انفجار نیز انفجار دیگری در یک نشست انتخاباتی طرفداران اشرف غنی، در ولایت پروان افغانستان چندین کشته و مجروح برجای گذاشت. به گفته سخنگوی کمپین انتخاباتی پرزیدنت غنی نیز در زمان انفجار در ولایت پروان حضور داشته، اما سالم است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قراراست ۲۸ سپتامبر۲۰۱۹ برگزار شود.

اعضای دفتر سیاسی #طالبان در قطر با مقامات جمهوری اسلامی در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند

اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به ریاست عبدالسلام حنفی سه‌شنبه ۲۶ شهریور پس از سفر به مسکو عازم تهران شدند و با برخی مقامات وزارت خارجه و همچنین مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. این دومین سفر خارجی اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از لغو مذاکرات این گروه با آمریکا توسط دونالد ترامپ است. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، روند صلح، مذاکرات بین‌ افغان و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران بود. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر گفته است که علاوه بر این موضوعات، مصونیت پروژه‌های اقتصادی ایران در افغانستان نیز با مقامات ایرانی به بحث گذاشته شد. رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرد. در این حمله یک سرباز آمریکایی جان خود را از دست داد. طالبان اعلام کرد اگر لازم باشد تا ۱۰۰ سال آینده هم با آمریکا در خاک افغانستان می‌جنگد.

#ابوبکر_بغدادی داعشیان زندانی و اسیر را به شورش در زندان‌ها و اردوگاه‌های عراق و سوریه فراخواند

ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده و رهبر گروه «دولت اسلامی» (داعش) با انتشار یک پیام صوتی اعلام کرد که گروه داعش هنوز وجود دارد. بغدادی در این پیام که سایت الفرقان آن را منتشر کرده، از طرفدارانش خواست در هر جا و از هر طریقی که میسر باشد، به حملات تروریستی خود ادامه دهند، در زندان‌ها به زندانبان‌ها حمله کنند، در اردوگاه‌ها شورش و به مأموران امنیتی حمله کنند: «آنچه که از همه بدتر و مهم‌تر است: زندان‌ها. آه ای سربازان خلیفه، برادران و خواهران، آنچه که می‌توانید انجام دهید که دیوار زندان‌هایی که زندانیان را در برگرفته‌ فروبریزد.» بغدادی به طرفدارانش پیشنهاد می‌دهد که اگر میسر نشد زندانیان را آزاد کنند، از رشوه دادن به زندانبانان دریغ نکنند. در عراق بیش از ۱۷ هزار نفر از طرفداران و وابستگان به داعش در زندان‌ها منتظر محاکمه خود به اتهام اقدامات تروریستی هستند. در اردگاه الهول سوریه نیز عده زیادی از طرفداران داعش که تا پیش از این در استان دیرالزور زندگی می‌کردند در اسارات به سر می‌برند. وضع این اردوگاه هم مانند زندان‌های عراق مطلوب نیست.