نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفای وزیر خارجه هلند بر سر اهمال در مدیریت خروج از افغانستان

​​سیخرید کاخ (Sigrid Kaag)، وزیر خارجه هلند استعفا داد. استعفای خانم کاخ در پی‌ تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان هلند صورت گرفت. در این قطعنامه مجلس هلند دولت نخست وزیر مارک روته را به دلیل مدیریت خروج اتباع هلند و افغانستانی در جریان اشغال افغانستان توسط طالبان محکوم کرد. روز چهارشنبه ۱۵سپتامبر در جریان مذاکرات در مجلس هلند، وزیر خارجه پذیرفت که دولت در این رابطه کند عمل کرده است. یک روز بعد و بدنبال تصویب این قطعنامه در پارلمان، سیخرید کاخ استعفا داد. او با اذعان به این که پارلمان تصمیم گرفته که «دولت غیرمسوولانه» عمل کرده گفت: «من تنها می‌توانم عواقب این داوری را به عنوان یک وزیر که مسئولیت نهایی را برعهده داشت، بپذیرم.» این دومین وزیر خارجه در میان کشورهای اروپایی است که در رابطه با وقایع اخیر افغانستان و مدیریت نحوه خروج از این کشور مسئولیت خود را واگذار می‌کند. دومینیک راب، وزیرخارجه بریتانیا نیز ۱۵ سپتامبر/ ۲۴شهریور همزمان با بالاگرفتن انتقادها توسط بوریس جانسون (نخست وزیر بریتانیا) از وزارت خارجه برکنار، اما به وزارت دادگستری گماشته شد.

سازمان غذا و داروی ایران مجوز مصرف واکسن‌های تک‌دوزی جانسون‌ اند جانسون و اسپوتنیک لایت را صادر کرد

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران از بررسی واکسن اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن و تایید آن خبر داد و اعلام کرد که واکسن کرونای «جانسون‌‌اند جانسون» نیز در ایران تایید شده است. هر دوی این واکسن‌ها «تک‌دوز» هستند. رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: «متاسفانه کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی که در تامین واکسن مورد نیاز ایران خساست به خرج دادند تا قبل از اینکه تولیدکننده‌های داخلی واکسن، نیاز کشور را برطرف کنند، به اقتصاد خودشان آسیب وارد کردند و نتوانستند موفقیتی در کسب سهمی از بازار واکسن ایران داشته باشند.» رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: «اعضای کمیسیون به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر به صورت وبیناری جلسه دارند و رای‌گیری اعضای کمیسیون قانونی ساخت و ورود، به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ اما چون امضای فیزیکی هم مورد نیاز است، ممکن است این روند کمی با تاخیر انجام شود.» در همان حال بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت شامگاه پنجشنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در همدان اعلام کرد پنج مرکز مجوز تولید واکسن را در کشور دریافت کرده‌اند. عین‌اللهی مهمترین اولویت دولت را مساله کرونا دانست و گفت: «شیوع این ویروس همه فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده و اینک در یک پیچ تاریخی یعنی پیک پنجم که بسیاری از خانواده داغدار شدند قرار داریم بنابراین تلاش همه اعضای دولت در مرحله اول تهیه واکسن است.» محمد رضا خاتمی طی سخنانی در کلاب‌هاوس به نقل از اسحاق جهانگیریف معاون اول روحانی در دولت قبلی گفته است که همه واکسن‌های وارداتی در دولت قبلی خریداری شده‌اند.

ناصر مکارم شیرازی در دیدار با وزیر اطلاعات نسبت به نفوذ دولت‌های خارجی در حوزه علمیه قم هشدار داد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم در سفری یک روزه به قم با برخی از مراجع تقلید شیعه از جمله ناصر مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد. بر همین اساس مکارم شیرازی بر ضرورت مراقبت نسبت به نفوذ، به ویژه در شهر قم تأکید کرد و به وزیر اطلاعات گفت: «خطر نفوذ در قم به ویژه با توجه به مرکزیت حوزه‌های علمیه، بیش از دیگر شهرها است؛ دولت‌های خارجی برای نفوذ در دستگاه علما و دانشمندان و مراجع نقشه‌های مهمی دارند، در این خصوص واقعا باید هوشیار بود و در این زمینه وزارت اطلاعات باید به خوبی نقش آفرینی کند.» دیدار با آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله العظمی و آیت‌الله علوی گرگانی از دیگر دیدارهای وزیر اطلاعات در قم بوده است.

موافقت وزارت خارجه آمریکا با توافق نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری پنتاگون با عربستان

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با توافق نظامی پنتاگون به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با عربستان موافقت کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس همکاری دفاعی و امنیتی وابسته به پنتاگون جمعه ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت خارجه با قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برای ارایه خدمات پشتیبانی نظامی به عربستان موافقت و این توافق را برای بررسی به کنگره این کشور ارسال کرده است. بر اساس این گزارش، در قرارداد نظامی میان واشنگتن و ریاض، خدمات پشتیبانی نگهداری تجهیزات نظامی برای ناوگان بالگردهای شینوک پیش‌بینی شده است. این نخستین توافق عمده نظامی برای عربستان سعودی است که در زمان ریاست جمهوری جو بایدن به ثمر رسیده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این قرارداد نظامی سبب «امنیت ملی آمریکا و تقویت امنیت عربستان سعودی به عنوان یک کشور دوست و متحد می شود که نقش عمده‌ای هم برای ثبات خاورمیانه ایفا می‌کند.»

عضو هیأت مرگ سه‌شنبه آینده در سازمان ملل به صورت مجازی سخنرانی می‌کند، وزیر خارجه دولت او اما به نیویورک می‌رود

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد سید ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ صبح سه‌شنبه آینده ۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی سخنرانی خواهد کرد. در پی همه‌گیری ویروس کرونا، سال گذشته احلاس سران در مجمع عمومی سازمان ملل به شکل مجازی برگزار شد. در سال جاری اما قرار است سخنرانی شماری از رهبران جهان در اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل بصورت مجازی و برخی حضوری برگزار شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۳ آبان ۹۸ همراه ابراهیم رئیسی را همراه با ۹ تن از چهره‌های نزدیک به خامنه‌ای از جمله غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حسین دهقان و وحید حقانیان تحت تحریم قرار داد. سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اما برخلاف رئیسی به نیویورک سفر می‌کند. قرار است در حاشیه احلاس سران، جلسات مختلفی هم درباره افغانستان و یمن و سایر موضوعات منطقه‌‌ای برگزار شود. به گفته سفیر ایران در سازمان ملل، امیر عبداللهیان همچنین با خبرنگاران مقیم آمریکا نشست‌هایی خواهد داشت و از این فرصت‌ها برای تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.