نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی: طرح صیانت راه توسعه تجارت در کشور را دشوار می‌کند

بابک عابدین، نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفته طرح‌های محدودکننده مانند طرح صیانت راه توسعه تجارت در کشور را دشوار می‌کند. او گفته بخش خصوصی تلاش دارد که ایران به هاب انتقال تجاری ایران از شرق آسیا به غرب تبدیل شود، در حالی که اینترنت به عنوان مهم‌ترین بحث انتقال داده در مبادلات اقتصادی مختل است.  او طرح‌های محدودکننده از جمله طرح صیانت را مغایر با موافقت‌های همکاری ایران با کشورهای CIS و کشورهای شرق آسیا دانسته و گفته: «می‌خواهیم ایران به کشور مهم اقتصادی در منطقه تبدیل شود اما از سوی دیگر سرعت انتقال داده‌ها را کاهش می‌دهیم.» عابدین با بیان اینکه رسیدن به چشم‌انداز نظام در کاهش سرعت اینترنت با پیشرفت در اقتصاد در تضاد است و در حالی که نقل و انتقال بورس در کشور با اینترنت صورت می‌گیرد، معامله در بورس در بسیاری از موارد به دلیل کاهش سرعت اینترنت با دشواری انجام می‌شود ، همه این موارد جزو فاکتورهای عقب‌گرد برای پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شود.

استاد محیط زیست دانشگاه ارومیه: چشم‌اندازی برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد

حسام احمدی بیرگانی، استاد محیط زیست دانشگاه ارومیه (اورمیه) به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که چشم‌اندازی برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد. هرچند به گفته احمدی بیرگانی وضعیت از خشکسالی سه، چهار سال پیش اندکی بهتر است، ارومیه را در وضعیت کنونی نمی‌توان نجات داد: «با توجه به این میزان بارندگی و تغییر رژیم بارش‌ها، آب پشت سدها و تداوم توسعه کشاورزی ناپایدار، احیای دریاچه ارومیه در سطح کنونی امکان پذیر نیست، چرا که آبی وجود ندارد که بتواند سطح این دریاچه را بپوشاند. مگر اینکه طی ۳۰ سال آرام آرام سدها را باز کرد و آب واقعی به دریاچه برسد و از آن سو با الگوی کشاورزی تغییر پیدا کند.» به گفته این استاد محیط زیست، دلیل خشکی ارومیه را باید در «اینکه تمام گلوگاه‌های آب ورودی به دریاچه بسته می‌شود، سدهای مختلف احداث شده و کشاورزی هم سه تا چهار برابر گسترش پیدا می‌کند، و منابع آب دریاچه قطع می‌شود» جست. او گفت این پیش‌بینی از دهه ۱۳۷۰ صورت گرفته بود. بنا به آمار این پژوهشگر محیط زیست، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد مکعب از آب‌های ارومیه از دست رفته و موجودی آب آن اکنون به تنها ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. او هشدار داد که خشک‌شدن ارومیه به شورشدن منابع آب زیرزمینی و گسترش شوری به اراضی کشاورزی، تغییر پوشش گیاهی منطقه از پوشش باتلاقی به پوشش مخصوص مناطق خشک، و برخاستن ریزگرد و طوفان گرد و غبار خواهد انجامید.

هند که یوزپلنگ‌ آسیایی‌‌اش منقرض شده بود، هشت یوزپلنگ از نامیبیا وارد کرد و در پارکی حفاظت‌شده رها کرد

هشت یوزپلنگ نامیبیایی از طریق هوایی به هند منتقل شدند. این حیوانات پس از پروازی ۱۱ ساعته در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ای که «هواپیمای گربه» نام گرفته بود، شنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور به دهلی نو رسیدند. این انتقال در کاری تبلیغاتی از سوی دولت نارندرا مودی، همزمان با روز تولد ۷۲ سالگی این نخست‌وزیر راست‌گرای افراطی انجام شد و مودی از حیوانات منتقل‌شده استقبال کرد. این هشت یوزپلنگ از پارکی حفاظت‌شده در شمال ویندهوک پایتخت نامیبیا به پارک ملی کونو در ۳۲۰ کیلومتری جنوب دهلی نو منتقل شدند. پارک کونو ۷۵۰ کیلومتر مربع است و به دلیل مرغزارهای فراوان و وجود طعمه‌های کافی برای شکار یوزپلنگ‌ها انتخاب شده است اما منتقدان شرایط آن را برای یوزپلنگ آفریقایی دشوار می‌دانند و نسبت به خطر پلنگ‌های فراوان این پارک برای یوزپلنگ‌ها هشدار می‌دهند. مقام‌های هندی اما گفته اند یوزپلنگ‌ها مشکلی نخواهند داشت و به سرعت خود را تطبیق می‌دهند. آنها از این پروژه به عنوان نخستین پروژه از نوع خود در جهان نام می‌برند. یوزپلنگ‌ها به دو زیرگروه اصلی آسیایی و آفریقایی تقسیم می‌شوند. هند زمانی زیست‌بوم یوزپلنگ آسیایی بود اما انقراض سریع‌ترین جانور خاکی جهان در هند ۱۹۵۲ رسماً تصدیق شد. حالا از این گربه‌سان تنها شمار اندکی در ایران باقی مانده است.

حزب اعتماد ملی خواستار لغو قانون حجاب اجباری شد

حزب اعتمادملی در بیانیه‌ای قتل دولتی مهسا امینی در پی برخورد گشت ارشاد با او را محکوم کرده و خواستار ورود مراجع تقلید، مجلس، رئیس‌جمهور و قوه قضائیه به موضوع گشت ارشاد و برخوردهای صورت‌گرفته از سوی این ارگان با دختران و زنان ایران شده است حزب اعتماد ملی از مجلس شورای اسلامی خواسته که هر چه سریع‌تر قانون حجاب اجباری را لغو کند، «چرا که این قانون به ضد خودش تبدیل شده است.» این حزب از رئیس‌جمهوری خواسته که سریعاً گشت ارشاد را از سطح شهرها جمع‌آوری کرده و به قوه قضاییه گفته در اسرع وقت در دادگاهی علنی به ابعاد این فاجعه پرداخته و همه آمران و عاملان این جنایت هولناک غیرانسانی را به کیفر مناسب برساند. در بیانیه این حزب از علما و مراجع نیز خواسته شده که «بیش از این اجازه ندهند به بهانه ترویج اسلام و اجرای شریعت موجبات وهن دین مبین و شریعت محمدی را فراهم سازند.» مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز در تهران که به دلیل ضرب و شتم گشت ارشاد روی داد، موجی از خشم در افکار عمومی برانگیخته و در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب داشته است. برخی ازچهره‌های سیاسی خارجی به آن واکنش نشان داده‌اند و دولت ایران هم وعده پیگیری آن را داده است.