ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفان #دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور #سوریه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اواخر نوامبر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. دی میستورا یکی از با تجربه‌ترین دیپلمات‌های سازمان ملل است که در بسیاری از کشورهای بحران‌زده مانند افغانستان، عراق، لبنان، سودان و سومالی فعالیت کرده. او پیش از این وزیر خارجه ایتالیا بود. ماموریت اصلی دی میستورا به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل تدوین یک قانون اساسی جدید و مورد توافق طرف‌های درگیر در سوریه بود. دی‌میستورا گفته است دبیر کل سازمان ملل از او خواسته تا پایان مأموریتش این موضوع را بررسی کند که آیا تشکیل کمیته‌ای که از مشروعیت برخوردار باشد برای تدوین قانون اساسی سوریه میسر است یا خیر. بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل خاطرنشان کرده که دولت اسد مصصم است که چنین کمیتهای تشکیل شود.

وزیر خارجه #آلمان سفر خود به #عربستان_سعودی را لغو کرد. #هایکو_ماس گفت هرگاه حقیقت ماجرای #خاشقجی روشن شد، درباره اینکه سفر به #عربستان تا چه حد ضروری است تصمیم می‌گیرد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان سفر خود به عربستان سعودی را تا روشن شدن نتیجه تحقیقات درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی به تعویق انداخت. ماس در جمع خبرنگاران گفت: «در ارتباط با سفرم به عربستان... بهتر است لحظه‌ای تأمل کنیم.» وزیر خارجه آلمان پرونده خاشقجی را «بسیار نگران‌کننده» خواند و خواهان آن شد که حقیقت ماجرا و آنچه که بر سر روزنامه‌نکار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول آمده، هر چه سریع‌تر معلوم شود. هایکو ماس گفت هر موقع که عربستان سعودی نتیجه تحقیقات در این پرونده را اعلام کند، آن گاه دولت آلمان از فرصت پیش آمده استفاده می‌کند و درباره اینکه سفر به عربستان سعودی تا چه حد ضروری‌ست، تصمیم می‌گیرد.

#کارگران #شهرداری_شوشتر در اعتراض به #معوقات_مزدی برای سومین روز #اعتصاب کردند

کارگران شهرداری شوشتر برای سومین روز پیاپی دست از کار کشیدند. آنها می‌گویند که از آغاز سالجاری شرکت پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری حقوقشان را پرداخت نکرده و با عدم واریز حق بیمه کارگران، تمدید دفترچه‌های بیمه درمانی را غیرممکن کرده است. کارگران شهرداری شوشتر که تا دی سال گذشته به صورت مستقیم با شهرداری قرارداد داشتند، از آن زمان به یک شرکت پیمانکاری نیروی انسانی سپرده شده‌اند. این اقدام همان زمان نیز با اعتراض کارگران همراه شد اما مدیران شهرداری اعتراضات را نادیده گرفتند. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، شمار کارگران در تجمع امروز را حدود ۴۰۰ تن از بخش‌های خدمات موتوری، اداری و فضای سبز گزارش کرده است. همزمان با اعتراض کارگران این سه بخش، کارگران بخش خدمات (جمع آوری زباله) نیز به نشانه اعتراض پاکسازی و جمع‌آوری زباله را متوقف کرده‌اند. مسئولان شهرداری شوشتر برای جلوگیری از گسترده شدن اعتراض، یک ماه دستمزد معوق کارگران بخش خدمات شهری (جمع آوری زباله) را پرداخت کرده‌اند، اما کارگران این بخش گفته‌اند که وضعیت باقیمانده مطالباتشان نامعلوم است و در همراهی با دیگر همکاران خود جمع‌آوری زباله را در برخی مناطق شهری متوقف کرده‌اند.

جایزه ادبی «#من_بوکر» ۲۰۱۸ به #آنا_برنز نویسنده ۵۶ ساله از #ایرلند شمالی رسید

جایزه ادبی «من بوکر» ۲۰۱۸ به نویسنده‌ای از ایرلند شمالی رسید. آنا برنز نویسنده ۵۶ ساله، جایزهٔ من بوکر سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرد. او اولین نویسنده از ایرلند شمالی‌ست که برنده من بوکر می‌شود. این جایزه ۵۰ هزار پوندی برای «مرد شیری» چهارمین رمان آنا برنز به او تعلق گرفته‌ است. این رمان داستان رابطهٔ دختری جوان با مردی متاهل است که در شهری بی‌نام و در دوران «محنت» اتفاق می‌افتد. داوران این رمان را اثری «مطلقا برجسته» و «حیرت‌انگیز» خواندند. جایزه من بوکر از سال ۱۹۶۹ به طور سالیانه به بهترین رمان نوشته‌شده در انگلیس که در بریتانیا منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد. امسال در فهرست کوتاه نامزدها نویسندگانی از بریتانیا، کانادا و آمریکا حضور داشتند.

حزب حاکم #هند نام شهر «الله آباد» را به یک نام هندو تغییر داد

منابع محلی هند اعلام کردند که دولت نام «الله آباد» یکی از شهرهای تاریخی هند را که نامی اسلامی است به یک نام هندو تغییر داده است. یک مقام ارشد از حزب «کنگره ملی هند» اعلام کرد که این شهر که بیش از یک میلیون جمعیت دارد، از این پس با نام «پارایاگراج» خوانده خواهد شد. به گفته وزیر بهداشت هند این تصمیم در کابینه و با پیشنهاد نخست‌وزیر انجام شده است. او اضافه کرد:«همه اعضای کابینه از این تصمیم راضی بودند و از امروز نام الله آباد به پارایاگراج تغییر خواهد کرد.» این شهر که زادگاه جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند، به حساب می آید در ۶۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دهلی قرار دارد و در قرن شانزدهم توسط حاکمان مغول به این نام خوانده شده بود. نام جدید به تلاقی رود گنگ و رود یامونا اشاره دارد که محل جشنواره «کهومب ملا» جشنواره بزرگ هندوست که در ماه ژانویه برگزار می‌شود. این تغییر نام نگرانی‌های منتقدان نخست وزیر را در پی‌داشته است که معتقدند حزب ملی‌گرای حاکم به دنبال از بین بردن تنوع و گوناگونی در تاریخ و هویت کشور هندوستان است. این چندمین بار است که حزب حاکم، اسامی مکان‌های مختلف را از اسلامی (متعلق به دورهٔ مغول‌ها) به هندو تغییر می‌دهد.

رئیس #شورای_عالی_استان‌ها می‌گوید #دولت تنها حدود یک پنجم #بودجه شورای استان‌ها را پرداخت کرده است

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها در نامه‌های جداگانه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، از عدم پرداخت کامل بودجه شورای عالی استان‌ها شکایت کرده و خواستار تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه سال ۹۷ آن شده است. الویری در این نامه گفته است: «در هفت ماه از ابتدای سال جاری از سرجمع اعتبار پیش‌بینی شده، معادل ۲۱،۲ درصد از بودجه شورای عالی استان‌ها محقق شده است.» بهروز نادری، مشاور امور اجرایی و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها اسفندماه سال گذشته گفته بود که بودجه این شورا در لایحه بودجه ۹۷ با ۴۰ درصد افزایش به ۲۸ میلیارد تومان رسیده است. سال گذشته بودجه شورای عالی استان‌ها ۲۰ میلیارد تومان بود. شورای عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شورای استان‌هاست و از «شوراهای فرادست» محسوب می‌شود. «شوراهای فرادست» شامل شوراهای اسلامی بخش، شهرستان، استان، و عالی استان‌ها می‌شوند.

وزیر خارجه #آمریکا وارد #آنکارا شد. همزمان رسانه‌های نزدیک به دولت #اردوغان جزئیات تازه‌ای از پرونده #خاشقجی را منتشر کردند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان و مولود چاووش‌اوغلو، رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه درباره پرونده خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی وارد آنکارا شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزیر خارجه آمریکا پیش از آنکه ریاض را به مقصد آنکارا ترک کند در جمع خبرنگاران گفت پادشاه سعودی و ولیعهد او تضمین داده‌اند که همه کسانی را که در پرونده ناپدید شدن خاشقجی دست داشته‌اند، بدون استثناء مجازات کنند: «آن‌ها تعهد دادند که هر کسی را که در این ماجرا درست رفتار نکرده، مسئول بدانند. فرقی نمی‌کند که مقام عالیرتبه‌ای باشد یا یک کارمند ساده.» پمپئو در پاسخ به این سئوال که آیا خاشقجی زنده است، گفت در ریاض در مورد جزئیات با پادشاه و ولیعهد سعودی صحبت نکرده است.همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به آنکارا، رسانه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند که اسناد صوتی تازه‌ای از بازجویی و شکنجه جمال خاشفجی به دست آمده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در یکی از موارد محمد عتیبی سرکنسول عربستان از ماموران بن‌سلمان می‌خواهد که هر گونه اقدام علیه خاشقچی را بیرون از کنسولگری انجام دهند. در مورد دیگری، یکی از مأموران سعودی که خاشقجی را شکنجه می‌داده به او می‌گوید: «اگر می‌خواهی زنده پایت به عربستان برسد، ساکت باش.» آسوشیتدپرس می‌نویسد سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه چنین اطلاعاتی را در رسانه‌های نزدیک به دولت اردوغان منتشر می‌کنند با این هدف که فشار بر عربستان سعودی را به تدریج افزایش دهند.

#پرستو_صالحی، بازیگر، می‌گوید دوباره #بازجویی شده و از حضور او در اماکن و برنامه‌های عمومی مانند افتتاحیه فیلم‌ها جلوگیری می‌شود

#پرستو_صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون، از احضار دوباره و ممانعت از حضورش در اماکن عمومی خبر داد. او که مرداد ماه سال جاری به واحد نظارت و پیگیری #قوه_قضاییه احضار و به دلیل صحبت‌های انتقادی و پست‌هایش در شبکه اجتماع ی #اینستاگرام بازجویی شده بود، در ویدئوی تازه‌ای می‌گوید ۱۰ مهر ماه امسال به محلی در خیابان خواجه عبدالله در منطقه سیدخندان تهران احضار شده و بنا بوده درباره این احضار اطلاع‌رسانی نکند اما: «در چند وقت اخیر به دلایل امنیتی و به صورت پی در پی از حضور من در افتتاحیه‌ها و اماکنی که مردم حضور دارند، جلوگیری می‌شود.» او در ادامه این ویدئو این سوال را مطرح می‌کند: «من چه خطر امنیتی‌ای می‌توانم داشته باشم؟ من بازی نکنم، من حرف نزنم، چگونه خرج خود را دربیاورم؟ چگونه زندگی کنم؟» این بازیگر سینما و تلویزیون ۲۸ مرداد امسال نیز به شکل تلفنی به واحد نظارت و پیگیری قوه قضاییه احضار و بازجویی شده بود. به گفته صالحی دلیل احضارش پست‌های صفحه اینستاگرامش بوده است. او در ماه‌های اخیر به بحث درباره مواردی مانند #اختلاس، #قیمت_دلار، #زندانیان_سیاسی، #کودک‌آزاری، #تجاوز و #قرارداد_دریای_خزر پرداخته بود. پرستو صالحی پیشتر گفته بود از او پرسیده شده از کجا خط می‌گیرد، چه کسی به او می‌گوید این پست‌ها را بگذارد و مثلا معنی یک پستی که گذاشته چیست؟ همچنین به او گفته شده سیاه‌نمایی می‌کند و مردم را آزار می‌دهد.

تراز آب سد #کوثر ۳۰ متر کاهش یافت. این سد آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستا را تأمین می‌کند

اکبر خدری، مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرده که تراز آب سد کوثر ۳۰ متر کاهش یافته است. سد کوثر در ۵۵ کیلومتری دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران قرار دارد و آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند. به گفته خدری امسال یکی از کم‌آب‌ترین سال‌های آبی سد کوثر بود به شکلی که جزیره‌هایی در این سد پدیدار شده که کاملاً قابل رؤیت است. مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفته است: در سال آبی ۹۷- ۹۶، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده که نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از خاک کشور نزدیک به ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور را در اختیار دارد. رودخانه‌های فصلی و دائمی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول دارد.

وزیر خارجه #آمریکا از #ریاض به #آنکارا می‌رود که رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه را در جریان گفت‌وگوها با پادشاه و ولیعهد سعودی قرار دهد

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که چهارشنبه ۱۷ اکتبر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند. موضوع این اجلاس پرونده جمال خاشقجی است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست حضور دارد. پمپئو روز گذشته برای گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد سعودی درباره نحوه ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به ریاض رفته بود. در حین این دیدار رئیس جمهور آمریکا با ولیعهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرده بود. محمد بن سلمان تضمین داده که در انجام تحقیقات در این پرونده و برای روشن شدن حقیقت همکاری می‌کند.

مقام آموزش و پرورش: ۳۰ درصد #مدارس_ایران در حال تخریب‌اند

مهرالله رخشانی‌‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد مدارس کشور مقاوم و ۳۰ درصد آن‌ها تخریبی و فرسوده هستند که باید برای اصلاح آن‌ها اقدام کرد. به گفته این مقام مسئول سرانه فضای آموزشی در ایران ۵,۲ مترمربع است، ۱۱ استان کشور زیر این میانگین قرار دارند که باید تلاش شود میزان سرانه فضای آموزشی در آن‌ها افزایش پیدا کند. در سال ۹۷ سرانه سازمان نوسازی اعتباری بالغ بر یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال است.

هجرت میان #مکه و #مدینه در ظرف ۲ ساعت با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در قطار سریع‌السیر #الحرمین

قطار سریع‌السیر الحرمین در مسیر مکه به مدینه آغاز به کار می‌کند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرده که دو قطار سریع‌السیر، هر یک با ۴۱۷ مسافر پنجشنبه ۱۸ اکتبر برای اولین بار مسافران را بین مکه و مدینه جابجا می‌کنند. قطار الحرمین با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، در کمتر از دو ساعت مسافران را از مکه به مدینه می‌رساند. با هجرت پیامبر اسلام در سال ۶۲۲ میلادی/ ۱ هجری از مکه به مدینه اولین حکومت اسلامی تشکیل شد. همراهان محمد که با او از مکه به مدینه مهاجرت کردند به مهاجرین شهرت یافتند و اهالی یثرب که به پیامبر و مهاجران یاری رسانده بودند، از آن پس انصار نام گرفتند. این هجرت مبدا تاریخ مسلمانان شد. مدینه تا قبل از هجرت محمد «یثرب» نامیده می‌شد و بعد از هجرت «مدینه النبی» خوانده شد. یک شرکت اسپانیایی – سعودی با مشارکت آلمانی‌ها قطار سریع‌السیر الحرمین را ساخته است. با این قطار اکنون می‌توان مسیر ۴۵۰ کیلومتری در بیابان‌های بی‌آب و علفی که پیامبر و مهاجرین پیمودند را فقط در دو ساعت طی کرد. مبدا تاریخ هجری قمری و هجری شمسی.

#سپاه_پاسداران اعلام کرد در عراق #ابوضحی، امیر داعش و طراح حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نظامی در #اهواز را کشته است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در عراق، طراح حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نظامی اهواز را کشته‌اند. در اطلاعیه سپاه پاسداران که سه‌شنبه ۲۴ مهر منتشر شده آمده است: «طی عملیات شناسایی و غافلگیری نیروهای مقاومت که در استان دیاله عراق صورت گرفت، ابوضحی امیر داعش در این استان و طراح و برنامه‌ریز اصلی جنایت تروریستی اخیر اهواز همراه با چهار تروریست دیگر به هلاکت رسیدند.» اوایل مهر وزارت اطلاعات پنج عامل این حمله را شناسایی و ۲۲ نفر را هم بازداشت کرده بود. یک هفته بعد از آن تاریخ هم سپاه در یک اقدام تلافی‌جویانه به شرق فرات حمله موشکی کرد.

#گروه_هفت خواستار تحقیقات شفاف در پرونده #خاشقچی شد

کشورهای عضو گروه هفت (G7) خواهان تحقیقات شفاف در جریان پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی شدند. وزیران خارجه کشورهای گروه هفت بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نارضایتی از این حادثه، از آنکارا و ریاض خواستند که تحقیقات پیرامون این پرونده را به طور شفاف به پایان برسانند. در بیانیه وزیران خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا آمده است: «ما وزیران خارجه گروه هفت بر تعهد خود برای دفاع از آزادی بیان و حفاظت از رسانه‌های آزاد تاکید می‌کنیم.کسانی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقجی هستند، باید مجازات شوند.»