نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرش گنجی، منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم به زندان احضار شد

کانون نویسندگان ایران از احضار آرش گنجی، منشی هیئت دبیران این کانون به زندان خبر داد. بر اساس اعلام کانون نویسندگان او در روز شنبه ۲۴ مهر باخبر شد که باید در «موعد مقرر» خود را به شعبه یک اجرای احکام معرفی کند. گنجی دی ماه ۱۳۹۸ پس از نزدیک به یک ماه بازداشت با سپردن وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه به صورت موقت آزاد شد. خرداد سال ۱۳۹۹ در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهامات او تشکیل شده بود، قاضی احمد مقیسه وثیقه تعیین شده را به سه میلیارد تومان افزایش داد. گنجی که از تأمین وثیقه ناتوان بود به زندان منتقل شد و چندی بعد با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد. بر اساس اعلام کانون نویسندگان ایران گنجی در دادگاه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال زندان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و به اتهام «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۵ سال زندان و جمعاً به ۱۱ سال زندان محکوم شد. حکم دادگاه بدوی مترجم کتاب «کلید کوچک دروازه بزرگ» که تحولات کردستان سوریه را بررسی می‌کند، بهمن سال قبل در دادگاه تجدیدنظر تعیین شد. بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه عضو دیگر کانون نویسندگان ایران نیز از یک سال قبل در حبس به‌سر می‌برند.

بازگشت دختران و زنان افغانستان به مدارس و محل کارشان منوط به تصمیم «مجمعی از علمای اسلام»

طالبان می‌گوید در ماه‌های آینده درباره بازگشت زنان و دختران به مشاغل، رسانه‌ها و کلاس‌های درس تصمیم‌گیری می‌کند. برمبنای اظهارات سخنگوی طالبان در گفت‌وگوی او با وبسایت عصر ایران، قرار است «مجمعی از علمای اسلام» برای پیدا کردن راه‌حلی در جهت مقابله طالبان با اعتراض‌ها و انجام «مسئولیت الهی» در قبال زنان تصمیم بگیرند. سخنگوی طالبان درباره فعالیت زنان در رسانه‌ها نیز ادعا کرد زنان همچنان در رسانه‌های خصوصی مشغول به کارند و در رسانه‌های دولتی نیز طالبان به‌دنبال ایجاد چارچوب «معقول» برای اشتغال زنان و عملی کردن اصول شرعی‌ست و نظرات خود را درباره اینکه زنان کجا و در چه سطحی کار یا تحصیل داشته باشند، اعمال خواهد کرد. مجاهد گفت: اين هم يك مسئله است كه خانم‌ها در كدام شرايط مي‌توانند كار كنند و در كدام سطوح مي‌توانند كار كنند براي حكومت. اين يك مسئله‌اي است كه كاملا طرف شرعی خودش را دارد و دنبال اين هستيم راه‌حل شرعی را برايشان پيدا كنيم و بعد طبق اصول شرع برايشان چارچوب بسازيم، آن‌ها هم فعاليت كنند.

عربستان سعودی می‌گوید نیروهای ائتلاف ۱۶۰ تن از نظامیان حوثی را کشته‌اند

ائتلاف عربی حامی دولت یمن به رهبری عربستان سعودی مدعی شد که در حملات شامگاه شنبه ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر نیروهای این ائتلاف به مأرب یمن، ۱۶۰ تن از افراد مسلح حوثی ها کشته شدند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از مقام‌های نظامی از ۳۲ حمله نظامی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و نوشت در این حملات ۱۱ خودرو نظامی منهدم و ۱۶۰ «تروریست» کشته شدند. حوثی ها تا به حال نسبت به این خبر واکشنی نشان نداده‌اند. آن‌ها در هفته‌های گذشته حملات برای تصرف مأرب را شدت بخشیده‌اند. الجزیره به نقل از منبع نزدیک به دولت مورد حمایت عربستان سعودی نوشت که حوثی‌ها در منطقه عبدیه محاصره شده‌اند. از سوی مقابل سخنگوی حوثی ها اما مدعی شد که جنگجویان محلی با آن‌ها برای آزادسازی منطقه همراه شده‌اند.

توقف فعالیت ۲۰۰ رسانه افغانستان در دو ماه گذشته: طالبان مدعی شد رسانه‌ها به خاطر ترس و مشکلات مالی تعطیل شده‌اند

ذبیح‌الله مجاهد سرپرست وزارت فرهنگ طالبان روز یکشنبه ۲۵ مهر/۱۷ اکتبر در مصاحبه‌ای با وبسایت عصر ایران مدعی شد طالبان محدودیتی بیش از آنچه در دولت پیشین افغانستان وجود داشته اعمال نکرده است. او گفت: محدودیتی که با کارشان مشکلی مواجه کند اعمال نکردیم ولی محدودیت هایی بوده که قبلا رسانه ها رعایت می کردند ولی ما تکرار کردیم مثلا چیزی را که خلاف اسلام و ارزش های اسلامی باشد. مجاهد مدعی شد بعضی واهمه ها و پروپاگانداها علیه طالبان و مشکلات مالی رسانه‌ها باعث توقف فعالیت شبکه‌ها و فرار کارکنان آن‌ها شده است. انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان اما یکشنبه در آخرین گزارش خود اعلام کرد علاوه بر مشکلات اقتصادی،‌ وضع محدودیت از سوی طالبان تنها در دو ماه گذشته به توقف فعالیت دست کم ۲۰۰ رسانه افغانستان منجر شده است.

۱۸ بانک بورسی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زمین و ساختمان دارند

۱۸ بانک بورسی ایران بالغ بر ۱۴ هزار فقره زمین و ساختمان به مساحت ۳۷ میلیون متر مربع را در تملک دارند. در حالی که هنوز سرنوشت مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی روشن نیست، روزنامه فرهیختگان برپایه اطلاعات منتشر شده در اطلاعیه «افشای فهرست زمین و ساختمان» بانک‌ها که در سایت کدال منتشر شده، ارزش مستغلات در تملک بانک‌های بورسی را معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. ارزش وثیقه های تملک‌شده این بانک‌ها نیز ۴۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که به نظر می‌رسد کمتر از رقم واقعی باشد. ۱۸ بانک پذیرفته شده در بورس ایران عبارتند از تجارت، صادرات، سینا، آینده، دی، شهر، پاسارگاد، اقتصاد نوین، کارآفرین، رفاه، خاورمیانه، سرمایه، گردشگری، خاورمیانه، پست بانک،ملت، سامان و ایران زمین. بررسی «افشای فهرست زمین و ساختمان» بانک های بورسی بیانگر آن است که ارزش دارایی ثابت مشهود این بانک‌ها در مقایسه با سال ۱۳۹۳ حدود ۱۶۵ درصد رشد داشته است. بانک‌ها ارزش دارایی‌های غیرمنقول که همین املاک و مستغلات را هم شامل می‌شود، ۱۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند تا از «مجازات» تعیین شده در قانون در امان بمانند. براساس قوانین بانکداری در ایران اموال غیرمنقول بانک‌ها نباید از ۵ درصد دارایی‌ها تجاوز کند. همچنین بر اساس قانون رفع موانع تولید که در سال ۱۳۹۴ تصویب شد بانک‌ها به فروش حداقل ۳۳ درصد اموال خود در سال مکلف شده‌اند. فهرست زمین و ساختمان‌ بانک‌ها اما نشان می‌دهد که آن‌ها از این قانون نیز تخطی کرده‌اند و نه تنها اموال غیرمنقول خود را نفروخته اند بلکه بر آن افزوده اند.

سخنگوی طالبان: هیئت‌های جمهوری اسلامی با ما رفت و آمد دارند و امید داریم مسئله به‌رسمیت شناختن را هم حل کنیم

ذبیح‌الله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان اعلام کرد طالبان با جمهوری اسلامی ایران روابط «حسنه»‌‌ای دارد و مایل است رابطه‌ای محکم با حکومت ایران برقرار کند. در مصاحبه‌ای که یکشنبه ۲۵ مهر/۱۷ اکتبر در وبسایت عصر ایران منتشر شد، سخنگوی گروه تروریستی طالبان گزارش‌های ایالات متحده آمریکا درباره کمک‌های تسلیحاتی خارجی (از جمله ایران و روسیه) به طالبان را رد کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی در مبارزه این گروه با ایالات متحده، از طالبان تنها «حمایت سیاسی» کرده است. مجاهد درباره آینده روابط با تهران گفت: «ما با جمهوري اسلامی ايران روابط حسنه داريم، روابط بسيار خوب داريم از قبل تا حال. هيات‌های جمهوري اسلامی ايران با ما رفت و آ‌مد دارند. او افزود: ما هم مي‌خواهيم با جمهوري اسلامی ايران روابط خوب و قوی داشته باشيم تا نزديكی بين دو ملت وجود داشته باشد، باور وجود داشته باشد و منافع مشترك هم داريم؛ تجارت مشترك، مرز مشترك، امنيت مشترك. اين را هم دنبال مي‌كنيم. مساله به رسميت‌شناختن هم اميد می‌رود حل شود.» ذبیح‌الله مجاهد در بخشی از مصاحبه به اختلافات میان گروه‌های سیاسی در ایران اشاره کرد و گفت نظر به مشکلاتی که این اختلاف‌ها در ایران ایجاد کرده به احزاب اجازه فعالیت می‌دهد اما مخالفت احزاب با طالبان «از نظر اسلام جایز نیست» و ممنوع خواهد بود. مجاهد گفت اگر کسی اعلام کند با حکومت مخالف است سبب تنش می‌شود و خلاف منافع کشور است. او در ادامه در سخنانی متناقض گفته طالبان شبکه‌های اجتماعی را فیلتر نخواهد کرد اما برای فیلترکردن برخی از سایت‌ها برنامه دارد. او گفته وزارتخانه‌های مختلف امنیتی، استخبارات و مخابرات وظیفه اعمال فیلترینگ را برعهده دارند.

وزارت بهداشت: «واردات واکسن کرونا به کشور از مرز ۱۰۰ میلیون دوز عبور کرد»

به ادعای رسانه‌های داخلی، ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کرده است. خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی یکشنبه ۲۵ مهر نوشت: با ورود شصت وهشتمین محموله واکسن به کشور، واکسن‌های وارد شده از منابع خارجی از مرز یکصد میلیون دوز گذشت. شصت و هشتمین محموله واکسنی که شامگاه شنبه ۲۴ مهر به ایران رسید ۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا اهدایی لهستان است. صبح یکشنبه نیز کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد یک محموله ۶ میلیون دوزی واکسن سینوفارم به ایران رسیده است. به گفته او جمعیت هلال احمر از اردیبهشت ماه سال جاری تا به حال ۷۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن کرونا از نوع سینوفارم به کشور وارد کرده است. مقام های دولتی در ایران مدعی اند که ۷۵ درصد جمعیت بزرگسال کشور واکسینه شده اند. با این حال در روزهای گذشته نگرانی‌ها نسبت به خیزش دوباره کرونا در ایران افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران: «قانون این اجازه را به ما نداده است که بتوانیم برای بانوان گواهینامه رانندگی موتور صادر کنیم»

تقاضای زنان برای گواهینامه موتورسیکلت در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اسلام گرایان تندرو و نهادهای حکومتی ایران اما مانع صدور گواهینامه برای زنان شده‌اند. محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران یکشنبه ۲۵ مهر در پیوند با این موضوع به خبرگزاری مهر گفت: «در حال حاضر قانون این اجازه را به ما نداده است که بتوانیم برای بانوان گواهینامه صادر کنیم». او صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان را به «تصویب قانون در مجلس» مشروط کرد و افزود: هر وقت ضرورت ایجاب کرد که برای بانوان گواهینامه صادر شود و این موضوع از سوی «جامعه نخبگانی» ما به مجلس رفت و در قالب قانون مورد تصویب قرار گرفت و این قانون از سوی دستگاه‌های ذی ربط مورد تأیید قرار گرفت، ما اقدام به صدور گواهینامه خواهیم کرد. این مقام مسئول در حالی صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان را به «تصویب قانون» مشروط کرده است که مرداد امسال دیوان عدالت اداری در رسیدگی به یک شکایت در همین باره اعلام کرده بود صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان هیچ منع قانونی ندارد. در حکم صادره آمده: «با توجه به اینکه رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نبوده و طرف شکایت تنها ارگان نظارتی موجود در کشور جهت احراز صلاحیت متقاضیان صدور گواهینامه‌های رانندگی است و اصل بر صلاحیت آن مرجع جهت صدور گواهینامه بوده و قید مقرر در تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز به معنای محرومیت زنان از رانندگی موتورسیکلت نیست.»

«سالانه حدود ۳ هزار پزشک ایران را ترک می‌کنند»

یک مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی ایران آمار مهاجرت پزشکان را «بالا» اعلام کرد. علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت نمی‌تواند عدد دقیقی از مهاجرت پزشکان بگوید «اما آمار مهاجرت پزشکان بالاست و متاسفانه شرایط کاری مطلوبی برای جامعه پزشکی فراهم نشده و وجود ندارد». به گفته او بخش بین‌الملل سازمان نظام پزشکی ماهانه با «تعداد زیادی» درخواست برای گواهی «گود استندینگ» که درارتباط با مهاجرت یا ادامه تحصیل داده می‌شود ،مواجه است. سالاریان به استناد این درخواست‌ها گفت حدس می‌زند سالانه حدود ۳ هزار پزشک از ایران مهاجرت کنند. او کاهش درآمد را یکی از علت‌های اصلی «درخواست مهاجرت» برشمرد و گفت: «کرونا آسیب جدی به مطب‌ها زده است. به این دلیل که مردم محیط را به دلیل شیوع بیماری کرونا عفونی می‌دانند و کمتر به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، مطب‌ها از بابت کرونا لطمه زیادی خورده اند. میزان تورم و افزایش ویزیت‌ها را حساب کنید و ببینید یک پزشک چه‌قدر از نظر معیشتی تنگنا دارد.» سالاریان که خواستار افزایش تعرفه درمان پزشکان است، مدعی شد که وضعیت معیشتی پزشکان نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است. او با بیان اینکه تنها بخش محدودی از پزشکان «معروف» که «تعدادشان از چند صد نفر تجاوز نمی‌کند» درآمد خوبی دارند، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی آموزش پزشکی، اینترن‌ها و رزیدنت‌ها را بیمه نمی‌کند. اینترنی که صبح تا شب کشیک می‌دهد و در سختی و وضعیت کرونا کار می‌کند و رزیدنتی که در طی ۲۴ ساعت شاید نتواند حتی دو ساعت هم استراحت داشته باشد، از طرف دولت بیمه نمی‌شوند. رزیدنت‌ها در ماه‌های گذشته چندین مرتبه در اعتراض به وضعیت شغلی خود در چند شهر تجمع کردند. به گفته سالاری پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون بیمه و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری به کار گرفته می‌شوند.

هفده «میسیونر مسیحی» آمریکایی در پایتخت هائیتی ربوده شدند

روزنامه نیویورک تایمز از ربوده شدن ۱۷ «مبلغ مسیحی» آمریکایی در یکی از مناطق پرتو پرنس، پایتخت هائیتی خبر داده است. جزئیات این رویداد هنوز به صورت کامل مشخص نیست. نیویورک تایمز به نقل از مقام های امنیتی هائیتی نوشته مبلغان مذهبی آمریکایی روز شنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۴ مهر به همراه خانواده‌هایشان هنگام خروج از یک «یتیم خانه» و در مسیر فرودگاه ربوده شده‌اند. ربودن مبلغان مذهبی یک روز پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل ماموریت خود را در این کشور به مدت ۹ ماه تمدید کرد. هائیتی در ماه های گذشته، به ویژه پس از قتل جوونل موئیز، رئیس جمهوری این کشور که در ژوئیه در منزلش به دست «افراد ناشناس» به قتل رسید، صحنه خشونت های خیابانی و ناامنی بوده است. موئیز پیش از آنکه به قتل برسد به فساد مالی متهم بود و مخالفان بارها از او خواسته بودند که از مقام خود استعفاء کند.