ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس: گشت ارشاد خلاف قانون نیست، کسانی که به ریشه گیر می‌دهند خلاف می‌کنند

بیش از یک ماه است که مردم در اعتراضات سراسری خود نه تنها خواهان برچیدن حجاب و گشت ارشاد شده‌اند بلکه فریاد می‌زنند «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم». در چنین شرایطی، مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با وب‌سایت «عصر ایران» می‌گوید فعالیت گشت ارشاد «رسمی و قانونی» است و نمی‌توان آن را زیر سئوال برد. ذوالنوری درباره انتقاد به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دختر ۲۲ ساله کُرد به دست نیروهای گشت ارشاد گفت: «باید اول خطای آن را مشخص کنند بعد انتقاد کنند وقتی گشت ارشاد با خانم امینی هیچ‌گونه برخوردی خلاف قانون انجام نداده است من نماینده به چه حقی مجاز هستم که دستگاه رسمی را زیر سئوال ببرم؟» «خطا نکردن» گشت ارشاد روایت حکومتی از ماجرای قتل ژینا امینی است. او با اشاره به قانون مجازات اسلامی افزود این قانون «گفته است عدم رعایت حجاب جرم است و جرم‌انگاری کرده و گفته است مجازات خاطیان ۷۴ ضربه شلاق و دو ماه زندان یا جزای نقدی بدل‌الحبس است». مجتبی ذوالنوری با بیان این‌که نیروی انتظامی وظیفه پیش‌گیری از جرم را دارد، افزود «کف پیش‌گیری این است خانم بی‌حجاب را ببرند و به وی تذکر دهند که حجاب‌اش را رعایت کند که این کف پیش‌گیری است و گشت ارشاد خلاف قانون نیست و کسانی که به ریشه گیر می‌دهند این‌ها خلاف می‌کنند.»

محمد امینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ درگذشت

خانواده محمد امینی، نویسنده ملی‌گرا و پژوهشگر تاریخ با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند که او یکشنبه ۲۴ مهر / ۱۶ اکتبر در سن ۷۱ سالگی درگذشته است. محمد امینی ساکن آمریکا بود و در آن‌جا دیده بر جهان فروبست. او جمهوری‌خواه و از طرفداران پروپاقرص محمد مصدق بود. پیش از انقلاب در کنفدراسیون جوانان و دانشجویان ایرانی فعالیت می‌کرد. از جمله آثار نوشتاری او ویرایش، بازبینی و نقد آثار احمد کسروی از شیعی‌گری و بهایی‌گری تا صوفی‌گری، همچنین زندگی و زمانه احمد کسروی بود. «روحانیت، میراثی از قرون وسطی» (با نام مستعار «م. الف امید» در سال نخست انقلاب)، «سوداگری با تاریخ»، « فدائیان اسلام و سودای حکومت اسلامی» از دیگر کتاب‌های او هستند. محمد امینی همچنین صدها مقاله پژوهشی و سیاسی و مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی داشت و سخنور ماهری بود.

ماموران امنیتی لطیف روزیخواه، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان آذربایجان‌شرقی را بازداشت کرده‌اند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت دوباره لطیف روزیخواه، عضو کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی خبر داده است. بنا بر اطلاع این شورا نیروهای امنیتی روز شنبه ۲۳ مهر لطیف روزیخواه را بازداشت و او را به زندان منتقل کرده‌اند. بازداشت معلمان و فعالان صنفی از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی در ایران دوباره شدت گرفته است. بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و کانون‌های صنفی معلمان نیروهای امنیتی طی سه هفته اخیر حداقل ۲۱ معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند. مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی دو عضو انجمن صنفی معلمان مریوان، احمد نقوی فعال صنفی معلمان در ابهر، معصومه عقاب نشین، مدیر یک مدرسه در استان البرز که مانع دسترسی ماموران امنیتی به فیلم اعتراض دانش آموزان شد، حامد سعیدی، علی حسین شمایلی، کیومرث واعظی، مولود و عزیز ساسلی، آرین عبدالله‌زاده، لیلا عباسی، رضا شریفه، جعفر ولدخانی، خبات مظفری، حمید رحمتی، محمدکریم زمانی، محمدعارف جهانگیری، شهرام آزموده، افسانه ربیعی از جمله معلمانی هستند که در سه هفته گذشته بازداشت شده‌اند. برخی از معلمان بازداشت شده به صورت موقت و به قید وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند.

عبدالحمید معصومی تهرانی، روحانی شیعه مخالف حکومت در تهران بازداشت شد

بنا به اطلاعات رسیده از دوستان و آشنایان آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، این روحانی شیعه مخالف حکومت یک‌شنبه صبح ساعت ۹ به وقت محلی بازداشت شد. بنا به این اطلاعات، شش مأمور به خانه او هجوم بردند، وسیله‌های شخصی او را تفتیش و شماری از آنها را ضبط کردند، و معصومی تهرانی را بازداشت کردند. معصومی تهرانی به مکانی نامعلوم منتقل شده و از نهاد بازداشت‌شده او نیز اطلاعی در دست نیست. وب‌سایت هرانا وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران نیز خبر بازداشت معصومی تهرانی را تأیید کرده است. عبدالحمید معصومی‌تهرانی که سال‌هاست در زمینه صلح و رعایت حقوق شهروندی و انسانی فارغ از باورهای مذهبی و اعتقادی فعالیت می‌کند. او ۱۷ آبان ۱۳۹۹ در گفت‌و‌گو با «زمانه» گفت که «نه تنها در اسلام تقدس وجود ندارد، بلکه دستوری بر کشتن افراد به دلیل ابراز عقیده مخالف و یا کشیدن کاریکاتور نیز وجود ندارد».

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی درگذشت

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی که در عرصه روزنامه‌نگاری تحقیقی کار می‌کرد نیمه‌شب دوشنبه ۲۵ مهرماه در برلین درگذشت. او ۴۵ سال سن داشت و از شش ماه پیش به بیماری سرطان روده مبتلا شده بود. حقیقت‌نژاد سابقه همکاری با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، روزنامه‌های «تهران امروز» و «هفت صبح» را در ایران داشت و پس از رویدادهای انتخابات ۱۳۸۸ و فشارهای حکومت بر روزنامه‌نگاران، مجبور به ترک کشورش شد و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۱ در خارج از کشور ادامه داد و به «رادیو فردا» پیوست. او به‌ویژه گزارش‌های تحقیقی قابل توجهی از نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران تهیه کرده است. «زمانه» درگذشت این روزنامه‌نگار را به خانواده و همکاران او تسلیت می‌گوید.

دو شهروند بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی در مهاباد به شدت زخمی شدند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده که در نتیجه تیراندازی نیروهای امنیتی به یک خودروی شخصی در میدان استقلال مهاباد سرنشینان آن به نام‌های مسعود فرج‌زاده و فایق مام قادری به شدت زخمی شدند. بر اساس این گزارش، مأموران پس از زخمی کردن این افراد آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. فایق مام قادری در حال حاضر در کما به‌سر می‌برد. آژانس خبری «کُردپا» هم در همین ارتباط نوشته، مسعود فرج‌زاده بر اثر اصابت گلوله به ناحیه شکم زخمی و فایق مام قادری نیز از ناحیه سر و پشت به شدت زخمی شده است: «این دو شهروند ابتدا به بیمارستان مهاباد منتقل و سپس به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستانی در ارومیه انتقال یافتند.» میدان استقلال در مهاباد یکی از نقاط تجمع و اعتراضات مردمی در شب‌های اخیر بوده است. بر اساس تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تاکنون ٣۵ معترض شامل دست‌کم ۵ کودک با تیراندازی نیروهای ضدشورش و بسیج در شهرهای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، سقز، سنندج، مریوان، کرمانشاه،‌ اسلام‌آباد غرب، ایلام، بوکان، قزوین، ورامین و کرج کشته شده‌اند.

وزیر خارجه آلمان پیش از تصمیم‌گیری وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه ایران: پلیس امنیت اخلاقی جزو تحریم‌هاست

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر می‌خواهند تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کنند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه قبل از این نشست در لوکزامبورگ گفت پلیس امنیت اخلاقی ایران از جمله نهادهایی است که تحریم خواهد شد. همچنین بر این اساس افراد تحریم‌شده دیگر اجازه ورود به قلمرو اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و دارایی‌های آن‌ها نیز مسدود خواهد شد. اتحادیه اروپا به این ترتیب به سرکوب اعتراضات توسط رژیم تهران که وارد پنجمین هفته خود شده است، پاسخ می‌دهد.

دولت جدید کویت با دو وزیر زن سوگند یاد کرد

احمد نواف الاحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت و وزیران کابینه جدید او امروز دوشنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر در دیدار با مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد این کشور سوگند یاد کردند. حکم تشکیل کابینه جدید دولت کویت دیروز (یکشنبه) صادر شد. کابینه جدید شامل ۱۵ وزیر از جمله دو زن است. نخست‌وزیر کویت از هفته گذشته رایزنی‌های خود با نمایندگان پارلمان کویت برای تشکیل کابینه جدید را آغاز کرده بود. دیوان امیر کویت ۱۳ مهر / ۵ اکتبر احمد نواف الاحمد الصباح، فرزند ارشد امیر کویت را به‌عنوان نخست‌وزیر کویت اعلام کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید بعید است به این زودی‌ها خودرو وارد شود

با گذشت چهار سال‌ونیم از آخرین واردات خودرو در ایران، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «تصور این‌که قرار باشد خودروهای کره‌ای و ژاپنی وارد شوند، بسیار خوش‌بینانه است.» دادفر در این‌باره هم مشکل را «موضع‌گیری سیاسی» کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن دانست و هم آیین‌نامه ابلاغی که به‌گفته او واردات خودرو را «کلافی سردرگم» کرده است. او گفت: «فرآیند وارداتی که در این آیین‌نامه تبیین شده، بعید به‌نظر می‌رسد که منتج به واردات خودرو شود؛ چه برسد به این‌که قرار باشد خودروهای کره‌ای و ژاپنی وارد شوند. (...) براساس آیین‌نامه تدوین‌شده برای واردات، به‌نظر می‌رسد هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نباشد.» به‌گفته مهدی دادفر در این آیین‌نامه میزان سود، عوارض گمرکی، شمار خودروهای اسقاطی و بسیاری از موارد دیگر برای واردکنندگان مشخص نیست. او گفت: «هنوز نمی‌دانیم همچون روال پیش از ممنوعیت واردات، برای واردات باید گواهی اسقاط ارائه داد یا تغییراتی در نظر گرفته شده است.» هدف از آزادسازی واردات خودرو، تنظیم بازار و کاهش قیمت عنوان شده است اما دادفر می‌گوید: «آیا با حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو آن هم براساس این آیین‌نامه، می‌توان بازار را تنظیم کرد یا منتظر کاهش قیمت‌ها بود؟» مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده و بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان سال جاری، تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود.

بی‌خبری از وضعیت دستگیرشدگان، لاله محمدی و عابد توانچه

لاله محمدی و عابد توانچه، زندانی سیاسی سابق را هفته پیش با یورش به منزلشان در رشت دستگیر کردند. از آن هنگام تا کنون هیچ اطلاع مشخصی درباره آنان وجود ندارد، و معلوم نیست در زندان رشت هستند یا به زندان دیگری منتقل شده‌اند.

«چرا زنان یگان ویژه چادر به سر ندارند؟» فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور: «این شبهه‌اندازی کار ضدانقلاب است»

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «شبهه‌اندازی درخصوص لباس زنان یگان ویژه کار ضدانقلاب است و اگرچه با چادر می‌شود عملیات انجام داد اما با توجه به اینکه مأموران ما در صحنه عملیات برای دستگیری اقدام می‌کنند، با توجه به استنادات شرعی و رعایت حدود شرعی این پوشش را برای آنها به کار بردیم.» کرمی در مصاحبه با همشهری گفت: «با توجه به اینکه برای رعایت موازین شرعی و مسائل اعتقادی باید از زنان استفاده می‌کردیم یگان زینبی پلیس ویژه وارد عمل شد. در ناآرامی‌های اخیر زنان یگان ویژه ۵ مرحله عملیات انجام دادند آن هم به صورت بسیار موفق و آن ضعفی را که ما در فتنه ۹۸ در مقابل زنان آشوبگر داشته و مأمور زن نداشتیم را جبران کردند.» ۳۰ شهریور همزمان با گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای مختلف، خبرگزاری مهر با انتشار ویدئویی، از حضور نخستین گروه از زنان یگان ویژه نیروی انتظامی برای مقابله با اعتراض‌ها خبر داد. این نیروها به جای چادر مانتو کوتاه به تن دارند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: خروج از ان‌پی‌تی یک تهدید است؛ زمانی مطرح کنید که قابلیت پیاده‌سازی آن را داشته باشید

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با اعتماد درباره احتمال خروج ایران از پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( NPT) گفت: «هیچوقت بحث خروج از ان پی تی به طور جدی مطرح نشد. بله عده‌ای از دوستان نظر موافق داشتند که خروج از ان پی تی انجام شود ولی نظر شخصی بنده این است که شما شمشیر را زمانی بلند کنید که بدانید قدرت به کارگیری آن را هم دارید. وقتی شمشیر را بلند کنیم اما قدرت به کارگیری نداشته باشیم و طرف مقابل آن را نقطه ضعف تلقی کند این درست نیست.» در تابستان سال جاری که احتمال می‌رفت شورای حکام به دلیل عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی قطعنامه‌ای صادر کند، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشته بود: «همه شواهد حاکی از آن است که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه است و تنها راه پیش روی ایران برای گرفتن این بهانه از دست دشمن، استفاده از ماده ۱۰ ان پی تی و خروج از این معاهده است.» صالحی در ادامه مصاحبه با اعتماد درباره کیفیت چنین تهدیداتی گفت: «خروج از ان پی تی یک تهدید است؛ شما زمانی این تهدید را مطرح می کنید که واقعاً یک اجماع داخلی بر روی آن باشد و همچنین قابلیت پیاده سازی هم داشته باشد. این درست نیست که شخصیتی یا مسئولی این را به عنوان آرزو و نظر مطرح کند ضمن اینکه با مطرح کردن آن از نظر فکری، ممکن است آشفتگی ایجاد کند و یک عده سوء استفاده کنند، بعد هم معلوم نیست قابلیت پیاده سازی داشته باشد یا خیر. زیرا اجماع داخلی ندارد و در شورای عالی امنیت ملی هم تصویب نشده است. »بر اساس ماده ۱۰ پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( NPT) کشورها محق شناخته شده‌اند هرگاه که احساس کردند مفاد معاهده برخلاف منافع ملی‌شان است از آن خارج شوند.

آتش‌سوزی اوین:‌ ندا ناجی به خاطر آسم به بهداری منتقل شد، داروهایش را به او نمی‌دهند

مهر قاسمی، مادر ندا ناجی، در صفحه اینستاگرام خود از تماس تلفنی کوتاه با این فعال مدنی و حامی کارگران خبر داد که دو هفته پیش بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. مهر قاسمی از انتقال دخترش پس از آتش‌سوزی در اوین به دلیل مشکلات تنفسی خبر داد و نوشت: «دو هفته از بازداشت دخترم ندا ناجی می‌گذرد و الان باخبر شدم که او دیشب در پی آتش‌سوزی زندان اوین، به دلیل داشتن آسم و مشکلات تنفسی شدید، به بهداری زندان منتقل شده است». قاسمی در ادامه نوشت که مسئولان زندان داروهای ندا را به او تحویل نمی‌دهند و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر فرزند بیمارش شد. شامگاه یک‌شنبه ۲۳ شهریور صدای آژیرهای زندان اوین به صدا در آمد و در پی بر اساس اخبار منتشر شده و منابع زمانه، درگیرهایی از بند ۷ این زندان آغاز شد و به دنبال آن زندانیان بند ۸ که عموماً شامل زندانیان سیاسی است، به‌منظور حمایت و جلوگیری از سرکوب زندانیان بند ۷ دست به اعتراض زدند. سپس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از وقوع آتش‌سوزی در این زندان خبر داد. صدای ممتد تیراندازی تا نیمه‌های شب از زندان اوین به گوش می‌رسید. از نارنجک صوتی هم علیه زندانیان استفاده کردند. مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه (میزان) تعداد کشته‌ها را چهار تن از زندانیان بند ۷ اعلام کرد، هرچند مجری صداوسیمای جمهوری اسلامی ابتدا این آمار را ۴۰ تن خواند و سپس عذرخواهی کرد. ۶۱ تن مجروح شده‌اند که وضعیت چهار نفر از آنها وخیم اعلام شده است. پس از گسترده شدن قیام مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حکومت هزاران تن ازجمله شهروندان معترض، فعالان مدنی و کارگری و سیاسی گوناگون، خبرنگاران، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران، ... را بازداشت کرده است.