ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض «#جلیقه‌زردها» به افزایش #مالیات_سوخت در #فرانسه یک کشته برجای گذاشت

حدود ۵۰ هزار تن شنبه ۱۷ نوامبر بزرگراه‌هایی در سرتاسر #فرانسه را در اعتراض به افزایش #مالیات_سوخت مسدود کردند. حرکت این معترضان که به «#جلیقه‌زردها» معروف شده‌اند، باعث راه‌بندان در قسمت‌های مختلف فرانسه شد. اما یک راننده در ساووآ به شکل تصادفی یکی از معترضان را زیر گرفت و کشت. در دیگر حوادث رانندگی در دیگر نقاط فرانسه نیز ۱۶ معترض مصدوم شدند. در برخی شهرها معترضان در خیابان‌ها راهپیمایی کردند و در کمپر پلیس برای متفرق‌کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد. افزایش مالیات سوخت در اواخر ۲۰۱۷ به تصویب رسید اما با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال جاری تأثیرش مشهود شد. فعالان محیط زیست حامی افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی و کاهش مصرف آنها هستند تا تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش و روند گرمایش زمین تخفیف یابد.

#محرم_ولی‌پور شاعر و #فعال_ترک در #تبریز بازداشت شد

#محرم_ولی‌پور، شاعر و فعال ترک (آذری) ۱۹ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. به گزارش وبسایت خبری هرانا وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، محرم ولی‌پور در خانه‌اش در #تبریز بازداشت شده و تعدادی از نوشته‌های او نیز توسط مامورین ضبط شده است. فرزند این شاعر و فعال ترک جمعه ۲۶ آبان با انتشار ویدئویی جزییات دستگیری پدرش را شرح داد و گفت: «پس از پیگیری‌های فراوان متوجه شدیم پدرم را اول به دادگستری شهر بناب و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز منتقل کرده‌اند و تاکنون موفق به ملاقات یا حتی گفتگوی تلفنی با وی نشده‌ایم». محرم ولی‌پور با نام ادبی «#خوشنام» از ۱۳۶۸ شمسی فعالیت ادبی خود را شروع کرد و تا کنون ۳ کتاب به نام های «قونقا باشیندایام گل»، «به‌به‌ییمین اوزومو» و «دنیزلییمی دالغالانیرام» چاپ و منتشر کرده است. علت دستگیری او هنوز مشخص نیست و نهادهای قضایی و اطلاعاتی در این باره به خانواده‌ او اطلاعی نداده اند. فعالان حقوق بشر می‌گویند که فشار بر فعالان قومی ترک افزایش یافته و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران عامل اصلی این فشارهای امنیتی است.

در شش ماه اول سال ۹۷، ۱۸۲‌هزار و ۳۸۹ نفر در ایران جان باخته‌اند

به گفته سخنگوی سازمان #ثبت_احوال کشور در شش ماه اول سال ۹۷، ۱۸۲‌هزار و ۳۸۹ نفر در ایران جان باخته‌اند که از این تعداد حدود ۱۰۲ هزار نفر مرد و باقی زن بوده‌‌اند. سیف‌الله ابوترابی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۲۹ مردی که می‌میرند، ۱۰۰ زن فوت می‌کنند، گفته است میزان عمومی مرگ و میر در کشور ۴,۸ در هزار است. او بیشترین دلیل مرگ و میر ایرانی‌ها را بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و حوادث غیرعمد اعلام کرده است.

صدور حکم #اعدام برای چهار جوان در #مشهد

چهار جوان در #مشهد به دلیل حمله با #چاقو به یک مامور #نیروی_انتظامی به #اعدام محکوم شده‌اند. اتهام آنان #محاربه اعلام شده است. کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام با استناد به گزارشی در سایت رکنا که خبرهای حوادث را پوشش می‌دهد نوشته است این حکم روز ۲۴ آبان صادر شده است. از اسامی، مشخصات و تاریخ بازداشت این متهمان اطلاعی در دست نیست.

تردد ۲۰ درصد خودروهای #تهران عامل ۸۰ درصد #آلودگی_هوا است

#مسعود_تجریشی،‌ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از #محیط_زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از به تعویق افتادن طرح معاینه فنی خودروها در پایتخت انتقاد کرد. به گفته تجریشی، «تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود. تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است. حتی اگر صف‌های طولانی هم تشکیل شود باید تدابیر لازم برای این امر در نظر گرفته می‌‌شد.» به گفته او، بسیاری از خودروهای سنگین در حال تردد در تهران که برگه معاینه فنی دریافت‌ کرده‌اند هم کماکان دودزا هستند. آلودگی هوا یکی از معضل‌های جدی پایتخت ایران است. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران آذر گذشته گفته بود هزینه اقتصادی #آلودگی_هوا معادل کل بودجه شهرداری پایتخت است.

#نزاع_دسته‌جمعی در #بیمارستان_نظام مافی #شوش

شامگاه جمعه ۲۵ آبان، #نزاع_دسته‌جمعی در #بیمارستان_نظام‌مافی_شوش به تعطیلی موقت اورژانس این بیمارستان منتهی شد. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش کرده است شب گذشته، در بخش اورژانس بیمارستان نظام مافی درگیری‌ای میان چند مراجعه‌کننده به وقوع پیوست که «باعث اخلال در خدمات‌رسانی و وحشت کارکنان و همراهان بیماران» در این بیمارستان شد. به دنبال این درگیری اورژانس بیمارستان برای مدتی تعطیل شده و #پزشکان_اورژانس محل را تخلیه کرده‌اند. بیماران هم بلاتکلیف بوده‌اند و در نهایت «با حضور نیروی انتظامی، آرامش به اورژانس برگشته است». دادستان عمومی و انقلاب شوش با تایید این خبر به ایلنا گفته است: «پرونده‌ای برای این درگیری تشکیل شده و به زودی به صورت ویژه به آن رسیدگی و با افراد خاطی برابر قانون برخورد می‌شود.» این دومین درگیری در یک ماه اخیر در بیمارستان نظام مافی شوش است.

کارگران #نیشکر_هفت‌تپه نسبت به «آغاز سرکوب» #اعتصاب‌کنندگان هشدار دادند

کانال خبری #سندیکای_نیشکر_هفت‌تپه بامداد شنبه ۲۶ آبان از قول #کارگران_اعتصابی این مجتمع صنعتی نوشت که یگان‌های ضد شورش به آنجا وارد شده‌اند و خطر سرکوب و جلوگیری از اعتصاب وجود دارد. آنها در این اطلاعیه از همه کارگران خواسته بودند که ساعت ۸ صبح تجمع خود را از داخل مجتمع و از مقابل ساختمان حراست آغاز کنند. کانال خبری اتحادیه آزاد کارگران نیز شنبه صبح از ورود یک اتوبوس یگان ویژه به #هفت‌تپه در نزدیکی شهرستان #شوش و استقرار آن در پاسگاه نیروی انتظامی منطقه، و اعزام دو اتوبوس یگان ویژه نیروهای اهواز به شوش دانیال خبر داد. شنبه سیزدهمین روز اعتصاب نیشکر هفت‌تپه است و سندیکای نیشکر هفت‌تپه از آغاز روز چهارم تجمع‌ها در برابر فرمانداری شوش خبر داده. در روز جمعه، دوازدهمین روز اعتصاب، کارگران پس از راهپیمایی در شهر شوش به مصلی – محل برگزاری نماز جمعه رفتند و اعتراض خود را به گوش جمعیت نمازگزار و امام جمعه رساندند، آنها همچنین از خانواده‌ها خواستند که شنبه ۲۶ آبان فرزندانشان را به مدرسه نفرستند و به کارگران معترض بپیوندند. اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان سال جاری بار دیگر پس از آنکه خبرهایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مدیران این شرکت انتشار یافت، آغاز شد.

بهمن_امینی، مدیر انتشارات #خاوران درگذشت

بهمن (تقی) امینی، مدیر انتشارات خاوران، یکی از ناشران باسابقه ادبیات تبعید در اثر پیامدهای بیماری سرطان جمعه ۲۵ آبان در ۶۷ سالگی در بیمارستانی در شهر لیون درگذشت. بهمن امینی از نخستین ناشران ادبیات تبعید بود. انتشارات خاوران هم در کنار نشر باران در سوئد از مهم‌ترین ناشران کتاب فارسی در خارج از ایران به شمار می‌رفت. برخی از آثار شاهرخ مسکوب، رضا دانشور، شهلا شفیق، رضا قاسمی و علی عرفان را انتشارات خاوران برای نخستین بار منتشر کرد. بهمن امینی چاپخانه‌‌ای در محله ونسن پاریس داشت. از کار چاپ، هزینه نشر کتاب‌های ادبیات تبعید را تأمین می‌کرد و در کنار این فعالیت‌ها، جلسات «دیدار با اهل قلم» را برگزار می‌کرد. او عضو «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس هم بود. بعد از مدتی او کار چاپ را رها کرد و یک کتابفروشی دو زبانه در نزدیکی میدان ناسیون پاریس تأسیس کرد. بهمن امینی بعد از ابتلا به بیماری سرطان، آخرین ماه‌های زندگی‌اش را در کنار خانواده‌اش در روستایی به نام دی‌یونه در جنوب شرقی فرانسه گذراند.