ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«#سپیده_قلیان بار دیگر بازداشت شد»

به گزارش کانال تلگرامی «کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه»، سپیده قلیان، فعال حقوق کارگران بار دیگر شنبه شب ۲۵ آبان بازداشت شده است. بر اساس این گزارش،‌ نیروهای امنیتی شنبه شب به خانه پدری قلیان هجوم بردند و او را بازداشت کردند. سپیده قلیان به دلیل حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان، در آبان ماه سال ۹۷ بازداشت و در ۲۷ آذر گذشته با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. او پس از آزادی به همراه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، در واکنش به پخش فیلم اعترافات اجباری از صدا و سیما که تحت عنوان «طراحی سوخته» پخش شد، به افشاگری درباره شکنجه‌ در دوران بازداشت پرداخت. سپیده قلیان مجددا در ۳۰ دی سال گذشته بازداشت شد و در مرداد ۹۸ نیز در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زد. دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا مقیسه روز شنبه ۱۶ شهریور سپیده قلیان را جمعاً به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم کرد که هفت سال آن قابل اجراست. قلیان چهارم آبان با وثیفه یک و نیم میلیارد تومانی از زندان موقتاً‌ آزاد شده بود.

#اعتراضات: مدرسه‌های چندین شهر ایران دوشنبه تعطیل شدند

بنا به اعلامیه‌های منتشرشده در خبرگزاری‌های ایران،‌ مدرسه‌های چندین شهر فردا دوشنبه ۲۷ آبان تعطیل خواهند بود. در شیراز که صحنه یکی از شدیدترین اعتراض‌های یکشنبه ۲۶ آبان بود، دوشنبه همه مدارس در هر دو نوبت صبح و عصر تعطیل است. هرچند مدرسه‌های شیراز یکشنبه هم تعطیل بود، اما اعتراضات در این شهر به شب کشیده شده و مأموران امنیتی از بازداشت «دو لیدر» اعتراضات خبر داده اند. مدرسه‌های تمام پایه‌ها در استان البرز نیز دوشنبه در هر دو نوبت صبح و عصر تعطیل خواهند بود. در نجف‌آباد اصفهان هم مدرسه‌ها در تمام پایه‌ها تعطیل است. برخی از خبرگزاری‌ها علت تعطیلی‌ها را بارش برف اعلام کرده اند و برخی دیگر کندی و اختلال در تردد به دلیل اعتراض‌ها، هرچند امروز مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها در برخی نقاط برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها تعطیل بود. اما محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران یکشنبه اعلام کرد که تمام مدرسه‌ها در تمام پایه‌ها دوشنبه دایر خواهند بود. عصر یکشنبه مدرسه‌های اهواز هم تعطیل شد. در اصفهان نیز یکشنبه کسی به مدرسه نرفت. اینترنت در ایران به دستور شورای امنیت کشور (شاک) دست‌کم برای ۲۴ ساعت از دسترس خارج شده. بر اساس برخی گزارش‌ها، اختلال در شبکه تلفن‌ همراه و مسدودشدن تماس‌های خارجی با ایران نیز بخشی دیگر از استراتژی حکومت برای کنترل اعتراض‌های مردمی است. بر اساس آمار غیررسمی از تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بین ۱۵ تا ۱۹ تن تا کنون در اعتراض‌ها کشته شده اند. بنا به آمار رسمی، تا کنون بیش از یک هزار تن در سرتاسر ایران دستگیر شده اند و بیش از ۱۵۶ بانک و فروشگاه بزرگ به آتش کشیده شده اند. نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این آغازگر اعتراض‌هایی سراسری شد که شعارهای آن فراتر از گرانی بنزین هستند و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله ولایت فقیه را هدف قرار می‌دهند.

پلیس #کرواسی به روی «#مهاجران غیرقانونی» آتش گشود

پلیس کرواسی به روی گروهی از مهاجران غیرقانونی در مرز این کشور آتش گشود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پلیس کرواسی شنبه شب ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به مهاجرانی تیراندازی کردند که قصد ورود به اسلوونی را داشتند. یک مرد دچار مجروحیت وخیم شده است. داور بازینوویچ،‌ وزیر داخله کرواسی یکشنبه ۱۷ نوامبر در جمع خبرنگاران این خبر را تأیید کرد اما جزئیات دقیقی ارائه نداد و نگفت گروه مهاجران شامل چند مهاجر و یا از چه کشوری بود. کرواسی در مسیر مهاجران و پناهجویانی است که از خاورمیانه و آسیای مرکزی به سمت کشورهای مرفه‌تر غرب اروپا می‌آیند. دولت کرواسی به دنبال پیوستن به منطقه شنگن اتحادیه اروپاست و به نوشته رویترز، می‌خواهد نشان دهد که توانایی محافظت از مرزهای اتحادیه را دارد. اتحادیه اروپا به دلیل سیاست‌های مهاجرتی‌اش پس از ۲۰۱۵ و آغاز آنچه به «بحران پناهجویی» معروف شد، بارها هدف انتقاد سازمان‌ها و نهادهای بین ‌المللی حقوق بشر قرار گرفته است.

واکنش #وزارت_خارجه_آمریکا به اعتراض‌های ایران پس از گرانی #بنزین

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در توئیتی بر حمایت آمریکا از اعتراض‌های ایران تاکید کرد. اورتگاس با بازنشر اظهارات #مایک_پمپئو، وزیر امور خارجه، در خصوص حمایت آمریکا از معترضان نوشت: «ایالات متحده با مردم رنج‌دیده ایران است که علیه بی‌عدالتی اخیر از سوی رژیم فاسد ایران اعتراض می‌کنند.» پمپئو روز گذشته در توئیتر سخنان «یک سال و نیم پیش» خود را تکرار کرد، مبنی بر اینکه ایالات متحده با مردم ایران همراه است. اورتگاس علاوه بر اعلام حمایت از اعتراضات، از بسته شدن اینترنت در ایران انتقاد کرد. او نوشت: «ما اقدام به بستن اینترنت را محکوم می‌کنیم. اجازه دهید حرف بزنند!» افزایش سه‌برابری قیمت بنزین مردم معترض را راهی خیابان‌ها کرده است. درحالی‌که معترضان شعار می‌دهند «ما دیگه خسته شدیم»،‌ مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی حاضر به عقب‌نشینی از گران‌کردن بنزین نیستند. از روز گذشته سرعت اینترنت در ایران کاهش یافت، و بعد در بیشتر شهرها دسترسی به اینترنت به طور کامل قطع شد. مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی وعده مقابله با معترضان را داده اند.

#حسن_روحانی از آغاز پرداخت «کمک‌های معیشتی» خبر داد

اعتراض‌های گسترده پس از افزایش قیمت #بنزین، حکومت را وادار به واکنش کرده است. حسن روحانی، رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی در همین راستا یکشنبه ۲۶ آبان در جلسه هیأت دولت به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا پرداخت کمک‌های معیشتی را از دوشنبه ۲۷ آبان آغاز کند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، روحانی گفت که هدف طرح حمایت معیشتی دولت، حمایت از خانواده‌های با درآمد متوسط و کم است «که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند». رئیس دولت افزایش قیمت بنزین را برای کسب درآمد جهت توزیع آن بین خانوارها و نیز کاهش مصرف بنزین اعلام کرد و گفت که مصرف بنزین در سال گذشته و اوایل سال جاری «به طور متوسط ۹,۷ درصد» رشد کرده است. او گفت روی آوردن دولت به کاستن از یارانه‌ها، به دلیل ممکن نبودن افزایش صادرات نفت یا افزایش مالیات‌ها است. براساس تصمیم سران سه قوه در جلسه موسوم به هماهنگی سران قوا نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این آغازگر اعتراض‌هایی سراسری شد که شعارهای آن فراتر از گرانی بنزین هستند و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله ولایت فقیه را هدف قرار می‌دهند.

بازدید #رئیس_بانک_مرکزی از صرافی‌ها در روزهای #اعتراض: برای تأمین #ارز هیچ مشکلی نداریم

عبدالناصر همتی یکشنبه ۲۶ آبان از صرافی‌های خیابان فردوسی بازدید کرد. رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در جریان این دیدار در گفت‌و‌گو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: «یک عده‌ای می‌خواهند از شرایط سودجویی کنند و نرخ را بالا ببرند. آمدیم بگوییم که ما هیچ مشکلی نداریم و در بازار محکم ایستادیم و مردم هر چقدر ارز بخواهند، به نرخ روز می‌فروشیم». همتی گفت که افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر «به دلیل انتظارات» است و دولت همچون گذشته نرخ ارز را کنترل خواهد کرد و به «قیمت منطقی» آن باز خواهد گرداند. بازدید همتی در زمانی صورت می‌گیرد که ایران صحنه اعتراض‌های سراسری پس از افزایش قیمت بنزین است. به گزارش وب‌سایت «تجارت‌نیوز»، قیمت دلار از ۲۴ آبان افزایش یافته و از حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای «گفت‌و‌گوهای سیاسی» به #هلند رفت

#عباس_عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای برگزاری سومین دور از مذاکرات موسوم به «گفت‌و‌گوهای سیاسی بین ایران و #هلند» به این کشور سفر کرد. به گزارش وب‌سایت خبری «انتخاب»، عراقچی عصر یکشنبه ۲۶ آبان برای دیدار با #استف_بلوک، وزیر خارجه هلند و آندره هاسپلز، معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور این سفر را آغاز کرد. این سومین دور از گفت‌و‌گوهای سیاسی ایران و هلند است. هاسپلز آبان گذشته برای برگزاری دور دوم این مذاکرات به تهران سفر کرد. در یک سال گذشته اما هلند اعلام کرده که تدابیر امنیتی بیشتری را برای مخالفان ایرانی ساکن این کشور درنظر می‌گیرد، از اقدام ایران برای کاهش تعهدات به «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) انتقاد کرده است، و گزارش شده که دولت هلند در خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران با ویروس استاکس‌نت همکاری داشته است. کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ برجام‌اند. اما این توافق پس از خروج ایالات متحده از آن و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی دچار بحران شد. در ماه‌های گذشته، تهران برای واداشتن اروپا به تأمین منافع اقتصادی‌اش بر اساس برجام روند کاهش تدریجی تعهدات برجامی را آغاز کرده است. سفر عراقچی به هلند در زمانی صورت می‌گیرد که ایران صحنه اعتراض‌های سراسری پس از افزایش قیمت بنزین است.

محمدقسیم عثمانی، نماینده #بوکان در #مجلس_شورای_اسلامی، در اعتراض به نقش نداشتن مجلس در خصوص #افزایش_قیمت_بنزین استعفا داد

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به عدم نقش مجلس در خصوص #افزایش_قیمت_بنزین استعفا داد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، نماینده مردم بوکان در جلسه علنی امروز شنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) در نوبت عصر پس از قرائت نطق سالیانه‌اش گفت: «اگر بناست رئیس مجلس در مراکز تصمیم‌گیری نظر خودش را بیان کند ما برای چه در مجلس هستیم و من در اعتراض به همین امر استعفای خودم را تقدیم هیات رئیسه می‌کنم.» پیش از این ایلنا گزارش داده بود که محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز در «اعتراض به نادیده‌گرفتن مجلس در تصمیمات مهم» استعفا خواهد کرد. برپایه این گزارش احتمالا شمار دیگری از نمایندگان نیز با او از نمایندگی مجلس کناره خواهند گرفت. صادقی و شماری دیگر از نمایندگان فراکسیون امید مجلس در نظر داشتند یک طرح دو فوریتب برای بازگشت نرخ بنزین به قبل از ۲۴ آبان به مجلس ارائه کنند اما صبح امروز فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید گفت که به دلیل تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش نرخ بنزین، دو طرح بنزینی از دستور کار این فراکسیون خارج شده است. علی خامنه‌ای، صبح امروز افزایش نرخ بنزین را یک تصمیم کارشناسانه خوانده بود که باید اجراء شود.

#محمود_صادقی در «اعتراض به نادیده گرفتن مجلس در تصمیمات مهم» از نمایندگی استعفاء می‌کند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) یکشنبه ۲۶ آبان گزارش کرد؛ محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از نمایندگی مجلس استعفاء خواهد کرد. برپایه این گزارش احتمالا شمار دیگری از نمایندگان نیز با او از نمایندگی مجلس کناره خواهند گرفت. دلیل استعفاء صادقی «اعتراض به نادیده گرفتن مجلس در تصمیمات مهم» اعلام شده است. صادقی یک روز قبل (شنبه ۲۵ آبان) گفته بود که افزایش قیمت بنزین بدون مصوبه مجلس غیرقانونی است. او و دیگر اعضای فراکسیون «امید» در نظر داشتند یک طرح دو فوریتی برای بازگشت نرخ بنزین به قبل از ۲۴ آبان به مجلس ارائه کنند اما صبح امروز فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید گفت که به دلیل تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش نرخ بنزین، دو طرح بنزینی از دستور کار این فراکسیون خارج شده است. علی خامنه‌ای، صبح امروز افزایش نرخ بنزین را یک تصمیم کارشناسانه خوانده بود که باید اجراء شود.

مدیرعامل مترو اصفهان: با تصمیم مدیران شهری مترو #اصفهان تعطیل است

به گفته علیرضا فاتحی، مدیرعامل قطار شهری (مترو) اصفهان، خط یک قطار شهری اصفهان یکشنبه ۲۶ آبان تعطیل است. او دلیل این عدم سرویس دهی مترو شهری را «تعطیلی مدارس» و «تصمیم مدیران شهری» اعلام و از بیان جزییات بیشتر خودداری کرد. مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان شامگاه شنبه ۲۵ آبان از تعطیلی مدارس مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی به دلیل آنچه که «نگرانی و درخواست والدین دانش‌آموزان» عنوان کرد، خبر داد. به گفته محمد اعتدادی، این تصمیم پس از ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور شهری اتخاذ شده است. معترضان به افزایش قیمت بنزین در اصفهان روز گذشته (شنبه ۲۵ آبان) مانند همراه با معترضان در سایر مناطق ایران با خاموش کردن خودروها در خیابان‌های اصلی موجب ایجاد ترافیک شدند. صبح امروز نیز ویدئوهایی از حضور معترضان در خیابان‌های اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار تهران: بخشی از بازار تهران تعطیل است

احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار تهران یکشنبه ۲۶ آبان به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت که بخش‌هایی از بازار تهران تعطیل است و بخش دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او دلیل تعطیلی بخش‌هایی از بازار را «نداشتن آرامش و وضعیت مبهم» عنوان کرد و در ادامه گفت: «این نگرانی وجود دارد که افرادی خارج از بازار وارد شوند و اقدام به تخریب و آتش زدن مغازه‌ها کنند، حتی ممکن است اقدام به غارت کنند پس بر همین اساس بازاریان ترجیح می‌دهند که فعلا کسب و کار خود را تعطیل کنند». کریمی اما گفت که نمی‌تواند بگوید کل بازار تعطیل است. او بازاریان را «همواره با نظام و ولایت» خواند که به گفته او «هیچ کس و هیچ اتفاقی نمی‌تواند بین بازار و ولایت فاصله ایجاد کند»، و سپس از مسئولان خواست امنیت بازار تامین شود چرا که « اگر امنیت بازار تامین شود و مغازه‌دارها مطمئن باشند که آسیبی به مغازه آنها را نمی‌رسد به فعالیت خود ادامه خواهند داد». به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران شامگاه شنبه ۲۵ آبان هفت باب مغازه در بازار تهران به آتش کشیده شده است.

یک مقام مطلع در وزارت ارتباطات ایران: #قطعی_اینترنت با دستور شورای امنیت کشور انجام شده است

یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که نامش فاش نشد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: محدودیت دسترسی به اینترنت از شب گذشته (شامگاه شنبه ۲۵ آبان) با تصویب شورای امنیت کشور انجام شده است. این مسئول مطلع گفت که با ابلاغ دبیرخانه شورای امنیت کشور دسترسی به اینترنت به مدت ۲۴ ساعت محدود شده است. دسترسی به اینترنت از یک روز قبل (شنبه ۲۵ آبان) در ایران ابتدا محدود و در ادامه در برخی مناطق ناممکن شد. به گفته این مقام مطلع وزارت ارتباطات در حال پیگیری‌ و رایزنی با شورای امنیت کشور برقراری مجدد ارتباطات است. دسترسی به اینترنت پس از گسترده شدن اعتراضات به گرانی بنزین در مناطق مختلف ایران اعمال شده است.