ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی به خانه لیلا منصور، فعال اجتماعی در تهران رفتند و بعد از تفتیش خانه او را بازداشت کردند

لیلا منصور، از فعالان اجتماعی در شهر تهران بازداشت شد. نیروهای امنیتی، شامگاه ۲۵ آبان به خانه لیلا منصور رفتند و او را بازداشت کرده و با خود بردند. مأموران همچنین خانه لیلا منصور را تفتیش کردند و وسائل الکترونیکی او، ازجمله لپتاپ و گوشی موبایلش را هم ضبط کردند. لیلا منصور در تماسی کوتاه با خانواده خبر داد که در زندان اوین است. نهادی که او را بازداشت کرده و اتهام مشخص نیست. بازداشت شهروندان و فعالان اجتماعی و حقوق زنان در ایران پس از اعتراضات به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی گسترده بوده است. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای روز چهارشنبه ۲۵ آبان نوشت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بیش از ۱۵۰۰۰ نفر را در دو ماه در ایران بازداشت کرده‌اند.

آران صمیمی، دانشجوی رشته موسیقی در مهاباد، بازداشت شده و از حق برخورداری از وکیل محروم مانده است

بنا به اطلاعات رسیده زمانه، آران صمیمی، ۲۲ ساله، اهل مهاباد و دانشجوی رشته موسیقی در گیلان، در تاریخ ۱۹ مهر با یورش نیروهای امنیتی به همراه پدرش بدون حکم قضایی در منزل شخصی آنها در مهاباد بازداشت شدند. پدر این دانشجوی زندانی همان روز بعد از ساعاتی آزاد می‌شود، اما آران را ابتدا به زندان ارومیه و سپس در تاریخ ۱۹ آبان به زندان مهاباد منتقل می‌‌کنند. یک منبع آگاه به زمانه گفته از زمان بازداشت تنها یک بار و آن هم در روز چهارشنبه ۲۵ آبان به خانواده آران صمیمی اجازه ملاقات داده‌اند و او از حق برخورداری از وکیل محروم مانده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهام‌های احتمالی مطرح شده علیه این دانشجوی زندانی اطلاعی در دست نیست.

سیستان و بلوچستان: مرگ یک سوخت‌بَر ۱۷ ساله، مرگ یک کودک ۸ ساله در پی سقوط در هوتک، اعدام یک جوان ۲۷ ساله

«حال وش» خبرگزاری حقوق بشر سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ۲۶ آبان از مرگ یک کودک ۸ ساله در اثر سقوط در هوتک، و مرگ یک کودک کار به هنگام سوخت بری در روز چهارشنبه ۲۵ آبان خبر داده است. به نوشته‌ی «حال وش» یک جوان ۲۷ ساله هم که به اتهام قتل زندانی بود و توان پرداخت دیه را نداشت، سحرگاه سه شنبه ۲۴ آبان در زندان زاهدان اعدام شده است. روز چهارشنبه ۲۵ آبان یک کودک ۸ ساله بلوچ به نام «نعمان جام» در هوتکی در شهرستان دشتیاری سقوط کرد و جان خود را از دست داد. به نوشته‌ی «حال وش» این کودک اهل روستای جماعت زهی بود و هنگام دوچرخه سواری تعادل خود را از دست داد و به درون هوتک سقوط کرد. گودال‌های ذخیره آب (هوتگ)‌ها که اغلب روباز هستند تا کنون سبب مرگ تعداد زیادی از کودکان سیستان و بلوچستان شده‌اند که به دلیل فقدان شبکه آبرسانی، برای برداشتن آب از هوتک‌ها استفاده می‌کنند و یا هنگام عبور و مرور درون هوتک‌ها سقوط کرده و جان خود را از دست می‌دهند. نوجوان ۱۷ ساله‌ای که روز چهارشنبه ۲۵ آبان حین سوخت‌بری بر اثر سقوط خودرو جان خود را از دست داد، «مصطفی سیاه خانی» اهل آسپیچ از توابع شهرستان سراوان بود. حالوش نوشته است این کودک کار فاقد اوراق هویتی (شناسنامه) بود و به دلیل فقر و نبود فرصت‌های شغلی در منطقه به سوخت‌بری رو آورده بود. سحرگاه سه شنبه ۲۴ آبان، مهر الله شیبک ۲۷ ساله ساکن منطقه کریم آباد در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. به نوشته‌ی حال‌وش، مهرالله در سال ۹۵ به دلیل درگیری طایفه‌ای و اتهام قتل توسط نیروهای نظامی بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان زاهدان در حبس به سر برده و توان پرداخت دیه تعیین شده از سوی شاکی را نداشته است. مردم سیستان و بلوچستان با شرکت گسترده در راهپیمایی‌ها و سردادن شعار علیه سران حکومت در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» اعتراض خود را به شرایط موجود نشان داده و با مردم سایر نقاط ایران همصدا هستند. پاسخ حکومت سرکوب شدید، دستگیر گسترده و قتل ده‌ها تن از معترضان در خیابا‌ن ها بوده است.

راهپیمایی کشاورزان در اصفهان با شعار: رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو به حوزه

روز ۲۶ آبان ۱۴۰۱، کشاورزان در حالی که پارچه نوشته‌ی بزرگی حاوی مطالباتشان را حمل می‌کردند، با شعار «رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو به حوزه»، و «مرگ بر این دولت مردم فریب» در شهر اصفهان راهپیمایی کردند. راهپیمایی کشاورزان همزمان است با اعتصاب بازاریان و مغازه‌داران مناطق مختلف اصفهان، اعتراض دانشجویان که با شعار نویسی، تحریم کلاس‌های درس و تجمع و سردادن شعار اعتراض می‌کنند، تظاهرات‌های محله محور و حرکت جمع وسیعی از مردم به سوی امامزاده محمد باقر خیادان در خوراسگان برای بزرگداشت «سید احمد شکراللهی» که ۴۰ روز پیش در جریان اعتراضات سراسری هنگامی که مادرش را به بیمارستان می‌برد، ماموران به او شلیک کردند و او در آغوش مادرش جان سپرد. اعتراضات کشاورزان اصفهان در نیمه دوم دهه ۹۰ در اعتراض به عدم تخصیص حق آبه و خشکاندن زاینده رود آغاز شد و با راهپیمایی در خیابان‌های شهر ادامه یافت. آبان سال ۹۶ آن‌ها در حالی که بنرهایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند در مصلای اصفهان پشت به امام جمعه که نماز جماعت می‌خواند نشستند و شعار دادند: «پشت به دشمن، رو به میهن». آن‌ها در جریان اعتراضات خود یکبار تلاش کردند درب سازمان آب اصفهان را با دستگاه جوش مسدود کنند. تابستان ۱۴۰۰ هم راهپیمایی‌های اعتراضی کشاورزان در اصفهان ادامه یافت.

جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی مغازه‌داران اعتصابی را تهدید کرد: با کسانی که بخواهند هنجار‌ها را زیر پا بگذارند برخورد قاطع می‌کنیم

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۶ آبان در جمع عده‌ای از هیأت امنای بازار تهران گفت: «اجازه نخواهیم داد که به کسب‌وکار مردم خلل وارد شود.» رضایی افزود: «پلیس بر خود وظیفه و تکلیف می‌داند که با کسانی که هنجار‌ها را زیر پا بگذارند برخورد قاطع کند.» او به اعتصاب سراسری اذعان کرد و گفت: «گزارشی روز گذشته دریافت شد مبنی بر این‌که عده از آشوبگران به دنبال ناامن کردن فضای کسب‌وکار مردم بودند.» او افزود از روز گذشته نیروهای پلیس و بسیج برای مقابله با اعتصاب‌کنندگان وارد میدان شده‌اند. براساس فراخوانی که پیش از این منتشر شده بود از روز سه‌شنبه ۲۴ آبان تا پایان امروز پنج‌شنبه ۲۶ آبان به‌مناسبت سالگرد کشتار آبان ۹۸ در سراسر ایران اعتصاب و اعتراضات خیابانی برپا خواهد شد. در دو روز گذشته راسته‌های بازار و مغازه‌های ده‌ها شهر بزرگ و کوچک تعطیل شدند و بزرگترین اعتصاب پس از انقلاب ۵۷ شکل گرفت. امروز (پنج‌شنبه) نیز به‌رغم تهدیدها این اعتصاب‌ها ادامه دارد.

مرضیه یوسف‌زاده، شهروند ۲۶ ساله مهابادی در دادگاه بدوی در تهران به ۱۵ سال حبس محکوم شد

مرضیه یوسف‌زاده، شهروند ۲۶ ساله اهل مهاباد در دادگاه بدوی به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است درحالی‌که هیچ اطلاع دقیقی از اتهام واردشده به او در دست نیست. مرضیه را ۲۶ شهریور در تهران دستگیر کردند و به زندان قرچک ورامین انتقال دادند. بر اساس اطلاعات رسیده به «زمانه»، به مرضیه یوسف‌زاده گفته بودند که برای آزادی مشروط، وثیقه تأمین کند و به او اطمینان داده بودند که همچون دیگر هم‌بندان‌اش به زودی آزاد خواهد شد. اما قرار وثیقه صادر نشد، مرضیه یوسف‌زاده تا برگزاری دادگاه بدوی در زندان ماند، و حکم بدوی صادرشده برای او ۱۵ سال حبس رقم خورد. منابع زمانه گفته‌اند که از سال‌ها پیش از وضعیت پدر مرضیه یوسف‌زاده خبری نبوده و مادر او تحت پوشش بهزیستی زندگی می‌گذراند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران تا کنون دست‌کم ۱۶ هزار تن را بازداشت کرده‌اند و صدها تن را نیز کشته‌اند.

بازداشت فله‌ای دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در ۲۴ و ۲۵ آبان

بنا به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نیروهای امنیتی تعداد کثیری از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه را طی اعتراضات سراسری روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان بازداشت کرده‌اند که ۷۸ نفر از آنها از دانشجویان خوابگاه اشرفی هستند. به گزارش کانال تلگرام کانون حقوق بشر ایران، آمار بازداشت‌شدگان بیش از ۸۰ نفر است. بازداشت‌شدگان به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده و شماری نیز به سلول انفرادی منتقل شده‌اند. براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی با همراهی حراست عصر ۲۴ آبان وارد خوابگاه اشرفی شدند و دانشجویان را در آنجا بازداشت کردند. شوراهای صنفی دانشجویان می‌گوید: «دانشجویان بازداشت‌شده را سوار خودروهای حراست کرده و پس از انتقال به جلوی دانشگاه، با بستن چشم دانشجویان، آن‌ها را سوار بر ون‌های سفید می‌کردند.» از ساعت سه و نیم بامداد ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی با یورش به دانشگاه رازی کرمانشاه و خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه اقدام به بازداشت دانشجویان کردند. خوابگاه دختران و پسران در محوطه دانشگاه قرار دارد و مأموران از طریق چک و شناسایی دانشجویان آنها را بازداشت می‌کنند. برخی دانشجویان در یورش به منازل، برخی در دانشگاه و برخی در خوابگاه بازداشت شده‌اند. در یکی از ویدئوهایی که از این دستگیری‌ها منتشر شده دیده می‌شود که درِ خوابگاه را بسته‌اند تا ورود و خروج را کنترل کنند. همچنین یک خودرو ضدشورش در کنار دانشگاه دیده می‌شود. چندین ویدئو از اعتراض سراسری دانشجویان این دانشگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در یکی از ویدئوها جمع زیادی از دانشجویان معترض شعار می‌دهند: «این آخرین پیامه - هدف کل نظامه».

نهادهای امنیتی از بازداشت ۱۱۰ نفر در اعتراضات ۲۴ آبان استان فارس خبر دادند

رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس اعلام کرد که در جریان اعتراضات مردمی شامگاه سه‌شنبه ۲۴ آبان، مأموران امنیتی در شیراز و حدود ۱۰ شهرستان این استان ۱۱۰ نفر شامل ۹۲ مرد و ۱۸ زن را بازداشت کرده‌اند. او نیز همچون دیگر مقامات امنیتی جمهوری اسلامی معترضان بازداشت‌شده را «عاملان اغتشاشات» نامید و گفت «متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند».

ژنرال آمریکایی: پیروزی نظامی اوکراین در کوتاه‌مدت بعید است شاید راه‌حل سیاسی موثرتر باشد

به گفته ژنرال ارشد آمریکایی، اوکراین شانس کمی برای پیروزی نظامی در کوتاه مدت در برابر روسیه دارد. مارک میلی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر/۲۵ آبان به خبرنگاران گفت که با وجود ناکامی‌های روسیه در جنگ، دولت مسکو همچنان نیروی جنگی قابل توجهی در اوکراین دارد و احتمال پیروزی نظامی اوکراین - که به‌عنوان بیرون راندن روس‌ها از کل اوکراین، از جمله کریمه تعریف می‌شود - از نظر نظامی فعلا مقدور نیست. مارک میلی معتقد است که ممکن است راه حل سیاسی برای بحران اوکراین وجود داشته باشد که در آن روسیه از بخش‌هایی از متصرفاتش عقب نشینی کند. میلی، مانند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تا زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک خواهد کرد تا از خود دفاع کند. میلی گفت: «اوکراین به مقاومت خود ادامه خواهد داد. اوکراین عقب نشینی نخواهد کرد.»

رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی کنار می‌رود، شاید بذرپاش بیاید

خبرگزاری فارس وابسته به سازمان بسیج و روزنامه اعتماد گزارش داده‌اند که رستم قاسمی، وزیر کنونی راه و شهرسازی از سمتش استعفا داده است. اینکه ابراهیم رئیسی با این استعفا موافقت کرده یا نه در خبر این دو رسانه به آن اشاره نشده است. قاسمی روز چهارشنبه ۲۵ آبان هم در جلسه هیات دولت ایران غایب بود که به شایعه‌ها در مورد استعفایش قوت بخشید. اعتماد در گزارشش از رفتن قاسمی، مهرداد بذرپاش، رئیس کنونی دیوان محاسبات را به عنوان گزینه دولت برای جانشینی رستم قاسمی عنوان کرده است. اعتماد نوشت که «بر اساس شنیده‌ها، در کنار مهرداد بذرپاش، نام افرادی مانند علی نیکزاد، سعید محمد، مسعود میرکاظمی و سیدمهدی هاشمی نیز مطرح شده است.» وزارت راه در دولت رئیسی یکی از جنجالی‌ترین بخش‌ها بوده که قرار است وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن ابراهیم رئیسی را محقق کند. وعده‌ای که در سال دوم دولت خبری از تحققش نیست.