نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی خانه‌های خالی از سکنه در کلان‌شهرها و اخذ مالیات از مالکان آن‌ها خبر داد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی از شناسایی خانه‌های خالی در کلانشهرها و قطعی شدن اخذ مالیات از مالکان این خانه‌ها خبر داد. محمد اسلامی روز سه‌شنبه ۲۶ آذر با اعلام این خبر افزود: این وزارت‌خانه با همکاری دیگر دستگاه‌ها و با استفاده از سیستم نرم‌افزاری «سامانه املاک و اسکان»، مالیات خانه‌های خالی را مشخص خواهد کرد و قرار است منابع حاصل از این طرح به سمت ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن هدایت شود. به گفته کارشناسان احتکار و خالی نگه‌داشتن مسکن یکی از دلایل کمبود عرضه واحدهای مسکونی و افزایش قیمت مسکن است. براساس آمارها ۵۷ درصد از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در ۷ استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز و خوزستان و خصوصا در مراکز این استان‌ها توزیع شده‌اند.

باراک اوباما: اگر دوسال صندلی‌های قدرت را به زنان بسپرید، دنیا جای بهتری می‌شود

به گزارش خبرگزاری «سنگاپور تودی» و شبکه جهانی بی‌بی‌سی باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در یک گردهمایی خصوصی در سنگاپور گفت: دنیا جای بهتری می‌شد اگر زنان بیشتری در قدرت بودند. اوباما اضافه کرد: «اگر زنان در همه کشورها برای دوسال قدرت را در دست می‌‌گرفتند، نتیجه آن تقریبا در همه موارد بُرد بود. در آن صورت جنگ کمتری در می‌گرفت، از کودکان مراقبت بهتری می‌شد و استانداردهای زندگی به صورت عمومی بهتر می‌شدند». رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در ادامه گفت: «اگر به دنیا و مشکلات آن نگاه کنید، اغلب افراد سن‌ و سال‌دار و خصوصا مردان مسنی را می‌بینید که قدرت را قبضه کرده‌اند و حاضر به کناره‌گیری نیستند. آن‌ها دو دستی به صندلی قدرت چسبیده‌اند، متزلزل‌اند و افکارشان منقضی شده. [با این وجود] دیدگاه‌ها و رویکردهای تازه را به شدت سرکوب می‌کنند. او خطاب به زنان گفت: «شما هم بی‌نقص نیستید ولی از ما (مردها) بهترید». باراک اوباما همچنین به نقش زنان در اقتصاد کشورها اشاره کرد و گفت: «مشخصا یکی از بهترین شاخص‌های توسعه کشورها، وضعیت آموزش دختران و رفتار آن کشور با زنان است و معمولا کشورهایی که در این زمینه بد عمل می‌کنند، پسرفت کرده و از لحاظ اقتصادی عقب مانده‌اند».

بازداشت #آنیسا_جعفری و #عباس_جلیلیان، فعالان فرهنگی کُرد

برابر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، شماری از نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه ۲۶ آذر ماه، با صورت‌های پوشیده به خانه #آنیسا_جعفری‌مهر، فعال فرهنگی کُرد در اسلام‌آباد غرب (شاباد) مراجعه و پس از تفتیش و ضبط برخی وسایل شخصی او از جمله کتاب، دست‌نوشته، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، او را با خود برده‌اند. از دلایل بازداشت و مکان نگهداری آنیسا جعفری اطلاع دقیقی در دست نیست. او دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی در دانشگاه کردستان و یکی از اعضای شورای نویسندگان فصل‌نامه ادبی-هنری «ژ» است. از سوی دیگر اما نیروهای امنیتی شامگاه ۲۴ آذر ماه به منزل #عباس_جلیلیان، متخلص به «آکو»، پژوهشگر و نویسنده کُرد در کرمانشاه یورش برده و ضمن تفتیش خانه و ضبط لوازم شخصی‌، او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. همسایه‌های این نویسنده کُرد گفته‌اند نیروهای امنیتی در حین بازداشت، اقدام به ضرب و شتم این فعال فرهنگی کرد کرده‌اند. عباس جلیلیان اهل اسلام آباد غرب (شاباد) است و چندین کتاب در مورد زبان و ادبیات کُردی دارد. او پیش از این در تاریخ ۲۶ دی ۸۷ توسط نیروهای امنیتی در اسلام آباد غرب بازداشت و پس از ۲ ماه با سپردن وثیقه آزاد شده بود. جلیلیان فروردین ماه سال ۸۸ از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۱۵ ماه حبس محکوم شد. او پس از تایید شدن این حکم در دادگاه تجدید نظر، برای سپری کردن حکم روانه زندان دیزل‌آباد کرمانشاه شد و آبان ماه ۸۹، در حالی که از حق آزادی مشروط و مرخصی محروم مانده بود، با پایان دوره محکومیتش، آزاد شد. بازداشت آنیسا جعفری و عباس جلیلیان در حالی است که در روزهای گذشته سه فعال فرهنگی دیگر به نام‌های #سهراب_مرادی، #داریوش_مرادی و #احمد_بساطی در اسلام‌آباد غرب بازداشت شده‌اند.

ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان به اتهام خیانت به کشور به اعدام محکوم شد

براساس گزارش رسانه‌های پاکستان دادگاه ویژه این کشور سه شنبه ۱۷ دسامبر/۲۶ آذر ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان را به دلیل «تعلیق قانون اساسی و نقض قوانین کشور» به اعدام محکوم کرد. قاضی پرونده او، موسوم به پرونده «خیانت بزرگ» با رد درخواست مدافع حقوقی ژنرال مشرف برای جلوگیری از صدور رای نهایی، او را به جرم تعلیق قانون اساسی کشور مجرم اعلام کرد. طبق حکم دادگاه ویژه پاکستان، مشرف در ۳ نوامبر ۲۰۰۷ /۱۲ آبان ۱۳۸۶ اقدام به تعلیق قانون اساسی و نقض قوانین کشور کرده و اکنون مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم است. این نخستین بار در تاریخ پاکستان است که یک سیاستمدار نظامی با اتهام خیانت به کشور مواجه شده و به اعدام محکوم می‌شود. ژنرال مشرف در سال ۱۹۹۹/۱۳۷۸ با انجام یک کودتای نظامی دولت نواز شریف، نخست وزیر وقت پاکستان را برکنار کرد و به قدرت رسید. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ زمام امور را در پاکستان به‌دست داست. رئیس جمهوری پیشین پاکستان در حال حاضر به علت بیماری در دبی به‌سر می‌برد.

#روحانی هنگام ترک #تهران به مقصد خاور دور: یکی از موضوعات گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر #ژاپن امنیت ناوبری در خلیج فارس است

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۶ آذر/ ۱۷ دسامبر برای شرکت در اجلاس بین المللی کوالالامپور در مالزی تهران را به مقصد خاور دور ترک کرد. مقصد بعدی روحانی توکیو، پایتخت ژاپن است. روحانی در فرودگاه مهرآباد تهران گفت در دیدار و گفت‌وگو با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، امنیت ناوبری در خلیج فارس و تنگه هرمز را به بحث می‌گذارد: «یکی از مسائلی که آقای آبه در تهران و نیویورک مورد توجه قرار می‌‌داد، امنیت منطقه به خصوص امنیت کشتیرانی بود و در دیدارهای دو جانبه همواره در این زمینه با هم رایزنی می‌کردیم که قاعدتاً در این سفر نیز در این مسایل با هم گفت‌وگو خواهیم کرد.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر دوشنبه ۲۵ آذر در حاشیه نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن، سفر روحانی به ژاپن را «یک سفر کاملاً فشرده کاری» عنوان کرد و گفت او کمتر از ۲۴ ساعت در ژاپن نخواهد بود. به گفته عراقچی در این سفر برجام هم در دستور کار قرار دارد. معاون وزیر خارجه ایران گفت احتمال گفت‌وگو با آمریکا در ترکیه وجود ندارد.