ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یاسر فریدونی، شهروند زندانی در یاسوج، زیر فشار برای اقرار به جرمی است که خانواده‌اش می‌گویند مرتکب نشده است

یاسر فریدونی متولد سال ۷۱ در روز  ۱۸ آذرماه در مقابل منزل خود در یاسوج توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. او دو روز بعد در تماسی تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داد که بازداشت شده است. یاسر در تماس‌های تلفنی بعدی به نزدیکانش گفت که سه روز زیر شکنجه شدید بوده است. او هم‌اکنون در زندان یاسوج است. یاسر فریدونی در طول این مدت تنها یک‌بار در حد یک دقیقه با برادرش ملاقات کابینی داشته است. به گفته خانواده‌اش، این زندانی زیر فشار و شکنجه بسیار برای اقرار به جرمی است که نیروی امنیتی قصد دارند به او تحمیل کنند. خانواده یاسر به دلایل امنیتی از بازگویی جرمی که بازجویان می‌کوشند به او نسبت دهند در حال حاضر چشم‌ پوشیده‌اند. یاسر فریدونی از حق دسترسی به وکیل نیز محروم است.

ترانه علیدوستی، بازیگر، به دنبال انتشار پستی در اعتراض به اعدام محسن شکاری بازداشت شد

بر اساس گزارش‌ها ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، پس از انتشار پستی در اعتراض به اعدام محسن شکاری بازداشت شده است. این بازیگر سینما پس از تفتیش خانه‌اش از سوی ماموران حکومت بازداشت شده است. «ترانه علیدوستی، مدتی قبل در پستی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، بدون حجاب اجباری و با در دست داشتن کاغذی که روی آن نوشته شده بود «ژن ژیان ئآزادی»، از اعتراضات زنان و مردم ایران علیه حکومت اعلام حمایت کرد. او با انتشار این تصویر نوشت: «غیبت آخر تو، کوچ مرغان صدا، ختم این غائله نیست!» او پیش‌تر با انتشار ویدیوی گیس بریدن سینماگران زن فرانسوی، از جمله «ژولیت بینوش» در اینستاگرام خود به انگلیسی نوشته بود که از همراهان، هنرمندان و خواهران عزیزش برای این حمایت تشکر می‌کند.

استاندار کرمان: نظام اگر برخورد خشن و تند با دانشجویان نمی‌کند بر اساس ناتوانی نیست

محمدمهدی فداکار. استاندار کرمان در نشستی که با عنوان«با مسئولین» به مناسبت روز دانشج ودر دانشگاه باهنر کرمان برگزار شده به اعتراضات دانشجویان این دانشگاه در ماه‌های گذشته اشاره کرده و گفته: «راجع به اتفاق سلف دانشگاه شهید باهنر ما از قبل آگاهی نداشتیم. ما فقط شش نفر دانشجوی زندانی داریم و حتی ممکن است کم‌تر از این تعداد هم شده باشند.» او گفته نظام اگر برخورد خشن و تند با دانشجویان نمی‌کند بر اساس ناتوانی نیست، بلکه به خاطر جایگاه دانشجو و نقش پیشران دانشجو است که او را از بقیه متفاوت می‌کند. او درباره دانشجویان دستگیر شده هم گفته: «دانشجویی که سه بار دستگیر شده است، صرفا بر اساس هیجان نیست بلکه اهداف مشخصی دارد و این دانشجو شاید در ظاهر دانشجو باشد، اما در حقیقت دیگر دانشجو نیست.» از زمان شروع اعتراضات در ایران، صدها دانشگاه در سراسر ایران شاهد تجمعات، اعتصابات و تحصن دانشجویان بوده‌اند. در دانشگاه باهنر کرمان هم تجمعات دانشجویی برگزار شده که به دنبال آن تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند.

کاهش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به ایران از سال ۲۰۱۹ به بعد

آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد ورود گردشگران خارجی به ایران از سال ۲۰۱۹ به بعد نزول چشمگیری داشته است. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در وبسایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شمار گردشگران ورودی به ایران از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ میلادی با شیب ملایمی، روندی صعودی را تجربه کرده است، اما از سال ۲۰۱۹ همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وقایع آبان ۹۸ با ثبت رکورد ورود دو میلیون گردشگر بین‌المللی به خاک ایران، سقوط چشمگیری داشته است.  مردم آفریقا، منطقه شرق آسیا و پاسیفیک کمترین علاقه را برای سفر به ایران در سالیان اخیر داشته‌اند و از خاورمیانه، اروپا و جنوب آسیا، بیشترین گرشگران خارجی به ایران آمده‌اند. همچنین سهم سفر دریایی گردشگران خارجی به ایران در حدود دو دهه اخیر بسیار کم بوده و در چهار سال اخیر تقریبا به صفر رسیده است. در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۸۷.۴ درصد از راه زمینی و ۱۲.۶ درصد نیز از راه هوایی به ایران سفر کرده‌اند و این آمار در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۶۵.۱ درصد و ۳۴.۸ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۶، ۹۹/۷ درصد از مسافران ورودی با «اهداف شخصی» و تنها ۰.۰۳ درصد با مقاصد تجاری و کسب و کار به ایران سفر کرده‌اند. فعالان و کارشناسان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند در شرایط فعلی که بسیاری از کشورها هشدار منع سفر به ایران داده‌اند، این رکود تداوم داشته باشد.

فرمانده سپاه: شرایط عادی نیست، همه علیه ما در میدان حاضر شده‌اند

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر ماه در جمع گروهی از آخوندهای عضو سپاه در مسجد جمکران گفت که شرایط جمهوری اسلامی عادی نیست و همه دشمنانش در «صفوفی به هم فشرده» به میدان آمده‌اند: «امروز هدف دشمنان از میان برداشتن انقلاب اسلامی ایران است و باید متوجه باشیم که امروز شرایط عادی نیست، بلکه خطیر و تعیین‌کننده است. همه دشمنان در دنیا علیه ملت ایران به میدان آمدند و این حضور دشمن، روشن و واضح است؛ در این میدان فتنه علیه ایران همه دشمنان دیده می‌شوند که در صفوفی به هم فشرده در میدان حاضر‌ند.» سپاه پاسداران که در سه ماه گذشته به عنوان بازوی سرکوب علی خامنه‌ای در اعتراضات سراسری عمل کرده به گفته فرمانده‌ش قرار است این راه را ادامه دهد. حسین سلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که شرایط جهانی هم، اتحاد برای مقابله با جمهوری اسلامی است ولی دشمنان حکومت ضعیف هستند: «در عرصه مقابله با جمهوری اسلامی صهیونیست‌ها، آمریکا، انگلیس و فرانسه و سعودی نیز دیده می‌شوند که البته قلوب آنان با هم نیست. دشمنان نسبت به دروغ‌هایی که می‌گویند به باور رسیدند و آنان اولین قربانی دروغ‌های خود هستند؛ البته باید بدانیم که دشمنان قدرتی کوچک‌تر از آن چیزی که نشان می‌دهند، دارند.»

کارکنان رسمی نفت در عسلویه دست به تجمع اعتراضی زدند

اتحادیه آزاد کارگران گزارش داده که شنبه ۲۶ آذرماه کارکنان رسمی شاغل در صنعت نفت در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل در شرکت نفت و گاز پارس (pogc) در عسلویه دست به تجمع زدند. این تجمع مطابق فراخوان از پیش اعلام شده برای برگزاری تجمع سراسری با محوریت شهرها و مناطق عملیاتی و نفتی برگزار شده است. کارکنان رسمی صنعت نفت خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، حذف مالیات زیاد از حقوق‌ها، حذف سقف حقوقی، افزایش حقوق و دستمزد، پرداخت پاداش بازنشستگی، بهبود خدمات رفاهی و وضعیت بهداشت و درمان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و رسیدگی به دیگر مطالباتشان هستند.

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد: نباید عقب‌نشینی کنیم

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه دوم نمازجمعه ۲۵ آذرماه، در واکنش به اعتراضات جاری در ایران و مساله حجاب گفت که حجاب در کشور «مردمی» است نه حکومتی و نباید در مقابل اعتراضات عقب‌نشینی کرد. او گفت: «نگوییم یک سلسله مزدور پیاده نظام را ریختند در این مملکت که روسری بردارند، کشف حجاب کنند و ما عقب‌نشینی کنیم، نگوییم این خواست مردم است، کدام مردم؟ این اصطلاح حجاب اجباری که به غلط بر زبان‌ها جاری می‌شود، این را آمریکایی‌ها دارند در دهان مردم قرار می‌دهند در حالی که حجاب ما مردمی است.» او حجاب را دلخواه زنان خواند و گفت که «برای در امان ماندن از گزند تیر نگاه اجنبی» است: «این خواسته زنان ما هست، این‌ها می‌خواهند بگویند حجاب ما حکومتی است که اجبار کرده بر یک عده زن‌ها و جلوی آزادی آنان را گرفته. یک بی‌دینی پیدا شده و می‌گوید شعار «زیبای زن، زندگی، آزادی» و خجالت نمی‌کشد از آن لباس و ادعای خودش، این شعار زیباست؟ این‌ها می‌خواهند بگویند حجاب، اجبار حکومتی است، هیچکدام از قوانین اسلام اجباری نیست، هیچ وقت آقایی به‌خاطر نماز نخواندن بازخواست نشده.» او کشف حجاب را یک ناهنجاری خواند و گفت حکومت باید با ناهنجاری مبارزه کند. او از مردم خواست که نشان دهند حجاب حکومتی نیست و دستگاه‌های حکومتی دنبال سر مردم بیایند و جلوی بی‌حجاب را به‌عنوان یک ناهنجار بگیرند که ثابت شود حجاب مردمی است نه اجباری. احمد علم‌الهدی از تندروترین چهره‌های حکومتی است که همواره شدیدترین مواضع را درباره حجاب اجباری و حقوق زنان داشته. در جریان اعتراضات اخیر در ایران، مساله حجاب اجباری یکی از مسایل مورد اشتراک معترضان بوده که در قالب اعتراض کلی به نظام مطرح شده است. به دنبال اعتراضاتی که پس از قتل حکومتی ژینا(مهسا) امینی آغاز شد، زنان بسیاری حجاب از سر برداشتند و روسری‌های خود را آتش زدند.