ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آب سدهای ایران از نصف هم کمتر است

آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی ایران تا ۲۱ آذر نشان‌ می‌دهد که میزان پرشدگی حجم آب موجود در مخازن کشور تنها ۴۰ درصد است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ۲۶ آذر، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی یعنی ابتدای مهر تا ۲۱ آذر معادل سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده، هفت درصد رشد داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش حجم آب موجود مخازن اکنون ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۱۸ میلیارد و ۳۰ میلیون متر مکعب بوده، ۱۰درصد افزایش یافته است. وضعیت برخی از سدهای مهم کشور نشان‌ می‌دهد که در شش درصد، پرشدگی کمتر از ۱۰ درصد است، به‌طوری‌که سد «دوستی» و سد «طرق» استان خراسان رضوی به ترتیب ۶ و ۱۰ درصد، سد «رودبال» داراب استان فارس یک درصد، «چاه‌نیمه‌ها» استان سیستان و بلوچستان سه درصد، سد «تنگوئیه» سیرجان استان کرمان ۹ درصد و سد «ساوه» استان مرکزی هفت درصد پر هستند. همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۳۴٬۵ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۵۰٬۳ میلیمتر) ۳۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۷٬۲میلیمتر) هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد. سال ۱۴۰۱ یکی از سال‌های کم‌بارش در کشور بود.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین را مجدداً به دادگاه احضار کردند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوشت که این احضاریه را شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر کرده و ۱۹ آذر به نرگس محمدی ابلاغ شده است. بر اساس این گزارش، نرگس محمدی باید صبح سه‌شنبه ۲۸ آذر جهت دفاع از بابت اتهامات انتسابی در مرجع قضایی حاضر شود. همچنین صفحه منتسب به این فعال حقوق بشر زندانی در اینستاگرام در این رابطه نوشته که با توجه به مسائل سیاسی و امنیتی خواسته شده تا «اجرای حکم محکومیت در خارج از شهر تهران صورت پذیرد.» این درخواست را وزارت اطلاعات، با امضای علی قناعت کار ماوردیانی، سرپرست دادسرا طرح کرده است. نرگس محمدی ۲۵ آبان‌ماه سال جاری جهت انجام معاینه‌های پزشکی از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد. او یک روز پیش از این رویداد، به‌دلیل رعایت‌نکردن حجاب اجباری از اعزام به بیمارستان محروم مانده بود. نرگس محمدی مهر ۹۹، پس از تحمل حدود پنج سال و نیم حبس از زندان زنجان آزاد شد. نرگس محمدی در پرونده دیگری که در دوران حبس علیه او گشوده شده، مهرماه سال گذشته به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازت‌های تکمیلی محکوم شد. در مرداد امسال نیز در پرونده‌ای دیگر که در طول دوران حبس علیه او گشوده شد، دادگاه انقلاب تهران او را به یک سال حبس تعزیزی محکوم کرد. نرگس محمدی در شرایطی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد که همچنان در زندان اوین زندانی است. کمیته نوبل در بیانیه خود در اعلام نام او آورده است که این جایزه به‌دلیل مبارزه نرگس محمدی «با ستم بر زنان در ایران و مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه» به او اعطا می‌شود.

۶۱ مهاجر در سواحل لیبی در اثر واژگونی قایق غرق شدند

قایقی حامل ده‌ها مهاجر که قصد داشتند خود را به اروپا برسانند در سواحل لیبی واژگون شد و بیش از ۶۰ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) با اعلام این خبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قایق حامل ۸۶ مهاجر بود که امواج شدید سبب شد قایق در شهر زواره در سواحل غربی لیبی واژگون شود. به گفته بازماندگان، ۶۱ مهاجر غرق شدند. به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل، غرق شدن این کشتی و مرگ ۶۱ پناهجو، آخرین فاجعه در این بخش از دریای مدیترانه مرکزی بود، مسیری کلیدی اما خطرناک برای مهاجرانی که در جست‌وجوی یک زندگی بهتر در اروپا زندگی خود را قمار می‌کنند. این سازمان می‌گوید تنها در سال جاری بیش از۲۲۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آژانس در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «دریای مدیترانه مرکزی همچنان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای مهاجرت در جهان است.»

دادگاه انقلاب تهران سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان را به یک سال حبس محکوم کرد

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان مدنی در ایران، سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به یک سال حبس محکوم شد. در همین ارتباط اسماعیل نظری، همسر سمانه اصغری در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر نوشت، شعبه‌ی‌ ۲۹ دادگاه انقلاب، سمانه را به یک حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کرده است. نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با یورش به محل سکونت سمانه اصغری، پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او پس از پایان بازجویی‌ها‌ به زندان قرچک ورامین منتقل شد و چهارشنبه ۱۲ مهر، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. این فعال حقوق کودکان پیش‌تر نیز در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در منزل شخصی‌اش از سوی شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مأمور زن که خود را مأمور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شد. سمانه اصغری در اسفند سال گذشته از سوی قاصی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال و سه ماه حبس محکوم و در اردیبهشت سال جاری به دنبال صدور بخشنامه «عفو» از زندان قرچک ورامین آزاد شد.