نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیکارسازی #کارگران با سابقه #روغن_نباتی_جهان برای فرار از پرداخت #مطالبات

کارفرمای کارخانه #روغن_نباتی_جهان واقع در زنجان برای فرار از پرداخت #مطالبات_معوقه_کارگران با سابقه، هر ماه تعدادی از آن‌ها را به بهانه پایان قرارداد #اخراج می‌کند. کارگران اخراج شده نمی‌توانند از #بیمه_بیکاری استفاده کنند چرا که کارفرما حق بیمه‌ی آن‌ها را به طور کامل نپرداخته است. آخرین مورد اخراج ۸ کارگر با سابقه در آبان ماه بود. «جرم» این کارگران این است که برای پیگیری مطالبات معوقه خود مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۷ به اداره کار زنجان شکایت کرده‌اند. کارگران می‌گویند کارفرما به محض دریافت احکام کارگران با سابقه بلافاصله آن‌ها را بیکار و با کارگران جدید جایگزین می‌کند. کارفرما کارگران با سابقه را در برابر این «انتخاب» قرار داده که یا از شکایت خود و مطالبات معوقه‌شان چشم پوشی کنند، یا بیکار شوند. کارخانه روغن نباتی جهان حدود ۸۰ کارگر دارد و تولید در آن پس از مدتی توقف، از سال گذشته از سر گرفته شده است. هر چند وضعیت تولید و سفارشات دریافتی این کارخانه مساعد است کارگران یک ماه حقوق معوقه دارند و حق بیمه‌شان نیز از آبان ماه پرداخت نشده است.

وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش #ترکیه به #بغداد رفتند

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش #ترکیه، همراه با هیئتی وارد بغداد شدند. این دو مقام نظامی ترکیه‌ به‌شکل رسمی از #عراق دیدار می‌کنند و قرار است در این سفر از جمله با برهم صالح رئیس جمهوری، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق دیدار کنند. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که محور اصلی این سفر بررسی «زمینه‌های همکاری ترکیه و عراق در مبارزه با تروریسم» خواهد بود. رسانه‌های عراق نوشته‌اند «گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی میان عراق و ترکیه، مبارزه با تروریسم، عملیات ارتش ترکیه در نقاط شمالی عراق علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از موضوعات مورد بحث در مذاکرات این هیئت ترکیه‌ای خواهد بود».

توقف تولید ۷۷ #کارخانه_سیمان به دلیل #قطع_برق ممکن است ادامه دار باشد

تولید در ۷۷ #کارخانه_سیمان کشور به دلیل #قطع_برق به طور کامل متوقف شده است. دبیر انجمن صنفی می‌گوید وزارت نیرو وعده داده با تنظیم جدول زمان‌بندی، روزی چند ساعت برق کارخانه‌ها را برای راه‌اندازی محدود #تولید وصل کند اما زمان رفع کامل قطع برق نامعلوم است. کارخانه‌های تولید سیمان در سال جاری به دلیل کاهش تقاضا و گرانی وسایل یدکی مورد نیاز با ظرفیت کمتری تولید می‌کردند، اما تولید آن‌ها با قطع کامل برق متوقف شده است. عبدالرضا شیخان، دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یکشنبه ۲۸ دی‌ماه به «نود اقتصادی» گفت برق کارخانه‌ها قطع شده است و در مواردی که برق وصل است در حد گرمایش فضا و روشنایی است اما آسیاب‌ها نمی‌تواند کار کنند، کوره‌ها از کار افتاده و کارخانه‌ها تولید سیمان ندارند. به گفته‌ی شیخان، اگر وعده وزارت نیرو عملی شود، از روز دوشنبه روزانه چهار تا پنج ساعت برق کارخانه‌ها وصل می‌شود ولی روند رفع کامل قطع برق به‌طور قطع طول می‌کشد.

چین؛ تنها اقتصاد بزرگی که در سال ۲۰۲۰ رشد داشته است

در میان کشورهای صنعتی بزرگ، چین تنها کشوری است که در سال ۲۰۲۰ اقتصادش رشد کرده است. اداره آمار در پکن اعلام کرد که میزان رشد اقتصادی چین در سال گذشته ۲,۳ درصد بوده است. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در طول سال ۲۰۲۰ بسیاری از کشورها را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است. با این حال، رشد اقتصاد چین به شکل قابل توجهی کمتر از سال‌های گذشته است. در سال ۲۰۱۹، تولید اقتصادی چین ۶,۱ درصد افزایش یافته بود. صندوق بین المللی پول برای سال جاری رشد تقریباً ۸ درصدی برای چین پیش‌بینی کرده است.

#موحدی_‌کرمانی: بعید نیست آمریکایی‌ها واکسن جعلی کرونا به ایران بفرستند و مردم را بکشند

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد ممنوعیت خرید واکسن کرونا از کشورهای غربی را «صد در صد علمی» خواند و گفت: «هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به‌عنوان خدمات پزشکی، این واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعداً یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکُشند.» موحدی کرمانی افزود: «هیچ دلیلی ندارد که ما خودمان را به دست این‌ها بدهیم که برای ما واکسن تهیه کنند.» پس از آن‌که خامنه‌ای خرید واکسن کرونا از آمریکا، بریتانیا و فرانسه را ممنوع کرد رسانه‌های ایران و گروهی از مسئولان حکومتی تبلیغات گسترده‌ای را علیه این واکسن‌ها و کمبودهای احتمالی آن‌ها به‌راه انداخته‌اند. تقریباً روزی نیست که از «مضرات» و «آسیب‌های» این واکسن‌ها مطلبی منتشر نشود و یا تأثیرات جانبی آن‌ها برجسته نشود.

مطالعات اولیه در اسرائیل موفقیت‌ در کارزار وسیع واکسیناسیون #کرونا در این کشور را نشان می‌دهد

در اسرائیل، نتایج اولیه مطالعات نشان می‌دهند که واکسیناسیون گسترده کرونا آمار مبتلایان جدید به این ویروس را کاهش داده است. براساس تحقیقات بزرگترین شرکت بیمه درمانی اسرائیل، دو هفته پس از تزریق اولین دوز واکسن کرونا، شمار تست مثبت در افراد بالای ۶۰ سال سن، یک سوم کمتر از گروه سنی مشابهی بود که واکسینه نشده بودند. شرکت بیمه درمانی «کلَلیت» حدود ۴۰۰ هزار نفر از سالمندان را در این مطالعات خود مقایسه کرده است. شرکت بیمه درمانی «مکابی» حتی دو هفته پس از تزریق اولین دوز واکسن کرونا، ۶۰ درصد ابتلای کمتر به کرونا را گزارش داد. در اسرائیل تاکنون بیش از دو میلیون نفر اولین و حدود ۲۵۰ هزار نفر دومین دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.