ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطیب‌زاده بدون اشاره به حملات حوثی‌ها به امارات: محاصره و حملات نظامی راه حل بحران یمن نیست

پس از گذشت یک روز از حملات پهپادی حوثی‌های یمن به ابوظبی امارات و سپس حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره تحولات اخیر یمن گفت: «محاصره و حملات نظامی راه حل بحران یمن نیست و این‌گونه اقدام‌ها به افزایش دامنه تنش در منطقه می‌انجامد.» او افزود «مسایل یمن یک امر یمنی است» و جمهوری اسلامی «از راه حل سیاسی حمایت می‌کند». سخنگوی وزارت خارجه ایران اما هیچ اشاره‌ای به حملات موشکی ـ پهپادی حوثی‌های یمن به خاک امارات نکرد که منجر به کشته و زخمی شدن دست‌کم ۹ غیرنظامی شد. ظاهراً موضوع سخن خطیب‌زاده حملات هوایی بعدی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن است که به‌گفته حوثی‌ها حدود ۲۰ نفر در جریان آن کشته شدند.

ایران، روسیه و چین در خلیج فارس رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

ناوگان اقیانوس آرام روسیه سه‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه از برگزاری رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین در خلیج فارس خبر داد. بر اساس بیانیه این دفتر، ناوگروه اقیانوس آرام روسیه شامل ناو موشک‌انداز واریاگ، ناوشکن آدمیرال تریبوتس و تانکر نفتکش بوریس بوتوم در بندر چابهار ایران، لنگر انداخته‌اند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت در حوزه دفاعی و انتظامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روند رو به رشدی دارد و انجام رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان بیانگر جدیت سه کشور است. لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران نیز هدف اصلی رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین را «تأمین امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی و مبارزه با دزدان دریایی» عنوان کرد. نخستین بار در دی ماه سال ۱۳۹۸ ایران، روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی چهار روزه‌ای در شمال اقیانوس هند برگزار کردند.

آمریکا سه فرد و یک نهاد مرتبط با حزب‌الله لبنان را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه عادل دیاب، علی محمد داوون و جهاد سالم علامه را که به‌گفته این وزارتخانه در زمینه تأمین مالی حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، فعالیت می‌کنند و همچنین شرکت مسافرتی آن‌ها به نام «دارالسلام للسفر و السیاحه» (دارالسلام برای سفر و گردشگری) را تحریم کرد. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است این افراد با جمع‌آوری وجوه و پولشویی، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حزب‌الله را تأمین مالی می‌کنند. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حزب‌الله که بخشی از دولت لبنان است، در شرایطی است که اقتصاد لبنان با بحرانی بی‌سابقه‌ای روبه‌روست مانع اصلاحات اقتصادی و ایجاد تغییرات در این کشور می‌شود.

حامیان اردوغان و نیروهای مذهبی محافظه‌کار ترکیه علیه سزن آکسو ستاره پاپ این کشور به دلیل «توهین به ارزش‌های دینی» شکایت کردند

شکایت علیه سزن آکسو، خواننده سرشناس موسیقی پاپ ترکیه‌ در این کشور بازتاب گسترده‌ای یافت. این شکایت به دلیل ترانه‌ای از آکسوست که گفته می‌شود در آن به آدم و حوا توهین کرده است. افزون بر چندین هنرمند، اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول که از مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور است نیز با سزن آکسو ابراز همبستگی کرد و سه‌شنبه ۱۸ ژانویه در توئیتی این رویه را تلاش برای ساکت کردن هنرمندان خواند. گروه‌های حامی دولت و نیروهای مذهبی محافظه‌کار به دلیل سطرهایی از این ترانه که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، آکسو را هدف انتقادهای خود قرار داده بودند. در پی این اعتراض‌ها گروهی از وکلای دادگستری علیه سزان اکسو شکایت کردند. خبرگزاری دولتی آناتولی نوشته است که او متهم به توهین به ارزش‌های دینی است. آکسو در جمله‌ای از ترانه «تجربه‌ی چیزی خاص» (Şahane Bir Şey Yaşamak) می‌خواند: «به آن آدم و حوای نادان سلام کنید». آکسو در روز سال نو میلادی ویدئوی جدیدی از این آهنگ منتشر کرد. «آدم» طبق اعتقاد ادیان ابراهیمی منشأ انسان‌ است. او ابتدا در بهشت می‌زیست. همسر آدم، حوا بود. چون آدم و حوا، توسط شیطان فریب خوردند و از درخت ممنوعه، میوه‌ای خوردند، از بهشت اخراج شدند. در اسلام، نه تنها «آدم» را نخستین انسان بلکه نخستین پیامبر نیز می‌دانند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا: تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها در تهران رو به افزایش است

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران سه‌شنبه ۲۸ دی/۱۸ ژانویه وضعیت همه‌گیری کرونا در تهران را «مطلوب اما شکننده» خواند و گفت آمار مراجعه بیماران کووید-۱۹ به بیمارستان‌ها نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. زالی بدون اشاره مستقیم به شیوع سویه اومیکرون و آمارهای مرتبط با آن گفت: «الگوی مراجعات این بار بسیار خفیف است و دوران بیماری کوتاهی را سپری می کنند اما باید مراقبت کرد». او نیز ناقص‌بودن آمار‌های وزارت بهداشت از ابتلا به کرونا را تایید کرد و گفت: «در تهران بخش زیادی از مراجعین به بخش های خصوصی و مطب‌ها مراجعه می کنند و معمولا در آمار جمعی ممکن است درج نشوند و باید در تحلیل آمار دقت کنیم. » علیرضا زالی در خلال اظهاراتش درباره روند واکسیناسیون در تهران، به غفلت از گروه‌های آسیب‌دیده از جمله افراد مبتلا به اعتیاد و افراد بی‌خانمان اعتراف کرد و بدون اشاره به جزئيات مشخصی گفت واکسیناسیون آن‌ها انجام شده است. به گفته زالی تاکنون در تهران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز اول، ۹ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر دوز دوم و تنها ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

یک نماینده مجلس خواهان استفاده از تجربه چین در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شد

علی یزدی‌خواه، نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی سه‌شنبه ۲۸ دی با تأکید بر این‌که دولت و مجلس با همکاری همه نهاده‌ها و دستگاه‌های دولتی به‌دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستند، گفت: «کشورهای چین و روسیه در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موفق بودند. چینی‌ها در این حوزه ابتکار منحصر به فرد و خاصی را طراحی کردند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آن‌ها در این بخش استفاده کنیم.» یزدی‌خواه مدعی شد که «راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای استفاده کاربران از اینترنت ایجاد نخواهد کرد». «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» بنا بر مصوبه شورای عالی فضای مجازی ۲۵ شهریور ۹۹ برای اجرا ابلاغ شد. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از خواسته‌های علی خامنه‌ای، ‌ رهبر جمهوری اسلامی است. «تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی» اهداف تدوین این طرح عنوان شده است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با جوزپ بورل: هر توافقی با ایران باید امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند

نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، سه‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه در گفت‌وگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تازه‌ترین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام را بررسی کردند. نایف الحجرف بر اهمیت دستیابی به توافقی «قوی و پایدار» با ایران تأکید کرد و گفت «هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران باید دربردارنده تضمین‌هایی در مورد سیاست‌های ایران در منطقه باشد».الحجرف ابراز امیدواری کرد که ایران به‌شکلی سازنده و مثبت با تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای تقویت امنیت و ثبات همکاری کند.

رئیس کارگروه اجتماعات در مجلس می‌گوید آمار تجمعات در کشور قابل توجه است و بیش از ۹۳ درصد آن‌ها تجمعات صنفی و کارگری بوده‌اند

احمد علیرضابیگی، رئیس کارگروه «اجتماعات قانونی» کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۸ دی گفت: «آمار تجمعاتی که در کشور چه در سال گذشته و در سال جاری برگزار شده آمار قابل توجهی است، که شاید بیش از ۹۳ درصد این تجمعات، تجمعات صنفی و کارگری بوده است.» علیرضابیگی از «مشکلات» در جریان این تجمعات سخن گفت و از تجمعات اعتراضی اصفهان مثال زد که به‌گفته او به خشونت کشیده شد. این نماینده تبریز گفت در طرح «ساماندهی تجمعات» که در مجلس در حال بررسی است بنا بر این است که «تجمعات توسط برگزارکنندگان که تعریفش مشخص است بر مبنای قانون احزاب یا تشکل‌های صنفی و کارگری بتوانند با اطلاع بخشدار یا فرماندار نه با کسب اجازه، نسبت به برگزاری تجمع اقدام کنند». علیرضابیگی مبنای این طرح را اصل ۲۷ قانون اساسی دانست که می‌گوید تجمعات آزاد است مگر این‌که مخل اسلام و مسلحانه باشد.

خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران: جمهوری اسلامی ایران پذیرفته به تعهدات برجامی‌ خود عمل کند

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه ۲۷ دی در گزارشی از «پیشرفت قابل ملاحظه در متن مربوط به موضوعات هسته‌ای در روزهای گذشته» خبر داد و نوشت این پیشرفت به خاطر «تعامل» ایران در زمینه تعهداتش به برجام صورت گرفته است. تسنیم در بخش دیگری از این گزارش نوشت «نحوه اجرای تعهدات ایران مشخص شده است» و از این پس «گره مذاکرات وین در دست طرف‌های غربی است». حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان چین گفت اگر طرف مقابل به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری خود گفت پیشرفت گفت‌وگوهای وین مواردی را در بر می‌گیرد که مربوط به تعهدات ایران است. خطیب‌زاده گفت: «جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلفی که خودش این اختیار را داشته و این امکان را داشته که مسائل را کمک کند با سرعت خوبی مسائل حل شده است و در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که متأسفانه در طرف مقابل معطل مانده است.» سخنگوی وزارت خارجه افزود: «ابتکاراتی هم که ضروری بوده از سوی طرف مقابل همچنان دیده نشده و بیشتر آنها شنونده بودند و بعضاً پیشرفت‌هایی که حاصل شده به خاطر اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.» مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی جمعه ۲۴ دی به پایتخت‌ها بازگشتند اما مذاکرات تخصصی در آخر هفته ادامه یافت. با ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین، گفتارها درباره چگونگی برخورد با مسئله هسته‌ای ایران قطبی‌تر شده‌اند. عده‌ای خواهان احیای هر چه سریع‌تر نوعی توافق بین تهران و واشنگتن هستند و عده دیگری اقدام نظامی را تنها راه حل قابل اتکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای می‌دانند.

اولین جلسه دادگاه حبیب فرج‌الله چعب (حبیب اسیود) برگزار شد: می‌خواهند او را بکُشند

نخستین جلسه دادگاه حبیب فرج‌الله چعب (حبیب اسیود) فعال سیاسی و رهبر سابق «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» سه‌شنبه ۲۸ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. مأموران سرویس‌های اطلاعاتی ایران حبیب فرج‌الله چعب را در آبان ۹۹ / اکتبر ۲۰۲۰ با همکاری یک کشور ثالث به ترکیه کشاندند و او را ربودند. بر اساس کیفرخواستی که در دادگاه صادر شد، اتهاماتی که به او نسبت داده‌اند بسیار است، از جمله «اداره و سرگروهی گروه تروریستی»، «طراحی و اجرای عملیات‌ بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران»، «بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز»، «عملیات بمب‌گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز»، «بمب‌گذاری در اداره محیط زیست»، «بمب‌گذاری انتقال خط لوله‌های نفت»، «بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر»، «بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان»، «برنامه‌ریزی به جهت بمب‌گذاری در دادگستری اهواز». دادستانی در کیفرخواست خود اتهام اصلی حبیب فرج‌الله چعب را «افساد فی الارض» دانست که معنای آن درخواست حکم اعدام است. حبیب فرج‌الله چعب پس از دستگیری تحت فشار قرار گرفت و دست‌کم ۲۲ نفر از بستگان او نیز در شوشتر بازداشت شدند.

آماده‌سازی رئیسی برای سفر به روسیه: ولایتی گفت تجارب خود را در اختیار رئیسی گذاشته است

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قرار است اوایل سال ۲۰۲۲ به مسکو سفر ‌کند تا توافق‌نامه راهبردی ۲۰ ساله با روسیه را که در محافل عمومی مورد انتقاد قرار گرفته امضا کند. علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس، سعید جلیلی دیپلمات پیشین و عضو شورای راهبردی روابط خارجی و کمال خرازی وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی نشستی با رئیسی داشتند تا درباره سفرش به روسیه او را آماده کنند. ولایتی در گفت‌وگویی با تسنیم این دیدار را طبیعی خواند و از روابط با روسیه و چین کاملاً دفاع کرد. او گفت روابط با روسیه و چین «هیچ‌گونه نقض نه شرقی نه غربی» نیست و سفر رئیسی به روسیه، «نقطه عطفی» در تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی است. ولایتی رابطه ایران و روسیه را «رابطه‌ای دوسویه و برابر» خواند و گفت «قدرت بازدارندگی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی است»، «ناتو هم دشمن مشترک ایران، چین و روسیه» و آمریکا «دشمن مشترک ما و روسیه» است. او در مورد این‌که چرا جمهوری اسلامی به سمت روسیه و چین کشیده شده است، گفت: «غربی‌ها نخواستند و نتوانستند با ما کار کنند.» ولایتی سفر رئیسی به روسیه را بخش مهمی از عملیاتی‌کردن «نگاه به شرق» دانست و گفت ابراهیم رئیسی «به سیاست توسعه روابط با شرق به‌خوبی توجه دارد و این شجاعت را دارد که می‌تواند بسیاری از سدها را بشکند».