ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش درآمدهای نفتی ایران- بیژن زنگنه: وزارت نفت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۹ بهمن با تایید کاهش چشمگیر درآمدهای این وزارتخانه گفت: وزارت نفت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) زنگنه در جلسه گزارش سیل خوزستان اعلام کرد: «همه دارایی وزارت نفت ۱۴.۵ درصد درآمد صادراتی نفت است که تقریبا به عدد بسیار کمی رسیده است». او اضافه کرد: «همه بدانند که وزارت نفت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد اما همیشه همه حملات متوجه وزارت نفت است». وزیر نفت درباره کمک این وزارتخانه به بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: «بسیاری از پروژه های تولید را تعطیل کردیم زیرا پول نداریم که خرج کنیم. همچنین بسیاری از پروژه های جنبی را خیلی وقت است که تعطیل کرده ایم اما برای سیل چاره ای جز کمک کردن به مردم نبود». تحریم‌های شدید نفتی ایالات متحده آمریکا، در فروش نفت ایران اخلال قابل‌توجهی ایجاد کرده است. دولت حسن‌ روحانی، رئیس جمهوری در سال ۹۹ با دست‌ کم ۸۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. یکی از مهمترین دلایل این کسری کاهش درآمدهای نفتی دولت است.

عضو سابق شورای عالی بورس: مقدار مطلق #نقدینگی مازاد سال ۹۸ معادل سه برابر کل نقدینگی سال ۹۱ است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس سه‌شنبه ۲۹ بهمن اعلام کرد: «مقدار مطلق نقدینگی مازاد سال ۹۸ بسیار بالا و معادل سه برابر کل نقدینگی سال ۹۱ است». حسین عبده درباره دلایل افزایش قیمت خودرو و املاک و مستغلات گفت: «زمانی که نقدینگی نتواند به حوزه‌ تولید و صادرات وارد شود به دارایی‌های موجود وارد می‌شود به همین دلیل قیمت املاک و مستغلات افزایش یافته در حالی که مصرف در این حوزه وجود ندارد». او اضافه کرد: «این اتفاق در حوزه خودرو هم رخ داده است و پولی که برای خودرو پرداخت می‌شود مصرفی نیست بلکه خودرو را می‌خرند تا قیمت آن افزایش پیدا کند تا بفروشند». عبده پیش‌بینی کرد با توجه به وضع مالیات‌های جدید، نوسانات ارزی و فشار بیمه، کسب‌وکار در سال آینده به لحاظ تنگنای اعتباری در فشار گسترده‌تری قرار خواهد گرفت.

#بهاره_هدایت با قرار کفالت و به صورت موقت آزاد شد

براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بهاره هدایت، فعال دانشجویی سه‌شنبه ۲۹ بهمن با سپردن قرار کفالت دویست میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مرحله دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. ضیاء نبوی، فعال دانشجویی اما در شبکه اجتماعی توییتر نوشته که بهاره هدایت با قرار وثیقه و کفالت از زندان بیرون آمده است. او دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در پی احضار به حراست دانشگاه تهران و حضور در آن محل، بازداشت و به زندان منتقل شده بود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ بهمن) بدون اشاره به اتهامات بهاره هدایت از آزادی او با سپردن وثیقه خبر داد. رئیس حراست دانشگاه تهران اما پیشتر گفته بود دستگیری هدایت و همچنین دو دانشجوی دیگر به نام‌های امیرمحمد شریفی و معین زارعیان «به تجمع آخری که در آبان‌ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند.» بهاره هدایت دی‌ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از چند ماه نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی سیاسی بار دیگر و در سال ۸۹ به اتهام نگارش نامه‌ای از زندان به شش ماه حبس دیگر محکوم شد. بهمن‌ماه سال ۹۴ دوران محکومیت او به پایان رسید. پس از چند روز ممانعت از آزادی به او ابلاغ شد که دو سال حکم تعلیقی‌اش که در سال ۸۵ صادر شده بود، به اجرا در آمده است. بهاره هدایت در نهایت ۱۴ شهریورماه ۹۵، پس از تحمل ۶ سال و شش ماه حبس، آزاد شد. * این خبر با اطلاعات تازه به روز شده است. پیش از این گفته شده بود که خانم هدایت با قرار وثیقه از زندان بیرون آمده است.

فرمانده نیروی زمینی #سپاه_پاسداران ایران #عربستان_سعودی را به حمایت از گروه «#جیش_العدل» متهم کرد

تنش کلامی میان ایران و عربستان سعودی باردیگر افزایش یافته است. محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران، سه‌شنبه ۲۹ بهمن حکومت عربستان سعودی را به تامین سه هواپیما برای گروه «جیش‌العدل» متهم کرد و گفت: «یکی از کشورهای مرتجع منطقه تاکنون دست کم سه هواپیما سلاح و تجهیزات در اختیار تروریست های جنوب شرق کشور قرار داده است». جیش العدل یک گروه تروریستی است که در مرز ایران و پاکستان و بلوچستان فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر بارها با نیروهای نظامی ایران درگیر شده است. پاکپور همچنین مدعی شد که ریاض از احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. در ریاض هم «شورای وزیران» تشکیل جلسه داد و بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ایران را « یک تهدید جدی علیه منطقه و اقتصاد منطقه‌ای و جهانی» برشمردند.

۹۰ درصد #دشت‌های_ایران از حالت تعادل خارج شده است

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران از وجود ۴۲۰ حوزه دشت ممنوعه از مجموع ۶۰۹ حوزه، در ایران خبر داد و این آمار را «فاجعه‌بار» دانست. علیرضا شهیدی سه‌شنبه ۲۹ بهمن گفت که ۹۰ درصد دشت‌های ایران «از حالت تعادل خارج شده است». او این وضعیت را «بحرانی بزرگ برای کشور» عنوان کرد و گفت: «از سال ۸۹ تا ۹۳، ۱۵۰ دشت کشور حوزه آبخوان ندارند و عملا ۱۰ درصد از حوزه‌های آبخوان‌ها دشت‌هایی هستند که در حالت تعادل در آن‌ها برقرار است». شهیدی با اشاره به قرار گرفتن ایران در «کمربند خشک دنیا»، نسبت به افزایش فرونشت زمین در ایران هشدار داد و گفت: «با کاهش بارش‌ها، با کاهش آب مواجه‌ایم و این امر پدیده فرونشست را ایجاد می‌کند ضمن آنکه یکسری از دشت‌ها نیز خشک می‌شود و این تبدیل به کانون‌های گردوغبار خواهد شد». به گفته شهیدی ایران به لحاظ طبیعی سرزمینی مخاطره خیز است «به گونه‌ای که گفته می‌شود از ۴۳ مخاطره طبیعی که در دنیا شناخته شده است، ۳۴ مخاطره آن در ایران رخ می‌دهد».

در آستانه #انتخابات_مجلس، #علی_خامنه‌ای، رهبر ایران انتخابات را «جهاد عمومی» و «مایه آبروی نظام» خواند

در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی علی خامنه‌ای، رهبر ایران انتخابات را «جهاد عمومی» و «مایه آبروی نظام» خواند. براساس گزارش‌ خبرگزاری‌های داخلی ایران، علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در سخنانی که بر «توطئه دشمن» و لزوم شرکت در انتخابات متمرکز بود، گفت: «امروز حضور در انتخابات و شرکت در رأی دادن یک حکم شرعی و یک وظیفه‌ی شرعی است. صرفاً یک وظیفه‌ی ملّی و انقلابی نیست؛ وظیفه‌ی شرعی است. در عین حال یک جشن ملّی و یک حقّ مدنی هم هست». درحالی‌که نظرسنجی‌ها از تحریم انتخابات و احتمال شرکت پایین مردم در پای صندوق‌های رای خبر می‌دهند، رهبر ایران در سخنرانی خود بارها از مردم خواست در انتخابات پیدا کرده و ایران را «قوی» کنند. او بدون اشاره به بحران‌های اقتصادی و معیشتی و همچنین فاجعه هواپیمای اوکراینی و سرکوب خونین مردم معترض در اعتراضات آبان، سخنان پیشین خود درباره «توطئه‌های دشمن» را تکرار کرد و گفت: آمریکا تلاش می‌کند مردم را از نظام و انتخابات مایوس کند و میان «جوان ایرانی» و نظام اسلامی شکاف بیندازد. خامنه‌ای با اشاره به این‌که علاوه بر دشمنان، چشم «دوستان نظام» نیز به این انتخابات است، گفت: «هر وقت پیغامی به یک مجموعه‌ای از دوستانمان می دهیم، همیشه بنده می گویم هیچ نگران نباشید، از ملّت ایران نگران نباشید؛ ملّت ایران میداند چه‌ کار دارد می کند، بلد است چه‌ کار بکند و دارد می کند کار خودش را».

سخنگوی قوه قضاییه: محکومیت #ندا_ناجی به یک دوم کاهش یافت ــ #بهاره_هدایت امروز با سپردن وثیقه آزاد می‌شود

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۹ بهمن در نشست خبری خود از کاهش محکومیت ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران خبر داد و گفت که احتمالا بهاره هدایت با سپردن وثیقه آزاد خواهد شد. ندا ناجی ۱۱ اردیبهشت امسال همزمان با روز جهانی کارگر در تهران بازداشت و در دادگاه به ۵ سال و شش ماه زندان محکوم شد. به گفته اسماعیلی دادگاه تجدید نظر تشکیل شده و محکومیت دادگاه بدوی ندا ناجی را به یک دوم کاهش داده است. سخنگوی قوه قضاییه در باره وضعیت بهاره هدایت که هفته گذشته پس از احضارش به حراست دانشگاه، دستگیر و به زندان منتقل شده بود هم گفت که او تا عصر امروز (سه‌شنبه ۲۹ بهمن) با سپردن وثیقه از زندان بیرون خواهد آمد.

عبدالله رمضان‌زاده می‌گوید مردم، اصلاح‌طلبان را حامل پیامی جدید نمی‌بینند اما راهی به‌جز اصلاح‌طلبی متصور نیست

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی در دوران اصلاحات، در یک گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه اعتماد از وضعیت اصلاح‌طلبان انتقاد کرده اما گفته است راه دیگری وجود ندارد: «مردم از اصلاح‌طلبان ناراضی‌اند و معتقدند اصلاح‌طلبان به وعده‌های‌شان عمل نکردند، (...) مردم، اصلاح‌طلبان را حامل پیامی جدید نمی‌بینند، اما این بدین معنا نیست که از اصلاح‌طلبی دست بکشیم یا بخواهیم آن را نفی کنیم». به‌گفته رمضان‌زاده مقابل اصلاح‌طلبی «تنها دو گزینه وجود دارد»، «انفعال کامل» یا «انقلاب»؛ «ممکن است حرف‌های من برای خودم هزینه داشته ‌باشد اما برای مردم هزینه ایجاد نمی‌کنم. این یکی از مشخصه‌های اصلاح‌طلبی است که حاضر نیست، هزینه‌ها را به مردم تحمیل کند». رمضان‌زاده اصلاح‌طلبی را «مسیر تدریجی، مسالمت‌آمیز و به دور از خشونت» دانست و گفت: «جامعه هنوز به این خصلت‌ها و ویژگی‌ها واکنش نشان داده و از آن استقبال می‌کند. درست است که اعتراض‌های آبان‌ماه در بیش از ۱۰۰ شهر گسترش پیدا کرد اما گستره آن همه جامعه را در برنگرفت. ممکن است جامعه با معترضان همدلی نشان داده‌ باشد اما حاضر به مشارکت نشده است». او گفت: «ممکن است بگویید «اصلاح‌طلبان» به بن‌بست رسیده‌اند، اما اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رسد». رمضان‌زاده «عوامل بیرونی» و «امنیتی بودن فضا» را از مسائلی عنوان کرد که در ناکارآمدی اصلاح‌طلبان نقش داشته‌اند. او تغییر قانون اساسی و تعیین مسئولیت‌های رهبر جمهوری اسلامی و دولت را از جمله راهکارهای برون‌رفت از بحران حاضر در کشور دانست.

۲۲۸ نفر در #ترکیه به اتهام پیوند با گروه #گولن بازداشت شدند

دادستانی ترکیه که در حال تفتیش و بررسی در صفوف ارتش و وزارت دادگستری است، سه‌شنبه ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه دستور بازداشت ۲۲۸ نفر را که مظنون به ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، واعظ دینی ساکن آمریکا هستند، صادر کرد. آنکارا گولن را متهم می‌کند که در سازماندهی کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ دست داشت. او اما این اتهام را رد می‌کند. خبرگزاری آناتولی، گفته است دادگستری ترکیه دستور بازداشت ۱۵۷ نفر از پرسنل ارتش ترکیه از جمله ۱۰۱ مأمور در حال خدمت را داده است. این عملیات از استان ازمیر در غرب کشور آغاز و به ۴۳ استان دیگر گسترش یافت. در حکم جداگانه‌ای، دادستانی آنکارا دستور بازداشت ۷۱ نفر از هواداران گولن در وزارت دادگستری را صادر کرد. از ابتدای پاکسازی‌های گسترده پس از کودتا، حدود ۸۰ هزار نفر بازداشت و ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت در آموزش و پرورش، ارتش و سایر بخش‌ها از کار برکنار شده یا شغل آن‌ها به حالت تعلیق در آمده‌ است.

۱۴ روز قرنطینه ایرانیان بازگشته از #ووهان چین پایان یافت

همه ایرانیان بازگشته از ووهان چین که ۱۴ روز در قرنطینه بودند پس از دریافت گواهی سلامت، سه‌شنبه ۲۹ بهمن مرخص شدند. سعید نمکی، وزیر بهداشت عصر روز دوشنبه گفت: «برای همه دانشجویان بلیط هواپیما تهیه شده و فردا صبح (سه‌نشنبه) به فرودگاه اعزام می‌شوند و به شهرستان‌های محل سکونت‌شان باز می‌گردند». به‌گفته وزیر بهداشت تاکنون هیچ مورد مثبتی در مورد ویروس کرونا در کشور دیده نشده است. کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، در پایان ۱۴ روز قرنطینه ایرانیان بازگشته از ووهان، گفت: «این افراد در طول دوره قرنطینه از امکانات مناسبی برخوردار و با خانواده‌های خود در ارتباط و تماس بودند». هملمن افزود: «در سطح جهانی، وضعیت بیماری کرونا در حال کنترل است و روند کاهشی دارد». بیش از ۵۰ شهروند ایرانی ساکن ووهان در چین، محل آغاز شیوع ویروس کرونا، روز ۱۶ بهمن پس از بازگشت به ایران قرنطینه شدند. ‌این گروه با پرواز اختصاصی ایرباس۳۱۰ ماهان به ایران بازگشته بودند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران می‌گوید: از آغاز سال جاری ۲۲ هزار پرونده در ارتباط با «#قصور_پزشکی» تشکیل شده است

عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران صبح سه‌شنبه ۲۹ بهمن از تشکیل ۲۲ هزار پرونده «قصور پزشکی» در سال جاری خبر داد که در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گفته او در سال گذشته (۱۳۹۷) ۲۰ هزار پرونده در خصوص «قصور پزشکی» در کمیسیون‌های مرتبط تشکیل شد که در ۴۶ درصد این پرونده‌ها قصور به اثبات رسید. مسجدی همچنین گفت که قصور پزشکی در سال جاری ۱۱ درصد افزایش یافته است. به گفته او پرونده‌های قصور پزشکی در دادسرای جرایم پزشکی رسیدگی می‌شود و چنانچه پزشکان اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکنند، روند تشکیل پرونده قصور پزشکی رو به افزایش خواهد بود.

#سازمان_ملل: حملات به #ادلب ۹۰۰ هزار نفر را آواره کرده است

مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با اشاره به درگیری‌های نظامی در شمال غرب سوریه در استان ادلب گفت: «از آغاز ماه دسامبر تا کنون ۹۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند». این مقام سازمان ملل همچنین افزود: «آوارگان به‌شدت آسیب دیده‌اند و مجبورند در فضاهای باز و بدون سرپناه و در هوای منجمد بخوابند زیرا اردوگاه‌های پناهندگان کاملاً پر شده‌اند». به‌گفته لوکوک مادران برای گرم کردن کودکان خود پلاستیک می‌سوزانند و کودکان در سرما جان می‌بازند. مارک لوکوک با اشاره به حملات ارتش سوریه و متحدانش گفت حتی محل استقرار آوارگان و کارکنان تیم‌های امدادگر و گروه‌های بشردوستانه هدف حملات قرار گرفته و باعث کشته و زخمی شدن آن‌ها و آوارگی دوباره پناهجویان شده است. سازمان ملل پنج‌شنبه ۲۴ بهمن شمار آوارگان سوریه در حملات به ادلب را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.