نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت بنفشه جمالی به حبس تعلیقی و انتقال نوشین جعفری به زندان قرچک

بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس، پرداخت چهار میلیون تومان جزای نقدی و عدم استفاده از وسایل الکترونیکی هوشمند و شرکت در مرکز مشاوره ماوا در شهر قم محکوم شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر( هرانا)، حکم حبس صادره برای بنفشه جمالی به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است. بنفشه جمالی پیشتر طی ابلاغیه‌ای به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار شده بود. او ۱۱ تیرماه سال جاری در دادسرا به «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» متهم شد و با تودیع قرار کفالت ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. بنفشه جمالی همچنین در سال ۱۳۹۶ در جریان تجمع اعتراضی روز جهانی زنان (۸ مارس) در تهران، همراه با تعداد دیگری از شرکت کنندگان در مراسم بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. در همین حال نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار سابق نیز سه‌شنبه ۲۸ بهمن در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان قرچک ورامین منتقل شد. امیر رئیسیان وکیل مدافع خانم جعفری با تایید این خبر گفته که حکم دادگاه تجدید نظر روز شنبه ابلاغ شده و بازداشت وی بدون احضار و ابلاغ قبلی صورت گرفته است. نوشین جعفری توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» جمعا به پنج سال زندان محکوم شده بود که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی چهار سال آن قابل اجراست. نوشین جعفری پیشتر در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و ۷۲ روز پس از آن در تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شد.

دستکم چهار کارگر در اثر ریزش معدن در قم زیر آوار ماندند

ظهر روز پنجشنبه، ۳۰ بهمن، معدن منگنز ونارچ قم که مسئولان از آن به‌عنوان «نمادهای موفق بورس» یاد می‌کنند ریزش کرد و دست کم چهار کارگر زیر آوار ماندند. محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر گفته است سه تن از کارگران توسط سگ‌های زنده یاب یافته و به کمک امدادگران از معدن به بیرون منتقل شده‌اند و تلاش برای نجات کارگر چهارم ادامه دارد. درباره علت حادثه خبری منتشر نشده است. معدن منگنز ونارچ واقع در قم در سال ۱۳۴۱ تولید را خود را آغاز کرده و از آن به‌عنوان بزرگترین معدن منگنز کشور نام برده می‌شود. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) تنها دو هفته پیش از حادثه ریزش معدن، از آن به‌عنوان نمونه موفق سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی و «از نمادهای موفق بورس» یاد کرد. ایرنا ۱۳ بهمن به نقل از محمدجواد آخوندی، رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نوشت: «معدن منگنز ونارچ قم با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۲۸۰ تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز کشور است... این معدن زیرزمینی از نمادهای موفق بورس است».

مجلس کویت به مدت یک ماه تعلیق شد

خبرگزاری دولتی کویت اعلام کرد که شیخ نواف آل احمد الصباح، امیر کویت، روز چهارشنبه ۱۷ فوریه/ ۲۹ بهمن با صدور فرمانی جلسات مجلس این کشور را از روز ۱۸ فوریه به مدت یک ماه به حالت تعلیق درآورد. این اقدام به دنبال اختلاف بین مجلس و دولت صورت گرفت که ماه گذشته سبب استعفای کابینه شده بود. امیر کویت، از زمان تصدی قدرت در ماه سپتامبر و مأمور ساختن شیخ صباح الخالد الصباح برای تشکیل کابینه با چالش سیاسی مواجه شده است. استعفای ماه گذشته کابینه پس از آن صورت گرفت که بیش از ۳۰ نماینده در مجلس ۵۰ نفره این کشور خواستار استیضاح نخست‌وزیر به دلیل انتصابات او در دولت شدند. پس از استعفای کابینه، امیر کویت مجدداً شیخ صباح را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. در هفته‌های گذشته مذاکرات با فراکسیون‌ها و بلوک‌های قدرت در مجلس برای رسیدن به ترکیب نهایی کابینه موفقیت‌آمیز نبوده است. تنش سیاسی در کویت تلاش‌ها برای مقابله با بحران شدید مالی در این کشور پس از سقوط قیمت نفت در نتیجه همه‌گیری کرونا را دشوار کرده است. اختلافات مزمن میان کابینه و مجلس و تغییر و تحولات پی ‌در پی دولت و انحلال متناوب مجلس طی دهه‌های گذشته مانع اصلاحات اقتصادی و مالی در این کشور شده است. کویت دارای پویاترین سیستم سیاسی در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. مجلس این کشور می‌تواند علاوه بر تصویب و تغییر قوانین، اعضای کابینه را هم استیضاح کند.

احمدی‌نژاد می‌گوید زیر نظر وزارت اطلاعات است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مأموران وزارت اطلاعات منزل او در محله نارمک تهران را زیر نظر گرفته‌اند. احمدی‌نژاد نوشت مأموران وزارت اطلاعات مدتی است با نصب دوربین پیشرفته روی بام مدرسه مشرف به محل سکونت او، «کوچه و میدان محل ملاقات‌های مردمی، برنامه‌ها، رفت و آمدها، خودروها و محافظین» او را رصد می‌کنند. در بخش دیگری از این پیام احمدی‌نژاد ادعا کرد با توجه به اطلاع وزارت اطلاعات از ترور محسن فخری‌زاده، این اقدام مأموران امنیت او و همراهانش را به مخاطره انداخته است. محمود علوی، وزیر اطلاعات پیش از این در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که وزارت اطلاعات از نقشه ترور محسن فخری‌زاده مطلع بود.

بایدن سرانجام با نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کرد، مهم‌ترین موضوع این گفت‌وگو امنیت اسرائیل بود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بامداد پنجشنبه ۱۸ فوریه/۳۰ بهمن اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا با او تلفنی گفت‌وگو گرده است. بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نخستین تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو حدود یک ساعت طول کشیده و دو طرف درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق‌های اسرائیل با برخی از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابطشان گفت‌و‌گو کرده‌اند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر نوشت: «با نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو صحبت کردم و بر تعهد ثابت آمریکا به امنیت اسرائیل به عنوان متحد ما مجدداً تأکید کردم. تیم‌های ما برای تقویت همکاری‌های استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل در همه مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران دائم در تماس هستند.» جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود اولین تماسی که رئیس جمهور آمریکا با سران کشورهای منطقه خاورمیانه انجام خواهد داد، با نخست وزیر اسرائیل خواهد بود.

۸۰ درصد نقد‌های حوزه علمیه، در کتاب‌های درسی اعمال‌ شد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد نقدهای محتوایی حوزه علمیه، در چاپ جدید کتاب‌های درسی اعمال‌ شده است. این تغییرات بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در زمینه‌های «اعتقادی، عبادی و اخلاقی» اعمال شده است. به گفته حاجیان‌زاده قرار است هر سال پنج هزار طلبه وظیفه به روش خرید خدمات برای پیشبرد امور «اعتقادی؛ عبادی و اخلاقی» به استخدام آموزش و پرورش درآیند. بیش از دو میلیون روحانی به مناسبت‌های مختلف در مدارس کشور حضور دارند.

سخنگوی صنعت برق: در یک ماه گذشته ۱۱۰ مگاوات استفاده غیرمجاز از برق از سوی استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال صورت گرفته

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، پنجشنبه ۳۰ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «با عادی شدن شرایط تامین سوخت، نیروگاه‌ها به شرایط اولیه برگشتند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند. فعالیت ماینرهای مجاز نیز از سرگرفته شده و اکنون اجازه فعالیت دارند.» بر همین اساس تنها در یک ماه گذشته ماینرها به طور غیرمجاز ۱۱۰ مگاوات از برق کشور را مصرف کرده‌اند. سخنگوی صنعت برق در ادامه این مصاحبه گفت: «موفق شدیم حدود ۳۰۲ مگاوات از مشترکان غیرمجاز را که در استخراج رمزارز فعالیت می‌کردند، شناسایی و تحویل مراجع ذیربط قضایی دهیم.»

کرونا در خوزستان: به مدت یک هفته مرزهای شلمچه و چذابه برای ورود مسافر بسته شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان اعلام کرد به مدت یک هفته مرزهای شلمچه و چذابه مسدود می‌شود. سلیمانی دشتکی گفت: «بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته، ورود گونه جهش‌یافته کرونا به خوزستان از عراق بوده است؛ هرچند ممکن است ریشه آن از کشور دیگری باشد از این رو از روز شنبه به مدت یک هفته مرزهای شلمچه و چذابه برای ورود مسافر بسته می‌شود تا امکانات تست سریع و قرنطینه موقت چند ساعته برای گرفتن نتیجه تست در محل این دو مرز با رعایت استانداردها و به شیوه مطلوب گسیل و مستقر شود. البته تردد بارها از این دو مرز آزاد است.» استاندار خوزستان در ادامه افزود: «پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در وضعیت‌های مختلف قرمز، نارنجی، زرد و آبی مشخص است و باید تمام و کمال رعایت و اعمال شود، از جمله اینکه فعالیت مدارس در مناطق قرمز و نارنجی باید مطلقا غیرحضوری باشد.»