ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعداد کشته‌های حمله داعش در سوریه به دست کم ۵۳ نفر افزایش یافت

رسانه‌های دولتی و دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه گزارش دادند که تعداد کشته‌های حمله گروه داعش به یک ایست بازرسی ارتش در مرکز سوریه به حداقل ۵۳ نفر رسیده است که بیشتر آنها غیرنظامی هستند. دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، یک ناظر جنگ مخالفان گفت که حمله روز جمعه ۱۷ فوریه ۲۸ بهمن در نزدیکی شهر «سخنه» در مرکز سوریه، مرگبارترین حمله این گروه افراطی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بوده است. دیده بان حقوق بشر سوریه گفت که این حمله یک ایست بازرسی ارتش سوریه و افرادی را که قارچ‌های وحشی را در آن نزدیکی جمع آوری می‌کردند هدف قرار داد و ۶۸ نفر از جمله ۶۱ غیرنظامی را کشت. گفته می‌شود که جنگجویان داعش با موتورسیکلت به منطقه رسیده‌ بودند. روز جمعه گزارش شده بود که این حمله ۴۶ کشته برجای گذاشته است. ناظران درگیری‌ها در سوریه می‌گویند که افراد مسلح داعش از زمین‌لرزه ۶ فوریه که ترکیه و سوریه را لرزاند و ده‌ها هزار نفر را کشت، استفاده کرده‌اند تا حمله مرگبار خود را از سر بگیرند. توجه در سوریه در دو هفته گذشته بیشتر معطوف به زلزله بوده است. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، به نقل از رئیس بیمارستان عمومی شهر پالمیرا در مرکز سوریه گزارش داد که اجساد ۴۶ غیرنظامی و ۷ سرباز را تحویل گرفته‌اند. علیرغم شکست داعش در سوریه در مارس ۲۰۱۹، هسته‌های پنهان داعش همچنان در اطراف سوریه و عراق، جایی که زمانی اعلام «خلافت» کرده بودند، حملاتی انجام می‌دهند. همزمان با این رویداد، روز جمعه، ارتش آمریکا اعلام کرد که در یک حمله با استفاده از هلیکوپتر در شمال شرق سوریه منجر یک رهبر ارشد گروه داعش کشته و چهار نظامی آمریکایی زخمی شدند. گفته شد که حمزه الحمصی فرمانده کشته شده داعش در این عملیات بود. عملیات مشترک ارتش آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در شمال شرق و شرق سوریه در امتداد مرز با عراق امری رایج است.

ابراهیم رییسی: غربی‌ها با آغاز «اغتشاشات» میز مذاکره را ترک کردند

ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه دیدار علی خامنه‌ای با سفرای کشورها اسلامی گفت «دشمنان» محاسبات غلطی درباره ملت ایران از جمله در حوادث پاییز گذشته داشتند. او گفت: «غربی‌ها تا دیروز مدعی دنبال کردن توافق بودند اما وقتی ناچار به پذیرش خواسته‌های به حق مردم ایران شدند، با آغاز اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند و با روی آوردن به آشوب، گفتند ادامه کار را در خیابان دنبال می‌کنیم.» کاخ سفید اواخر ماه گذشته میلادی تایید کرد که جو بایدن به این زودی به دنبال پیگیری پیشرفت در احیای توافق هسته ای با ایران نیست و هشدار داد که ایالات متحده در حال آماده شدن برای تعقیب گزینه‌های جایگزین برای اطمینان از عدم دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح کشتار جمعی است. مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند از زمانی که اعتراضات در جمهوری اسلامی به دلیل مرگ مهسا(ژینا) امینی در بازداشت پلیس آغاز شد، دیگر «مرکز» سیاست آنها در قبال ایران نبوده است.

آمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۴۵ هزار نفر رسید

رویترز خبر داده که تعداد کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه به بالای ۴۵ هزار نفر رسید. پیش‌بینی‌ می‌شود همچنان بر تعداد قربانیان اضافه شود. تخمین زده شده که دست‌کم ۲۶۴ هزار آپارتمان مسکونی تنها در ترکیه ویران شده‌اند و تعداد زیادی همچنان مفقود هستند. روز جمعه، ۱۱ روز بعد از زلزله سه نفر دیگر زنده از زیر آوار نجات داده شدند. بر اساس گزارش‌ها. تعداد کشته‌شدگان در ترکیه ۳۹ هزار و ۶۷۲ نفر و در سوریه بیش از پنج هزار و ۸۰۰ نفر است.

اسرائیل تلاش گسترده‌ای برای بهبود روابط با عربستان با هدف مهار ایران آغاز کرده است

بلومبرگ به نقل از شش منبع اطلاعاتی که نام‌شان را ذکر نکرد، گزارش داد که اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، تلاش‌های خود را برای ایجاد روابط نزدیک‌تر نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدی که ایران متوجه منطقه می‌کند، تشدید کرده است. در این گزارش آمده است که این تلاش‌ها مورد حمایت ایالات متحده است و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ادامه خواهد یافت. در این مطلب به جزئیات این که چگونه دولت جدید اسرائیل تلاش خود را برای نزدیکی به عربستان افزایش داده است، اشاره نشده‌است. در این گزارش تاکید شده که تا زمانی که پیشرفت قابل توجهی در روند صلح با فلسطینی‌ها حاصل نشود بعید است ریاض با برقراری روابط کامل با تل‌آویو موافقت کند. در عین حال گزارش‌های متعددی وجود دارد که سعودی‌ها روابط مخفیانه با اسرائیل را حفظ کرده‌اند. گزارش شده است که نتانیاهو هم در سال ۲۰۲۰ برای دیدار با محمد بن سلمان به طور مخفیانه به این کشور سفر کرده است. در ژانویه، پس از دیدار نتانیاهو و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اورشلیم، در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل به این نکته اشاره شد که دو طرف درباره «گام‌های بعدی برای تعمیق توافق‌نامه ابراهیم و گسترش دایره صلح، با تأکید بر پیشرفت گفتگوها با عربستان سعودی تاکید می‌کنند.» توافقنامه ابراهیم با میانجی‌گری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ باعث شد که همسایگان عربستان - امارات متحده عربی و بحرین - روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل برقرار کنند. نتانیاهو بارها تمایل خود را برای پیوستن عربستان به این توافق ابراز کرده است. اما در حالی که موضع سعودی‌ها در سال‌های اخیر نسبت به اسرائیل نرم‌تر شده‌ است و به پروازهای اسرائیلی اجازه داده‌اند از حریم هوایی این کشور استفاده کنند، بعید است که دولت تندرو جدید نتانیاهو فضایی خوشایند برای چنین توافقی فراهم کند. عربستان سعودی مدت‌هاست به چارچوب طرحی که بیش از دو دهه پیش پیشنهاد کرده بود پایبند بوده است. بر اساس طرح صلح ملک عبدالله در سال ۲۰۰۲ به اسرائیل پیشنهاد شده است که در صورت موافقت با راه‌حل دو کشوری بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و ایجاد روندی عادلانه برای پناهندگان فلسطینی تمامی ۲۲ عضو اتحادیه عرب روابطشان با اسرائیل را به صورت کامل برقرار کنند. در مقابل، نتانیاهو قصد دارد سیاست افزایش شهرک‌سازی را در کرانه باختری دنبال کند و احزاب راست‌گرا در ائتلاف او از الحاق برخی از مناطق جدید حمایت می‌کنند.