ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سام_رجبی پس از آن‌که اعلام شد به #کرونا مبتلا نیست از بیمارستان به زندان #اوین بازگردانده شد

سام رجبی، فعال محیط زیست زندانی چهارشنبه ۲۸ اسفند پس از منفی اعلام شدن نتیجه آزمایش کرونا او و اعلام ابتلایش به آنفولانزا از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد. رجبی روز گذشته به دلیل مشکوک بودن به بیماری کرونا به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود. کتایون رجبی خواهر سام رجبی نیز گفته است سیتی اسکنی که از برادرش انجام شد نشان داد که ریه‌اش سالم است. «تمام علائم کرونا را داشته ولی بیماریش را آنفولانزا تشخیص دادند و به بند ۴ برگشت.» محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی پیش از این گفته بود که مسئولان بهداری زندان با وجود این‌که مشکوک بوده‌اند سام رجبی کرونا دارد، با این حال او را به بند عمومی منتقل کرده‌اند. سام رجبی به همراه ۷ متهم دیگر پرونده فعالان محیط زیست به نام‌های مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، بیش از دو سال گذشته را در در زندان اوین به سر برده‌ است. از این میان عبدالرضا کوهپایه در تاریخ ۱۷ اسفندماه به مرخصی اعزام شده است. بر اساس حکم دادگاه، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ۱۰ تحمل سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

کرونا جان دو #معلم بازنشسته را در #سیستان_و_بلوچستان گرفت

دو #معلم_بازنشسته در #سیستان_و_بلوچستان در اثر ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ فوت کرده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) چهارشنبه ۲۸ اسفند نوشت یکی از فوت‌شدگان یک #معلم زن بازنشسته و مدیر سابق یکی از دبستان‌های زاهدان بود و دیگری مدیر بازنشسته یک مدرسه پسرانه در شهرستان هامون بوده است. کانال صنفی معلمان ایران روز شنبه ۲۴ اسفند فهرستی حاوی اسامی و محل زندگی معلمانی که قربانی ابتلاء به #کرونا شدند منتشر کرد و نوشت بیش از ۱۵ تن از معلمان شاغل و بازنشسته جان باخته‌اند.

#شورای_نگهبان نتایج انتخابات چهار حوزه انتخابیه #مجلس شورای اسلامی یازدهم را همچنان تایید نکرده است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۸ اعلام کرد که از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در ۲۰۴ حوزه نتیجه نهایی شده و به تایید رسیده است. به گفته او در ۴ حوزه بازرس اعزام شده و هر زمان به نتیجه برسند، نتیجه اعلام خواهد شد. کدخدایی درباره مرگ دو نماینده دوره یازدهم بر اثر کرونا و نیاز به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای هم گفت: «مرحله دوم انتخابات، ادامه مرحله اول است یعنی فردی که باید حد نصاب لازم را داشته باشد، نداشته و باید در دور دوم انتخابات دوباره انتخابات برگزار شود و افراد با هم رقابت کنند. طبیعتا انتخابات برای حوزه‌های انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه که نمایندگان منتخب این حوزه‌ها فوت کرده‌اند، در انتخابات سراسری آینده برگزار می‌شود اما ۱۱ حوزه‌ای که انتخابات میان‌دوره‌ای باید برای آنها برگزار شود، در سال جدید این انتخابات‌شان برگزار خواهد شد.» انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار شد. اصول‌گرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اکثریت مطلق را طبق پیش‌بینی‌ها کسب کردند. میزان مشارکت در انتخابات به کمترین سطح در تاریخ جمهوری اسلامی رسید. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا زمان مرحله دوم انتخابات مجلس که قرار بود ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود، به جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ موکول شده است.

معاون وزیر بهداشت: #کرونا در هر ساعت موجب فوت ۳ نفر در ایران می‌شود و هر ساعت، ۴۳ شهروند ایرانی مبتلا می‌شوند

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ۲۸ اسفند در جمع خبرنگاران در ارومیه اعلام کرد در هر ساعت ۴۳ نفر از شهروندان ایرانی به بیماری کویید ۱۹ مبتلا می‌شوند و در هر ساعت سه نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌‌دهند. حریرچی گفت: «حضور در اجتماع و بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکان، عامل اصلی در جولان بیماری کرونا در جامعه است و مردم نباید با حضور در محل‌های پرتجمع، موجبات فوت همشهریان خود را فراهم کنند.» معاون وزیر بهداشت در ادامه سخنانش یادآوری کرد: «پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی نیز به علت بی‌توجهی مردم به امر پیشگیری، متاسفانه هم مبتلا می‌شوند و هم در برخی موارد، جان خود را از دست می‌دهند که این امر قابل قبول نیست.» حریرچی از مردم خواست که در تعطیلات نوروزی از دید و بازدید و سفر صرف‌نظر کنند. به گفته معاون وزیر بهداشت «امن‌ترین مکان خانه است.»

#بحران پناهجویی: #آلمان و #فرانسه آماده پرداخت هزینه‌های بیشتر #اتحادیه_اروپا به #ترکیه هستند

آلمان و فرانسه می‌خواهند تلاش کنند که اتحادیه اروپا بودجه پیمان مربوط به پناهجویان با ترکیه را افزایش دهد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه این موضوع را پس از یک کنفرانس ویدئویی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کردند. مرکل گفت که دو طرف تعهد خود به پیمان پناهجویی بین اتحادیه اروپا و ترکیه را اعلام کردند. دیوید جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این گفت‌وگو شرکت کرد. اردوغان از ۲۸ فوریه اعلام کرد که دیگر به توافق سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا پایبند نخواهد ماند و مرزهای خود را برای عبور پناهجویان گشود. از آن زمان تاکنون هزاران نفر در مرز یونان منتظر مانده‌اند. اردوغان تصمیم خود را بر این مبنا قرار داد که اتحادیه اروپا نتوانسته است به تعهدات خود در توافقنامه مشترک درباره پناهجویان عمل کند. آنکارا می‌گوید اروپا تاکنون تنها حدود نیمی از ۶ میلیارد یورو وعده داده شده برای کمک به اسکان، آموزش و تأمین غذایی و درمانی ۳,۶ میلیون پناهجویی که در ترکیه زندگی می‌کنند را پرداخت کرده است.

#ائتلاف_جهانی به رهبری آمریکا پایگاه #القائم در مرز سوریه را به نیروهای عراقی واگذار کرد

ائتلاف جهانی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که از پایگاه نظامی القائم در مرز سوریه خارج شده و مسئولیت آن را به نیروهای عراقی واگذار کرده است. پایگاه القائم واقع در غرب استان الانبار عراق است. همچنین برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش آمریکا از دو پایگاه نظامی دیگر در عراق نیز خارج شده است. پیش از این بی‌بی‌سی جهانی گزارش داده بود که آمریکا تصمیم گرفته است که طی هفته‌های آینده سه پایگاه از هشت پایگاه نظامی خود در عراق را ترک کند. این اقدام حاکی از آن است که ایالات متحده، با وجود افزایش تنش‌ها با دولت‌های عراق و ایران در پی کاهش چشمگیر حضور نظامی خود در عراق است. پایگاه القائم اولین مکان در عراق بود که در سال ۲۰۱۴ به دست گروه دولت اسلامی (داعش) افتاد و یکی از آخرین مناطقی است که نیروهای عراقی در نوامبر ۲۰۱۷ آن را بازپس گرفته‌اند. پس از پیروزی مقابل داعش در این منطقه، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران کنترل هر دو طرف مرز را به‌دست گرفتند. اگرچه نیروهای امنیتی عراق نیز در اطراف القائم حضور داشته‌اند اما اکنون عمدتاً این منطقه تحت کنترل حشد الشعبی، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه است.

#عفو_نوروزی: ‌احتمال آزادی ۳۲ #زندانی_سیاسی

#علی_خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکم موسوم به «عفو رهبری»، با آزادی تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی موافقت کرد. او معمولا هر سال در آستانه نوروز فرمانی برای عفو شماری از زندانیان صادر می‌کند اما به نظر می‌رسد دستور عفو عمومی صادر شده در این نوبت بیشتر به‌ دنبال ناتوانی مقامات جمهوری اسلامی در مدیریت بحران شیوع #ویروس_کرونا و پیگیری‌ افکار عمومی، سازمان‌های حقوق بشری و خانواده زندانیان سیاسی باشد. خبرگزاری میزان روز چهارشنبه ۲۸ اسفند با انتشار هم‌زمان دو نامه از #ابراهیم_رئیسی، رئیس #قوه_قضاییه و پاسخ آن از سوی علی خامنه‌ای، خبر از احتمال آزادی زندانیان سیاسی در روزهای آینده داد. در نامه ابراهیم رئیسی از خامنه‌ای درخواست شده تا «در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و کاهش اثرات سوء #حبس بر خانواده آنان»، بخشی از زندانیان با شرایطی که در این نامه تعریف شده مشمول #عفو یا #تخفیف_مجازات شوند. خامنه‌ای در پاسخ به این نامه با تأیید بسیاری از بندهای مطرح شده از سوی رئیس قوه قضاییه، با درخواست او مبنی بر عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آن‌ها تا تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ قطعیت یافته باشد، موافقت کرد. در این میان، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به احتمال آزادی ۳۲ زندانی سیاسی در روز‌های آینده، نوشت که «تعدادی از اهالی رسانه و فعالان دانشجویی» نیز مشمول عفو خواهند شد. به نوشته این منبع، درخواست عفو برای تعدادی از زندانیان سیاسی از سوی رئیس قوه قضاییه و موافقت علی خامنه‌ای با آن، برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رخ می‌دهد. علی خامنه‌ای یک‌ماه پیش از این و در تاریخ ۲۲ بهمن‌ نیز با صدور یک حکم حکومتی دیگر، با آزادی برخی دیگر از زندانیان با جرایم عادی موافقت کرده بود.

آخرین آمار #وزارت_بهداشت از #کرونا: درگذشتگان ۱۱۳۵ نفر، مبتلایان ۱۷۳۶۱ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۲۸ اسفند آخرین آمار از شیوع ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس، از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) تا چهارشنبه با جان باختن ۱۴۷ نفر دیگر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۱۱۳۵ نفر رسید. همچنین ۱۱۹۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۷۳۶۱ نفر رسید. به‌گفته وزارت بهداشت ۵۷۱۰ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. موارد جدید بیماران کووید۱۹ در ایران در ۲۴ ساعت گذشته بیش از همه به‌ترتیب در استان‌های تهران با ۲۱۳ مورد جدید، اصفهان با ۱۶۲ مورد، آذربایجان شرقی با ۸۴ مورد، البرز با ۷۶ و مازندران با ۶۱ مورد گزارش شده است.

بخش بزرگی از بیمارستان تاریخی مسیح #کرمانشاه در حریق از بین رفت

بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه، معروف به بیمارستان «وست مینیستر هاسپیتال» که در اواخر عصر قاجار ساخته شده بود، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اسفند دچار آتش‌سوزی شد. نیروهای آتش‌نشانی بعد از چند ساعت موفق به مهار حریق شدند اما بخش بزرگی از این بیمارستان درر آتش سوخت. این بیمارستان که در سه‌راه شریعتی واقع شده با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر بلانش ویلسون استد در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲۰ سال قبل هم فعال بود. این اثر ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بایدن فاصله‌اش با سندرز را باز هم بیشتر کرد، سندرز اما با ۸۶۱ موکل انتخاباتی همچنان در جایگاه دوم رزمنده و امیدوار است

سه‌شنبه ۱۷ مارس/ ۲۷ اسفند، انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سه ایالت آریزونا، فلوریدا و ایلینوی برگزار شد. جو بایدن با کسب ۲۲۷ موکل انتخاباتی جدید در سه ایالت فلوریدا، آریزونا و ایلینوی پیروز شد و برنی سندرز با کسب ۸۱ موکل انتخاباتی جدید در جایگاه دوم این رقابت‌ها قرار گرفت. بایدن در مجموع با کسب ۱۱۴۷ موکل انتخاباتی، صدرنشین نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شده است و سندرز با کسب مجموع ۸۶۱ موکل انتخاباتی جایگاه دوم رقابت‌های دموکرات‌ها را به خود اختصاص داده است. هر نامزد برای پیروزی نهایی در کارزار مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا به ۱۹۹۱ موکل انتخاباتی نیاز دارد. به دلیل شیوع کرونا انتخابات مقدماتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در اوهایو به زمان دیگری موکول شد. مرحله بعدی رقابت‌های انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها هم که قرار بود ۲۴ مارس/ ۵ فروردین در ایالت جورجیا با مجموع ۱۰۵ موکل انتخاباتی برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا در آمریکا به تعویق افتاد