نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا حکم محکومیت بیژن کیان را به دلیل لابی‌گری غیرقانونی برای دولت ترکیه تایید کرد

یک قاضی دادگاه فدرال روز پنج‌شنبه حکم محکومیت شریک تجاری سابق مایکل فلین (مشاور امنیت ملی پیشین در دولت ترامپ) را تایید کرد. بیژن رفیق‌کیان (معروف به بیژن کیان) در زمینه اتهام «عامل ثبت‌نشده برای دولت ترکیه» مقصر شناخته شده است. این حکم دادگاه تجدید نظر حوزه چهارم ایالات متحده است که پس از شکایت دادستانی آمریکا نسبت به حکم پیشین قاضی ترنگا برگزار شد. سال ۲۰۱۹ یک هیات منصفه در دادگاهی در شهر الکساندریا (ایالت ویرجینیا) رای به گناهکار بودن بیژن کیان داده بود. پس از محکومیت، قاضی دادگاه (آنتونی ترنگا) مداخله کرد و حکم محکومیت را رد کرد. قاضی ترنگا در حکم خود نوشته بود که بر اساس شواهد موجود هیچ هیات منصفه‌ای نمی‌تواند به این نتیجه برسد که آقای کیان عامل خارجی بوده که تحت کنترل ترکیه اقدام می‌کرده است. پرونده بیژن کیان در جریان تحقیقات بازرس رابرت مولر تشکیل شد. رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا بود. در این پرونده کیان و فلین متهم بودند که پروژه‌ای مخفیانه در زمینه استرداد فتح الله گولن را از جانب دولت ترکیه در دست داشتند. فتح الله گولن روحانی مخالف دولت ترکیه است که در آمریکا سکونت دارد. اکنون سه قاضی در دایره چهارم دادگاه فدرال آمریکا که دادگاه تجدید نظر و مستقر در ریچموند (ایالت ویرجینیا) است، به اتفاق آرا حکم قاضی ترنگا را رد کردند و گفتند که او باید بیش از این به نظر هیات منصفه احترام می‌گذاشت. دادگاه تجدید نظر همچنین درخواست برگزاری دادگاهی مجدد برای کیان را رد کرد. اگر به حکم دادگاه تجدید نظر اعتراض نشود پرونده آقای کیان برای تعیین دوران محکومیت به شهر الکساندریا فرستاده می‌شود. وکلای آقای کیان به درخواست خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهار نظر در مورد حکم دادگاه تجدید نظر تا کنون پاسخی نداده اند. بیژن کیان سرمایه‌دار و بازرگان جمهوری‌خواه ایرانی‌آمریکایی است که در زمان جورج بوش (پسر) برای دولت آمریکا کار می‌کرده است.

امیرسالار داودی و بکتاش آبتین در اعتراض به انتقال مکرر زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران از چهارشنبه ۲۷ اسفندماه در زدان اوین دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصاب غذای این زندانیان در اعتراض به جابه‌جایی‌های متعدد زندانیان سیاسی بخصوص اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان زندانی صورت گرفته است. این فعال صنفی معلمان که روز شنبه ۲۳ اسفندماه بدون هماهنگی قبلی به زندان رجایی شهر منتقل شده بود، به بهانه عدم صدور حکم انتقال توسط امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی به بازداشتگاه کلانتری کرج منتقل شد. او روز یک‌شنبه با دست‌بند و پابند و در ماشین‌های انتقال زندانیان متهم به جرایم خشن به دادسرای کرج و از آنجا به زندان اوین بازگردانده و سپس در حالی که سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه توسط مسئولان زندان اوین به بهانه انتقال به زندان رجایی شهر کرج از زندان اوین خارج شده بود، به زندان قزلحصار کرج منتقل شد. یکی از روش‌های متداول تحت فشار گذاشتن زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر، جابه‌جایی‌های ناگهانی و تبعید آنها به زندان‌های مختلف توسط نهادهای امنیتی است. اقدامی که نه تنها زندانیان سیاسی را در شرایطی به مراتب نامناسب‌تر و دشوارتر قرار می‌دهد، بلکه به عنوان اهرم فشار مضاعف علیه آنها و خانواده‌هایشان با اهداف مختلف به کار گرفته می‌شود. به موجب ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری، اشخاص محکوم به حبس با ذکر مشخصات کامل، نوع جرم، میزان محکومیت، ایام بازداشت قبلی و مرجع صادر کننده حکم در برگه مخصوص، برای تحمل کیفر به زندان همان حوزه قضایی (وقوع جرم) یا نزدیک‌ترین حوزه قضایی آن استان -با رعایت موازین مراقبتی- اعزام و معرفی می‌شوند. سپیده قلیان، زینب جلالیان، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، سپیده فرحان، گلرخ ایرایی، آتنا دائمی و تنی چند دیگر از زندانیان سیاسی در ماه‌های اخیر به زندان‌هایی در شهرهای دیگر تبعید شدند.

جان آرنولت به‌عنوان نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان تعیین شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جان آرنولت را به‌عنوان نماینده‌ شخصی‌ خود در امور افغانستان و منطقه تعیین کرد. گوترش در بیانیه‌ای از جان آرنولت خواسته است تا در حل منازعه‌ افغانستان و رسیدن به یک توافق سیاسی کمک کند. او همچنین از آرنولت خواست تا از نزدیک با هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و همکاران منطقه‌ای آن کار کند. جان آرنولت تجربه طولانی در دیپلماسی بین‌المللی به‌ویژه در زمینه میانجی‌گیری و حل منازعه دارد. او پیش از این در بخش‌های مختلف سازمان ملل در کشورهای آفریقایی، اروپایی، آمریکایی و آسیایی از جمله افغانستان فعالیت کرده است.

تجمع اعتراضی #بازنشستگان_تامین_اجتماعی در چند شهر: #سفره_ما_خالیه، وضع شما عالیه

آخرین وعده دولت به بازنشستگان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت علی‌الحساب هم عملی نشد. بازنشستگان تامین اجتماعی صبح پنجشنبه ۲۸ اسفند، در اعتراض به پرداخت نشدن علی‌الحساب همسان‌سازی در چند شهر مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. محمد شریعتمداری وزیر کار چهارشنیه اعلام کرد به دلیل توقف عملیات بانکی، زمان برای واریز علی‌الحساب کافی نیست. بازنشستگان امروز پنجشنبه از جمله در تهران، اراک، کرمان، خرم‌آباد و اردبیل مقابل مراکز تامین اجتماعی تجمع کردند. در تهران بازنشستگان که مقابل سازمان تامین اجتماعی گردآمده بودند، شعار می‌دادند: «فقط کف خیابون به دست می‌آد حقمون، کشتی بازنشسته چرا به گل نشسته، مجلس دولت بس است فریب ملت، تا حق خود نگیریم آروم نمی‌نشینیم، ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه، سفره ما خالیه وضع شما عالیه». بازنشستگان خواستار همسان‌سازی مستمری با بازنشستگان لشگری و کشوری، افزایش مستمری‌ها متناسب با هزینه‌های زندگی، بیمه کارآمد رایگان و نظارت بر صندوق تامین اجتماعی هستند و در ماه‌های اخیر به‌طور مداوم همزمان در چند شهر تجمع کرده و علیه سازمان تامین اجتماعی، دولت و مجلس شعار داده‌اند. دولت که طی سال به وظایف خود در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی عمل نکرده است، اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان را به سال ۱۴۰۰ موکول کرد و وعده داد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت کند. چهارشنبه ۲۷ اسفند وزیر کار در مصاحبه‌ای گفت: «قرار بود علی‌الحساب مبلغی تحت عنوان اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز کنیم ولی چون فردا عملیات بانکی متوقف می‌شود، زمان کافی برای تحقق این هدف وجود ندارد.... به همین دلیل قرار شد در اوایل فروردین‌ماه که نظام بانکی مجدد فعال شد، این مبلغ به حساب بازنشستگان واریز شود و مبلغ آن همانند عیدی، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود».

بودجه ۱۴۰۰ در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در توییتر از تایید بودجه ۱۴۰۰ در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. کدخدایی نوشت: «سرانجام بودجه ۱۴۰۰ پس از اعمال اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید رسید و مراتب به مجلس محترم اعلام شد.» کدخدایی اعلام کرده بود که ۱۰ تا ۱۱ مورد از ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه همچنان باقی است. شامگاه سه‌شنبه شورای نگهبان لایجه بودجه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد و یک روز بعد نمایندگان مجلس هم بودجه دو سقفی را به تصویب رساندند. کدخدایی گفته بود: «ایراداتی که در لایحه بودجه داشتیم، مشابه دوره‌های قبل بوده است، مغایرت‌هایی در اصول ۵۲ و ۵۳ که مربوط به تعیین ردیف و سقف بودجه وجود دارد که از ایرادات شایع است. علاوه بر این ۱۰ مورد ایراد در اصل ۵۲، ۱۷ مورد در اصل ۵۳ و ۵ مغایرت با اصل ۷۵ داشتیم.»

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا: آمار کرونا سه‌رقمی شده است، مردم از سفر و از دید و بازدیدهای نوروزی خودداری کنند

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا پنجشنبه ۲۸ اسفند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سه رقمی‌ شدن آمار فوتی‌های کرونا در ایران گفت: «موارد جدید بیماری هم در حال افزایش است. اما شیوع بیماری فعلا به شکل طغیانی نیست ولی افزایش ملایم در شیب موارد ابتلا و مرگ و میر را شاهد هستیم. این در حالی است که موارد کرونای جهش یافته انگلیسی هم رو به افزایش است.» مردانی درباره وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در ایران در روزهای آینده گفت: «همه چیز وابسته به رفتار مردم و رعایت پروتکل‌ها و همت مسئولان برای افزایش واکسیناسیون کرونا است. هرچه رعایت اصول بهداشتی افزایش یابد میزان موارد ابتلا هم کاهش خواهد یافت.» این متخصص بیماری‌های عفونی درباره سفرهای نوروزی هشدار داد و گفت: اولین توصیه ما به مردم نرفتن به سفر است؛ اما در صورت نیاز به رفتن به سفرهای ضروری حتما از سفر بردن افراد بالاتر از ۶۰ سال خودداری کنند؛ بخصوص آن دسته از افراد بالای ۶۰ سالی که تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند. در گام دوم از سفر به شهرهای قرمز و نارنجی خودداری کنند. سفر برای کارهای ضروری هم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها اتفاق افتد.» مردانی تاکید کرد که مردم از دید و بازدیدهای نوروزی خودداری کنند.

زلزله‌ای به بزرگی ۴ درجه ریشتر حوالی شوقان در استان خراسان شمالی را لرزاند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ساعت ساعت ۱۱:۳۹ پنجشنبه ۲۸ اسفند زلزله‌ای به بزرگی ۴ درجه ریشتر حوالی شوقان در استان خراسان شمالی در ۳۴ کیلومتری بجنورد و ۲۳۱ کیلومتری گرگان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران اعلام کرد که این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. کانون این زلزله در موقعیت ۳۷.۳۳ عرض و ۵۶.۹۸ طول جغرافیایی ثبت شده است. از خسارت احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.

صبح خونین کابل: ۴ نفر در اثر انفجار کشته و ۹ نفر زخمی شدند

پلیس کابل با انتشار یک اطلاعیه از انفجار صبحگاهی در کابل خبر داد. در این اطلاعیه آمده است که تاکنون ۴ نفر در اثر این انفجار کشته و ۹ نفر زخمی شده‌اند. فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل گفت که انفجار حوالی ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه بامداد پنج‌شنبه (۲۸ اسفند) در مسیر اصلی «کوتل خیرخانه» در منطقه ۱۷ پایتخت افغانستان رخ داد. قربانیان این انفجار ۳ مرد و یک زن بودند. کارمندان دولتی افغانستان هدف این حمله بودند که با استفاده از بمب مغناطیسی انجام شد. این بمب مغناطیسی به خودروی کارمندان دولتی متصل شده بود. مسئولیت این انفجار هنوز توسط هیچ گروهی پذیرفته نشده است ولی مدل استفاده شده برای این انفجار شباهت زیادی به حملات ماه‌های گذشته طالبان به فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، زنان قاضی و مردم عادی دارد. دو روز پیش نیز یک خودروی دیگر کارمندان دولت نیز با استفاده از بمب مغناطیسی منفجر شد که در نتیجه آن ۵ نفر از جمله یک کودک کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. این انفجار در حالی صورت می‌گیرد که نشست مسکو برای صلح افغانستان هم‌اکنون در جریان است. نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان به همراه نماسندگان شورای عالی مصالحه ملی به ریاست عبدالله‌عبدالله و ۱۰ نماینده گروه طالبان در این مذاکرات حضور دارند.

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند

حجت‌الاسلام محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب قصد دارد به طور مستقل نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود. او در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران با اعلام این خبر گفت: «مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی، تورم و گرانی، افت ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید و فساد اداری در رنج هستند. مردم از رئیس جمهوری و دولت‌های آینده انتظار دارند برای بهبود معیشت یومیه و کاهش آلام و رنج‌های آنان راه حل پیدا کند». رهامی در ادامه این مصاحبه افزود به درخواست علاقمندان و همکارانش وارد صحنه رقابت‌ها می‌شود. او همچنین اعلام کرد در حال سفرهای استانی است و امیدوار است در ارتباط با دانشگاهیان، حقوقدانان، وکلا، دانشجویان، حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها و احزاب و گروه‌های سیاسی و نهادهای اجتماعی از حمایت لازم برخوردار شود.

یک نماینده اسبق مجلس: رئیسی و قالیباف قطعاً کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوند

سید علی محمد بزرگواری، نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم و نهم، پنجشنبه ۲۸ اسفند گفت ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف، رئیسان قوه قضائیه و مقننه در سال ۱۴۰۰ کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران نمی‌شوند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بزرگواری در یادداشتی در خانه ملت نوشت: «یقین بدانید که سرور ارزشمندمان حضرت آیت‌الله رئیسی عزیز، حکم رهبر فرزانه انقلاب، ایجاد تغییراتی بنیادین و ساختاری فسادستیز در قوه قضائیه را با هیچ مسئولیتی عوض نمی‌کند و قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کاندید نخواهد شد.» این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در یادداشت دیگری نوشت که محمد باقر قالیباف نیز از «رأی مردم شریف و نجیب پایتخت عدول نمی‌کند» و کاندید ریاست جمهوری نمی‌شود.