ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه فشارها بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌های افغانستان: طالبان سه کارمند شبکه طلوع‌نیوز از جمله مجری و مسئول خبر آن ‌را بازداشت کردند

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گزارش داد که نیروهای اطلاعاتی طالبان سه نفر از کارمندان تلویزیون شبکه خصوصی طلوع‌نیوز، از جمله خپلواک ساپی مسئول بخش خبر و بهرام امان گوینده‌ خبر را بازداشت کرده‌اند. منابع آگاه به «اطلاعات روز» گفته‌اند این کارمندان و روزنامه‌نگاران پس از آن بازداشت شده‌اند که شبکه طلوع‌نیوز دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مبنی بر ممنوعیت پخش سریال‌های خارجی را رسانه‌ای کرده است. گروه رسانه‌ای «موبی‌گروپ»، شامل تلویزیون‌های خصوصی طلوع، لمر، طلوع‌نیوز و دو رسانه‌ شنیداری دیگر روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کرد که براساس دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، پخش سریال‌های خارجی به‌طور موقت از پنج‌شنبه شب متوقف می‌شود. این گروه رسانه‌ای در افغانستان پرمخاطب است. یک منبع دیگر به روزنامه اطلاعات روز گفته است یکی از افراد بازداشت‌شده آزاد شده، اما از سرنوشت خپلواک ساپی و بهرام امان اطلاعی در دست نیست. گفته می‌شود آن‌ها را به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. لطف‌الله نجفی‌زاده، رئیس پیشین شبکه طلوع‌نیوز در توئیتر نوشت خپلواک ساپی و کارمند دیگر که در بخش حقوقی طلوع‌نیوز کار می‌کرد، آزاد شده‌اند، اما بهرام امان هنوز هم در بند طالبان قرار دارد. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) بازداشت کارمندان طلوع‌نیوز را «خودسرانه» خوانده و خواستار آزادی تمام کسانی شده است که توسط طالبان بازداشت شده‌اند. یوناما همچنین خواستار پایان‌دادن به ارعاب و تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌های مستقل شده است.

حجت‌الاسلامی که به ریاست دانشکده پیراپزشکی تبریز منصوب شده بود یک روز پس از انتصاب استعفا داد

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۶ اسفند، بهمن نقی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، حجت‌الاسلام حسین جلائی نوبری را به‌عنوان رئیس دانشکده پیراپزشکی این دانشگاه منصوب کرد. یک روز پس از این انتصاب جنجالی انتقادها بالا گرفت و او استعفا داد. دانشگاه پزشکی تبریز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتصاب جلائی نوبری «با رعایت نظر اکثریت اعضای هیأت علمی و از گروهی که بیشترین عضو هیأت علمی را در دانشکده دارد» صورت گرفت و موضوع «غیرعادی» و «خارج از ضوابط و مقررات» نبود اما به‌منظور «خنثی کردن شیطنت دشمنان نظام»، جلائی نوبری از سمت مدیریت دانشکده پیراپزشکی استعفا داد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی نیز پس از بالا گرفتن انتقادها، نامه‌ای به رئیسان و سرپرست‌های دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور نوشت و در این نامه از آن‌ها خواست که با توجه به وظایف تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشاغل مدیریتی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه علوم پزشکی استفاده شود. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از انتصاب حسین جلائی نوبری انتقاد کرده بود.

صدور حکم اعدام برای یک شهروند کُرد تبعه ترکیه به نام حاتم اوزدمیر به اتهام «بغی»

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در روزهای گذشته یک شهروند کُرد تبعه کشور ترکیه به نام «حاتم اوزدمیر» پس از تحمل ۳۳ ماه بازداشت، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب خوی به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به اعدام محکوم شد. یک منبع مطلع از پرونده این زندانی سیاسی به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است :« آخرین جلسه دادگاهی حاتم اوزدمیر در اواخر تابستان امسال در شعبه اول دادگاه انقلاب خوی برگزار شده بود و صدور حکم اعدام روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه به صورت رسمی به او در زندان مرکزی ارومیه ابلاغ شده است.» بنا به گفته این منبع «شامگاه ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۹۸ گروهی چند نفره از اعضای حزب کارگران کردستان در مناطق مرزی چالدران در کمین نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران ارومیه گرفتار شدند. در جریان تیراندازی و توپ‌باران این منطقه حاتم اوزدمیر به دلیل اصابت گلوله خمپاره بیهوش و پس از بازداشت به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شده بود.» این زندانی اهل ترکیه در تاریخ ۲۸ مرداد با پایان دوران بازجویی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه نیز یک زندانی سیاسی کُرد دیگر به نام فیروز موسی‌لو نیز پس از تحمل ۳۳ ماه بازداشت موقت از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به اعدام محکوم شد.

منوچهر هزارخانی، نویسنده، منتقد ادبی و فعال سیاسی درگذشت

منوچهرهزارخانی، نویسنده و منتقد ادبی، از بنیانگذاران کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی در اروپا و عضو پیشین هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران بامداد امروز جمعه ۲۷ اسفند پس از بیماری طولانی بر اثر عارضه ریوی در سن ۸۷ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت. هزارخانی از دانشگاه مون‌پلیه فرانسه دکترای پزشکی گرفت و سپس تخصص آسیب‌شناسی را در دانشکده پزشکی پاریس گذراند و سپس به ایران بازگشت و چند سالی در همین زمینه کار کرد و در میانه دهه ۱۳۵۰ به‌کلی کار در این رشته را کنار گذاشت. فعالیت‌های سیاسی او در بحبوحه ملی شدن صنعت نفت زمانی که محصل بود آغاز شد. هزارخانی مدتی از پیروان راه خلیل ملکی بود و سپس عضو جامعه سوسیالیست‌های ایرانی در اروپا شد اما بعدها آن‌ها را رفرمیست خواند. او در تشکیل کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی در اروپا که بعد به کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی تغییر نام پیدا کرد، شرکت داشت و پس از بازگشت به ایران، به عضویت کانون نویسندگان ایران درآمد و چند بار نیز عضو هیأت دبیران آن شد. منوچهر هزارخانی پس از انقلاب ایران در مهرماه ۱۳۶۰ از ایران خارج شد و به شورای ملی مقاومت پیوست. او نویسنده و مترجم کتاب‌ها و مقاله‌هایی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی بود از جمله آثار آنتونیو گرامشی، امه سزر، ماکسیم رودنسون، فرانتس فانون و روی مدودف.

کانون صنفی معلمان بازداشت هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی را محکوم کرد

هاله صفرزاده، فعال حقوق زنان و معلمان، و علیرضا ثقفی، فعال کارگری جمعه ۲۰ اسفند ماه دستگیر و برای گذراندن حکم یک سال حبس به زندان کچویی کرج منتقل شدند. کانون صنفی معلمان تهران (ایران) با صدور بیانیه‌ای بازداشت این دو فعال اجتماعی را محکوم کرد و به «فرادستان حکومتی و تصمیم‌گیران» امنیتی هشدار داد که با بازداشت و محاکمه فعالان جنبش‌های اجنماعی، قادر به فرونشاندن این جنبش‌ها نخواهند بود. هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی (از اعضای کانون نویسندگان ایران) در مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده در کرج به‌همراه شمار دیگری از شرکت‌کنندگان توسط پلیس امنیت بازداشت شدند. سایر دستگیرشدگان این مراسم پس از مدت کوتاهی آزاد شدند اما این دو فعال اجتماعی برای گذراندن حکم یک سال حبس تعزیری که پیش‌تر به دلیل شرکت در تجمعی در پارک جهان‌نمای کرج به اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر و در دادگاه تجدیدنظر استان البرز تأیید شده بود، به زندان کچویی منتقل شدند. کانون صنفی معلمان تهران (ایران) در بیانیه خود ضمن اشاره به تشدید فشار نهادهای امنیتی بر فعالان اجتماعی نوشته است: «این در حالی است که ناکارآمدی و فساد سیستماتیک و فشار تحریم‌های اقتصادی که حاصل ماجراجویی‌های هسته‌ای نظام سیاسی است، عملاً وضعیت معیشتی مردم ایران را در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار داده است. به‌نظر می‌آید افزایش برخورد‌های امنیتی با فعالان صنفی و مدنی در راستای جلوگیری از اتفاقی است که خود فرادستان سیاسی و نظامی آن را انفجار اجتماعی می‌نامند. در نتیجه بازداشت روزهای گذشته هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی را نیز باید در چنین چارچوبی تحلیل کرد.»