ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پروین_محمدی به دلیل تمدید نشدن مرخصی به زندان باز می‌گردد

پروین محمدی، فعال کارگری و زندانی سیاسی که به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها به مرخصی آمده بود، با تمدید نشدن مرخصی‌اش از سوی مقامات قضایی، مجددا به زندان باز می‌گردد. این فعال کارگری در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که به‌دلیل اتمام مدت مرخصی، باید روز یک‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه خود را به زندان معرفی کند. بازگشت به زندان او در حالی‌است که بنا بر گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها، وضعیت امکانات پزشکی و اقلام بهداشتی پیشگیرانه برای حفظ جان زندانیان در برابر خطر ابتلا به ویروس کرونا، بسیار نامطلوب توصیف شده است. پروین محمدی که در آذر ماه ۹۸ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان کچویی کرج فرستاده شده بود، روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه به مرخصی اعزام شد. با افزایش نگرانی‌ها از وضعیت زندانیان سیاسی در ماه‌های پس از شیوع کرونا در ایران، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین المللی از مقامات قضائی ایران خواسته‌اند که همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را دست‌کم تا پایان بحران کرونا به مرخصی اعزام کنند. ۱۲ نفر از کارشناسان ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر روز روز جمعه ۱۷ آپریل/ ۲۹ فروردین، در بیانیه‌ای از کارشکنی قوه قضاییه برای اعزام به مرخصی اکثر زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر و زندانیان دوتابعیتی در ایران، ابراز نگرانی کردند و از مقامات قضایی ایران خواستند که این زندانیان را فورا آزاد کنند. آنها در بیانیه خود تأکید کرده‌اند که زندان‌های ایران دارای مشکلات بهداشتی، شلوغی و کمبود امکانات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی دیرینه است و از مقامات خواسته‌اند تا به بازداشت افرادی که به طور خودسرانه و خلاف قوانین حقوق بشری و موازین دادرسی منصفانه زندانی شده‌اند پایان دهند. از سوی دیگر، خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضایی خواستار آزادی یا اعطای مرخصی به زندانیان شده‌اند.

آمار قربانیان #کرونا در ایران به ۵۰۳۱ نفر رسید- مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جان‌باختن دست‌کم ۷۳ نفر دیگر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اعلام کرد که تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۰۳۱ نفر رسیده است. کیانوش جهانپور روز شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: «تا ظهر امروز بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر رسیده است. جهانپور همچنین اعلام کرد که تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. او گفت ۳۵۱۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این مقام وزارت بهداشت در کشور از ادامه روند مبارزه با کرونا علی‌رغم «‌تحریم‌ها و دشمنی‌های ظالمانه» خبر داد و گفت: «نمونه این ظلم‌ها را در تلاش رسانه‌های خارجی فارسی زبان برای تحریم و ریجکت کیت‌های تشخیصی بیماران کرونا از کشور کره جنوبی شاهد بودیم.» این گفته‌های جهانپور در حالی بیان می‌شود که تبعیض در انجام تست کرونا بین مقامات و مردم آن قدر زیاد است که رسانه‌های رسمی و دولتی کشور نیز زبان به انتقاد گشوده‌اند. از سوی دیگر، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصفهان در مجلس، روز ۱۷ فروردین‌ماه، اعلام کرد یکی از مشکلاتی که از ابتدای شیوع کرونا داشتیم و هنوز هم با آن درگیر هستیم، «عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره تعداد مبتلا شدگان و تعداد فوتی‌ها است.» بنا بر آمارهای غیر رسمی، شمار قربانیان کرونا در کشور به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

شیوع #کرونا در #هلند: بر اساس آمار رسمی تعداد مبتلایان از ۳۰ هزار نفر فراتر رفت

مقامات بهداشتی هلند اعلام کردند که موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در هلند یک‌هزار و ۲۳۵ مورد افزایش یافت و به ۳۰ هزار و ۴۴۹ مورد رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، و به نقل از بنیاد سلامت عمومی در هلند (RIVM) همزمان با عبور تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ۳۰ هزار نفر، تعداد کشته‌شدگان بر اثر ابتلا به این ویروس به سه هزار و ۴۵۹ تن رسیده است. در حال حاضر بر اساس آمار رسمی کشورها، بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، و بیش از ۱۵۴ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. اروپا یکی از کانون‌های اولیه شیوع بیماری پس از چین بوده است.

#کرونا در جهان: بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۵۴ هزار مورد مرگ؛ آمریکا با ۷۰۰ هزار مورد ابتلا همچنان پیشتاز است

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار مورد رسیده است. موارد مرگ مرتبط با ویروس کرونا در جهان نیز از مرز ۱۵۴ هزار مورد عبور کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مجموع موارد ابتلا در ایالات متحده نیز با ۳۰ هزار مورد افزایش از مرز ۷۰۰ هزار تن گذشته، و حدود ۳۷ هزار نفر نیز در این کشور جان خود را از دست داده اند. در روسیه کشوری که در هفته‌های اول شیوع کرونا در جهان موارد بسیار کمی از شیوع کرونا را گزارش داد، تاکنون تعداد مرگ و میر مرتبط با کرونا به ۳۱۳ مورد رسیده است. در ما آوریل آمار بیماران کووید ۱۹ در روسیه صعودی ناگهانی داشت و مقامات این کشور تاکنون ابتلای نزدیک به ۳۷ هزار تن به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند.

بی‌خبری از وضعیت چهار #زندانی_سیاسی کُرد که در #زندان‌_ارومیه در حبس بودند

دو هفته از انتقال چهار #زندانی_سیاسی کُرد از زندان مرکزی #ارومیه به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر می‌گذرد. مأموران امنیتی در این دو هفته ارتباط این زندانیان سیاسی را با بیرون قطع کرده‌اند و در حال حاضر از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. به نوشته سایت خبری شبکه حقوق بشر #کردستان، چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به نام‌های #کمال_حسن_رمضان، #ابراهیم_عیسی‌پور، #احمد_تموئی و #علی_احمد_سلیمان از روز ۱۶ فروردین‌ ماه توسط نیروهای امنیتی به صورت ناگهانی از #زندان_مرکزی_ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. علی احمد سلیمان، کمال حسن رمضان و احمد تموئی در سال‌های گذشته نیز بارها برای پرونده‌سازی‌های جدید از زندان به بازداشتگاه‌های #اداره_اطلاعات و بازداشتگاه المهدی #سپاه پاسداران در ارومیه منتقل شده و تحت بازجویی مجدد قرار گرفته‌ بودند. یکی از اعضای خانواده این زندانیان اعلام کرده است پس از دو هفته پیگیری و مراجعه خانواده‌ها به #زندان، #دادگاه و نهادهای امنیتی شهر ارومیه، تاکنون مشخص نشده که این چهار زندانی سیاسی به کدام یک از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه منتقل شده‌اند. به گفته این فرد، «به دنبال شیوع ویروس #کرونا در زندان ارومیه، وضعیت این زندان روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی از ترس اعتراض و اعتصاب در این زندان اقدام به انتقال این چهار زندانی سیاسی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی کرده‌اند.» به ‌دنبال ممانعت از اعزام به مرخصی زندانیان از سوی مقامات قضایی در روزهای پس از شیوع کرونا، گزارش‌هایی مبنی بر شورش زندانیان در حداقل هشت زندان ایران منتشر شده است. سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۱ فروردین‌، واکنش مرگبار مأموران زندان و نیروهای امنیتی برای #سرکوب این شورش‌ها را عامل کشته شدن دست‌کم ۳۶ نفر از زندانیان اعلام کرد.

آغاز به کار #مشاغل_کم‌خطر در #تهران و #لغو_طرح_ترافیک

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت #کرونا اعلام کرده بر اساس مصوبات این ستاد، مشاغلی که به عنوان مشاغل کم ریسک از سوی وزارت بهداشت تعریف شده‌اند با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در بحث بهداشت محیط و بهداشت فردی که مربوط به شاغلان و صاحبان واحدهای صنفی و مشتریان است، از ۲۳ فروردین ماه در تمامی استان‌ها به غیر از تهران کار خود را آغاز کرده‌اند. از امروز سی‌ام فروردین ماه نیز در تهران این کار انجام می‌شود. #بازار_تهران و پاساژهای مسقف خرید همچنان تعطیل خواهند بود و شروع به کار سایر اصناف در شمول این طرح نیست. او در پاسخ به این سوال که برخی از ادارات در روزهای گذشته شیفت‌بندی را رعایت نکرده‌اند و از تمام ظرفیت کادر اداری خود استفاده کرده‌اند، گفته: «دستگاه‌های دولتی تابع بخشنامه‌ای هستند که سازمان اداری استخدامی صادر کرده است و مسئولان ذی‌ربط در هر دستگاه اداری موظف به اجرای بخشنامه‌ها بوده‌اند.» قاسمی گفته دستگاه‌های غیردولتی تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند، اما همکاری لازم را داشته‌اند: «واحدهای صنفی که جزو دستگاه‌های غیردولتی محسوب می‌شوند در این مدت ۹۰ درصد همکاری لازم را داشته‌اند و تعطیلی‌ها و عدم فعالیت را رعایت کرده‌اند.» او در عین حال گفته فضای کسب و کارها در بخش خصوصی با فضای فعالیت در بخش دولتی و ادارات دولتی از نظر تعداد کارمندان متفاوت است. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرده مشاغل کم‌ریسک بر اساس پروتکل‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند اما موفقیت این طرح مستلزم همکاری و همراهی مردم است. قاسمی گفته مردم همچنان نباید ترددهای غیرضروری داشته باشند و اگر برای مشاغل‌شان به بیرون از منزل می‌آیند، حتما نکات ایمنی را رعایت کنند. همزمان، محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ از عدم اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش در هفته اول اردیبهشت ماه خبر داده. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا هم در این زمینه گفته: «طرح ترافیک و طرح کاهش نیز در ستاد ملی لغو شده است و اجرایی نمی‌شود تا مردم بتوانند برای کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی از وسیله شخصی استفاده کنند. این تمهیدات متناسب با زمان و شرایط کشور پیش‌بینی شده است و اجرایی می شود.» در شرایطی که گزارش‌ها حاکی از ازدحام مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی است، قاسمی گفته اضافه شدن اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هم از سوی دولت و هم از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال پیگیری است.

ستاد ملی مدیریت #کرونا: به #اتباع_افغانستان و پاکستان اجازه ورود به ایران داده نمی‌شود

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ایران گفته مرزها از اسفند ماه تحت کنترل شدید بوده و در حال حاضر نیز بسته است و ابلاغیه‌های لازم هم از طریق دستگاه‌های نظامی و انتظامی و همچنین از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها داده شده است. به گفته قاسمی، هیچ ورودی از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان به ایران وجود ندارد: «چرا که هم دارای بیماری هستند و هم می‌توانند مشکلات دیگری را برای ما ایجاد کنند. بنابراین اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود.» این در حالی است که با ورود ویروس کرونا به ایران بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان ۱۰۰ درصد بیشتر شده است. گزارش‌های متعددی نیز از برخورد تبعیض‌آمیز با مهاجران افغانستانی مبتلا یا مشکوک به کووید۱۹ منتشر شده است.