ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه «در اثر عارضه قلبی» درگذشت

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکشنبه ۲۹ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه «در اثر عارضه قلبی» درگذشت. سیدمحمد حسین‌زاده حجازی پس از ترور قاسم سلیمانی در عراق به سمت جانشینی اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس درآمد. او فرماندهی بسیج، ریاست ستاد مشترک سپاه و جانشینی فرماندهی کل سپاه را نیز در کارنامه فعالیت‌اش برای این نهاد نظامی داشت. او در ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی در سرکوب مبارزه‌های مردمی کرد حضور داشته است. بنا به اطلاعیه سپاه، او مدتی نیز مسئولیت سپاه در لبنان را نیز برعهده داشته است.

حمله راکتی به پایگاه نیروی هوایی البلد در عراق، محل استقرار نیروهای آمریکایی

منابع گوناگونی یکشنبه ۲۹ فروردین از حمله راکتی به پایگاه نیروی هوایی البلد در عراق (پایگاه شکاری بلد) خبر داده اند که محل استقرار نیروهای آمریکایی است. تری یینگست، خبرنگار فاکس نیوز در توئیتر به نقل از یک پیمانکار آمریکایی این خبر را منتشر و شبکه‌های خبری العربیه و تی آر تی ترکیه نیز به نقل از مقام‌های امنیتی عراق این حمله را تأیید کرده اند. بنا به این گزارش‌ها، دست‌کم پنج راکت کاتیوشا در منطقه‌ای در این پایگاه برخورد کرده که محل استقرار پیمانکاران آمریکایی بوده است. بنا به این گزارش‌ها، حمله تلفات جانی بر جای نگذاشته است. شبکه خبری ای بی سی آمریکا هم با تأیید این خبر به نقل از یک فرمانده عراقی از مجروحیت دو نیروی امنیتی عراقی خبر داده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته. پیش از این شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران حمله‌های مشابهی انجام داده بودند.

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از دخالت قالیباف در سیاست خارجه

روزنامه «جمهوری اسلامی» در مطلبی به انتقاد از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: «خبر دستیابی ایران به نخستین محصول غنی‌سازی‌شده ۶۰ درصدی را به جای اینکه سخنگو یا رئیس سازمان انرژی اتمی یا رئیس‌جمهور آن‌ هم به صورت رسمی اعلام کنند، همگی از یک توییت رئیس مجلس شنیدند.» محمدباقر قالیباف در توئیت‌اش نوشته بود: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه شب گذشته ... دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست پیدا کنند». جمهوری اسلامی پس از خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد، غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری آن را پاسخی به «شرارت‌ها» خواند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شنبه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین این ادعا را تأیید کرد. توئیت قالیباف به عنوان رئیس مجلس که این خبر در آن اعلام شد، به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی «مداخله» در روند کار دولت بود. این روزنامه می‌نویسد: «اینکه چرا محمد باقر قالیباف در کار یک سازمان دیگر مداخله کرده و اجازه نداده همانطور که آغاز خبر را سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه اعلام کرده، پایان‌بندی‌ آن را هم خودشان اعلام کنند، نمی‌تواند تنها یک ذوق‌زدگی یا بی‌سلیقگی باشد.» نومحافظه‌کاران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ انتقادها از برجام را افزایش داده اند. نزدیکان به دولت روحانی و اصلاح‌طلبان می‌گویند قالیباف به دنبال کسب اعتبار برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری با تخریب تلاش‌ها در راستای مذاکره است. روزنامه جمهوری اسلامی نیز نوشته است که «به نظر می‌رسد دولت برای اعلام خبر قطعی رسیدن به غنی‌سازی ۶۰ درصدی برنامه‌ریزی یا زمان‌بندی خاصی با توجه به مصالح و ابعاد مختلف و پیچیده پرونده هسته‌ای داشته است؛ آنهم در حالیکه مذاکرات وین در جریان است. اما بعد از توئیت شتابزده رئیس مجلس، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز خبر را تایید کرد.» پس از قالیباف نیز محسن رضایی، یک نظامی دیگر مشتاق به ریاست جمهوری، در توئیتی ادعا کرد که یک ماه قبل‌تر پیشنهاد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به دولت پیشنهاد داده است.

قوت‌گرفتن احتمال حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

برخی گمانه‌زنی‌ها در ایران از قوت گرفتن احتمال نامزدی ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و کنار رفتن بقیه نام‌ها به نفع او خبر می‌دهند. براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های داخلی، سعید آجورلو، مدیرمسئول روزنامه صبح نو (روزنامه نزدیک به محمد باقر قالیباف) ایده دولت ائتلافی با حضور ابراهیم رئیسی و قالیباف را مطرح کرده و گفته این دو نفر، که در حال حاضر ریاست دو دستگاه مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی را بر عهده دارند، می‌توانند به ایده دولت ائتلافی «شکل بدهند». آجورلو قالیباف را «بهترین آلترناتیو برای روحانی» خوانده اما گفته قالیباف به‌خاطر وجود نشانه‌هایی از ورود ابراهیم رئیسی به انتخابات، پیشقدم نمی‌شود چرا که «تعدد نامزد را به نفع جریان نمی‌داند». روز گذشته تشکل اصلی اصولگرایان موسوم به «شورای وحدت» اعلام کرد از محمد باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت می‌کند. با این‌حال محمدجواد عسگری، نمایندهه مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پیش‌بینی کرده ابراهیم رئیسی داوطلب نامزدی انتخابات شود و بقیه نامزدهای «جریان انقلابی» به نفع او کنار بروند. او گفته: «با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود نظر همه نامزدهای انقلابی بر وحدت است، با آمدن آقای رئیسی همه یکپارچه خواهند شد. به نظرم، رئیس قوه قضائیه به زودی اعلام حضور خواهد کرد». سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده سابق مجلس و رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در انتخابات ۹۲، هفته گذشته اعلام کرده بود جلیلی که نامزد احتمالی «جبهه پایداری»ست، تنها در صورتی که ابراهیم رئیسی کاندیدا نشود، نامزد انتخابات خواهد شد. او گفته بود:‌«مردم در روزهای آینده اخبار جدیدی از کاندیداتوری رئیسی می‌شنوند». خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز با تکیه بر اظهارات اخیر چهره‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برآورد کرده رئیسی از سوی اصولگرایان نامزد انتخابات شود و اصلاح طلبان به علی لاریجانی روی بیاورند. .

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: متهم به دست داشتن در خرابکاری نطنز از طریق مرزهای هوایی از ایران گریخته است

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیته امنیت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌و‌گویی رادیویی اعلام کرد که متهم به دست داشتن در خرابکاری تأسیسات هسته‌ای نطنز از مرزهای هوایی از ایران گریخته است. تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی شنبه ۲۸ فروردین عکس متهم را منتشر کرد که وزارت اطلاعات او را «رضا کریمی» معرفی کرده بود. وزارت اطلاعات گفته بود که متهم پیش از وقوع انفجار در نطنز از کشور خارج شده است. ابراهیم عزیزی یکشنبه گفت که ایران از طریق پلیس اینترپل به پیگرد متهم ادامه خواهد داد و «این شخص حتما بهای سنگین کار خود را خواهد پرداخت». خرابکاری در نطنز بنا به گزارش‌ها به هزاران سانتریفیوژ آسیب رسانده و بر اساس برخی ارزیابی‌هایی که به تایید رسمی نرسیده‌اند، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را ۹ ماه عقب انداخته است. «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز همزمان با مذاکرات وین برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) رخ داد و به اسرائیل نسبت داده شد.

بخش سانسورشده پیام روحانی در روز ارتش: زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به مناسبت روز ارتش ۲۹ فروردین پیامی صادر کرد که بخشی از آن سانسور شد و در مراسم رژه خوانده نشد. به گزارش وب‌سایت «دیده‌بان ایران»، بخشی از پیام ارسالی حسن روحانی که در این مراسم سانسور شد، از این قرار بود: «رابطه ارتش‌ها با ملتها از رابطه ارتش‌ها با حکومت‌ها راهبردی‌تر است. حکومت‌ها برای آن که در قدرت بمانند به ملت‌ها نیاز دارند اما زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.» روحانی به ضرورت عدم مداخله نظامیان در سیاست اشاره کرده و با اشاره به انقلاب ضدسلطنتی ۱۳۵۷ افزوده بود: «این مسأله هم روشن است که ارتش‌ها باید از دولتی حمایت کنند که به ملتش خیانت نکرده است.» شماری از چهره‌های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند. مراسم رژه ارتش سال جاری به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت محدود برگزار شد و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی در آن شرکت نکردند و پیام‌هایشان در مراسم خوانده شد. این رژه با حضور فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان ارشد دیگر در منطقه ۳ نیروی زمینی جمهوری اسلامی برگزار شد.

مهران رئوف، فعال کارگری پس از شش ماه هنوز در سلول انفرادی بند سپاه پاسداران در اوین نگهداری می‌شود

مهران رئوف فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی که ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در تهران توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد، به‌رغم گذشت شش ماه همچنان در در بند ۲ الف زندان اوین (مربوط به سپاه پاسداران) در سلول انفرادی محبوس است و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از انتقال او به بند عمومی خودداری کرده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران روز یکشنبه ۲۹ فروردین/۱۸ آوریل در بیانیه‌ای تداوم بازداشت این فعال کارگری در سلول انفرادی را که مصداق شکنجه است، محکوم کرد. این بیانیه ضمن ابراز نگرانی جدی درباره وضعیت سلامت مهران رئوف که بیش از ۶۵ سال سن دارد، اعلام کرده است که ممکن است جان او در معرض خطر باشد و از مسئولین خواسته با پایان دادن به برخوردهای غیرقانونی با این فعال کارگری، او را بدون قید و شرط آزاد کنند. تاکنون بیش از ۹۰ سندیکا و اتحادیه‌ کارگری و نهادهای ایرانی و بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل خواستار آزادی مهران رئوف شده‌اند. اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی علاوه بر خودداری از انتقال او به بند عمومی و محروم کردن این فعال از حق دسترسی به وکیل، خانواده و نزدیکانش را از وضعیت سلامت و همچنین اتهامات و وضعیت پرونده‌ او در بی‌خبری نگاه‌ داشته‌اند. گفته می‌شود در شش ماه گذشته تنها یکی از اقوام دور رئوف که در تهران زندگی می‌کند تماس‌های بسیار کوتاهی از او دریافت کرده و او با اعضای خانواده‌اش که ساکن خارج از ایران هستند، تماسی برقرار نکرده است. مهران رئوف در اوایل فروردین در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده بود.

رسانه های اسرائیلی: آمریکا در مورد تأثیر حمله نطنز و درز اطلاعات آن بر مذاکرات برجام به اسرائیل هشدار داد

رسانه‌های اسرائیلی از هشدار ایالات متحده آمریکا به اسرائیل درباره تأثیر مخرب حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز و درز اطلاعات آن بر مذاکرات هسته‌ای وین خبر می‌دهند. کانال خبری ۱۲ اسرائیل که نخستین بار این خبر را منتشر کرد، گزارش داده است که دولت جو بایدن از اسرائیل خواسته «حرف‌زدن‌» درباره حمله به تأسیسات نطنز را کنار بگذارد. این حمله به اسرائیل نسبت داده شده است. بر اساس این گزارش، حادثه رخ‌داده در نطنز و درز اطلاعات این خرابکاری از جمله مسئولیت اسرائیل در آن از سوی برخی مقام‌های اسرائیلی باعث شده که مذاکرات هسته‌ای در وین با مشکل روبه‌رو شود. برخی مقام‌های امنیتی اسرائیل نیز نسبت به درز اطلاعات به روزنامه‌ها در این باره هشدار داده بودند. اسرائیل مخالف احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

علی رغم سهمیه‌بندی انسولین در داروخانه‌ها، انسولین در بازار سیاه تهران با قیمتی چندبرابر قیمت داروخانه فراوان است

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کمبود انسولین در ماه‌های اخیر به سهمیه‌بندی و عرضه آن در چند داروخانه منتخب در شهرهای مختلف ایران انجامیده اما این دارو در بازار سیاه به قیمت چند برابر به وفور در دسترس است. هرچند مقام‌های دولتی می‌گویند تحریم مشکل اصلی است، ایلنا یکشنبه ۲۹ فروردین می‌نویسد: «با چرخی ساده در بین دلالان خیابان ناصر خسرو متوجه می‌شویم هر نوع انسولین اعم از ایرانی یا خارجی را در این خیابان می‌توان با قیمت چند برابری پیدا کرد، همچون انسولین خارجی novorapid که در داروخانه‌ یک بسته‌ی پنچ تایی آن بدون بیمه حدود ۱۵۰ هزار تومان است، اما در بازار سیاه این مبلغ به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.» پیش از این رادیو زمانه در یک پژوهش به قیمت‌گذاری داروی انسولین اصلی در ایران مربوط به شرکت دانمارکی نوونوردیسک و نیز علت‌های کمبود این دارو پرداخته است. بر اساس یافته‌های زمانه، مشکل کمبود انسولین مشکلی چندوجهی و چندعلتی است: تحریم‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند اما نه صرفا با خالی کردن جیب دولت، بلکه همچنین با ایجاد فرصت برای زیاده‌خواهی شرکت‌های دارویی، و دادن دستاویزی به مسئولان برای توجیه بی‌کفایتی خود در مدیریت منابع مالی‌‌ای که در اختیار دارند. فساد نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. برخی واردکننده‌ها دارو را با رانت دولتی وارد می‌کنند اما به جای توزیع دارو از مجراهای قانونی به فروش دارو در داخل و خارج کشور به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت تمام‌شده مبادرت می‌ورزند.

منوچهر متکی نام ۹ نفر از جمله ۵ نظامی را به‌عنوان فهرست نامزدهای «شورای وحدت» اصولگرایان اعلام کرد

منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق و از چهره‌های اصولگرا شنبه ۲۸ فروردین در مصاحبه با شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد تشکل اصلی اصولگرایان موسوم به «شورای وحدت» در نهایت ۹ کاندیدای اصلی از جمله پنج نظامی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرده است. براساس اظهارات او محمد باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد گزینه‌های اصولگرایان برای شرکت در انتخابات خواهند بود.

محمود صادقی: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند کمتر از ۲۵ درصد در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو «جبهه اصلاحات ایران» یکشنبه ۲۹ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد اصلاح‌طلبان همچنان مصمم به معرفی نامزد انتخاباتند اگرچه نظرسنجی‌ها از مشارکت کمتر از ۲۵ درصدی در انتخابات ۱۴۰۰ خبر می‌دهند. صادقی گفت: «با وجود اینکه کمتر از یک ماه به ثبت نام انتخابات باقی مانده است، هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده که به نظر می‌‌رسد نارضایتی و ناامیدی گسترده‌ای که در سطح جامعه وجود دارد از دلایل این موضوع است.طبق بعضی از نظرسنجی‌ها، نرخ مشارکت زیر ۲۵ درصد خواهد بود و این موضوع بسیار نگران کننده است.» او بدون اشاره به بحران ناشی از موج چهارم شیوع ویروس کرونا در ایران افزود: «متراکم شدن نارضایتی‌های مردم به خصوص در دو حوزه اقتصادی و معیشتی و همچنین سیاست خارجی موجب شده انگیزه مشارکت در انتخابات کاهش یابد». محمود صادقی تلویحاً به مسئله مذاکرات برجام به‌عنوان چالش آینده حکومت ایران اشاره کرد و گفت: « ما همیشه به پشتوانه مردمی نیاز داشته‌ایم؛ به خصوص در دوره آینده با وجود اینکه چالش‌‌هایی در عرصه بین‌المللی پیش خواهد آمد، نیازمند مشروعیت بالایی برای ریاست جمهوری هستیم.» در نظرسنجی زمانه نیز اکثریت پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود.

دو زلزله ۵,۹ ریشتری و ۴,۵ ریشتری استان‌های بوشهر و خوزستان را لرزاند

زلزله‌ای ۵,۹ ریشتری یکشنبه ۲۹ فروردین استان‌های جنوبی ایران، خوزستان و بوشهر را لرزاند. این زلزله در سایت ۱۱:۱۱ صبح و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. پس از آن نیز پس‌لرزه‌ای ۴,۵ ریشتری رخ داده است. هنوز خبری از خسارت‌های جانی و مالی ممکن منتشر نشده است. نزدیک‌ترین شهرها به مرکز زلزله بندر گناوه، بندر ریگ و شبانکاره در استان بوشهر گزارش شده اند. این خبر با اطلاعات بیشتر در بخش گزارش‌های مجله روز زمانه تکمیل خواهد شد.