ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن هزینه دفاتر آن‌ها و اضافه‌کاری، ۱۰ درصد بیشتر شد

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار و عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد که این کمیسیون در نشست خود با هیات رئیسه مجلس، حقوق نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۱ را ۱۰ درصد افزایش داد. محبی نجم‌آبادی در این‌باره گفت: «در نشست امروز چون در رابطه با جزئیات سرفصل‌ها اختلاف نظر وجود داشت، فقط ۱۰ درصد افزایش حقوق نمایندگان برای سال جدید به تصویب رسید و مابقی سرفصل‌ها به کمیته تخصصی کمیسیون ارجاع شد تا در آن‌جا بررسی و مجدداً در جلسه بعدی طرح شود. به‌گفته او مسأله اضافه‌کاری نمایندگان در کمیته تخصصی بررسی می‌شود و برای هزینه اداره دفاتر نمایندگان نیز پیشنهاد ۱۰ درصد افزایش برای سال جدید مطرح شد، اما جمع‌بندی نشد و قرار شد در این کمیته بررسی شود. در پیوست اطلاعات تکمیلی لایحه بودجه ۱۴۰۱، حقوق نمایندگان مجلس سانسور و عدد صفر در ستون «حقوق و دستمزد» نمایندگان مجلس نوشته شده بود. روزنامه شرق دی‌ماه گذشته نوشته بود «مجلس یازدهم که برخی از نمایندگان آن، سرلیست دریافت واکسن آنفلوانزا بودند و برخی دیگر نیز ماشین‌های پیش‌کشی خودروسازان را به‌دلیل شاسی‌بلند نبودن قبول نداشتند، قرار است در سال آینده یک هزار و ۱۵۲میلیارد تومان بودجه دریافت کند.»

۲۶ نفر در جریان تظاهرات علیه راست افراطی در سوئد دستگیر شدند

پلیس سوئد روز دوشنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل اعلام کرد که در درگیری‌های خشونت‌آمیز روز گذشته (یکشنبه) در این کشور، بین پلیس و تظاهرکنندگان معترض به حزب راست افراطیِ استرام کورس (StramKurs) سه نفر هدف گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند و ۲۶ نفر نیز دستگیر شدند. این حزب در تجمعات خود قرآن را به آتش می‌کشد. از روز پنج‌شنبه گذشته درگیری‌هایی در استکهلم و شهرهای لینکوپینگ و نورکوپینگ گزارش شده است. عصر جمعه نیز پیش از شروع تجمع حزب استرام کورس در شهر مسلمان‌نشین اوربرو برای سوزاندن یک جلد قرآن، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین تظاهرکنندگان این حزب و معترضان مسلمان رخ داد و ۱۲ افسر پلیس زخمی‌ شده و چهار خودروی پلیس سوزانده شدند. ناآرامی‌ها شنبه‌ گذشته به شهر لاندسکرونا نیز کشیده شد. راسموس پالودن دانمارکی-سوئدی، وکیل ۴۰ ساله، رهبر حزب استرام کورس قصد دارد ماه سپتامبر در انتخابات پارلمانی سوئد شرکت کند. او در حال حاضر امضاهای لازم برای درخواست کاندیداتوری را ندارد و به همین دلیل در حال گذراندن یک «تور» در سوئد است و در تجمعات خود قرآن می‌سوزاند. پالودن که پیش از این به توهین نژادپرستانه محکوم شده بود، در سال ۲۰۱۹ بخت خود را در انتخابات دانمارک، کشور زادگاهش، آزمود اما به سختی توانست ۱۰ هزار رأی جمع‌آوری کند.

ادامه تنش میان افغانستان و پاکستان: در قندهار معترضان خواهان پاسخ طالبان به حملات پاکستان شدند

پس از آن‌که وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که ارتش پاکستان بامداد شنبه ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل دو منطقه مرزی در ولایت‌های کنر و خوست افغانستان را هدف قرار داده است، تنش میان دو کشور ادامه دارد. مقام‌های طالبان دوشنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل به رسانه‌های خارجی گفتند شمار کشته‌های حملات هوایی ارتش پاکستان به دست‌کم ۴۷ نفر رسیده است و قربانیان این حملات عمدتاً زنان و کودکان هستند. روز دوشنبه همچنین شماری از ساکنان قندهار در اعتراض به حملات پاکستان به‌ ولایت‌های خوست و کنر، تظاهرات کردند و «شعار مرگ بر پاکستان» سر دادند. آن‌ها خواستار توقف این حملات شدند و از دولت طالبان خواستند که به این اقدام پاکستان پاسخ دهد. حملات اخیر پاکستان به‌ خانه‌های مسکونی در امتداد خط دیورند، روابط طالبان با اسلام‌آباد را تیره کرده است؛ درحالی که پاکستان یکی از پشتیبان‌های اصلی طالبان دانسته می‌شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به پاکستان هشدار داد و از این کشور خواست که «دیگر چنین اشتباهی» را تکرار نکند. دولت پاکستان تاکنون حملات به اهداف غیرنظامی در خاک افغانستان را تأیید نکرده اما طالبان را متهم کرده است که در جلوگیری از استفاده طالبان پاکستانی از خاک افغانستان کوتاهی کرده‌اند. وزارت خارجه‌ پاکستان گفته است: «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند». وزارت خارجه پاکستان ضمن هشدار به طالبان درباره‌ پناه‌دادن به طالبان پاکستانی، از کابل خواسته است که امنیت مرزها را حفظ کند.

وزارت خارجه کره‌ جنوبی، سفیر جمهوری اسلامی در سئول را در واکنش به یادداشت روزنامه کیهان احضار کرد

در اعتراض به مقاله حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان چاپ تهران، وزارت امور خارجه کره‌ جنوبی دوشنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل سفیر ایران در سئول را احضار کرد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، یئو سئونگ-بائه، معاون وزیر خارجه این کشور سعید بادامچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول را احضار کرده و از او در این رابطه توضیح خواسته است. بادامچی نیز گفته است مقاله کیهان با موضع رسمی جمهوری اسلامی همخوانی ندارد. حسین شریعتمداری در سرمقاله‌ جمعه ۲۶ فروردين خود در روزنامه کیهان مبادله سیامک نمازی، باقر نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی ایرانی-‌آمریکایی را با ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نادرست خوانده و نوشته بود: «ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبداء کره جنوبی بارگیری کرده‌اند ببندیم و مادام که ۷ میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند به آن‌ها اجازه تردد از تنگه هرمز را ندهیم.»

با تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی پنج کولبر در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند

به گزارش وب‌سایت کردپا، شامگاه یکشنبە ۲۸ فروردین، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به گروهی از کولبران در مناطق مرزی نوسود پنج کولبر زخمی شدند. هویت این کولبران حسیب عزیزی، سعدالله حسینی، نامدار حسینی، مبین (نام خانوادگی نامشخص) و مهدی (نام خانوادگی نامشخص) عنوان شده است. همزمان با زخمی شدن این کولبران، دو کولبر دیگر نیز به نام‌های ساسان خانی و حبیب (نام خانوادگی نامشخص) بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای از ناحیه دست، گردن، سینه، سر، پشت و پا زخمی و جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی این کولبران را مورد تیراندازی قرار داده‌اند. کولبران با خطرات بسیار زیادی روبه‌رو هستند از جمله تیراندازی نیروهای انتظامی، سقوط از کوه، گیر افتادن در برف و توفان، انفجار مین‌ و غرق شدن در رودخانه. کولبری در بسیاری از شهرها و روستاهای استان‌های غربی و شمال‌غرب ایران تنها راه امرار معاش است، از این‌رو در میان کولبران جوانان تحصیل‌کرده و دانشگاه‌رفته هم هستند که در منطقه کار ندارند و ناچار می‌شوند به کولبری روی بیاورند. در میان کولبران، کودکان، زنان و افراد سال‌خورده هم هستند که در ازای مبلغ ناچیزی، جان‌برکف هرروز به دل راه‌های کوهستانی می‌زنند که کمکی باشند به وضعیت معشیتی خانواده‌هایشان.

رئیسی: با کوچک‌ترین حرکتی از سوی اسرائیل، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز این رژیم خواهد بود

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی خطاب به اسرائیل گفت: «کوچک‌ترین تحرک شما از نیروهای مسلح ما مخفی نیست.» ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه ۲۹ فروردین در مراسم صبح رژه ارتش ایران که هر سال در چنین روزی به مناسبت روز ارتش برگزار می‌شود گفت: «آمادگی ارتش برای دشمن این است که بداند قدرت نیروهای مسلح ما قدرت بازدارندگی است. کوچک‌ترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. رژیم صهیونیستی بداند کوچکترین تحرک شما از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک‌ترین حرکتی از سوی شما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونسیتی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی گذارد.» اسرائیل، جدا از توافق یا عدم توافق در وین حق حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ دانسته است. پیش از این عاموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش اسراییل درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران گفته بود: «نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر باید تصمیم بگیرد که هیچ کاری نکند یا حمله‌ای انجام دهد. حمله نظامی آخرین راهکار ما بعد از اجرای همه گزینه‌های دیگر خواهد بود. من خوشحالم. ما فهمیده‌ایم که باید به مسأله حمله به ایران بودجه اختصاص داده شود و برنامه‌های نظامی باید با شرایط فعلی به‌روز شوند. اسرائیل توانایی نظامی برای حمله به ایران را دارد، مشکل ما در حمله نیست بلکه اتفاقی است که بعد از آن رخ می‌دهد و ملاحظات ما دقیقاً در اینجاست.»

حمله نماینده مجلس به توقف پروژه میانکاله

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۹ فروردین طی سخنانی درباره احداث مجتمع پترشیمی در ۵ کیلومتری تالاب بین المللی میانکاله گفت: «ما قطعا مخالف توقف هستیم و معتقدیم که توقف پروژه، جفا در حق مازندرانی‌ها است. این مسئله به غیر از مردم مازندران به هیچ کس ربطی ندارد که بخواهند دخالتی کنند. پترشیمی نیز راهکار خود را دارد. جز مرگ برای همه مسائل راهکار وجود دارد. بعضی‌ها در این کشور مفت می‌خورند و می‌خوابند. این‌ها به فکر اشتغال، سلامتی و زندگی مردم مازندران‌ نیستند. بدبخت‌تر از مردم مازندران نداریم، متاسفانه چوب لای چرخ توسعه مازندران می‌گذارند، هرگاه صحبت از صنایع مازندران است، هرگاه رشد و توسعه و آبادانی پروژه‌ها و بزرگراه‌ها است این‌ها پیدا می‌شوند و به بهانه محیط زیست از توسعه این استان شمالی و زیبای کشور جلوگیری می‌کنند. ما مخالف محیط زیست نیستیم، اما در هیچ جای دنیا چنین برخوردی با مردم خودشان ندارند.» هفته گذشته سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران از توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله خبر داد. همزمان با گسترش دامنه اعتراضات به احداث این پروژه به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی اختلافات میان مقامات ارشد حکومتی در ایران نیز تشدید شد. فروردین ۱۴۰۱ سید ابراهیم رئیسی به رئیس سازمان محیط زیست دستور داد از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی جلوگیری کند. همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران دستور داد تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود. علی بابایی کارنامی در ادامه سخنانش با اشاره به دستور توقف از سوی رئیس جمهوری و دادستان کل کشور گفت: «بنده این دستور را ندیده‌ام، اما می‌گوییم که باید بر اساس پروتکل‌های علمی داخلی و خارجی و با حفظ حقوق محیط زیست، زندگی و اشتغال مردم، توسعه پایدار و زیرساخت‌های استانی، مجوزها صادر شود و این کار شدنی است.»