ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهردار تهران: پس از برخورد با رانندگان اعتصابی شرکت واحد موضوع پایان یافت

علیرضا زاکانی، شهردار تهران چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به اعتصاب دو روزه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: «برخی افراد اعتراضات را ساماندهی می‌‌کردند که پس از برخورد با آن‌ها موضوع خاتمه یافت.» زاکانی افزود: «مشکل راننده‌های اتوبوس به مصوبه‌ای از شورای‌عالی کار برمی‌گشت که نقض ضمنی شده است. این شائبه ایجاد شده بود که حق قانونی آن‌ها در حال تضییع شدن است که توضیح دادیم این‌طور نیست و علی‌الحساب هم به آن‌ها پرداخت کردیم‌.» او همچنین افزود: «نزدیک به ۳۰۰ نفر اعتراض داشتند و الباقی ارائه خدمت می‌کردند و از دیروز هم روند خدمت‌رسانی‌ عادی شده است.» اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در تمامی سامانه‌ها در اعتراض به نادیده گرفتن مصوبه مزد شورای عالی کار و اعمال ۱۰ درصد افزایش حقوق روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت آغاز شد. در روز دوم این اعتصاب ۱۲ نفر از رانندگان بازداشت شدند. دوشنبه شب به دلیل هراس مدیریت شهر تهران و نیروهای امنیتی از ادامه اعتصاب رانندگان، به افرادی از سپاه پاسداران در نازی‌آباد تهران آموزش رانندگی با اتوبوس‌های شرکت واحد دادند. این اقدام نه تنها موفق نبود بلکه براساس گزارش‌ها، به دلیل عدم مهارت در رانندگی باعث خسارت‌های زیادی به اتوبوس‌ها شدند.

افشین حسین‌پناهی در دادگاهی غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، افشین حسین‌پناهی زندانی سیاسی سابق اخیراً به‌صورت غیابی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. یک منبع آگاه در این خصوص به هه‌نگاو گفته که دادگاه این حکم را به‌صورت غیابی و به اتهام «همکاری با حزب کومله» صادر کرده و روز شنبه ۱۷ اردیبهشت به‌صورت رسمی به افشین حسین‌پناهی ابلاغ شده است. بنا بر گزارش هه‌نگاو افشین حسین‌پناهی به حکم صادره اعتراض و درخواست واخواهی داده است. افشین حسین‌پناهی پیش‌تر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۹۶ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و آبان همان سال توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «برگزاری مراسم نوروز و همکاری با حزب کومله» جمعاً به ۸ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود. بر طبق قانون تجمیع احکام حکم اشد یعنی ۶ سال حبس او قابل اجرا بود. افشین حسین‌پناهی سرانجام روز یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از سپری نمودن ۳ سال از دوران محکومیت خود مشمول عفو مشروط شد و از زندان مرکزی سنندج آزاد شده بود. افشین حسین‌پناهی برادر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد است که در ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ همراه با زانیار و لقمان مرادی اعدام شدند.

تصویب اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضائی مجلس: مردها دیگر برای مهریه زندانی نمی‌شوند

طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در نوبت رسیدگی در جلسه مجلس قرار گرفت. ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: «با مصوبه کمیسیون قضائی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته و مردها دیگر به‌خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به‌اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.» ابوترابی افزود: «بر این اساس پس از به‌اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به‌عنوان مهریه در اختیار همسر او قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌بندی می‌شود. چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آن‌ها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضائی می‌شود.» به‌گفته ابوترابی در این مصوبه همچنین به‌منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده تا از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند حق ثبت گرفته شود که از هر یک طرف به میزان ۵۰ درصد خواهد بود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند واریز خواهد شد. این طرح از زمستان ۹۹ و تحت عنوان «نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مهریه» در دستور کار کمیسیون قضائی مجلس قرار گرفت. حبس‌زدایی از پرونده‌های مهریه و آزادی «زندانیان مهریه» که پیشتر نیز مطرح شده بود، در دوران ریاست ابراهیم رئيسی بر قوه قضائیه شدت گرفت. فعالان حقوق زنان می‌گویند اصلاح قانون مهریه باید به‌نحوی صورت بگیرد که «مسئله مهریه» را از طریق دسترسی به حقوق برابر، قانونی‌کردن حق طلاق، رفع فرودستی اقتصادی زنان و حمایت از زنان پس از طلاق حل و فصل کند.

لبنیات در ایران ۸۷,۵ درصد گرانتر شده است

محمد فربد، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از افزایش ۸۷,۵ درصدی محصولات لبنی در ایران خبر داد و گفت: «قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از کیلویی شش هزار و ۴۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان افزایش یافت.» فربد افزود: «باید منتظر بمانیم و ببینیم که بازار به کدام سمت هدایت می‌شود اما به‌صورت ضمنی می‌توان گفت که در خرداد مصرف لبنیات ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.» او در مورد صادرات محصولات لبنی نیز گفت روند صادرات رو به کاهش است و حدود ۱۰ درصد از تولید داخلی صادر می‌شود. به‌گفته محمد فربد، صادرات محصولات لبنی ایران محدود به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجایی‌که این محصولات حدود دو برابر افزایش نرخ را تجربه کردند «تردید نداشته باشید که این کشورها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد». به‌دلیل حذف ارز ترجیحی، گرانی کالاها و اقلام اساسی در روزهای اخیر به‌شدت افزایش یافته است. این فشارهای اقتصادی اعتراضات گسترده‌ای را در شهرهای مختلف ایران در پی داشته که به اعتراض علیه کل حکومت تبدیل شده است.

نگرانی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی در ایران

الیزابت تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از احتمال اعدام احمدرضا جلالی در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما از اعدام قریب‌الوقوع دکتر احمدرضا جلالی، دانشگاهی ایرانی ـ سوئدی در جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نگران هستیم و از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم که هر چه سریعتر اعدام او را متوقف و حکم اعدام وی را لغو کنند.» تروسل افزود احمدرضا جلالی زیر شکنجه مجبور به اعترافات اجباری شده و در دادگاهی که با هنجارهای بین‌المللی منطبق نیست به جاسوسی متهم و سپس مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شده است. او همچنین تأکید کرد که «استفاده از مجازات اعدام برای جرایم جاسوسی با قوانین بین‌المللیِ حقوق بشر ناسازگار است» و کشورهایی که مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند تنها در مورد شدیدترین جنایت‌ها نظیر قتل می‌توانند این مجازات را اجرا کنند. دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در سال ۹۵ احمدرضا جلالی را که به‌دعوت دانشگاه تهران به ایران آمده بود بازداشت کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت جاری اعدام خواهد شد. اعلام اجرای حکم اعدام جلالی واکنشی به دادگاه حمید نوری ارزیابی شده است. حمید نوری متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ است و در استکهلم سوئد دادگاه او برگزار شد.

دومین توله یوز ایرانی مرد، علت مرگ هنوز مشخص نیست

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تلف شدن دومین توله یوز آسیایی که در مرکز تکثیر یوز آسیایی به‌ دنیا آمده بود، خبر داد. اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، درباره مرگ این توله یوز گفت: «صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل می‌شود و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.» او افزود: «پس از بررسی‌های انجام‌شده، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.» اکبری گفت توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شد و تحت نظارت های دامپزشکی قرار دارد. علت دقیق مرگ این توله یوز هنوز مشخص نیست و پس از کالبدشکافی مشخص خواهد شد. یوزپلنگ ایرانی جزو گونه‌های در حال انقراض است و در آخرین آمار رسمی در سال ۲۰۱۶ شمار این یوزپلنگ آسیایی ثبت‌شده کمتر از ۴۰ قلاده تخمین زده شد.

وخامت حال فاتح مجیدی، معلم اخراجی زندانی از شهر بانه که در اعتصاب غذاست

فاتح مجیدی معلم اخراجی شهرستان بانه که از تاریخ ششم اردیبهشت همراه با هفت تن دیگر از کارگران و فعالان کارگری شهر بانه بازداشت شد، در اعتصاب غذا‌ به سر می‌برد. به گزارش هه‌نگاو، فاتح مجیدی ۶۴ ساله از روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به نشانه اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌ و محرومیت از دسترسی به داروهایش دست به اعتصاب غذا زده است. عثمان اسماعیلی فعال کارگری در اینستاگرام خود خبر دیگری داده و گفته مجیدی در هفدهمین روز اعتصاب غذا ست و حال او اصلا مساعد نیست و به یکی از درمانگاه‌های سنندج انتقال یافته است. به گزارش هه‌نگاو اما یک منبع آگاه گفته است که «طی روزهای گذشته فاتح مجیدی به دلیل وخامت وضعیت جسمانی و با دست‌ و پای بسته به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شده و دوباره به سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات بازگردانده شده است». فاتح مجیدی اوایل انقلاب هشت سال زندانی بوده و از بیماری قلبی رنج می‌برد و قلب او با باتری کار می‌کند. تاکنون بسیاری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت شده‌اند. روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ معلمان ایران در اعتراض به دستگیری همکاران و دستیابی به خواسته‌های خود در ده‌ها شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.