ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمال قلیچداراوغلو برای جذب آراء ناسیونالیست‌ها در دور دوم انتخابات ترکیه موضع سخت‌تری علیه پناهجویان گرفت

کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون و رقیب رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه در یک سخنرانی برای طرفداران خود در آنکارا موضع تندتری در قبال پناهجویان گرفت. قلیچداراوغلو گفت اگر به قدرت برسد، همه پناهندگان را به خانه‌هایشان بازمی‌گرداند. او اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را متهم کرد که ۱۰ میلیون نفر را داوطلبانه وارد کشور کرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، ۳,۹ میلیون پناهجو در ترکیه زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها سوری هستند. قلیچداراوغلو همچنین به‌طور ضمنی از همکاری اردوغان با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای سوریه سخن گفت و اعلام کرد که هرگز با «تروریست‌ها» مصالحه نخواهد کرد. قلیچداراوغلو در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آراء کمتری از اردوغان به‌دست آورد. از آن‌جا که هیچ یک از این دو بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکردند، باید در دور دوم با یکدیگر رقابت کنند. ناظران می‌گویند در دور دوم آراء ناسیونالیست‌ها از جمله طرفداران سنان اوغان، کاندیدای دیگر دور نخست انتخابات تعیین‌کننده خواهد بود. سنان اوغان نامزد راست افراطی در دور نخست انتخابات ۵,۱۷ درصد آرا را به‌دست آورد. او شروط خود برای پشتیبانی از دو نامزد اصلی را ارائه کرد که یکی از آن‌ها اخراج تمامی پناهجویان از ترکیه است. اوغان همچنین خواستار تشدید مبارزه با تروریسم است. با این حال، معلوم نیست که حامیان اوغان در دادن رأی به توصیه‌های او عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ارتباط بازداشت‌شدگان اسلام‌گرا در جمهوری آذربایجان با نهادهای جمهوری اسلامی را «غیرقابل پذیرش» خواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در مورد بازداشت یک گروه از اسلام‌گرایان در جمهوری آذربایجان و ارتباط آن‌ها با حکومت ایران موضع‌گیری کرد و گفت: «متأسفانه چندی است که دولت جمهوری آذربایجان شهروندان خود را به اتهام و ادعای واهی ارتباط با نهادهای ایرانی دستگیر و بازداشت می‌کند.» کنعانی با رد هرگونه ارتباط رسمی و غیررسمی این اشخاص با جمهوری اسلامی افزود: «برخورد با شهروندان خاطی و قانون‌شکن حق طبیعی همه حکومت‌هاست، اما بازداشت و زندانی‌کردن بسیاری از شهروندان با ادعای ارتباط با ایران مسموع نیست و غیرقابل پذیرش است.» وزارت کشور، سرویس امنیت ملی و دادستانی جمهوری آذربایجان سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت با بیانیه مشترکی، از بازداشت ۹ نفر از اعضای یک گروه اسلام‌گرا به نام «حسینیون» خبر دادند و گفتند بازداشت‌شدگان از «عوامل جمهوری اسلامی» بودند و با سرویس‌های امنیتی ایران همکاری داشته‌اند. این بیانیه افزوده بود که آن‌ها قصد تشکیل «دولت کریمه» اسلامی در جمهوری آذربایجان و ترور مقام‌ها و اشخاصی که علیه جمهوری اسلامی اظهارنظر کرده بودند را داشتند.

نماینده پیشین مجلس معترضان محکوم به اعدام پرونده خانه اصفهان را «حیوان» نامید و خواهان اعدام ترانه علیدوستی شد

در پی حمایت ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران از مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، متهمان محکوم به اعدام پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، حمید رسایی، نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام علیدوستی شد. رسایی در کانال تلگرامی خود نوشت: «حمایت مزدورانی مثل ترانه علیدوستی از جنایتکاران وحشی مثل سه نفری که در اصفهان جنایت کرده‌اند با برنامه و طراحی هماهنگ‌شده با دشمنان ملت ایران برای حرکت‌های آینده است؛ و الا هیچ عقل سلیمی از چنین حیواناتی حمایت نمی‌کند. برنامه آینده آن‌ها دخالت سازمان‌های بین‌المللی همسو با جنایتکاران در امور داخلی ملت ایران است. مجازات در ملاء عام کمترین عقوبت برای جنایتکاران محسوب می‌شود. همچنین باید اعدام حامیان جنایات که با برنامه درخواست مداخله بیگانگان در امور کشور دارند را از قوه قضائیه مطالبه کنیم.» ترانه علیدوستی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام خود خطاب به سازمان ملل، بخش حقوق بشر این سازمان و عفو بین‌الملل نوشت که «ما به کمک شما احتیاج داریم، نگذارید آن‌ها را بکشند». او تصویر دست‌نوشته سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی را که در آن نوشته بودند «نگذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم. به حمایت شما نیازمندیم» همراه با یادداشت کوتاه خود منتشر کرده بود.

هشت فعال کارگری در دیدار با خانواده هومن عبداللهی، از جانباختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سنندج، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند

پرونده‌سازی و فشارها علیه فعالان، کنشگران و حامیان حقوق کارگران به قوت خود ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از سرکوب نظام‌مند فعالان کارگری از سوی نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی منتشر می‌شود. در تازه‌ترین ابعاد این سرکوب سیستماتیک که موج آغاز آن به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر می‌گردد، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، مأموران امنیتی به منزل خانوادگی هومن عبداللهی، از جانباختگان اعتراضات مردمی سنندج یورش برده و ضمن ضرب و شتم اعضای خانواده این جان‌باخته قیام ژینا، اقدام به بازداشت هشت تن از فعالان کارگری کردند. شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی اسامی بازداشت‌شدگان را هاجر سعیدی، حبیب‌الله کریمی، شادمان عبدی، کمال کریمی ، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری، خبات محمودی و سیروان محمودی اعلام کرده است. بر بنیاد این گزارش، این جمع از فعالان کارگری برای دیدار با خانواده دادخواه هومن عبداللهی به منزل خانواده او مراجعه کرده بودند که پس از دقایقی ده‌ها مأمور اداره طلاعات سنندج بدون ارائه حکم قضایی به این خانه یورش بردند. هم‌چنین در این گزارش آمده است که مأموران امنیتی با بی‌احترامی به این خانواده و مهمانان، فرشید عبداللهی، پدر هومن را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. هومن عبداللهی، ۲۱ ساله ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی در محله حسن‌آباد سنندج در اثر تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی زخمی و به دلیل شدت جراحات پس از انتقال به بیمارستان کوثر سنندج جان باخت.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری چین با زلنسکی در کی‌یف دیدار کرد

چین روز پنجشنبه اعلام کرد که لی هوی، فرستاده ویژه این کشور در اوایل این هفته در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کرد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این دیدار با حضور وزیر امور خارجه اوکراین و سایر مقام‌های دولتی برگزار شد. وانگ در یک نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت: «هیچ راه حلی برای حل بحران وجود ندارد مگر اینکه همه طرف‌ها شرایط مساعدی را ایجاد کنند و اعتماد متقابل برای حل و فصل سیاسی این درگیری به‌وحود آید.» این دیدار پس از تماس تلفنی زلنسکی و شی جین پینگ، رهبر چین انجام شد. وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی دو روز، لی و دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین «راه‌های توقف تجاوز روسیه» را بررسی کردند. لی هوی، سفیر سابق چین در مسکو است و آن‌گونه که اوکراین می‌گوید در دیدارش با زلنسکی «درباره احیای صلح پایدار و عادلانه بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» مذاکره کرده است. بر اساس این بیانیه، کولبا موضع دولت خود را تکرار کرد: اوکراین هیچ پیشنهادی را که شامل از دست دادن سرزمین‌هایش باشد، نمی‌پذیرد. چین می‌گوید در جنگ اوکراین و روسیه بی‌طرف است و می‌خواهد به عنوان میانجی عمل کند، اما در طول جنگ از نظر سیاسی و اقتصادی از مسکو حمایت کرده است. چین مسکو را شریک دیپلماتیک و نظامی در مقابله با تسلط ایالات متحده بر امور جهانی می‌داند. پکن از انتقاد از تهاجم خودداری کرده و از موقعیت خود به عنوان یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از حملات دیپلماتیک به روسیه استفاده کرده است. پکن طرح پیشنهادی صلحش را در ماه فوریه منتشر کرد، اما متحدان غربی اوکراین عمدتاً آن را رد کردند و اصرار داشتند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باید نیروهایش را از سرزمین اوکراین خارج کند.

نشست جی۷: سازمان‌های غیردولتی خواستار تلاش بیشتر برای مقابله با فقر و گرسنگی در جهان شدند

یک روز مانده به اجلاس سران گروه ۷ در ژاپن، سازمان‌های غیردولتی خواستار تعهد بیشتر کشورهای ثروتمند برای مبارزه با فقر و گرسنگی شدند. استفان اگزو کرایشر از سازمان غیردولتی «یک» (ONE) گفت پشتیبانی جی۷ از کشورهای فقیرتر در رویارویی با قحطی، پیامدهای بحران اقلیمی و همچنین همه‌گیری کرونا محدود بوده است. او گفت به‌ویژه آفریقا در بحران‌های متعدد جهانی نادیده گرفته شده است. ONE یک نهاد غیردولتی آمریکایی است که در زمینه پایان دادن به فقر شدید و بیماری‌های قابل پیشگیری فعالیت دارد و تمرکز منطقه‌ای آن بر روی کشورهای آفریقایی در جنوب صحرا است. استفان اگزو کرایشر خواستار کاهش بدهی‌های کشورهای فقیر شد و تأکید کرد که در حال حاضر بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. فردریک رودر، از نهاد «شهروند جهانی» (Global Citizen) که در زمینه فقر، عدالت و محیط زیست در جهان فعالیت می‌کند، تأکید کرد که وضعیت متشنج مالی در کشورهای فقیرتر مانع از پاسخ مناسب به بحران غذایی می‌شود. او گفت بحث امنیت غذایی در اجلاس جی۷ را نمی‌توان از اصلاح نظام مالی جهانی جدا کرد. کشورهای گروه ۷ ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و کانادا هستند. موضوعات این دور از گفت‌وگوها جنگ اوکراین، روابط با چین، اقداماتی برای حفاظت بیشتر از تغییرات اقلیمی و همچنین خلع سلاح هسته‌ای است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دو زندانی محکوم به اعدام را در زندان مرکزی سنندج به دار آویخت

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم‌چنان جان شهروندان را از طریق اجرای حکم اعدام می‌ستاند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، حکم دو زندانی به نام‌های مصطفی صالحی و جمشید کریمی که پیش‌تر به اتهام قتل عمد به اعدام محموم شده بودند، در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد. این دو زندانی محکوم به اعدام ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، برای اجرای حکم از بند پویش پنج زندان مرکزی سنندج به سلول انفرادی منتقل شده بودند. بر بنیاد این گزارش، بامداد امروز ۲۸ اردیبهشت حکم اعدام مصطفی صالحی اجرا و حکم جمشید کریمی به دلیل موافقت خانواده مقتول با پرداخت چهار میلیارد دیه موقتا متوقف شده بود. این زندانی پس از بازگشت به بند عمومی زندان بار دیگر به محوطه اجرای حکم منتقل و حکم اعدام او به اجرا درآمد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در مدت ۲۰ روز گذشته دست‌کم ۷۳ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۳۰ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند و ده‌ها زندانی دیگر در انتظار اجرای حکم غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام به‌سر می‌برند. گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که این تعداد به‌طور متوسط بیش از ۱۰ نفر در هفته می‌شود. فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت گفت این رقم «به طرز وحشتناکی زیاد» و یکی از بالاترین‌ شمار اعدام‌ها در جهان است.

دو کارگر کارخانه نخ البرز قزوین، به دلیل پیگیری مطالبات کارگران اخراج شدند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از اخراج دو کارگر شرکت نخ البرز واقع در شهرک صنعتی البرز به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران، خبر داده است. نام این دو کارگر به‌عنوان نماینده‌های کارگران این شرکت، محمدعلی رجبی و حمید پیغان، عنوان شده است. یکی از کارگران در این‌باره به ایلنا گفت: «محمدعلی رجبی با ۱۸ سال و حمید پیغان با ۱۱ سال سابقه کار مدت‌‌ها پیش از سوی کارگران نخ البرز مسئول پیگیری مطالبات صنفی کارگران شدند و بخش زیادی از مطالبات کارگران این کارخانه مربوط به تعدیل گروهی کارگران و تأمین امنیت شغلی آن‌ها بوده است». این کارگر در ادامه با اشاره یه این‌که در این کارخانه حدود ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند، گفت از دی‌ماه ۱۴۰۱، طی چند مرحله حدود ۲۰۰ نفر از کارگران سالن شماره یک و شماره سه ریسندگی با قراردادهای یک ماهه به دلیل کاهش تولید از کار اخراج شدند. این کارگر همچنین در ادامه به بیکاری ۵۷ کارگر دیگر از سالن شماره سه اشاره کرد که با پیگیری دو نماینده کارگران، رجبی و پیغان، به کار بازگشتند. به‌گفته این کارگر، رئیس و نایب رئیس نمایندگان کارگران شرکت نخ البرز، رجبی و پیغان به دلیل پیگیری حقوق همکاران خود با برخوردهای سلیقه‌ای اخراج شده‌اند.

قیمت بلیت هواپیما در ایران ۲۹ درصد افزایش یافت

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایران از افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد. اسعدی سامانی گفت: «اگرچه پیشتر درخواست افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی داشتیم به‌طور میانگین با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد.» به‌گفته او این مصوبه به تأیید ستاد تنظیم بازار نیز رسیده است. اسعدی سامانی افزود: «شرکت‌های هواپیمایی به این افزایش نرخ معترضند و امکان تعطیلی شرکت‌ها نیز وجود دارد.» دبیر انجمن هواپیمایی کشور در بهمن‌ماه گذشته از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های مختلف داخلی خبر داده بود.

دیدار جدیدی میان مقام‌های امنیتی ایران و مصر برگزار خواهد شد ـ مصر: مذاکرات با ایران گمانه‌زنی بی‌اساس است

العربی الجدید، روزنامه فرامنطقه‌ای عرب از دیدار جدید مقام‌های امنیتی ایران و مصر با میانجی‌گری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر داد. یک سیاستمدار مصری که نخواست نامش فاش شود گفت میانجی‌گری عراق پس از تلاش‌های عمان برای توسعه روابط دو کشور و کاهش تنش صورت می‌گیرد. این منبع آگاه افزود محافظه‌کاری مصر که همواره در پرونده روابط با ایران مطرح بوده اخیراً رو به کاهش نهاده و از سرگیری روابط ایران با عربستان سعودی تأثیر زیادی در این زمینه داشته است. او گفت: «در مرحله‌ای قرار داریم که باید جدیت ایران و اظهارات مسئولان این کشور را در مورد از سرگیری روابط بسنجیم.» یک مقام دیگر مصری نیز گفت روابط کنونی مصر و ایران از سطح امنیتی صرف خارج شده است و این تغییر روابط پیشرفت بزرگی است که می‌توان برای حل مشکلات کنونی به آن امید بست. این منبع دیدار رئیسان جمهوری یا وزیران خارجه دو کشور را بعید ندانست اما گفت پیش از ماه ژوئیه چنین چیزی رخ نخواهد داد. این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که سامح شکری، وزیر خارجه مصر در سخنان تازه‌ای گفته است آن‌چه درمورد مذاکرات ایران و مصر مطرح می‌شود تنها گمانه‌زنی‌های بی‌اساس است. پیش از این منابع بلندپایه عراقی اعلام کرده بودند که دیداری بین نمایندگان ایران و مصر در بغداد برگزار خواهد شد.

ثبت احوال شهرستان راسک شناسنامه‌های پنج فرزند از یک خانواده بلوچ را باطل کرد

افراد فاقد شناسنامه در ایران به ویژه در استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست که با محدودیت‌ها و سختی‌های بسیاری مواجه هستند؛ از منع خدمات اجتماعی تا سایر مواردی که یک فرد در جامعه از بدو تولد به آن نیازمند است. اکنون «ابطال شناسنامه» نیز از دیگر موضوعاتی است که منابع حقوق بشری بلوچ آن را گزارش کرده‌اند. بنا بر گزارش، «کمپین فعالین بلوچ»، که به صورت ویژه موارد نقض حقوق بشر در سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، شناسنامه‌های پنج فرزند از یک خانواده بلوچ از سوی اداره ثبت احوال شهرستان راسک منع خدمات شده که مشکلات عدیده‌ای برای این خانواده به وجود آورده است. اسامی این خانواده بلوچ، مصطفی مبارکی نیا، محمد مبارکی نیا، مهتاب مبارکی نیا، حمود مبارکی نیا، مهنا مبارکی نیا عنوان شده است. در همین ارتباط یک منبع آگاه، به کمپین گفته است مدت سه سال است که شناسنامه‌های پنج فرزند این خانواده در راسک توسط ثبت احوال باطل شده است: «یکی از فرزندان این خانواده سال دیگر کنکور دارد و مشکلات زیادی برایشان به وجود آمده است. فرزندان دیگر این خانواده نیز برای ادامه تحصیل دچار مشکل شده‌اند.» بر بنیاد این گزارش، ثبت احوال علت ابطال شناسنامه فرزندان را «مشکوک‌ بودن شناسنامه پدر» دانسته است. به نوشته این کمپین، این خانواده تاکنون به هر اداره‌ای که مراجعه کرده‌اند، مسئولان جوابگو نبوده‌اند و هم‌چنین به آن‌ها گفته شده بار دیگر برای شناسنامه فرزندان خود اقدام کنند. از افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان آمار دقیقی در دست نیست، اما این افراد به‌دلیل نداشتن شناسنامه از حداقل‌ حقوق اجتماعی و حق آموزش و تحصیل و دسترسی به امکانات آموزشی و شغلی بی‌بهره‌اند.

مطب پزشکی که متهم به اعمال تبعیض نسبت به یک بیمار چادری شده بود فک پلمب شد؛ امنیت او به خطر افتاده است

سید کاظم غفاریان، مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد مطب پزشک متخصصی که بر اساس ادعای یک روزنامه محلی به اتهام خودداری از ویزیت یک زن چادری در مشهد مهر و موم شده بود، به دلیل «نیاز مردم» به یک پزشک متخصص فک پلمب شد. غفاریان اما یادآوری کرد پرونده همچنان از طریق شورای انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دست بررسی است. در همین حال احمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: «ماجرا کاملاً دروغ است و قطعاً لایه‌های پیچیده‌ای پشت این جریان بوده که باید از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی پیگیری شود.» رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه افزود: «به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی این موضوع را به صورت کامل و دقیق بررسی کردم. موضوع از این قرار بود که بیمار مذکور در بیمارستان امام رضا تحت عمل جراحی قرار گرفته و جهت ویزیت به مطب پزشک مراجعه کرده است. منشی مطب به بیمار اعلام می‌کند که وقت نداریم و از آنجا که عکس‌ها و مدارک مورد لزوم بیمار در بیمارستان است، در روزهایی که پزشک در درمانگاه بیمارستان حضور دارد، جهت ویزیت مراجعه کند. متأسفانه همسر بیمار اصرار بر پذیرش می‌کند و با ورود به اتاق پزشک نیز اقدام به فیلمبرداری کرده و با ادای کلماتی سعی در القای این موضوع دارد که چون بیمار محجبه است، پزشک وی را ویزیت نمی‌کند. این در حالی‌ست که از سوی پزشک مربوطه کلمه‌ای در این خصوص ادا نشده است. در آخر فیلم هم اظهار می‌کند که مطب را پلمب می‌کند و متأسفانه این کار را هم کرد.» رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تلویحاً یادآوری کرد انتشار نام و نشانی پزشک جراح امنیت او و خانواده‌اش را به خطر انداخته است. رئیس‌زاده ضمن تاکید بر بررسی تمام ابعاد این پرونده افزود: «با بررسی اسناد موجود از جمله فیلم‌های ضبط شده در مطب، اظهارات شاهدان و بعداً صحبت‌های خانواده خود بیمار، مشخص شد که اصل موضوع کاملاً کذب است و فیلم‌های همان زمان مطب نیز حاکی از آن است که بیماران محجبه متعددی در صف انتظار ویزیت نشسته‌اند و عدم پذیرش بیمار به علت محجبه بودن، کاملاً دروغ است.» نخستین بار روزنامه قدس در استان خراسان رضوی این خبر را منتشر کرد. در پی آن سخنگوی وزارت بهداشت از پلمب مطب پزشک مشهدی خبر داد. برادر همسر زنی که ادعا کرده پزشک او را نپذیرفته دو روز بعد از این وقایع در مصاحبه با سایت خبری «حرم شهر آنلاین» در مشهد گفت: «ما نگفتیم دکتر بانوان محجبه را ویزیت نمی‌‌کند؛ شکایت کردیم که بیمار ما را که اتفاقا خانمی محجبه بوده ویزیت نمی‌‌‌کند.»

مقام محیط‌زیست: ۴ میلیون خودرو و ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده در استان تهران تردد می‌کنند

علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان تهران با تأکید بر این که آلودگی هوا مهم‌ترین معضل محیط‌ زیستی استان تهران محسوب می‌شود، گفت: «آلودگی هوای تهران منابع مختلفی دارد که البته مهم‌ترین آنها ذرات معلق آلاینده است که در شش ماهه دوم بر اثر پدیده وارونگی دما، ماندگاری بیشتری در هوا پیدا می‌کند.» این مقام محیط زیست در ادامه افزود: «تردد بیش از حد وسایل نقلیه، مهم‌ترین عامل تشدید آلودگی هوای کلانشهر تهران محسوب می‌شود و متأسفانه بخش قابل توجهی از این وسایل نقلیه، از کامیون‌ها گرفته تا اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و حتی خودروهای سواری شخصی، فرسوده هستند و اساساً به دلیل کند اجرا شدن آیین‌نامه از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، سال به سال شاهد افزایش میزان تردد وسایل نقلیه دارای سن فرسودگی در سطح استان و شهر تهران هستیم.» مزینانی سپس آماری درباره تعداد خودروهای فرسوده در پایتخت گفت: «در حال حاضر بر اساس آمار وزارت کشور، نزدیک به ۴ میلیون خودروی فرسوده و ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده در سطح استان تهران تردد می‌کنند و بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از تردد این وسایل نقلیه است.» علاوه بر خودروهای فرسوده، پسماندسوزی‌های غیرقانونی در حاشیه تهران یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در این شهر است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران: به دلیل ارائه کتاب غیرمجاز و مسأله حجاب ۱۷ پرونده تخلفاتی در نمایشگاه تشکیل شده، غرفه یکی از ناشران تعطیل شد و ۶ ناشر هم محکوم به تعطیلی پنل مجازی شدند

علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران در یک نشست خبری که در هشتمین روز نمایشگاه برگزار شد گفت: «در کمیته تخلفات نمایشگاه ۱۷ پرونده مطرح شده است. هفت پرونده منجر به صدور رأی شده و باقی نیاز به بررسی بیشتری دارد. غرفه یکی از ناشران به مدت یک روز تعطیل شد، ۶ ناشر محکوم به تعطیلی پنل مجازی شدند.» به گفته قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محکومیت‌های ناشران دو دلیل اصلی دارد، یکی عرصه و فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر و دیگری درباره عدم رعایت شئونات و حجاب اسلامی است. مسئولان نمایشگاه کتاب تهران تنها پس از یک روز از آغاز به کار این نمایشگاه، دستور دادند غرفه «نشر روزنه» تعطیل شود. در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نشر مرکز، ‌ ققنوس‌، نگاه، مروارید، ثالث، ‌چشمه، کتاب پارسه، نیلوفر، بیدگل، نی، اطراف، فرهنگ نشر ایلیا، اگر، توس، پریان، مازیار، مثلت، فرهنگ نشر نو، نظر، مَد، ویدا، نشر نوین، روشنگران و مطالعات زنان، خاموش، عماد، گیسا، ایران بان، مهرگان خرد، بدرقۀ جاویدان و… از ناشرانی‌اند که یا تنها در بخش مجازی این نمایشگاه حضور دارند یا در هیچ یک از دو بخش حضور ندارند. رمضانی درباره آمار فروش تا پایان ساعت ۲۱ در روز هفتم نمایشگاه کتاب تهران گفت: «در این دوره از نمایشگاه در بخش حضوری فروش ۱۳۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در دستگاه پوز و باقی کارت به کارت بوده است. در بخش مجازی فروش ۶۸ میلیارد تومان ثبت شد که ۵۳ و نیم میلیارد تومان آن مربوط به ناشران است و در مجموع ۱۹۸ میلیارد تومان فروش داشته است. تعداد نسخه فروخته شده در بخش مجازی بیش از ۶۰۰ هزار نسخه کتاب است تعداد آمار حضوری را نداریم و نمی‌توانیم اعلام کنیم.» اجاره بهای غرفه‌ها در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران چهار برابر شده و در همان‌ حال سایر هزینه‌ها هم در اثر سقوط ارزش ریال و تورم روزافزون افزایش پیدا کرده، شمارگان و خوانندگان کتاب‌های سانسور شده اما کاهش یافته است. علاوه بر این در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌فروشان نیز می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند. تا پیش از این مسئولان ارشاد اسلامی یکی از اهداف نمایشگاه را عرضه مستقیم کتاب توسط ناشران به خوانندگان می‌نامیدند.

اداره محیط زیست از احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در استان کرمانشاه خبر داد

ثریا قربانی، سرپرست معاونت محیط زیست اداره طبیعی و تنوع زیستی اداره محیط زیست استان کرمانشاه از احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در ماه‌های آینده خبر داد. قربانی با اشاره به وجود چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز پیرامون تالاب هشیلان و سراب نیلوفر گفت: «این چاه‌ها و چند عامل دیگر از مهم‌ترین عوامل احتمال خشک شدن این دو اکوسیستم بسیار مهم استان کرمانشاه هستند که باید هرچه سریع‌تر و قبل از اینکه دیر شود در خصوص آنها اقدام شود.» تالاب هشیلان که از سراب سبزعلی سرچشمه می‌گیرد، بین دو کوه ویس و خورین در ۲۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه و در روستایی به نام هشیلان قرار دارد که جزء بخش مرکزی شهر کرمانشاه است. این تالاب ۴۵۰ هکتار وسعت دارد که دارای ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ و تنها تالاب استان کرمانشاه است که به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. تالاب هشیلان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی در منطقه غرب به شمار می‌رود و مأمن پرندگان بومی و چندین گونه پرنده مهاجر است که از عرض‌های شمالی و در فصل پاییز به این تالاب مهاجرت می‌کنند. سرپرست معاونت محیط زیست اداره طبیعی و تنوع زیستی اداره محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به حق‌آبه تالاب که می‌بایست از طریق سد گاوشان تأمین ‌شود گفت: «به دلیل اینکه کمبود منابع آبی در استان وجود دارد و اولویت، تأمین آب شرب مردم است بنابراین به ناچار برای جلوگیری از تنش آبی برای هم‌استانی‌ها متأسفانه حق آبه تالاب رعایت نمی‌شود و همین امر یکی از دلایل کم شدن آب تالاب به شمار می‌رود.» سراب نیلوفر، یک دریاچه طبیعی به وسعت ۱,۳۳۱ در حاشیه روستایی به همین نام، در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در منطقه سنجابی و در دامنه کوه‌های کماجار قرار دارد. مشکلات سراب نیلوفر با لایروبی غیراصولی آن در سال‌های جنگ آغاز شد که تاکنون همچنان ادامه دارد. ثریا قربانی، سرپرست معاونت محیط زیست اداره طبیعی و تنوع زیستی اداره محیط زیست استان کرمانشاه هشدار داد که با خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر، این دو تالاب به کانون ریزگرد تبدیل می‌شوند.