نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با کناره‌گیری #پاتریک_شاناهان از کفالت وزارت دفاع #آمریکا، ریاست ستاد مشترک ارتش جایگزین او می‌شود

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حساب توئیتر خود اعلام کرد پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرده است. ترامپ مایک اسپر، ریاست ستاد مشترک ارتش را به‌عنوان جایگزین او معرفی کرد. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست کناره‌گیری شاناهان با انتشار گزارش‌هایی همزمان شده که یک پرونده خشونت خانگی مربوط به چندسال پیش را مطرح کرده‌اند. شاناهان به همراه همسر سابق او و پسرش در این پرونده دخیل هستند.

بریتانیا و ایران بر سر شکایت ۱,۲۵ میلیارد پوندی #بانک_ملت به توافق «محرمانه» دست یافتند

به گزارش «فایننشال تایمز»، #بریتانیا و #ایران بر سر شکایت ۱,۲۵ میلیارد پوندی #بانک_ملت از لندن به توافق رسیدند. بانک ملت ایران به دلیل تحریم‌های لندن در ۲۰۰۹ از ادامه کسب‌و‌کار با بخش مالی بریتانیا محروم شده بود. این محرومیت ۲۰۱۴ برطرف شد. دلیل این موضوع پیوندهای ادعاشده این بانک با برنامه هسته‌ای ایران بود. این دعوای ۱۰ ساله اما به گزارش فایننشال تایمز دوشنبه ۱۷ ژوئن / ۲۷ خرداد به سرانجام رسید؛ پیش از آنکه دادگاهی پنج هفته‌ای برای رسیدگی به شکایت بانک ملت برگزار شود. دیوید فاکستون، نماینده وزارت خزانه‌داری بریتانیا سه‌شنبه ۱۸ / ۲۸ ژوئن در اعلامیه‌ای گفت که دادگاه را برای کسب مشورت از «یک مقام بسیار ارشد دولت» متوقف کرده است. دو طرف به توافقی دست یافته‌اند که مفاد آن «محرمانه» باقی مانده است. بانک ملت ابتدا غرامتی چهار میلیارد پوندی درخواست کرد اما بعداً این رقم را به ۱,۶ میلیارد پوند (خسارت ها به علاوه سود پول) کاهش داد. توافق لندن و تهران در سایه افزایش تنش‌ها در خلیج فارس صورت می‌گیرد.

هیأت وزیران #عربستان سعودی: قدرت‌های جهانی امنیت آبراه‌های بین‌المللی را تضمین کنند

هیأت وزیران عربستان سعودی سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد در نشستی که در ریاض به ریاست ملک سلمان، پادشاه و با حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار شد، حملات حوثی‌های یمن به فرودگاه‌های عربستان سعودی را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا امنیت آبراه‌های جهانی برای انتقال انرژی را تضمین کند. روز گذشته همین درخواست را وزیر نفت عربستان در توکیو مطرح کرده بود. خالد الفالح که برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی انرژی به توکیو سفر کرده بود، دوشنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۷ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: «ما از زیرساخت‌ها و از آب‌های سرزمینی خودمان حفاظت می‌کنیم. اما قدرت‌های جهانی می‌بایست به اتفاق هم حفاظت از آبراه‌های بین‌المللی را به عهده بگیرند.» وزیر نفت عربستان سعودی در ادامه سخنانش گفت: «ما فکر می‌کنیم که در هر حال این امر اتفاق می‌افتد اما می‌خواهیم مطمئن شویم که سایر کشورهای جهان هم مراقبت لازم را به عمل می‌آورند.» دولت سعودی در نشست روز سه‌شنبه خود، با اشاره به حمله پنجشنبه گذشته به دو نفت‌کش در دریای عمان، بدون آنکه از ایران نام ببرد «اقدامات خصمانه و تروریستی که آزادی کشتیرانی و ترانزیت نفت و محیط زیست را تهدید می‌کند» محکوم کرد. هیروشیگو سکو، وزیر صنایع ژاپن جمعه گذشته در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد که حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در دستور کار وزیران اقتصاد و محیط زیست کشورهای گروه «جی ۲۰» قرار گرفته است.

چهارمین روز #اعتصاب_غذا برای آزادی #نازنین_زاغری، فعالیت #سفارت_ایران در #لندن را مختل کرد

برای چهارمین روز پیاپی، ریچارد رتکلیف (همسر نازنین زاغری) و همراهانش مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زده‌اند. شنبه ۲۵ خرداد نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی در زندان اوین در اعتراض به محکومیتش به حبس اعتصاب غذا کرد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «راتکلیف و همراهان در روز چهارم جلوی درب سفارت تجمع کرده و‌ پیاده‌رو مسدود است. خبرنگاران بی‌.بی.سی فارسی، من‌وتو و ایران اینترنشنال از افرادی که از سفارت وارد و خارج می‌شوند فیلم گرفته و پخش می‌کنند. تردد از درب اصلی تقریبا غیر ممکن شده و ملاقات‌ها به سفارت لغو شده‌اند.» نازنین زاغری همراه فرزند دو ساله‌اش برای دیدار خانواده به ایران آمده بود که ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران او را هنگام خروج از ایران در فرودگاه خمینی تهران بازداشت کردند. زاغری در آن زمان کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز بود و به جاسوسی از طریق آموزش روزنامه‌نگاری متهم شد.

#روسیه از #آمریکا خواست «برنامه تحریک‌آمیز» اعزام سربازان جدید به #خاورمیانه را لغو کند

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از خبرگزاری روسیه سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد از آمریکا خواست تا «برنامه‌های تحریک‌آمیز» خود را برای اعزام نیروهای جدید به خاورمیانه لغو کند و گرنه با «خطر جنگ با ایران» مواجه خواهد شد. در خبر منتشر شده جداگانه‌ای کرملین همچنین از تمامی طرفین در تنش‌های خاورمیانه خواست تا «خویشتندار» باشند و اعلام کرد نمی‌خواهد شاهد حرکت‌هایی باشد که منطقه را «بی‌ثبات» می‌کنند. این اظهارات در واکنش به صحبت‌های پاتریک شاناهان، سرپرست ورازت دفاع آمریکا ابراز شده که دوشنبه اعلام کرد آمریکا به‌خاطر «نگرانی» و «دفاع از خود» در مقابل «تهدید» ایران ۱۰۰۰ سرباز جدید به خاورمیانه اعزام می‌کند.

وزیر ارتباطات: معاون وزیر ارتباطات روسیه از دوراندیشی رهبر ایران در مورد #اینترنت_داخلی، شگفت‌زده شد

به گزارش پایگاه خبری انتخاب محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات می‌گوید دور اندیشی علی خامنه‌ای، رهبر ایران در مسئله اینترنت داخلی معاون وزیر ارتباطات روسیه را «شگفت‌‌زده» کرده است . به‌گفته او معاون وزیر ارتباطات روسیه از «قصد» طراحی یک شبکه مستقل برای روسیه به‌منظور «جلوگیری از دست‌اندازی آمریکا به فضای مجازی» سخن گفته و از شنیدن اینکه رهبر ایران ده سال پیش دستور به ساخت یک شبکه داخلی داده و جمهوری اسلامی بدین منظور سندی را نیز تصویب کرده، شگفت‌زده شده است. وزیر ارتباطات گفته: «با افتخار تاکنون ۸۰٪ بخش زیرساختی آن را محقق کرده‌ایم. با این کار از کسب‌وکارهای داخلی در مقابل تحریم‌ها حمایت شد. معاون وزیر ارتباطات روسیه از دوراندیشی رهبر انقلاب بسیار شگفت‌زده شد». مجلس روسیه بهمن ۹۷ پیش‌نویس طرحی را تصویب کرد که به موجب آن اینترنت این کشور داخلی و از اینترنت جهانی منفصل خواهد شد.

ارتش عراق شلیک سه راکت به پایگاه #نیروهای_آمریکایی در شمال #بغداد را تأیید کرد

ارتش عراق حمله موشکی دوشنبه شب ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن به یک پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در شمال بغداد را تأیید کرد. به‌گفته ارتش عراق سه موشک به این پایگاه شلیک شده است. پیش از این یک مقام نظامی آمریکا از شلیک دو خمپاره به پایگاه نظامی تاجی در ۳۰ کیلومتری شمال خبر داده بود. در این حمله به کسی آسیبی وارد نشده و مسئولیت آن را هیچ کس برعهده نگرفته است. این حمله در میانه تنش ایران و آمریکا در منطقه صورت گرفته است. آمریکا پیشتر نسبت به تهدیدات ایران از طریق نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در عراق خبر داده بود و حتی بسیاری از کارکنان سفارت خود در بغداد را از عراق خارج کرده بود.

استاندار #تهران: نزدیک به ۷۰ درصد #کودکان_کار، «اتباع خارجی» هستند

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد که براساس آخرین آمارها در مورد کودکان کار و خیابان، ۶۵ تا ۷۰ درصد از این کودکان «اتباع خارجی» هستند که در تهران به‌سر می‌برند. او وضعیت استان تهران را در زمینه آسیب‌های اجتماعی «ویژه» خواند و گفت: «آسیب‌های اجتماعی از استان‌های دیگر به تهران «سرریز» می‌شود. به‌گفته او به‌صورت کلی «تحولات محیطی، زندگی شهرنشینی و غالب شدن بیماری‌های روحی و روانی» موجب رشد آسیب‌های اجتماعی در ایران شده‌ است. محسنی بندپی همچنین به پیچیدگی این مسئله اذعان کرد و گفت: «موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی با پدیده‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوت است به‌گونه‌ای که این موضوعات به یکدیگر مرتبط هستند. برای مثال آسیب اعتیاد می‌تواند موجب افزایش طلاق یا جرم و جنایت شود». استاندار تهران شهرداری و بهزیستی را موظف به اقدامات پیشگیرانه در زمینه آسیب‌های اجتماعی دانست. فعالان حقوق کودکان می‌گویند شهرداری به‌جای پیشگیری از معضل کار کودکان، خود یکی از ناقضان بزرگ حقوق کودکان در این زمینه است و از آن‌ها به مردم اطلاعات غلط می‌دهد.

وزارت خارجه ایران درگذشت #محمد_مرسی را تسلیت گفت

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر درگذشت محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر را «موجب تأثر و تأسف» خواند. موسوی با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره نوشت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به دیدگاه‌های ملت بزرگ و رشید مصر، درگذشت مرحوم دکتر محمد مرسی را به مردم، خانواده و بازماندگان و دوستداران وی تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر و برای ملت بزرگ مصر موفقیت روز افزون آرزومند است». محمد مرسی ۶۷ ساله، عصر دوشنبه هنگامی که به اتهام جاسوسی در دادگاه محاکمه می‌شد درگذشت. مرسی پس از اعتراضات مردمی به دولتش در سال ۲۰۱۳ در کودتای نظامی ارتش برکنار شد. او پس از برکناری دستگیر و ابتدا به اتهام «سازماندهی حمله به زندان قاهره با همکاری حماس و حزب‌الله لبنان در جریان انقلاب ۲۰۱۱» به اعدام محکوم شد. این حکم و نیز حکم حبس ابد او بعدتر لغو شد. مرسی پس از تحولات سیاسی مصر در سال ۲۰۱۲ با رأی آزاد مردم نخستین رئیس جمهوری این کشور شد. اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین از او حمایت می‌کردند. پس از کودتا، نظامیان صدها تن از طرفداران اسلام‌گرای او را در محاکمه‌های دسته‌جمعی به حبس‌های طولانی‌مدت و به اعدام محکوم کردند. نهادهای حقوق بشری از این احکام و همچنین از شیوه حکومت‌داری اقتدارگرایانه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری کنونی بارها انتقاد کرده‌اند.

وزیر خارجه #چین: اعمال فشار حداکثری #آمریکا بر #ایران به بحران بزرگ‌تری می‌انجامد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد در کنفرانس خبری مشترک با ولید المعلم، همتای سوری خود، خواهان کاهش تنش‌ها در غرب آسیا شد. روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در این کشور تا ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور می‌کند. وزیر خارجه چین گفت: «ما امیدواریم ایران در تصمیم‌گیری‌های خود محتاطانه عمل کند و به راحتی این توافق (برجام) را ترک نکند.» حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان نیز به تنش ایران و آمریکا دامن زده است. وزیر خارجه چین تنش‌های اخیر را «نگران‌کننده» دانست و گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم منطقی باقی بمانند و خویشتنداری را در پیش بگیرند و هیچ‌گونه اقدام تحریک‌آمیز که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند، انجام ندهند و جعبه پاندورا را باز نکنند.» وانگ یی از آمریکا خواست از اعمال فشار حداکثری بر ایران دست بردارد: «هرگونه رفتار یک‌جانبه هیچ اساسی در قانون بین‌الملل ندارد و می‌تواند به بحرانی بزرگ‌تر منجر شود.»

#روحانی: با هیچ ملتی نمی‌جنگیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که سه‌شنبه ۲۸ خرداد هنگام افتتاح یک پایانه مسافربری در فرودگاه خمینی تهران ایراد کرد، با اشاره به تنش ایران و آمریکا گفت: «ما با هیچ ملتی نمی‌جنگیم. طرف مقابل ما یک عده سیاستمدار کم‌تجربه هستند، اما این طرف مسئولین کشور نیستند ملت ایران‌اند. دشمنی آنها علیه فرد به فرد ملت ایران است.» پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن همزمان با سفر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با رهبر جمهوری اسلامی، به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. وزارت دفاع آمریکا شامگاه گذشته اعلام کرد برای مقابله با «تهدید فزاینده ایران» ۱۰۰۰ نیروی نظامی تازه به خاورمیانه اعزام می‌کند.

سه موشک به محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال #عراق اصابت کرد

گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق شامگاه دوشنبه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد از اصابت سه موشک به پادگان نظامی التاجی حبر داد. در این پادگان نیروها و مستشاران نظامی آمریکایی مستقر هستند. بر اساس بیانیه گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، سه موشک کاتیوشا به پادگان نظامی در شمال عراق اصابت کرد اما گزارشی از میزان خسارات وارده یا تلفات جانی در پی این حمله موشکی منتشر نشده است. یک منبع نظامی به خبرگزاری رویترز گفت، دو راکت به داخل بخش عراقی پایگاه هوایی التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال عراق اصابت کرد. جمعه گذشته نیروهای امنیتی عراق از اصابت راکتی به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در عراق محسوب می‌شود، خبر داده بودند.