ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنتونیو گوترش برای بار دوم به دبیرکلی سازمان ملل منصوب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمعه ۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن آنتونیو گوترش را برای یک دوره پنج ساله دیگر به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل منصوب کرد. این دومین دوره ریاست گوترش بر سازمان ملل است. آنتونیو گوترش، رهبر سوسیالیست سابق پرتغال، مدافع سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی، ژانویه ۲۰۱۷ چند هفته قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، مسئولیت بان کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل را برعهده گرفت. او دوره دوم دبیرکلی خود را از یکم ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز معافیت از ‌تحریم‌ها برای مبادلات کرونایی ایران، ونزوئلا و سوریه را صادر کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های ایران، سوریه و ونزوئلا برای رساندن مبادلات ویژه مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا سه مجوز جداگانه برای کشورهای ایران، سوریه و ونزوئلا صادر کرده است. بنابر دستورالعمل وزارت خزانه‌داری آمریکا، کلیه مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با صادرات، باز صادرات، فروش یا عرضه مستقیم یا غیرمستقیم کالاها یا فن‌آوری‌های مورد استفاده در پیشگیری، تشخیص یا درمان کووید-۱۹ (از جمله پژوهش‌‌ها یا مطالعات بالینی مرتبط با کووید-۱۹) با ایران یا حکومت ایران یا با افراد و کشورهای ثالث که چنین کالاهایی را به طور خاص برای بازفروش به ایران یا حکومت ایران خریداری می‌کنند، از تحریم‌ها معاف خواهند شد. پیش از این جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا یک فرمان اجرایی را امضا کرد. در بخشی از دستور اجرایی بایدن برای شورای عالی امنیت ملی در مورد رهبری جهانی ایالات متحده برای تقویت مقابله بین‌المللی با همه‌گیری ویروس کرونا آمده است: وزیر امور خارجه، وزیر خزانه‌داری و وزیر بازرگانی، با مشورت با وزیر بهداشت و رئیس نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌الملل، سریعاً تحریم‌های مالی و اقتصادی آمریکا و تحریم‌های چند جانبه را بررسی کنند تا ارزیابی کنند که آیا این تحریم‌ها مانع مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا هستند یا نه و سپس از طریق مشاور امنیت ملی، توصیه‌هایی را برای هرگونه تغییر رویکرد، به رئیس جمهوری ارائه دهند. رویترز می‌نویسد، گروه‌های حقوق بشری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را به دلیل عدم تسهیل تحریم‌ها برای مقابله با کرونا و پیگیری سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران و ونزوئلا مورد انتقاد قرار داده بودند.

در آمریکا ١٩ ژوئن به‌عنوان روز جشن پایان برده‌داری و تعطیل عمومی اعلام شد

کنگره ايالت متحده آمریکا ١٩ ژوئن موسوم به «جونتینت» را به‌عنوان روز جشن پایان برده‌داری و یک روز تعطیل اعلام و جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور این لایحه را امضا کرد. در ١٩ ژوئن ۱۸۶۵ سربازان ارتش اتحاديه طى جنگ‌هاى داخلى آمريكا، خبرآزادى بردگان سياه‌پوست را پس از امضاى اعلاميه لغو برده‌داری توسط آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده به تگزاس بردند. به همین دلیل این روز، روز جشن پایان برده‌داری شناخته می‌شود. جو بایدن در مراسمی قبل از امضای این لایحه بر ضرورت تسویه حساب ایالات متحده با تاریخ خود «حتی وقتی این تاریخ شرم‌آور باشد» تأکید کرد و گفت: «ملت‌های بزرگ دردناک‌ترین لحظه‌های خود را نادیده نمی‌گیرند. با یادآوری آن لحظه‌ها، ما شروع به بهبود و تقویت خود می‌کنیم.» کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز که در مراسم حضور داشت، در مورد ماهیت تاریخی این روز و حضور نمایندگان سیاه‌پوست که با تلاش و کوشش این لایحه را به پیش بردند، صحبت کرد. هریس، که نخستین زن سیاه‌پوست به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریکاست، به کسانی که برای امضای این لایحه در کاخ سفید حضور داشتند گفت: «ما این‌جا در بنایی جمع شده‌ایم که توسط برده‌ها ساخته شده است. ما با مکانی که رئیس‌جمهوری، آبراهام لینکلن بیانیه آزادی را امضا کرد، چند قدم فاصله داریم. ما این‌جا هستیم تا شاهد باشیم رئیس‌جمهوری "جونتینت" را به‌عنوان یک جشن ملی تعیین می‌کند. راه طولانی‌ای را طی کرده‌ایم و هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم.» سیاه‌پوستان آمریکایی از این اقدام استقبال کردند اما بسیاری از آن‌ها می‌گویند برای رفع نژادپرستی نظام‌مند اقدامات بیشتری لازم است.

روحانی: خدای ناکرده یک رأی جابه‌جا نشود

حسن روحانی جمعه ۲۸ خرداد پس از انداختن رأی خود به صندوق انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بر حفظ آرای مردم توسط مجریان انتخابات تاکید کرد و گفت: «خدای ناکرده یک رأی جابه‌جا نشود، البته همیشه رعایت می‌شده این بار هم رعایت شود.» سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح جمعه ۲۸ خرداد بعد از انداختن رأی خود در صندوق در جمع خبرنگاران گفته بود: «بر اساس برخی گزارش‌ها که از سراسر کشور داشتیم برخی از شعب اخذ رأی فعال هستند اما در برخی دیگر، کار به کندی صورت می‌گیرد و لازم است که در رساندن تعرفه و آماده‌ کردن رأی‌گیری تلاش مضاعف شود.» طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند. فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شد و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید ساعت اخذ رأی تا ساعت ۲ بامداد شنبه وجود دارد.

رئیسی: در برخی از شعب اخذ رأی کار به کندی انجام می‌شود

سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح جمعه ۲۸ خرداد بعد از انداختن رأی خود در صندوق در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس برخی گزارش‌ها که از سراسر کشور داشتیم برخی از شعب اخذ رأی فعال هستند اما در برخی دیگر، کار به کندی صورت می‌گیرد و لازم است که در رساندن تعرفه و آماده‌ کردن رأی‌گیری تلاش مضاعف شود.» رئیسی از همه مسئولان امر انتخابات در حوزه‌های اجرا و نظارت خواست که امانتدار آرای اخذ شده باشند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( شش حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (چهار حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) امروز برگزار می‌شود. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی هستند. فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شد و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید ساعت اخذ رأی تا ساعت ۲ بامداد شنبه وجود دارد.

عکس گرفتن از برگه انتخاباتی ممنوع شد

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی از ممنوعیت عکس گرفتن از برگه انتخاباتی خبر داد. عرف درباره تخلفات انتخاباتی گفت: «قانون موارد تخلف را روشن کرده است. مثلا خرید و فروش رأی یا تهدید برای رای دادن تخلف است‌. تخلفات به مراجع قضایی ارسال می‌شود. در برخی از انتخابات، بعضی افراد از رأی خود عکس می‌گرفتند و منتشر می کردند که این قطعا تخلف است و ما اجازه این تخلف را نمی‌دهیم تا شائبه خرید و فروش رای ایجاد نشود.» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: «در ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی و با ۴۵۰ صندوق از ایرانیان خارج از کشور رای گرفته می‌شود. کانادا اجازه برگزاری انتخابات را نداد بنابراین در یکی از شهرهای آمریکا که نزدیک به مرز کاناداست، رأی گرفته می‌شود.» عرف درباره امنیت کشور برای برگزاری انتخابات گفت: «آخرین ارزیابی‌ها توسط ناجا نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی گزارش شده است که براساس این گزارش‌ها، مشکل جدی امنیتی نداریم اما نیروهای نظامی و انتظامی ما آمادگی کامل دارند.»

خامنه‌ای رأی خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست انتخابات تک‌قطبی را تحریم نکنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه ۲۸ خرداد در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در حسینیه خمینی آرای خود را به صندوق انداخت. او سپس مقابل دوربین سیمای جمهوری اسلامی قرار گرفت و گفت: «یک رأی هم مهم است؛ کسی نگوید با یک رأی من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همین یک رأی یک رای است که آرا میلیونی را رقم می‌زند.» با رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان نه تنها گروه‌‌های گسترده اپوزیسیون، بلکه لایه‌های درون حاکمیت نیست آشمارا یا تلویحاً انتخابات تک‌قطبی را تحریم کرده‌اند. به نظر می‌رسد صحنه بر اساس منویات خامنه‌ای چیده شده است. در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مردم فقط می‌توانند به محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، انیر حسین قاضی‌زاده هاشمی یا عبدالناصر همتی رأی دهند. خامنه‌ای که ظاهراً از نرخ مشارکت پایین در انتخابات آگاه و مضطرب است خطاب به مردم گفت: «با نیت خدایی وارد شوید و این کار مهم را هرچه زودتر انجام بدهید؛ تا آخر وقت، ساعات زیادی هست، اما هرچه زودتر این وظیفه را انجام دهید بهتر است.» جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر شعبه‌ای نیاز به بازبینی و بازشماری آرا نباشد، تا پیش از ظهر شنبه نتیجه ریاست جمهوری اعلام می‌شود.» او همچنین درباره زمان پایان اخذ رأی اظهار کرد: «انتخابات تا ساعت ۱۲ ادامه دارد و در موارد خاص تا ساعت ۲ بامداد تمدید می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران: بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مردود و کاملا غیر سازنده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را مردود شمرد و رویکرد شورای همکاری را «کاملا غیر سازنده» خواند. خطیب‌زاده کشورهای خلیج فارس را به اتخاذ یک سیاست دوگانه در قبال جمهوری اسلامی متهم کرد و گفت آن‌ها از یک سو خواهان بهبود روابط با ایران‌اند و از سوی دیگر در پی اتهام‌‌زنی به جمهوری اسلامی ایران. روز گذشته یکصد و چهل و هشتمین دوره نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با هدف تقویت روابط راهبردی کشورهای عضو و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد. وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست هشدار دادند که احیای برجام بدون در نظر گرفتن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و رفتار «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه خطرناک است و یک بار دیگر بر ضرورت مشارکت در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین تأکید کردند. خطیب‌زاده ادامه اینگونه موضع‌گیری‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران را «موجب تضعیف دیدگاه‌های گفت‌وگو محور، تبدیل منطقه به انبار تسلیحات شرکت‌های غربی و زمینه‌ساز مداخله بیشتر بیگانگان در این منطقه مهم» دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «کشورهای شورا به‌جای صدور بیانیه‌های منسوخ شده به واقعیات منطقه توجه کرده و رویکردهای خود را به سمت و سوی گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای سوق دهند.» وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس ریاض از قدرت‌های جهانی خواستند محدودیت‌های بیشتری را در توافق هسته‌ای با ایران لحاظ کنند و احیای برجام را با هدف جلوگیری از رقابت بر سر سلاح‌های هسته‌ای در منطقه و بروز درگیری‌های تازه به «اقداماتی برای اعتمادسازی» وابسته کنند.