نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و روسیه یادداشت تفاهمی درباره ایجاد مراکز تجاری امضا کردند

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده که یک مرکز تجاری در تهران و مرکز دیگر در شهر بندری سن پترزبورگ برای تسهیل تجارت بین ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، الکترونیک، کشاورزی، غذا، داروسازی و ساخت و ساز ایجاد خواهد شد. اهداف این تفاهم نامه کمک به تجار ایرانی و روسی برای برقراری ارتباط و انجام معاملات مالی اعلام شده است. این پروژه همچنین در راستای «تسریع پروژه کریدور شمال به جنوب» کار خواهد کرد. روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین با خشم جامعه بین‌المللی مواجه است، اما روابط بین روسیه و جمهوری اسلامی همچنان قوی است. اخیرا، روسیه خواسته است که مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران حفاظت از منافع تجاری روسیه با ایران را پوشش دهد. ایجاد مسیر تجاری کریدور شمال به جنوب هدف اصلی ایران و روسیه است. هر دو کشور در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، که یک مسیر تجاری با هند شامل سیستمی از جاده ها، خطوط کشتیرانی و راه آهن است، شرکت می کنند. روسیه و ایران سال گذشته پس از گیر افتادن یک کشتی در آبراه استراتژیک مصر، این کریدور را به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز معرفی کردند. تجارت بین روسیه و ایران سال به سال به طور پیوسته افزایش می‌یابد. روسیه در سال ۲۰۱۹ بیش از۱،۵ میلیارد دلار به ایران و ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به روسیه صادر کرده است.

هواپیمای اف‌۱۴ در اصفهان سقوط کرد، سومین سانحه برای جنگنده‌های ایرانی در چهار ماه گذشته

رسول معتمدی، مسئول روابط عمومی ارتش در منطقه اصفهان گفت که یک هواپیمای جنگنده «اف-۱۴» صبح روز شنبه ۲۸ خرداد دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. در این گزارش آماده است که خلبان و کمک خلبان جنگنده با چتر نجات فرود آمدند ولی هواپیمای اف ۱۴ از بین رفت. «خلبان و کمک خلبان این هواپیما در حین فرود با چتر نجات دچار آسیب‌دیدگی شدند که فورا به بیمارستان الزهرا برای اقدامات درمانی منتقل شده اند، اما هواپیمای «اف-۱۴» از بین رفته است». دلیل سقوط این هواپیما هنوز اعلام نشده است. این سومین سانحه برای جنگنده‌های ایرانی در چهار ماه گذشته است. در روز سوم خرداد یک هواپیمای اف‌۷ نیروی هوایی ارتش در همین منطقه سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان آن کشته شدند. گفته شد که به دلیل ارتفاع پایین هواپیما در هنگام سانحه، این دو خلبان موفق نشده بودند به موقع ایجکت کنند. در اسفند سال گذشته نیز یک جنگنده اف ۵ نیروی هوایی ارتش در تبریز سقوط کرد. در آن سانحه نیز دو خلبان این جنگنده و یک شهروند کشته شدند. ناوگان هواپیماهای جنگنده ایران فرسوده و قدیمی است و ایران به دلیل تحریم خرید تسلحات نظامی قادر به نوسازی ناوگان هواپیماهای نظامی خود نبوده است. عمده جنگنده‌های فعال در نیروی هوایی ایران هنوز آن‌هایی است که در زمان حکومت سابق خریداری شده‌اند. ایران قطعات فرسوده این هواپیماها را معمولا در بازار سیاه تهیه می‌کند و تعمیر و نگهداری از آن‌ها نیز به دست متخصصان داخلی در ارتش و سپاه انجام می شود.

در صدر جدول خریداران مسکن در ترکیه: اول روس‌ها، دوم ایرانی‌ها

 داده‌های مرکزی آمار ترکیه (TÜİK) نشان می‌دهد که فروش خانه در ماه می نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰۷.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین خرید خانه توسط خارجی‌ها در ترکیه ۲۳۶ درصد افزایش یافته است. ماه گذشته بیش از ۲۲ هزار خانه در استانبول ترکیه فروخته شد. آنکارا با فروش ۱۱۵۰۰ واحد در رتبه دوم قرار دارد و حدود ۷۲۰۰ خانه در ازمیر، سومین شهر بزرگ کشور فروخته شده است. در ماه می، خارجی‌ها ۵۹۶۲ خانه در ترکیه خریداری کردند که نسبت به سال گذشته ۲۳۶ درصد افزایش را نشان می دهد. فروش املاک به اتباع خارجی ۴.۹ درصد از کل فروش خانه در ترکیه را شامل می‌شود. ماه گذشته، خارجی‌ها بیش از ۲۴۰۰ خانه در استانبول خریدند، آنتالیا با ۱۸۸۵ در رتبه دوم قرار گرفت. روس‌ها و اوکراینی‌ها از آغاز جنگ بیشتر در آنتالیا خانه خریده‌اند. همچنین افراد تبعه خارج ۲۶۴ خانه در استان جنوبی مرسین خریداری کردند. روس‌ها در صدر فهرست خریداران خانه در ماه می قرار گرفتند. اتباع روسیه در ماه گذشته ۱۲۷۵ خانه در ترکیه خریدند و پس از آن ایرانی ها با ۷۳۶ خانه در رتبه‌ بعدی قرار گرفتند. عراقی‌ها و آلمانی‌ها به ترتیب ۶۱۷ و ۲۴۷ خانه خریدند. اوکراینی‌ها هم ۲۴۱ خانه در ماه مه خریداری کردند. از ژانویه تا می، اتباع خارجی در مجموع ۲۶۷۵۳ خانه در ترکیه خریده‌اند که نشان دهنده افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.