ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات_آبان_ماه؛ محکومیت #ایوب_شیری به ۲ سال حبس تعزیری

ایوب شیری شهروند ساکن تبریز که در جریان بازداشت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان ماه دستگیر شده بود، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌‌است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده ایوب شیری وی علی رغم عدم حضور در اعتراضات آبان ماه با هجوم نیروی امنیتی وزارت اطلاعات در محل کار خود دستگیر شده است. این فعال مدنی تُرک پس از ۸۲ روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز انتقال داده شده و پس از چندین روز بلاتکلیفی و تا پایان فرایند دادرسی با قرار وثیقه آزاد شده بود. پیش‌تر و طی حکمی که در روز دوشنبه ۹ تیرماه سال جاری به آقای شیری ابلاغ شده بود، وی توسط دادگاه کیفری دو تبریز از بابت اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. با این حال این حکم به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمده بود. همچنین مطابق این حکم ایوب شیری به تهیه اقلام و لوازم بهداشتی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای خانواده‌های نیازمند محکوم شده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهارات نماینده شازند درباره واگذاری جزیره‌های ایران به چین را تکذیب کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی شنبه ۲۸ تیر اظهارات یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری جزیره‌های ایران به چین را تکذیب کرد. محمود احمدی بی‌غش، نماینده شازند در مصاحبه‌ای با صدا و سیمای جمهوری اسلامی که تصاویر آن صبح شنبه منتشر شد، گفته: «بنا بوده اختیار جزایر ایرانی به چین واگذار شود اما با فشار مجلس و مردم جلوی آن گرفته شده است». پس از انتشار این مصاحبه روابط عمومی وزارت امور خارجه در یک اطلاعیه‌ صحبت‌های احمدی بی‌غش را تکذیب کرد و از هیات رئیسه مجلس خواست به ادعاهای «بی‌اساس» نماینده شازند که در اطلاعیه فوق «ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی» خوانده شده، «رسیدگی شایسته» انجام دهد. پس از انتشار اطلاعیه وزارت خارجه، احمدی شازند در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی تسنیم گفت که مصاحبه او «تحریف» شده و واگذاری جزیره‌های ایرانی به چین صحت ندارد. ایران در آستانه امضای یک قرارداد همکاری راهبردی ۲۵ ساله با چین است. این قرارداد هنوز نهایی نشده است و جزئیات آن مشخص نیست.

محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی بلوچ؛ ۱۱ سال حبس بدون یک ‌روز مرخصی

#محمدصابر_ملک رئیسی، شهروند بلوچ در یازدهمین سال حبس خود در زندان اردبیل، همچنان از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده است. به‌نوشته کمپین فعالین بلوچ، این زندانی سیاسی که از دوم مهرماه ۱۳۸۸ و در ۱۷سالگی، به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی یکی از برادرانش در بازداشت و زندان به‌سر می‌برد، همچنان از اعزام به مرخصی و دیگر حقوق خود محروم مانده است. او هم اکنون به‌عنوان زندانی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل در حبس است. در پرونده جدیدی که در اسفندماه ۱۳۹۷ در زندان برای محمد صابر ملک رئیسی گشوده شد، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اردبیل بابت اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» او را مجددا به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. همچنین شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل در تابستان ۱۳۹۸ این زندانی سیاسی را بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید نشد. این زندانی سیاسی بارها در نامه‌های خود از زندان اعلام کرده که اعترافاتش تحت شکنجه و فشار مأموران امنیتی از او گرفته شده است. ملک رئیسی همچنین اوایل خردادماه جاری با انتشار نامه سرگشاده‌ای از درون زندان، اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی در سیستان و بلوچستان خانواده او را مورد آزار و تهدید قرار داده‌اند. این زندانی سیاسی همچنین در سال ۱۳۹۷ در نامه دیگری به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران اعلام کرده بود که قربانی «گروگان‌گیری» وزارت اطلاعات شده و از او خواسته بود به پدیده گروگانگیری‌ نهادهای امنیتی در مناطق بلوچ نشین ایران توجه ویژه‌ای کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت: #مصرف_بنزین که با شیوع #کرونا کاهش پیدا کرده بود، به حدود ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده است

همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور شنبه ۲۸ تیر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «میزان مصرف بنزین با بازگشت مردم به کسب و کار، ۵۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده و به حدود ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.» براساس گزارش‌ها میزان مصرف بنزین در ایران پیش از اعمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت در آبان ۹۸، ۹۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده بود اما به گفته صالحی پس از اعمال سهمیه‌بندی بنزین و ‌به‌دنبال آن شیوع ویروس جدید کرونا، این رقم به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد. مقدار مصرف از ماه‌های اسفند و فروردین به‌ بعد،‌ کمتر و کمتر شده و در برخی از روزها به ۲۲ میلیون لیتر در روز رسیده بود. برداشتن محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا و اعلام امکان بازگشایی مشاغل اکنون میزان مصرف بنزین را به روال قبلی بازگردانده و به حدود ۷۴ میلیون لیتر در روز رسانده است.

#جعبه‌_سیاه #هواپیمای_اوکراینی به پاریس منتقل شد

معاون حقوقی وزارت امورخارجه ایران گفته جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شده است. محسن بهاروند درباره آخرین وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، هدف قرار گرفت، گفت: «جعبه سیاه دیروز توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد.» در ماه مارس، ایران به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل گفته بود که جعبه‌ سیاه هواپیما را به اوکراین ارسال می‌کند. طبق قوانین سازمان ملل، ایران کنترل تحقیقات در این زمینه را در حالی حفظ می‌کند که اوکراین و آمریکا به‌عنوان کشورهای صاحب هواپیما و سازنده آن در آن شرکت داشته باشند. کانادا نیز به‌عنوان کشوری که بسیاری از قربانیان این سانحه از این کشور بودند در تحقیقات نقش خواهد داشت.

بازداشت #فرید_خورشیدی، فعال دانشجویی آذربایجانی

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده فرید خورشیدی، این فعال دانشجویی صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه ۹۹ برای بازجویی به پلیس امنیت شهر اورمیه احضار شده. از زمان مراجعه او به پلیس امنیت اورمیه (۹پله) اما اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست. فرید خورشیدی، فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه اورمیه است. از سوی دیگر اما روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر رسول رضوی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان تبریز، بازداشت ‌شده است. سالار طاهر افشار نیز در تماس کوتاهی که با خانواده خود داشته، از بازداشت توسط نیروهای امنیتی پس از احضار به اداره اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان ارومیه و انتقال به زندان مرکزی این شهر خبر داده است. روز پنج‌شنبه به‌ دنبال بالا گرفتن مناقشه و درگیری میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ، برخی شهروندان در چندین شهر ایران در اعتراض به آنچه «اشغالگری دولت ارمنستان» خوانده‌اند، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند که به دنبال آن، ده‌ها نفر از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی آذربایجانی به اداره اطلاعات و پلیس امنیت شهرهای مختلف احضار و سپس بازداشت شده‌اند. به‌ گفته شاهدان عینی در تجمع‌های روز پنجشنبه در شهرهای مختلف از جمله تهران، تبریز، ارومیه، زنجان و اردبیل ده‌ها نفر از شهروندان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و این تجمع‌ها با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی به خشونت کشیده شده است.