نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله ۵,۷ ریشتری در مناطقی از فارس و بوشهر: منابع رسمی می‌گویند خسارت چشمگیر نیست

مرکز لرزه نگاری ایران اعلام کرد که امروز (یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰)، در ساعت ۱۹ و ۴ دقیقه به وقت محلی زلزله‌ای به شدت ۵,۷ ریشتر در مرز استان‌های بوشهر و فارس - حوالی شهر خشت رخ داده است. رخداد زمین‌لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین بوده است. کانون آن را ۱۶ کیلومتری خشت (فارس)، ۲۱ کیلومتری وحدتیه (بوشهر) و ۲۲ کیلومتری کنار تخته (فارس) تشخیص داده‌اند. زمین‌لرزه در شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم و دشتی احساس شده است. منابع رسمی می‌گویند که خسارت چشمگیر نبوده است. فتح الله نوروزی،‌ فرماندار دشتستان به خبرگزاری ایسنا گفته است: تاکنون خسارت جدی‌ای اعلام نشده است. مقامات می‌گویند که در حال بررسی وضعیت هستند و نهادهای مسئول گروه‌هایی را به منطقه اعزام کرده‌اند.

کشورهای اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به توافق رسیدند

وزیران نفت اوپک پلاس یکشنبه ۱۸ ژوئيه/۲۷ تیر توافق کردند از ابتدای ماه اوت سال جاری تولید نفت خود را تا ۴۰۰هزار بشکه در ماه افزایش دهند. توافقی که انتظار می‌رود به کاهش قیمت نفت منجر شود. در بیانیه اوپک آمده است تولید نفت از ماه اوت تا دسامبر ۲۰۲۱، ۴۰۰ هزار بشکه در ماه افزایش خواهد یافت و این سازمان در ماه دسامبر تحولات بازار را بار دیگر ارزیابی خواهد کرد. ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان سعودی و کشورهای متحد اوپک به رهبری روسیه همچنین توافق کردند از ماه مه سال ۲۰۲۲ سهمیه تولید جدیدی را مدنظر قرار دهند. عربستان و امارات به‌رغم موافقت با افزایش فوری تولید نفت، بر سر تمدید توافق تا پایان ۲۰۲۲، بدون درنظر گرفتن سهمیه مشخص اختلاف‌ نظر داشتند. اما در نهایت قرار بر این شد که پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه از مه ۲۰۲۲ تا مجموعاً یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشند. اوپک پلاس سال گذشته به خاطر تبعات ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا تولید نفت را تا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داد، اما موفق شد کم کم این کاهش تولید را به ۵,۸ میلیون بشکه در روز برساند. ایران، ونزوئلا و لیبی که تحت تحریم‌های نفتی هستند، شامل توافق اوپک پلاس نمی‌شوند. با این‌وجود بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در واکنش به این توافق گفت: «در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار مهم و تأثیرگذار است. هر وقت این بازگشت صورت بگیرد اوپک پلاس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد».

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در پنج شهر تجمع کردند

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی یکشنبه ۲۷ تیر در اراک، رشت و تهران، در اعتراض به آنچه که برخی منابع خبری «جمع‌آوری امضاء در مجلس برای از دستور خارج کردن لایحه دائمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» گزارش کردند، مقابل ساختمان تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگان تجمع کردند. بازنشستگان معترض که در شش ماه گذشته بارها به خیابان آمده‌اند خواستار افزایش دستمزدها بر مبنای سبد معیشت و خط فقر، برخورداری از بیمه درمانی کامل رایگان و اجرای کامل همسان‌سازی حقوق دوره بازنشستگی هستند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در آغاز تیر گفته بود که دولت لایحه دائمی شدن حقوق دوره بازنشستگی را به مجلس تحویل می‌دهد. الیاس نادران، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لایحه پیشنهادی دولت را باعث افزایش سطح نقدینگی و تورم‌زا خوانده بود. همزمان با بازنشستگان تامین اجتماعی، گروهی از بازنشستگان صندوق فولاد نیز در اصفهان و اهواز تجمع کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی از نیمه دوم دی ماه سال ۹۹ به صورت پیوسته به اعتراض پرداخته‌اند.

کمیسیون انرژی مجلس قیمت پائین برق را یکی از دلایل خاموشی‌ها اعلام کرد

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در یک گزارش تفصیلی قیمت پائین، افزایش بدهی دولت به تولیدکنندگان برق، بالا رفتن میزان مصرف، مزارعه رمزارز و کاهش تولید برق را از جمله دلایل قطع برق عنوان کرده و برای حل موقت و کوتاه مدت مشکل پیشنهاد کرد استان‌های جنوبی کشور که در وضعیت قرمز کرونایی هستند به مدت دو هفته تا پایان مرداد به صورت کامل تعطیل شوند. تعطیلی نهادهای دولتی و عمومی در پنجشنبه، کاهش روشنایی معابر عمومی و همچنین الزام واحدهای تولیدی و کارخانجات به تعطیلی پیش از موعد و انجام تعمیرات رسمی از دیگر پیشنهادهای مطرح شده برای کاهش مصرف برق هستند. در این گزارش که یکشنبه ۲۷ تیر منتشر شد،‌ بدون اینکه میزان دقیق برق مصرفی مزارع رمزارز بیان شود، پیشنهاد شده است برق تمامی مراکز مجاز و غیر مجاز استخراج رمز ارز قطع شود. همچنین الزام دولت به پرداخت فوری مطالبات نیروگاه‌های در مقیاس کوچک و جلب رضایت این نیروگاه‌ها از طریق اصلاح قراردادها و تامین گاز آنها از دیگر پیشنهادهای نویسندگان این گزارش است. در گزارش مذکور میزان بدهی دولت به صنعت برق ۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن به نیروگاه‌های تولید برق اختصاص دارد. اولویت مصرف داخلی به صادرات برق در زمان پیک مصرف، نظارت بر الزام خاموشی دستگاه‌های برودتی در نهادهای دولتی و عمومی و الزام واحدهای تولیدی به مصرف برق اضطراری در زمان پیک مصرف هم از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش مصرف برق پیشنهاد شده است.

سازمان گمرک از بسته شدن موقت مرز ایران و افغانستان خبر داد

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران یکشنبه ۲۷ تیر/۱۸ ژوئيه از بسته‌شدن مرزهای ایران و افغانستان به‌مدت پنج روز خبر داد. او در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت: مرزهای دو کشور از دوشنبه (فردا) تا پایان روز جمعه بسته خواهد بود و پذیرش کالا صورت نمی‌گیرد. به گفته او بسته‌شدن مرزها از سوی افغانستان و به خاطر عید قربان و روز عرفه صورت گرفته است. براساس گزارش‌ها نیروهای طالبان هم‌اکنون بخش قابل‌ توجهی از مرزهای افغانستان و مبادلات تجاری مرزی را در کنترل خود دارند. هجوم طالبان به مناطق مرزی در هفته اخیر به بسته‌شدن مرز دوغارون-اسلام‌قلعه و ماهیرود-ابونصرفراهی منجر شده بود. پس از توافق ضمنی جمهوری اسلامی با طالبان برای از سرگیری تردد در مرزها، رفت‌وآمد در هر دو منطقه از سر گرفته شد.

جایزه بزرگ هیئت داوران جشنوراه فیلم کن به «قهرمان» اصغر فرهادی رسید

شامگاه شنبه در مراسم پایانی هفتاد و چهارمین جشنوراه فیلم کن جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن به صورت مشترک به «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی «کوپه ۶» ساخته یوهو کوئوسمانن اهدا شد. این کارگردان ایرانی در سخنان کوتاهی پس از دریافت جایزه گفت: «فیلم ساختن را با این امید ادامه می‌داد که با هر فیلمی که می‌سازد پرسش‌هایی را در رابطه با مسائل تلخ اجتماعی که پیرامون زندگی وجود داشت، با مخاطبانش به اشتراک بگذارد و با فکر کردن آنها به یک راه‌حلی برسد.» فیلم قهرمان، آخرین ساخته اصغر فرهادی، همانند دیگر ساخته‌های او یک فیلم اجتماعی است که داستان یک زندانی که تنها برای دو روز به مرخصی آمده است را روایت می‌کند. جایزه نخل طلا هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن به فیلم «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو از فرانسه رسید و لئوس کاراکس، کارگردان فرانسوی برای فیلم «آنت» هم جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. هفتاد و چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم کن از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیرماه) برگزار شد.