ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بی‌خبری از مسعود نیک‌خواه: «نزدیک به دو ماه است که هیچ تماسی نگرفته است»

خانواده مسعود نیک‌خواه، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان می‌گویند که نزدیک به دو ماه است که از او بی‌خبرند. مسعود نیک‌خواه نخستین بار ۱۱ اردیبهشت همزمان با تجمع سراسری معلمان در روز جهانی کارگر بازداشت شد و ۲۱ اردیبهشت به قید وثیقه از زندان بیرون آمد اما صبح روز بعد همزمان با تجمع معلمان دوباره بازداشت شد و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش کرده است نزدیک به دو ماه از آخرین تماس تلفنی این معلم زندانی می‌گذرد و هیچگونه خبری از وضعیت او در دسترس نیست. نیروهای امنیتی ایران در سه ماه اخیر دستکم ۲۰۰ معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. برخی از معلمان با تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند اما مسعود نیک‌خواه، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، محمد حبیبی، شعبان محمدی و اسکندر لطفی همچنان از دهه دوم اردیبهشت در زندان نگهداری می‌شوند. نیروهای امنیتی و قوه قضاییه معلمان بازداشت شده را به دلیل دیدار با دو عضو سندیکای آموزشی و تحصیلی فرانسه به «ارتباط با نیروی خارجی به منظور براندازی نظام» متهم کرده‌اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این اتهام را «سناریو امنیتی نخ‌نما شده» خوانده و آن را رد کرده است. هیوا قریشی، کاوه محمدزاده، امید شاه‌محمدی، یوسف احسنی در دیواندره، محمدعلی زحمتکش، غلامرضا غلامی کندزی و محمد عالیشوندی در شیراز و حمید قندی در تهران از دیگر فعالان صنفی معلمان هستند که در فاصله اردیبهشت تا تیر امسال بازداشت شدند و همچنان در بند نیروهای امینی هستند.

مردی زنش را به دلیل «پسردار نشدن» به قتل رساند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که نقض حقوق شهروندان در کردستان ایران را رصد می‌کند، از قتل یک زن در بخش گهواره از توابع شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه خبر داد. هویت زنی که به دست همسرش به قتل رسید، گل‌جمین نجفی ۴۶ ساله اعلام شده است. بنا بر گزارش هه‌نگاو، همسر گل‌جمین نجفی بارها او را «به بهانه پسردار نشدن» مورد تحقیر و آزار قرار داده بود و گلجمین نیز به همین علت، همسرش را ترک و به خانه پدرش رفته بود. منابع مطلع گفته‌اند که همسر گلجمین در روز ۱۹ تیر «به منزل پدر زنش رجوع کرده و او را به منزل بازگردانده بود و همان روز با وارد کردن یک جسم سنگین او را به قتل رساند.» هه‌نگاو گفته است که همسر زنی که قربانی زن‌کشی شد، از سوی پلیس دستگیر شده است.

بیانیه پایانی نشست منطقه‌ای وزیران محیط‌زیست در تهران بر همکاری منطقه‌ای و ایجاد صندوق مالی برای اجرای پروژه‌های مشترک مقابله با ریزگردها تأکید کرد

وزیران و مقام‌های محیط زیست ۱۱ کشور که ۲۱ تیر در «نشست منطقه ای وزیران محیط زیست برای آینده‌ای بهتر» شرکت کردند، در یک بیانیه پایانی بر آنچه که «ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی» خوانده اند، تأکید کردند اما راهکار اجرایی برای مقابله با ریزگردها که ایران و همسایگانش را درگیر کرده، ارائه نکردند. در بخشی از این بیانیه تنها آمده است که وزیران و مقام‌های ارشد حاضر در نشست تهران «با تأکید بر ضرورت مقابله با بیابان‌زایی در کشورهایی که خشکسالی یا بیایان‌زایی در حال ظهور بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند و تشویق به ائتلاف برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار از سوی سازمان ملل با اولویت دادن به فعالیت‌هایش در این حوزه و نیز تقویت بسیج منابع برای افزایش مشارکت‌های داوطلبانه هم‌راستا با قطعنامه‌های گردوغبار مجمع عمومی ملل متحد، بر لزوم همکاری‌های مؤثر، تبادل تجربیات و درس‌آموخته‌ها ذیل برنامه‌ها و ابتکارات ایشان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش اثرات فرامرزی آن‌ها میان کشورهای منطقه تأکید کردند.» کشورهای شرکت کننده در این نشست خواستار «همکاری‌های نزدیک‌تر و عمیق‌تر برای بررسی اثرات تغییر اقلیم بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست» شدند. همچنین در این نشست «اقدام عملی برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار، و توسعه برنامه اقدام منطقه‌ای برای حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفت» و «ایجاد صندوق منطقه‌ای برای حمایت مالی از اجرای پروژه‌های مشترک برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار در کشورهای متبوع مورد استقبال قرار گرفت و با هدف مدیریت آب و تثبیت، احیاء و تقویت خاک به عنوان راهی برای سازگاری با تغییر اقلیم و مقابله با طوفان‌های گردوغبار از ابتکار ایجاد کمربند سبز در کشورهای آسیب‌دیده استقبال شد.» بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران وزیران یا مقام های ارشد محیط زیست آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، ایران، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، عراق، عمان و قطر در نشست یک روزه تهران حضور یافته بودند.

درخواست آزادی مشروط صادق خسروی بروجنی را رد کردند

قوه قضاییه با درخواست آزادی مشروط خسرو صادقی بروجنی مخالفت کرده است. به گزارش هرانا، درخواست این روزنامه‌نگار و پژوهشگر اقتصاد سیاسی که یک سوم از دوران محکومیت ۵ ساله خود را سپری کرده و از درد ناحیه کمر رنج می‌برد، برای آزادی مشروط رد شده است. صادقی بروجنی از مرداد ۱۳۹۹ در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در سال ۱۳۹۸ این روزنامه‌نگار و پژوهشگر را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی داخلی و خارجی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد. در دادگاه تجدیدنظر این محکومیت به هفت سال کاهش یافت که بر اساس قانون مجازات اسلامی، پنج سال از آن قابل اجرا است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد وزیران خارجه ایران و عراق در تماسی تلفنی، به موضوعاتی از قبیل روابط دوجانبه و همچنین روند گفت‌وگوهای تهران و ریاض پرداختند

در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، برخی موضوعات در روابط دو جانبه دو کشور و نیز برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله روند گفت‌وگوهای تهران و ریاض مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری برنا، در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به حضور عراق در اجلاس جده در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان ارزیابی خود از این نشست را با امیرعبداللهیان در میان گذاشت. فؤاد حسین تصریح کرد که دولت عراق در اجلاس جده گفت‌وگوها و رایزنی‌های لازم برای همکاری‌های منطقه‌ای را انجام داده است و کشورش همچنان به تلاش‌های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد. امیرعبداللهیان‌ با قدردانی از تلاش و نقش سازنده عراق در شکل‌گیری و پیشبرد گفت‌وگوهای منطقه‌ای در راستای تقویت ثبات و امنیت و توسعه در منطقه، بر آمادگی ایران برای تداوم همفکری و تبادل نظر با همتای عراقی خود به منظور پیگیری موضوعات مورد اهتمام مشترک در ابعاد دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

«کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر برگزار می‌شود»

سرانجام به نظر می‌رسد شیوه برگزاری آزمون ورودی به دانشگاه‌های دولتی در ایران از سال ۱۴۰۲ تغییر می‌کند. عبدالرسول پورعباس که همچنان به برگزاری کنکور امسال با تقلب فراوان و انتشار سؤال‌ها پیش از برگزاری آزمون متهم است، گفت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ قانون است و طبق تاریخ تصویب نیز ما به عنوان مجری برگزاری کنکور، موظف هستیم آن را اجرا کنیم.» شورای عالی انقلاب فرهنگی در خرداد امسال تصویب کرد آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی دو بار در سال برگزار شود، دروس عمومی از آزمون ورودی حذف شوند و سوابق تحصیلی داوطلبان در سه سال آخر دوره تحصیلی متوسطه در رتبه ورود به دانشگاه مؤثر باشد. پورعباس هم «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» را چهار تغییر مهم کنکور در سال آینده اعلام کرد. برگزاری آزمون ورودی به دانشگاه‌ها در همه سال‌های گذشته با انتقادهای فراوانی همراه بوده است. سازمان سنجش چند مرتبه وعده کرده بود که کنکور را حذف کند اما به گفته منتقدان این سازمان «مافیا کنکور» که به مؤسسه‌های برگزارکننده دوره‌های آمادگی برای آزمون سراسری گفته می‌شود، اجازه این کار را ندادند.