نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نادر_فتوره‌چی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد

نادر فتوره‌چی، مترجم و روزنامه‌نگار به یک سال حبس محکوم شد که برای سه سال به تعلیق درآمده است. به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نادر فتوره‌چی سه‌شنبه ۲۸ مرداد حکم دادگاه انقلاب تهران را دریافت کرد. دادستانی کل کشور علیه این نویسنده به اتهام «تشویش اذهان عمومی علیه نهادها، مقامات و سازمان‌های حکومتی» اعلام جرم کرده بود. نادر فتوره‌چی از کاربران فعال و جنجالی شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آید. مضمون مطالب او عمدتاً در رابطه با فساد گسترده در ایران و بحران‌های سیاسی و اجتماعی است. او پیش از این نیز به عنوان یکی از آغازگران کارزار «نه به شهرزاد»، با شکایت محمد امامی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و به دلیل عدم توانایی گذاشتن وثیقه یک روز در زندان تهران بزرگ (فشافویه) زندانی شده بود.

#محمد_نوری‌زاد به هشت ماه زندان، شلاق و تبعید محکوم شد

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر، در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که موکلش به زندان، شلاق و تبعید محکوم شده است. آقاسی نوشته است: «آقای نوری‌زاد برای حضور جلوی ساختمان دادگاه به ۷۴ ضربه شلاق و ۸ ماه زندان و یک سال تبعید به طبس و به اتهام اشاعه اکاذیب به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه به دفاعیات بلاوجه او اشاره کرده در حالی‌که وی بسیار گفت اما از خود نگفت، که دفاع تلقی شود.» وکیل نوری‌زاد همچنین نوشته است که از «برخورد تلخ و گزنده دادگاه» در دادن رأی، فعلاً نمی‌تواند چیزی بگوید. محمد نوری‌زاد به‌عنوان روزنامه‌نگار، فیلمساز، فعال سیاسی و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر و طرح درخواست «استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» شناخته می‌شود. او روز ۱۳ بهمن ۹۸ از سوی قاضی دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال زندان، سه سال ممنوعیت خروج از کشور و سه سال تبعید به شهرستان ایذه در خوزستان محکوم شده است. این زندانی سیاسی همچنین در اواسط اردیبهشت‌ماه امسال و پیش از انتقالش به زندان اوین، به‌دلیل فشارهای وارد شده بر او از سوی نهادهای امنیتی، در زندان وکیل‌آباد مشهد اقدام به خودکشی کرده بود.

#الکاظمی در آستانه دیدار با #ترامپ: در عراق نقش پستچی را ایفا نمی‌کنیم

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، سه‌شنبه ۱۸ اوت/ ۲۸ مرداد برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا وارد واشنگتن می‌شود. الکاظمی در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره تداوم همکاری نظامی عراق با آمریکا گفت: «ماهیت متغیر تهدید تروریسم، نوع همکاری از جمله ادامه آموزش نظامی و حمایت تسلیحاتی (آمریکا از عراق) را مشخص خواهد کرد.» نخست‌وزیر عراق در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد که دولت او همچنان در پی اصلاح نهادهای امنیتی است با این هدف که از حملات گروه‌های مسلح به منطقه سبز بغداد جلوگیری کند. الکاظمی سه‌شنبه ۳۱ تیر در نخستین سفر خارجی خود، در تهران با رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس که آیا در سفر خود به آمریکا، هیچ گونه پیامی را از تهران به واشنگتن منتقل خواهد کرد، گفت: «ما در عراق نقش پستچی را ایفا نمی‌کنیم.»

بهای احتمالی #واکسن_کرونای_ساخت_چین اعلام شد: ۱۰۰۰ یوآن (۱۴۴,۲۷ دلار) برای دوبار تزریق

رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که شرکت داروسازی دولتی «سینوفارم» این کشور قیمت واکسن احتمالی ویروس جدید كرونا ساخت این گروه داروسازی را ۱۰۰۰ یوآن (۱۴۴,۲۷ دلار) برای دوبار تزریق تعیین کرده است. لیو جینگژن، رئیس سینوفارم گفت: «این واکسن قیمت بسیار بالایی نخواهد داشت. انتظار می‌رود چند صد یوآن برای یک تزریق و کمتر از ۱۰۰۰ یوآن برای دو تزریق باشد.» او به این موضوع اشاره نکرد كه آیا برنامه بیمه سراسری چین مقداری از هزینه‌های واكسن برای مصرف‌كنندگان را تأمین می‌كند یا این‌كه آیا می‌توان آن را در برنامه واكسیناسیون رایگان كشور لحاظ كرد یا خیر. سینوفارم گفته است كه واكسن‌ کرونای این شرکت تا پایان امسال می‌تواند برای استفاده عمومی آماده شود. آزمایش بر روی این واکسن در پایان مرحله آزمایش انسانی آن در امارات متحده عربی قرار دارد. دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی در سرتاسر جهان برای تولید واکسن کووید۱۹ رقابت می‌کنند. بیش از ۲۰۰ واکسن احتمالی در حال تولید هستند، و بیش از ۲۰ واکسن در مرحله آزمایش بالینی انسانی قرار دارند. روسیه در اوت ۲۰۲۰ اعلام کرد که به عنوان نخستین کشور به واکسن ضد کرونا دست پیدا کرده است. سازمان جهانی بهداشت گفته است مجوزهای لازم برای استفاده از واکسن ضد کرونای روسی را صادر کرده است.

سازمان پاکدستی #عراق: در سال گذشته ۵۰ وزیر در #فساد_مالی دست داشتند

مظهر ترکی، سرپرست سازمان پاکدستی عراق، سازمانی که به شفافیت و فسادهای مالی در عراق می‌پردازد، اعلام کرد که براساس پرونده‌های تشکیل‌شده در این سازمان، در سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۴۳ نفر در ۱۳ هزار و ۶۴۹ مورد اتهام فساد مالی دست داشتند که ۵۰ نفر از آن‌ها وزیر و در سطح وزیر بودند. به این مقام‌های دولتی ۷۳ اتهام نسبت داده شده است. ۴۸۰ مقام انتصابی در پست‌های ویژه و مدیرکل‌ها و افراد هم‌رتبه نیز به ۷۱۱ مورد فساد متهم شده‌اند. مظهر ترکی همچنین گفت ۹۳۱ حکم محکومیت در این رابطه صادر شده که ۴ مورد آن متوجه وزیران یا افراد هم‌رتبه آن‌ها و ۵۴ حکم هم برای مقامات انتصابی و مدیرکل‌ها و هم‌رتبگان آن‌ها بوده است. دستگاه حکومتی عراق از چندین سال پیش با اتهامات فساد مالی روبه‌روست. یکی از دلایل عمده اعتراضات گسترده دو سال اخیر در عراق فساد مالی سیاستمداران این کشور بوده است.