نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی تسلط طالبان بر افغانستان قیمت برقع در این کشور ۱۰ برابر افزایش یافت

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط این گروه، قیمت برقع در این کشور ۱۰ برابر شد. یکی از زنان افغانستانی به سی‌ان‌ان گفت با پیشروی طالبان زنان در افغانستان برای خریدن برقع به بازارها هجوم آورده‌اند. این زن افزود به همین دلیل مجبور شده ساعت‌های طولانی در مقابل بانک برای برداشت مبلغی پول از حساب خود منتظر بماند. یک زن دیگر نیز به سی‌ان‌ان گفت: «برقع کمیاب است. من یک یا دو برقع برای سه زنی که در خانواده‌ هستیم دارم اما شاید مجبور شویم از ملحفه برای دوختن هر نوع حجابی استفاده کنیم.» این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی طالبان گفته است این گروه براساس شریعت اسلامی حجاب را اجباری خواهد کرد اما این به معنای اجبار در پوشیدن برقع نیست و حجاب انواع مختلف دارد.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار: از زمان کودتا تاکنون بیش از یک‌هزار نفر کشته شده‌اند

به گفته مسئولان انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار (AAPP) که جنایت‌های نیروهای امنیتی این کشور را ثبت می‌کند، از زمان کودتای یکم فوریه در میانمار بیش از یک‌هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. به‌گزارش رویترز، سخنگوی رژیم نظامی حاکم به درخواست اظهار نظر در این‌باره پاسخ نداد. مقام‌های نظامی میانمار بارها آمار انجمن کمک به زندانیان سیاسی که به‌طور گسترده سازمان‌های بین‌المللی به آن‌ها استناد می‌کنند، مبالغه‌آمیز دانسته و از آن انتقاد کرده‌اند. ارتش می‌گوید بسیاری از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و این انجمن در آمار خود آن‌ها را ذکر نکرده است. تات نایینگ، منشی انجمن کمک به زندانیان سیاسی به رویترز گفت: «طبق اسناد ما یک‌هزار و یک انسان بی‌گناه کشته شده‌اند، اما شمار واقعی قربانیان بسیار بیشتر از این‌هاست.» میانمار از زمان کودتای اول فوریه ارتش علیه دولت آنگ سان سوچی در هرج و مرج به‌سر می‌برد.

آمار رسمی واکسیناسیون کرونا در ایران، چین بیشترین واکسن کرونا را به ایران داده، روسیه کمتر از ۸۰۰ هزار دوز

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان دارو و غذای وزارت بهداشت، آمار تزریق واکسن کرونا در ایران تا تاریخ ۲۶ مرداد را به تفکیک نوع واکسن اعلام کرد. براین اساس، حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی واکسن سینوفارم چینی را تزریق کرده‌اند که از این تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دو دوز و ۱۰ میلیون نفر یک دوز دریافت کرده‌اند. پس از واکسن چینی کرونا، واکسن بریتانیایی آسترازنکا در رده دوم قرار داشته است. در مجموع حدود ۴ میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است. حدود ۳ میلیون نفر تک دوز دریافت کرده‌اند و ۸۶۰ هزار نفر هم دو دوز را به صورت کامل گرفته‌اند. واکسن ایرانی برکت هم در حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز تزریق شده است. براساس آمار وزارت بهداشت ۱۸۸ هزار نفر دو دوز واکسن برکت را دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد افرادی که در فازهای مطالعاتی این واکسن شرکت کرده‌اند نیز در این آمار گنجانده شده‌اند. روسیه به همراه هند کمترین میزان واکسن را در اختیار ایران قرار داده است. واکسن اسپوتنیک روسی حدود ۸۰۰ هزار دوز بوده است که برای واکسیناسیون ۴۰۰ هزار نفر استفاده شده. واکسن بهارات تولید هند هم برای واکسیناسیون کمتر از ۶۰ هزار نفر استفاده شده است.

ایرانی‌ها در رتبه نخست بیشترین دریافت‌کنندگان تابعیت ترکیه قرار دارند

براساس گزارش اداره کل ثبت اسناد و املاک ترکیه، از ژانویه ۲۰۱۷ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، ایرانی‌ها بیشترین دریافت‌کنندگان تابعیت ترکیه بوده‌اند. شهروندان افغانستان، عراق، یمن، چین، فلسطین، اردن، لبنان، مصر و پاکستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. روزنامه «زمان» ترکیه نوشته است، آمار اداره کل ثبت اسناد و املاک ترکیه نشان می‌دهند که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هنگامی که خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار شرط دریافت تابعیت ترکیه می‌شد، ۷ هزار و ۵۰۰ شهروند خارجی تابعیت این کشور را دریافت کردند. این آمار در نیمه نخست ۲۰۲۱ به‌شکل چشمگیری افزایش یافته و ۱۰ هزار شهروند خارجی، تابعیت ترکیه را در این مدت دریافت کرده‌اند. این آمار همچنین نشان می‌دهند که از یکم ژانویه ۲۰۱۷ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، ۱۷ هزار و ۹۶۸ شهروند خارجی از ۱۲۲ کشور تابعیت ترکیه را با خرید املاک در ۴۸ شهر ترکیه دریافت کرده‌اند. در دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که ترکیه شرط اعطای تابعیت را خرید املاک به ارزش یک میلیون دلار قرار داده بود، تنها ۷۰ نفر اقدام به دریافت تابعیت ترکیه کرده بودند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید وزیر پیشنهادی ارتباطات صراحتاً با طرح «صیانت از فضای مجازی» موافق است

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نظر عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» گفت: «وزیر پیشنهادی ارتباطات صراحتاً با این طرح موافق است، البته نظرات کارشناسی دارد که کمیسیون فرهنگی مجلس از آن استقبال می‌کند.» مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از «انتقادهای جدی» وزیر پیشنهادی ارتباطات به طرح صیانت خبر داده و گفته بود زارع‌پور معتقد است «قطعاً اشکالاتی به این طرح (صیانت) وارد است. من هم منتقد آن هستم و در کمیسیون ویژه نظراتم را خواهم گفت. ما نباید مردم را بی‌اعتماد کنیم زیرا خیلی مباحث نتیجه بی‌اعتمادی مردم است.» طرح جنجالی «صیانت از فضای مجازی» با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برای تحدید بیش از پیش دسترسی کاربران به اینترنت جهانی، تشدید نظارت بر کاربران و جرم‌انگاری فعالیت‌های اینترنتی تدوین شده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۲۵ مرداد در رابطه با جلسه با عیسی زارع‌پور گفته بود: «وزیر پیشنهادی ارتباطات وعده داد ظرف دو سال شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند.» نمایندگان مجلس بررسی طرح «صیانت از فضای مجازی» را به‌تازگی از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کردند و این طرح همچنان به صورت سربسته و محرمانه در یک کمیسیون مشترک بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. مجید نصیرایی گفت: «با توجه به این روند، تشکیل کمیسیون مشترک و به دنبال آن آغاز بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران، به پس از جلسات رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم موکول می‌شود.»

نیروهای مرزی جمهوری اسلامی مانع از ورود مردم افغانستان به ایران می‌شوند

حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد که به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ابلاغ شده تا در صورت حضور اتباع افغانستان در مرزها آن‌ها را به کشور خود برگردانند. قاسمی سه‌شنبه شب ۲۶ مرداد گفت: «با توجه به این‌که شرایط داخلی افغانستان به سمت ثبات میل می‌کند و ازآنجایی‌که تردد در مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران به دلیل قطع زنجیره کرونا با محدودیت‌ و ممنوعیت سنگینی مواجه است، لذا نیروهای مستقر در مرز برابر ابلاغیه‌های صادره مانع ورود احتمالی مردم عزیز افغانستان خواهند شد.» حسین قاسمی، هفته گذشته از «اسکان موقت» آوارگان افغانستان که در یک ماه اخیر به دنبال پیشروی طالبان به ایران گریخته بودند، در «اردوگاه‌های» سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان خبر داده و گفته بود ایران به مرور زمان آوارگان را به افغانستان باز می‌گرداند. این در حالی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پنج روز پیش از کشورهای همسایه افغانستان خواسته بود با توجه به تشدید درگیری‌ها در این کشور، مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان باز نگه دارند. شابیه منتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته بود: «ناتوانی در جست‌وجوی امنیت ممکن است جان افراد بی‌شماری را به خطر اندازد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آماده است تا به مقامات ملی کمک کند در صورت لزوم پاسخ‌های بشردوستانه را افزایش دهند.» حسین قاسمی از سازمان‌های بین‌المللی انتقاد کرده و خواستار توجه ویژه به بحران موجود در افغانستان و مدیریت پیامدهای آن برای کشورهای همسایه شده است.