ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال #نجف_مهدی‌پور، #روزنامه‌نگار زندانی به بیمارستان در پی مشکلات تنفسی

نجف (کاوه) مهدی‌پور، روزنامه‌نگار و صاحب‌ امتیاز نشریه تعلیق شده «باختر زمین» که در زندان شهر ایلام زندانی است، به دلیل مشکلات حاد تنفسی به بیمارستان مصطفی خمینی این شهر منتقل شد. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نجف مهدی‌پور روز گذشته، سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه به بیمارستان منتقل شده است. او که در حال سپری کردن حکم یک سال زندان خود در زندان شهرستان دره‌شهر بود، پس از درگیری لفظی با رئیس کل زندان‌های ایلام، ۷ شهریور از این زندان به زندان مرکزی ایلام منتقل شده‌ بود. پزشک متخصص بیمارستان ایلام مهدی‌پور را در بخش مراقبت‌ھای ویژہ بستری کرده است. یک منبع آگاه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته که او در زندان دچار بیماری شده «به حدی که قادر به راه رفتن نبود». پیش از این، جمعی از فعالان فرهنگی- مدنی استان ایلام، خواستار پیگیری حقوق این روزنامه‌نگار شده‌‌ بودند. نجف مهدی‌پور، به اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به یک ‌سال حبس تعزیری محکوم شده ‌بود و ۱۱ خردادماه امسال جهت اجرای حکم به زندان شهرستان دره‌شهر منتقل شد. نشریه «باختر زمین» پس از انتشار مقاله‌های انتقادی از سران‌ جمهوری اسلامی در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران تعطیل شد.در گزارش سالانه رده‌بندی آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۱۹، ایران از میان ۱۸۰ کشور، در رتبه ۱۷۰ قرار گرفت. ایران همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارشگران بدون مرز نیز از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۴ قرار داشت.

سخنگوی دولت: پرونده #شهدای_هسته‌ای بار دیگر باز شد

در پی آزاد شدن برخی متهمان به ترور‌ دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی، علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره تکلیف پرونده این ترورها گفت: «یکی از پیامدهای پذیرش خطا در دستگیری متهمان پرونده شهدای هسته‌ای و عذرخواهی از بازداشت‌شدگان، از نو باز شدن پرونده‌ای است که به ظاهر مختومه شده بود». ربیعی همچنین افزود: «پرونده شهدای هسته‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دستاوردهای رسیدگی به آن بنا بر تشخیص مسئولان مربوطه، اطلاع‌رسانی خواهد شد». از دی‌ماه ۱۳۸۸ تا دی‌ماه ۱۳۹۰ چهار تن از دانشمندان هسته‌ای ایران توسط افراد ناشناس کشته شدند و به شماری دیگر سوء قصد شد. مازیار ابراهیمی یکی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای که در سال ۱۳۹۱ دستگیر شد پس از شکنجه‌های طولانی مجبور به اعترافات تلویزیونی شد اما بعد بی‌گناه شناخته شد و پس از حدود سه سال و نیم زندان به‌همراه ۱۱ نفر دیگر که آن‌ها نیز اعتراف کرده بودند، آزاد شد. مازیار ابراهیمی به‌تازگی در گفت‌وگویی تمام ماجراهایی که بر او رفت بازگو کرد.

#هپکو: سه تن از ۲۸ کارگر بازداشتی آزاد شدند، #اعتصاب ادامه دارد

در حالی که مسئولان استانداری و دادگستری استان مرکزی از تائید خبر دستگیری ۲۸ کارگر اعتصابی هپکو طفره می‌رفتند، امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور اعلام شد که سه تن ازکارگران دستگیر شده شب گذشته به قید وثیقه آزاد شده‌اند. معاون استانداری اراک نیز اعلام کرد دستگیرشدگان هپکو «اگر جرمی مرتکب نشده باشند، آزاد می‌شوند.» بنا بر برخی گزارش‌ها، کارگران بازداشت‌شده اعتراض‌های دوشنبه، در زندان مرکزی اراک به سر می‌برند. مسئولان برای آزادی چهار تن از کارگران وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی درخواست و آزادی سایر کارگران بازداشتی را به گروگذاشتن فیش حقوقی همکارانشان منوط کرده‌اند. کارگران هپکو اعتصاب خود را که اوایل شهریور آغاز شده بود با دادن یک مهلت ۱۰ روزه به مسئولان متوقف کردند، در پی بی‌عملی دولت در پاسخ به مطالبات‌شان از روز یکشنبه ۲۴ شهریور اعتصاب را از سر گرفتند و دوشنبه ۲۵ شهریور مسیر راه‌آهن شمال – جنوب را مسدود کردند. آن‌ها بعد از ظهر دوشنبه مورد حمله گارد ویژه قرار گرفتند. حدود ۱۵ تن از کارگران مصدوم و ۲۸ تن دستگیر شدند. در پی این حمله، روز سه‌شنبه اعتصاب کارگران در درون کارخانه و در محاصره نیروهای گارد ویژه ادامه یافت. امروز چهارشنبه نیز اعتصاب و تجمع کارگران در درون کارخانه ادامه دارد. کارگران هپکو هنوز حقوق تیر و مرداد را دریافت نکرده‌اند و دستمزدهای به تعویق‌افتاده از سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ آن‌ها هم هم همچنان پرداخت نشده است. تولید در کارخانه به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته و بخش مونتاژ هم تعطیل شده است. کارگران خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و تعیین تکلیف سهامدار عمده شرکت‌اند.

«یارانه ۲۰۰ هزار نفر در ایران قطع شد»

شب گذشته، سه‌شنبه ۲۶ شهریور دولت در تصمیمی یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی را قطع کرد. هنوز آمار دقیقی از شمار کسانی که یارانه‌شان قطع شده، ارائه نشده است اما یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نام او منتشر نشده به خبرگزاری مهر گفته است «فعلاً یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر قطع شده است». او گفت: « سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در واریز دیشب یارانه نقدی، لیست ارسالی از سوی وزارت تعاون را از شمول دریافت یارانه حذف کرد». دولت پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد یارانه نقدی ۸۰۰ هزار نفر از دهک‌های بالای درآمدی را قطع کند. در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه ۲۷ شهریور هیئت دولت اعلام کرد که «یارانه حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفر که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند قطع می‌شود». ربیعی با اشاره به این که حذف یارانه ثروتمندان از اول مهر اجرایی می‌شود، افزود: «قطع یارانه‌ها قطعاً شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد ۳۰ میلیون نفر مدنظر ما نیست».

وزیر خارجه آمریکا به #عربستان_سعودی می‌رود

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر به ریاض خواهد رفت تا با مقام‌های سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفت‌وگو دارد. وزارت خارجه آمریکا گفته است موضوع گفت‌وگوهای دو طرف حملات روز شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است. پمپئو سپس به امارات متحده عربی خواهد رفت. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان سعودی متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کردند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک سعودی انجام می‌دهند. کارشناسان نظامی آمریکا اما می‌گویند این حمله از جنوب ایران انجام شده است.

وزارت دفاع #عربستان_سعودی اعلام کرد که اسناد «دست داشتن ایران در حمله به آرامکو» را ارائه می‌دهد

وزارت دفاع عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر در یک نشست خبری اسناد دخالت داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی سعودی را ارائه خواهد داد. براساس این بیانیه سلاح به کار رفته در حمله به آرامکو نیز که ایرانی است به نمایش گذاشته خواهد شد. دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که بنا به درخواست ولیعهد سعودی، گروهی از کارشناسان فرانسوی برای تحقیق درباره منشأ حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به این کشور اعزام می‌شوند. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. کارشناسان نظامی آمریکا اما می‌گویند این حمله از جنوب ایران انجام شده است.

با بازگشت #تولید_نفت_عربستان به حالت عادی، #قیمت_نفت در بازارهای جهانی ۵ تا ۶ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی که با حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بین ۱۰ تا ۱۴ درصد افزایش یافته بود در روز چهارشنبه ۵ تا ۶ درصد کاهش یافت. بر اساس این گزارش قیمت نفت برنت با کاهش ۱۵ سنت در هر بشکه به ۶۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با کاهش ۳۵ سنت در هر بشکه به ۵۸ دلار و ۹۹ سنت رسید. غروب روز گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت سعودی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تولید نفت خام در عربستان به سطح پیش از حمله بازگشت. عبدالعزیز بن سلمان تأسیسات نفتی عربستان را با «ققنوس» مقایسه کرد که از «خاکستر» خود تولدی دوباره یافته است.

در یک گور بی‌نام و نشان در #مکزیک اجساد ۲۹ نفر در بیش از ۱۰۰ کیسه پلاستیکی یافت شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات مکزیک سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر اعلام کردند در یک گور بی‌نام و نشان در ایالت خالیسکو اجساد ۲۹ نفر را در بیش از ۱۰۰ کیسه پلاستیکی یافتند. در سال گذشته ۲۹ هزار نفر در مکزیک در اثر جنایت‌ و خشونت و در جریان رقابت کارتل‌های مواد مخدر جان خود را از دست دادند. انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی آمار قتل و جنایت در مکزیک حتی از سال گذشته هم فراتر رود. کارتل‌های مواد مخدر در این کشور در رقابت و جدال دائمی با هم، رقیبان خود را می‌ربایند، به قتل می‌رسانند و در گورهای ناشناس به حال خود رها می‌کنند.

وزیر دفاع #ژاپن: هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد ایران به تأسیسات نفتی #عربستان حمله کرده

به گزارش خبرگزاری رویترز تارو کانو، وزیر دفاع ژاپن چهارشنبه ۲۷ شهریور/۱۸ سپتامبر اعلام کرد هیچ نشانه و مدرکی که بتواند ثابت کند ایران پشت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بوده استف در دست نیست. کانو در جمع خبرنگاران در توکیو گفت: «اطلاعاتی در این زمینه به دست ما نرسیده. ما گمان می‌کنیم که حوثی‌ها این حمله را انجام داده‌اند و آن‌ها رسماً مسئولیت این حمله را هم به عهده گرفته‌اند.» شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. کارشناسان نظامی آمریکا می‌گویند حمله به تأسیسات نفتی عربستان از جنوب ایران انجام شده است.

۱۲۶ زن و کودک پناهجو از دولت ترامپ به دادگاهی در واشنگتن شکایت بردند

۱۲۶ زن و کودک از ۱۵۹ خانواده از کشورهای السالوادور، هندوراس و گواتمالا در آمریکای مرکزی از دولت ترامپ شکایت کردند که حقوق پناهجویان را از مسیرهای غیرقانونی و به دلخواه، به ویژه در مرزهای جنوبی پایمال کرده است. شکایت آن‌ها به دادگاهی در واشنگتن تسلیم شد. هفته گذشته دادگاه عالی آمریکا قانون مقابله با پناهجویی را به تصویب رساند. این نخستین اقدام قانونی پناهجویان علیه دولت ترامپ بعد از تصویب این قانون در دادگاه عالی آمریکاست. براساس حکم دادگاه عالی کسانی که از طریق یک کشور ثالث وارد آمریکا می‌شوند، باید قبل از ورود به خاک آمریکا ابتدا در همان کشور درخواست پناهندگی خود را ارائه داده باشند. این حکم به ویژه بر پناهجویانی که اغلب پای پیاده از آمریکای مرکزی به طرف ایالات متحده به راه می‌افتند تأثیرگذار است. ۱۲۶ زن و کودک از ۱۵۹ خانواده در دادخواست خود می‌گویند این قانون بدون هشدار قبلی تصویب شده است.

#فرانسه برای تحقیق درباره منشأ حملات به تأسیسات نفتی #عربستان گروهی از کارشناسان را به این کشور اعزام می‌کند

دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه ۲۷ شهریور/ ۱۸ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به درخواست ولیعهد سعودی، گروهی از کارشناسان فرانسوی برای تحقیق درباره منشأ حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به این کشور اعزام می‌شوند. مکرون در این بیانیه حمله به عربستان سعودی را محکوم و اعلام کرد که فرانسه برای ثبات و امنیت منطقه همچنان کوشش می‌کند. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. کارشناسان نظامی آمریکا اما می‌گویند این حمله از جنوب ایران انجام شده است.