نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران خروج از افغانستان، دومین وزیر دولت ائتلافی هلند هم استعفا داد

آنک بیله‌ولد، وزیر دفاع هلند روز جمعه ۱۷ سپتامبر، ۲۶ شهریور از سمت خود استعفا داد. این دومین استعفا در کابینه هلند پس از بحران خروج شتابزده کشورهای غربی از افغانستان است. پیش از این سیخرید کاخ، وزیر خارجه هلند هم استعفا داده بود. این دو استعفا در پی‌ تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان هلند صورت گرفت که در آن نمایندگان، دولت مارک روته را به دلیل مدیریت روند خروج اتباع هلند و همکاران افغان‌شان در جریان اشغال افغانستان توسط طالبان محکوم کرد. روز چهارشنبه ۱۵ سپتامبر در جریان مذاکرات در مجلس هلند، وزیر خارجه پذیرفت که دولت در این رابطه کند عمل کرده است. یک روز بعد و به‌دنبال تصویب این قطعنامه در پارلمان، سیخرید کاخ استعفا داد. بیله‌ولد دومین عضو کابینه بود که برای استعفا تحت فشار قرار داشت. وزیر دفاع ابتدا گفت که از سمتش کناره نخواهد گرفت ولی نهایتا روز جمعه تسلیم فشارها شد و استعفا داد. بیله‌ولد در بیانیه‌ کوتاه مطبوعاتی نوشت: «من می‌خواستم به وظیفه‌ای که بر عهده دارم ادامه دهم و به مردان و زنانی کمک کنم که در خط مقدم هستند و در تلاشند تا امنیت مترجمانی که هنوز در افغانستان هستند، تامین شود.»

رییس کمیته تربیت بدنی مجلس:‌ طراحی لباس تیم فوتبال زنان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست

لباس فوتبالیست‌های زن ایرانی برای مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا، حاشیه‌ساز شده است. احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس ایران گفته که موضوع طراحی لباس تیم فوتبال زنان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخگو باشد. رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفته گرچه این مسأله ساده‌ای است اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند. راستینه گفته به عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کند: «به مسئولان ذی ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آنها برخورد شود.» پوشش ورزشکاران زن چه در زمان مسابقه و چه پیش و پس از ان همواره یکی از چالش‌های ورزشکاران زن ایرانی بوده است.

قرار بازداشت امیرعباس آزرم‌وند تمدید شده است

منابع مطلع از وضعیت امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری زندانی از تمدید قرار بازداشت او خبر داده‌اند. این روزنامه‌نگار روز دهم شهریورماه در خانه والدینش، توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. منابع نزدیک به آذرم‌وند همچنین اعلام کرده‌اند: «امروز [شنبه ۲۷ شهریور] با وجود کامل شدن تمام کارهای وثیقه گذاری برای آزادی امیرعباس آذرم‌وند در دادسرا، به خانواده او اعلام شده که قاضی وثیقه را قبول نمی‌کند و قرار بازداشت امیرعباس تمدید شده است.» مراجع قضایی هنوز به‌صورت رسمی دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری را اعلام نکرده‌اند اما برخی از فعالان کارگری اعلام کرده‌اند که او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است. آذرم‌وند خبرنگار روزنامه «گسترش صنعت» است و در سال‌های گذشته در روزنامه اعتماد و برخی رسانه‌های داخلی دیگر هم مشغول به‌کار بوده است. کمیته حفاظت از خبرنگاران در روزهای پس از بازداشت آزرم‌وند از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا فورا این خبرنگار را آزاد کرده و با رفع اتهام از او، اجازه دهند که او در کمال آزادی کار کند. به‌نظر می‌رسد پس از روی کارآمدن ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) به‌عنوان رئیس جمهوری ایران، سرکوب فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران شدت بیشتری یافته است.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری توماج صالحی شد

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۲۷ شهریور ماه با انتشار اطلاعیه‌ای از مقامات حکومتی در ایران خواست تا «فورا و بدون قید و شرط»، توماج صالحی، خواننده سبک رپِ ایرانی را آزاد کنند. صالحی اخیرا چند ترانه اعتراضی علیه حکومت جمهوری اسلامی و برخی از چهره‌های وابسته به حکومت در خارج از کشور خوانده بود. سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه این هنرمند و خواننده رپ اعتراضی، تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود بازداشت شده، خواستار آزادی او از بازداشت نهادهای امنیتی در ایران شده است. در این اطلاعیه آمده: «او در ترانه‌های خود به سرکوب، فساد، فقر و مصونیت از مجازات اعتراض می‌کند و خواهان مسوولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی است.» توماج صالحی، هنرمند ساکن اصفهان از روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه توسط مأموران امنیتی، در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. برپایه اعلام منابع حقوق بشری، ۱۲ مأمور مسلح با چهار خودرو جهت بازداشت این خواننده رپ به منزل او یورش برده‌اند. همچنین نگاهی به توییت‌های منتشر شده توسط این هنرمند، نشان می‌دهد که این خواننده رپ در گذشته نسبت به سرکوب فعالان مدنی از جمله بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان کارگری بی‌تفاوت نبوده است.‎‎

نجیب میقاتی: اقدام حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران نقض حاکمیت ماست

نخست‌وزیر جدید لبنان در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که نباید حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان نقض شود. او با انتقاد از اقدام حزب‌الله برای واردات سوخت ایرانی گفت که این موضوع من را ناراحت می‌کند چرا که نقض حاکمیت ماست. وی افزود: «البته من نگران نیستم که تحریم‌ها علیه لبنان اعمال شود زیرا این عملیات بدون دخالت دولت لبنان انجام شده است.» حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه، ۲۵ شهریور حمل کامیون‌های تانکر حامل سوخت از ایران را آغاز کرد، اقدامی که به گفته این گروه شبه‌نظامی باید بحران فلج کننده انرژی در لبنان را کاهش دهد. یک کشتی نفتکش سوخت را به سوریه منتقل کرد و از آنجا به لبنان منتقل شد. سوریه و ایران هم تحت تحریم‌های آمریکا هستند. اواخر روز جمعه، ۲۶ شهریور دومین کاروان تانکرهای حامل سوخت ایرانی از طریق منطقه هرمل وارد لبنان شدند. ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه لبنان و موسسات مالی مستقر در کویت که حزب‌الله را تأمین مالی می‌کنند و همچنین رابطین مالی و شرکت‌های حامی این گروه و ایران اعمال می‌کند.

انفجار بمب مغناطیسی در ننگرهار و کابل، هیچ گروهی مسوولیت انفجار را نپذیرفته است

در ساعات گذشته سه انفجار در کابل و ننگرهار روی داده است. شامگاه جمعه ۲۶ شهریور یک بمب در ناحیه هفتم شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار منفجر شد که بنا به گفته شاهدان تنها خسارات مالی بر جای گذاشت. این انفجار در محل باسکول وسایل نقلیه سنگین، زمانی رخ داد که چند دستگاه ماشین باربری در آنجا متوقف شده بودند. مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار گفته‌اند که این حادثه ناشی از انفجار یک بمب مغناطیسی جاسازی شده در یکی از کامیون‌های باربری بوده است. این حادثه تلفات انسانی نداشت اما بر اثر آن، سه کامیون دچار آتش سوزی شد. این نخستین انفجار در ولایت ننگرهار بعد از حاکمیت طالبان است. صبح روز شنبه ۲۷ شهریور نیز دو بمب در دو نقطه کابل منفجر شد. این انفجار‌ها به زخمی شدن چندین تن انجامید. انفجار نخست در منطقه غربی کابل روی داد و چندین نفر در پی آن زخمی شدند. دومین انفجار نیز در همان منطقه روی داد اما هنوز گزارشی از زخمی‌های احتمالی آن مخابره نشده است. شاهدان عینی گفتند که این انفجار بر اثر انفجار بمب مغناطیسی رخ داده و یک دستگاه خودرو را هدف قرار داده است. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حملات را نپذیرفته است.