ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسانه‌های ایران می‌گویند ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی) به خانواده مهسا امینی قول داده «موضوع را تا روشن شدن ابعاد پیگیری کند»

رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی)، رئیس دولت جمهوری اسلامی با خانواده مهسا امینی که در جریان بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و در بیمارستان جانش را از دست داد، تماس تلفنی گرفته و به آن‌ها گفته پس از اطلاع از موضوع «بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود و هیچ حقی ضایع نشود.» رئیسی در حالی به خانواده امینی وعده کرده «همه ابعاد» حادثه را روشن کند که هنوز پرونده نقش و دخالت او به عنوان عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی و همینطور اعدام‌های بی‌شمار در دوران ریاستش بر قوه قضاییه باز است و هیچ‌گاه در این‌باره توضیح نداده است. رئیسی تابستان امسال با ابلاغ بخشنامه قانون عفاف و حجاب، خشونت علیه زنان را که از آغاز تاکنون بخشی از ماهیت جمهوری اسلامی بوده است، تشدید کرد. علاوه بر ابراهیم رئیسی برخی دیگر از مقام‌های دولتی ایران طی ۴۸ ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی به خانواده امینی تسلیت گفته‌اند. انسیه خزعلی، معاون زنان و امور خانواده ابراهیم رئیسی در توییتر ادعا کرده که با خانواده امینی تماس گرفته و به آن‌ها قول داده تا موضوع را پیگیری کند. همزمان با نمایش همدردی مسئولان دولتی، رسانه‌های حکومتی از جمله روزنامه های ایران و کیهان که به صورت مستقیم زیر نظر دولت و رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شوند، و خبرگزاری های فارس و تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته اند معترضان به قتل مهسا امینی و خشونت علیه زنان را «فرصت طلب» خوانده و خواستار برخورد با معترضان و همچنین ایجاد محدودیت برای فضای مجازی شده‌اند. این رسانه‌ها قتل مهسا امینی را «یک حادثه» خواندند و خواستار حمایت از نیروی انتظامی شدند که به ادعای آن‌ها «مظلوم» واقع شده است. قتل مهسا امینی با واکنش گسترده در کردستان همراه شد. در تهران نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه دانشگاه تجمع و راهپیمایی کردند. گزارش‌ها از حمله نیروهای بسیج به این دانشجویان خبر داده‌ اند.

لیلا میرغفاری که در تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران در واکنش به قتل مهسا امینی بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شد

لیلا میرغفاری، زن معترضی که جمعه ۲۵ شهریور در تجمع اعتراضی مقابل بیمارستان کسری تهران در واکنش به قتل مهسا امینی بازداشت شده بود، یک‌شنبه ۲۷ شهریور به قید وثیقه آزاد شد. او در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت او را با خشونت بازداشت و به یک ون منتقل کرده‌اند. میرغفاری همچنین روایت کرد هنگامی که به سخنان وزیر کشور اعتراض کرده، یک سرهنگ نیروی انتظامی دستش را بر دهن او گذاشته و خطاب به او گفته «من تو را می کشم». لیلا میرغفاری به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شده است. ماموران دولتی به او گفته‌اند که تا اطلاع ثانونی اجازه خروج از تهران را ندارد. میرغفاری در این ویدئو کوتاه گفته علاوه بر او شمار دیگری از افرادی که عصر جمعه مقابل بیمارستان کسری حضور داشتند، بازداشت شده‌اند. زانیار محمدنژاد یکی از افراد بازداشت شده است که منابع نزدیک به خانواده او، بازداشتش را تأیید کرده‌اند. قتل مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای که پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد، به بیمارستان کسری تهران منتقل شد و پس از چهار روز کما جان خود را از دست داد، موجی از اعتراض را به دنبال داشته است. در سقز و سنندج پلیس به معترضان یورش برد. دستکم دو تن از معترضان در سقز به دلیل شلیک ماموران دولتی مجروح شدند. بنا بر گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در کردستان ایران، ده‌ها تن از معترضان در دو شهر سقز و سنندج بازداشت شده‌اند. یک‌شنبه ۲۷ شهریور دانشجویان دانشگاه تهران هم در اعتراض به خشونت‌ورزی پلیس علیه زنان تجمع کردند. احزاب کردستانی و سازمان های مدنی مردم را به اعتصاب عمومی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور فراخوانده‌اند.

پاره شدن زنجیر مهارکننده جرثقیل سقفی جان یک کارگر را گرفت

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گزارش کرده است یک کارگر شاغل در شرکت سازه‌های صنعتی «آستو» در اثر حادثه کاری جانش را از دست داده است. بهروز لامعی، فرمانده نیروی انتظامی آبیک گفته است که در این حادثه مرگبار، زنجیر مهار کننده جرثقیل سقفی پاره و سقوط جسم سنگین باعث مرگ کارگر ۳۵ ساله شده است. او توضیح بیشتری درباره جزئیات این حادثه بیان نکرده است. ایلنا نوشته است «دلیل و جزئیات حادثه هنوز مشخص نیست و مسئولان قضایی و بازرسی اداره کار پیگیر جزئیات این حادثه و مقصر احتمالی مرگ این کارگر هستند.» ایران یکی از حادثه خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود. وزارت کار سالانه بیش از ۱۳ هزار حادثه کاری در کارگاه‌های تحت پوشش خود را ثبت می‌کند. در سال ۱۴۰۰ به روایت وزارت کار بیش از ۸۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست داده‌اند. سازمان پزشکی قانونی شمار حوادث کاری گزارش شده به این نهاد را بیشتر از دو برابر آمار وزارت کار اعلام کرده است.

ادامه واکنش‌های بین‌المللی به قتل مهسا امینی: «مهسا امینی امر به معروف قتل به معروف شد»

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، علاوه بر رسانه‌های خبری و نهادها از جمله سازمان«Middle East Matters»، برخی از شخصیت‌های شناخته‌شده نیز به‌ویژه در حساب‌های خود در اینستاگرام پیام‌هایی را منتشر کردند. ناتانائیل بازولیک، بازیگر سرشناس استرالیایی با انتشار پیامی به سکوت در قبال «قتل بی‌رحمانه» مهسا امینی اعتراض کرد و خواهان واکنش سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه رژیم ایران شد. او با اشاره به سوابق سیاسی و حقوق بشری حکومت ایران گفت: «وقتی مهسا امینی به‌خاطر حجاب به دست رژیم ایران کشته می‌شود، عواقب بین‌المللی کجاست؟» مرگ مهسا امینی واکنش برخی از بازیگران سرشناس ترکیه را نیز برانگیخت. تعداد زیادی از زنان بازیگر ترکیه‌ای با انتشار عکس مهسا امنیتی به از دست‌رفتن جان او به‌خاطر «بدحجابی» واکنش نشان دادند. فعالان گروه فمیینیستی فمن نیز به این واقعه اعتراض کرده و با انتشار تصاویری در اینستاگرام، مرگ مهسا امینی را «قتل به معروف» خواندند. فمن‌های آلمان علاوه بر عکس‌های مهسا امینی، عکسی را از یک دست‌نوشته منتشر کردند که بر روی آن به فارسی نوشته شده بود: «امر به معروف، قتل به معروف شد. جمهوری اسلامی قاتل است. انقلاب بعدی انقلاب زنان خواهد بود.»

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به قتل مهسا امینی: «نمی‌خواهیم بمیریم»

در ادامه واکنش‌های اعتراضی به قتل مهسا امینی که پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، در بیمارستان کسری تهران جان باخت، گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در حیاط دانشگاه تجمع کردند. در تصاویری که از تجمع امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است دانشجویان سرود «همراه شو عزیز» را هم‌خوانی می‌کنند. دانشجویان معترض همچنین کاغذهایی که بر آن نوشته شده بود «مهسا امینی»، «ما نمی‌خواهیم بمیریم»، «من اعتراض دارم» و «ژینا جانم نمردی، اسمت رمز می‌شود» را در دست داشتند. مهسا امینی که پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد، به بیمارستان کسری تهران منتقل شده بود ۲۵ شهریور جان باخت. پیکر او ۲۶ شهریور در سقز در میان اعتراضات گسترده مردمی و حضور پرشمار ماموران امنیتی به خاک سپرده شد. در سقز و سنندج اعتراضات تا نیمه شب شنبه ادامه داشت. بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و منابع محلی ده‌ها تن از معترضان بازداشت شده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها مجروح شده‌اند. معاون امنیتی استانداری کردستان زخمی شدن معترضان و شماری از ماموران امنیتی را تأیید کرده است.