نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار #دستفروشان تهران طی سه سال گذشته دو برابر شده است

امیر فتاحیان مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران از افزایش دو برابری آمار #دستفروشان طی سه سال گذشته خبر داده است. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، او مدعی شده که بخشی از دستفروشان «به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند و ماهانه شش میلیون تا ۱۵ میلیون تومان درآمد دارند». او بدون بیان جزئیات بیشتر برخورد خشن ماموران شهرداری با دستفروشان را مربوط به این گروه دانسته و گفته «دستفروشان نیازمند از طرح ساماندهی استقبال می‌کنند». فتاحیان همچنین در باره جمع‌آوری اموال دستفروشان هم گفته که تنها اموال آن دسته از دستفروشانی که «سد معبر» می‌کنند، جمع‌آوری می‌شود و این اقدام هم «نوعی جریمه و هشدار به شمار می‌آید». حسن حبیبی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، از تشکل‌های کارگری وابسته به دولت، اما در واکنش به این اظهارات ۹۵ درصد دستفروشان در تهران را «نیازمند» دانسته که به دلیل عدم وجود نگاه «عدالت محور در جامعه» به این شغل روی آورده‌اند. او گفته که نگاه مسئولان به آنچه که سدمعبر عنوان می‌کند، تبعیض آمیز است و با این عنوان تنها حقوق شهروندی دستفروشان فقیر ضایع می‌شود و ثروتمندان در برابر قوانین سد معبر مصونیت دارند. نعمت احمدی، وکیل دادگستری هم بدون بیان جزئیات گفته که طبق برخی آمار دستفروشی ۵۹ درصد افزایش پیدا کرده است. او در ادامه ضبط اموال دستفروشان را «حق ماموران سد معبر شهرداری» دانسته است و گفته که این به معنای «تصاحب و یا آسیب‌زدن به اموال دستفروشان نیست».

#کارگران شرکت عمران و نیرو در اعتراض به شش ماه #دستمزد_معوق #اعتصاب کردند

شرکت عمران و نیرو وابسته به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دستمزد شش ماه کارگران را پرداخت نکرده است کارگران شرکت مهندسی عمران و نیرو پنجشنبه ۲۶ مهر در اعتراض به شش ماه دستمزد معوق دست از کار کشیدند. به گزارش منابع خبری کارگران شرکت مهندسی عمران و نیرو در استان آذربایجان‌غربی بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان اعتصاب کردند. این کارگران دوم مهر امسال نیز دست به اعتراض زده بودند. آن زمان محمد حضرت‌پور شهردار اورمیه گفته بود که اعتصاب کارگران ربطی به شهرداری ندارد، بلکه شرکت مهندسی عمران و نیرو به بهانه افزایش قیمت میلگرد و کابل از قرارداد فرار می‌کند و فعالیت شرکت را متوقف کرده است. به گفته حضرت‌پوراین شرکت هم یکی از پیمانکاران طرف قراردا با شهرداری اورمیه است که در پروژه بزرگ آذربایجان با شهرداری همکاری می‌کند و اعتبار این پروژه نیز تامین شده است. شرکت مهندسی عمران و نیرو از مجموعه شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، پیمانکار ساخت سازه‌های ساختمانی، سد و بزرگراه است که اجرای پروژه بزرگراه تبریز و اورمیه را در دست اجرا دارد.

دستگاه قضایی پاکستان مردی را به اتهام #تجاوز به دختری هفت ساله و قتل او در لاهور #اعدام کرد. این کشور در میان کشورهای اجرا کننده اعدام در رده پنجم است

یک مرد متهم به #تجاوز به دختری هفت ساله در شهر #لاهور پاکستان به دار آویخته شد. این حکم #اعدام به دنبال رد درخواست استیناف متهم به اجرا گذاشته شد. به گزارش رسانه‌های محلی هنگام اعدام فرد محکوم، پدر زینب، دختر هفت ساله‌ای که در ماه ژانویه سال جاری مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسیده بود، در محل اعدام حاضر بود. مظفر اعوان، یک مقام زندان لاهور پاکستان اما ضمن تایید اعدام فرد محکوم گفته است که او به کودکان دیگری نیز تجاوز کرده و آنان را به قتل رسانده است. گزارش‌ها از پاکستان نشان می‌دهند هر سال بیش از سه هزار کودک در این کشور مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می‌گیرند. فعالان حقوق بشر و حق زندگی اما بر این باورند که اعدام راه‌ جلوگیری از این معضلات اجتماعی نیست و آمارهای موجود نیز این ادعا را تایید می‌کنند که اعدام باعث کاهش شمار جرم و جنایت در کشورهایی که این مجازات را اجرا می‌کنند، نبوده است. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ نفر در پاکستان اعدام شده‌اند و این کشور در میان کشورهای اجرا کننده حکم اعدام پس از چین، ایران، عربستان و عراق، در رده پنجم قرار دارد.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی #افغانستان هفت نفر از نامزدهای #انتخابات_پارلمانی این کشور را از فهرست کاندیداها حذف کرد

در حالی که دو روز بیشتر تا برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نمانده، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نام هفت نفر از نامزدهای #انتخابات_پارلمانی_افغانستان را به دلیل مشکلات سنی، محکومیت، عدم استعفا و داشتن تابعیت کشوری دیگر، از فهرست نامزدها حذف کرد. این هفت نفر عبارتند از روحینا ولى‌زى از ولایت میدان وردک به علت ندادن استعفاى به موقع از شغل خود؛ عبدالکریم شفق از ولایت فراه به دلیل این‌که در حال حاضر زندانی است؛ حبیب‌الله غوریانى از ولایت هرات به علت محکومیت به بیش از ۱۰ سال زندان؛ احمدشاه سادات‌الحسینى از ولایت هرات به علت داشتن تابعیت ایران که با تغییر نام و تابعیت افغانستان، خود را نامزد انتخابات کرده بود؛ عبدالله ساحل از ولایت کندز به دلیل عدم استعفا از شغل خود؛ غلام نبى‌ساقى از ولایت غور به دلیل عدم استعفا از شغل خود؛ و سُمیرا خیرخواه از ولایت بلخ به علت عدم داشتن سن قانونى نامزدى برای انتخابات. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دو روز قبل (۲۴ مهر) گفته بود که اسناد زیادی از سوی نهادهای دادگستری، قضایی و امنیتی در مورد مشکلات سنی، محکومیت، رهبری و عضویت نامزدهای انتخابات پارلمانی در گروه‌های مسلح در اختیار این نهاد قرار گرفته است. انتخابات پارلمانی افغانستان پس فردا، شنبه ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر برگزار خواهد شد.

#عبدالرازق_اچکزی فرمانده پلیس #قندهار در حمله طالبان به نشست مشترک مسئولان نظامی #افغانستان و #آمریکا کشته شد

ژنرال عبدالرازق اچکزی فرمانده پلیس #قندهار در حمله مسلحانه طالبان کشته شد. این حمله امروز پنج‌شنبه ۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر به یک نشست امنیتی مشترک بین مسئولان نظامی افغانستان و آمریکا انجام شد. در این نشست ژنرال اسکات میلر، فرمانده جدید نیروهای آمریکاای در افغانستان و مسئولان محلی و نظامی قندهار شرکت داشتند. حمله زمانی صورت گرفت که این مقام‌ها از جلسه بیرون می‌آمدند. والی قندهار، زلمی ویسا، رئیس سازمان اطلاعات ولایت قندهار و دو آمریکایی در این رویداد زخمی شدند. به اسکات میلر آسیبی نرسید. ژنرال عبدالرازق اچکزی چهره‌ای مردمی در میان نیروهای امنیتی افغانستان داشت و به دشمن طالبان شهره بود. مهاجم یکی از محافظان والی قندهار بود.

#یاسمن_آریانی ۲۳ ساله و #صبا_کردافشاری ۱۹ ساله، از بازداشت‌شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ به شش ماه و یک سال #زندان محکوم شده‌اند

#قوه‌_قضاییه برای #یاسمن_آریانی ۲۳ ساله و #صبا_کردافشاری ۱۹ ساله، بازداشت شده در اعتراضات مرداد ماه، احکام‌ ۶ ماه و یک سال زندان صادر کرده است. اعتراضات سراسری مرداد ماه ۹۷ در شهرهای مختلف ایران در رابطه با #گرانی و #تورم شکل گرفت و #زنان حضور فعالی در آن داشتند. مادر صبا کردافشاری در یادداشتی خبر از حکم یک سال حبس دخترش داده است. مادر یاسمن آریانی هم با انتشار ویدئویی ضمن اعلام خبر محکومیت دخترش از عملکرد خبرنگاران داخلی در مواجه با موضوع #بازداشت_زنان در #ایران انتقاد کرده است. او گفته است دخترش در حالی دستگیر شده که مشغول کمک به زن دیگری بوده که از سوی ماموران پلیس مورد خشونت قرار گرفته. او در مقابل #تئاتر_شهر دستگیر شده و ۷۵ روز از بازداشتش می‌گذرد. یاسمن آریانی پیش از دستگیری چندین بار با انتشار ویدئوهایی مخالفتش را با #حجاب_اجباری اعلام کرده بود. او در زمان بازداشت فیلمی از خود و چند نفر دیگر از داخل ون #نیروی_انتظامی در شبکه اجتماعی #اینستاگرام منتشر کرد. گفته می‌شود افراد بازداشت شده از #زندان_قرچک ورامین به #زندان_اوین منتقل شده‌اند. به گزارش صدای آمریکا، خانواده بازداشت‌شدگان سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه برای چندمین بار مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده‌اند و خواستار آزادی فرزندانشان شده‌اند.

#بازداشت شماری از روحانیون #اهل_سنت حوزه علمیه قلمویی در استان #هرمزگان

نیروهای امنیتی با مراجعه به حوزه علمیه قلمویی #اهل_سنت شهرستان #سیریک و محاصره آن، ۳ نفر از علمای بلوچ این حوزه دینی را بازداشت کردند. به گزارش کمپین #فعالان_بلوچ، گمان می‌رود بازداشت‌های صورت گرفته در رابطه با ربوده شدن شماری از نیروهای وابسته به بسیج محلی و مرزبانی در منطقه، توسط گروه جیش‌العدل باشد. بر اساس این گزارش صبح روز ۲۵ مهر ۹۷، نیروهای امنیتی شهرستان سیریک با محاصره حوزه علمیه اهل سنت قلمویی، مولوی #احمد_قلندرزی، مولوی #ایوب_احمدی و مولوی #هاشم_جعفرزاده را بازداشت کردند. یک منبع مطلع درباره این بازداشت‌ها به کمپین فعالان بلوچ گفته است ماموران امنیتی بعد از بازداشت این سه روحانی اهل سنت به منزل آنها رفته و تعدادی از وسایل آنها را با خود برده‌اند. از اتهامات بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست. سیریک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و مرکز شهرستان سیریک است.

#مکارم شیرازی: معلم فیزیک در دوران مدرسه مرا به حوزه‌های علمیه سوق داد

ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعه در قم در دیدار با وزیر آموزش و پرورش خواهان محدودیت دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شد. او به تأثیر معلم فیزیک در گرایش‌اش به طلبگی هم اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، مکارم شیرازی در این دیدار گفته است: «وجود فضاهای مجازی بی‌بندوبار، آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های سیاسی و فرهنگی از جمله آسیب‌های جدیدی بوده که در جامعه فعلی پیدا شده و لازم است تا آموزش ‌و پرورش آموزش‌های لازم را در این زمینه به دانش‌آموزان ارائه دهد.» مکارم شیرازی در ادامه گفته است: «در دنیای کنونی سرعت انتقال مطالب بسیار زیاده بوده و در آن اطلاعات مطلوب و غیر مطلوب هر دو با یک سرعت و گستره به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.» این مرجع تقلید به اهمیت معلمان در ایجاد گرایش در دانش‌آموزانشان به طلبگی در حوزه‌ها نیز اشاره کرده: «بنده از خانواده روحانی نبوده‌ام اما تأثیر رفتار مثبت معلم فیزیک در دوران مدرسه سبب سوق دادن بنده به حوزه‌های علمیه شد.»

#عبدالرضا_رحمانی_فضلی، #وزیر_کشور از دولت #پاکستان خواست به تعهدات خود عمل کند و مانع از حمله به پاسگاه‌های مرزی ایران از خاک این کشور شود

عبدالرضا رحمانى فضلى وزیر کشور جمهوری اسلامی در نامه‌ای به شهریار آفریدی وزیر کشور پاکستان با اشاره به اینکه جیش‌العدل ۱۴ نفر از مرزبانان ایرانی ر در مرز میرجاوه ربوده، از دولت پاکستان خواست به تعهدات امنیتی خود عمل کند و مانع از حمله به پاسگاه‌های مرزی ایران از خاک پاکستان شود. وزیر کشور در این نامه گفته است: در چارچوب روابط دوجانبه و اصل حسن همجواری و همچنین تعهدات امنیتی میان دو کشور، انجام عملیات مشترک تا حصول نتیجه با قید فوریت ضروری است. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز گذشته به تهران وعده داده بود که نیروهای امنیتی این کشور تلاش خواهند کرد که ۱۴ مرزبان ربوده‌شده ایرانی پیدا کنند.

#محمد_علی_افشانی: قانون منع به‌کارگیری #بازنشستگان شامل شهرداری‌ها می‌شود و نه شهردارها

محمد علی افشانی شهردار تهران پنجشنبه ۲۶ آبان در جمع خبرنگاران در تهران گفت به نطر او قانون منع‌به کارگیری بازنشستگان شامل شهرداری‌ها می‌شود و نه شهرداران. با قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، محمد علی افشانی می‌بایست از شهرداری تهران استعفا دهد، مگر آنکه رهبر جمهوری اسلامی با ابقای او موافقت کند. مهدی هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دو روز قبل گفته بود شورای شهر تهران مشورت‌هایی برای انتخاب شهردار بعدی کرده و برخی از اعضا نیز او را برای این سمت در نظر دارند.

#احمد_توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت: در آبان با #تحریم_نفت #ایران کار بر مردم سخت خواهد شد

قرار است از ۱۳ آبان دور بعدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز شود. دولت می‌گوید هر آنچه که می‌بایست اتفاق بیفتد تاکنون اتفاق افتاده. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما پنجشنبه ۲۶ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران به هشدار گفته است: «اگر در آبان ماه واکنش بازار به تصمیمات آمریکا همان واکنشی باشد که پیشتر نشان داده است، ما شاهد ایجاد یک تورم شدید در کشور خواهیم بود و کار بر مردم سخت خواهد شد.»