نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#دونالد_توسک، رئیس #شورای_اروپا، توافق آتش‌بس در شمال سوریه را به درخواست از کردها برای تسلیم شدن تعبیر کرد

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا جمعه ۱۸ اکتبر/ ۲۶ مهر توافق آتش‌بس واشنگتن با آنکارا را «درخواست از کردها به تسلیم» شدن تعبیر کرد. توسک از آنکارا خواست هرچه سریع‌تر تهاجم نظامی به مناطق کردنشین شمال سوریه را متوقف کند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه گذشته پس از چندین ساعت گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را به مدت ۱۲۰ ساعت متوقف می‌کند تا به نیروهای سوریه دموکراتیک اجازه دهد ۲۰ مایل از مرزهای ترکیه دور شوند. به گفته پنس بعد از پنج روز در مناطق کردنشین شمال سوریه آتش‌بس دائم برقرار می‌شود. در ازای این توافق، آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه را رفع می‌کند. توسک در حاشیه برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: «انتظار این به اصطلاح آتش‌بس را نداشتیم. این اما عملاً آتش‌بس هم نیست. درخواست از کردها برای تسلیم شدن است.» رئیس شورای اروپا در ادامه سخنانش گفت: «ما درخواستمان را تکرار می‌کنیم. ترکیه هر چه زودتر عملیات نظامی را متوقف کند، از شمال سوریه خارج شود و به حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.»

#مکرون: تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه «دیوانگی» بود، برای داعشی‌های فرانسوی پرواز مسقیم سوریه به فرودگاه شارل دوگل وجود ندارد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه جمعه ۱۸ اکتبر/ ۲۶ مهر بعد از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت تهاجم نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه «دیوانگی» بود. مکرون از دولت عراق خواست داعشی‌هایی را که از زندان گریخته‌اند و موفق شده‌اند خودشان را به این کشور برسانند بازداشت کند. رئیس جمهوری فرانسه گفت از زندان‌های شمال سوریه نمی‌توان خود را مستقیم به فرودگاه شارل دوگل پاریس رساند. مکرون خاطرنشان کرد که داعشی‌هایی که تابعیت فرانسه را دارند، اگر تلاش کنند خود را به ترکیه و یا به فرانسه برسانند بازداشت می‌شوند. در زندان‌های شمال سوریه ۱۲ هزار داعشی زندانی‌اند که حدود دو هزار نفر آنان تابعیت کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را دارند. روز گذشته وزیر خارجه فرانسه به عراق سفر کرده بود که با محمد علی الحکیم، وزیر خارجه این کشور درباره خطر قدرت گرفتن دوباره داعش در عراق و سوریه گفت‌وگو کند. علی الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق نیز همین موضوع را روز گذشته با بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه به بحث گذاشت.

سلطان #عمان یک زن را به عنوان وزیر امور هنری منصوب کرد

قابوس بن سعید، سلطان عمان طی فرمانی سلطنتی دستور تشکیل وزارت امور هنری را صادر و یک زن را به عنوان وزیر معرفی کرد. سعاد بنت محمد بن علی اللواتیه پیش از این نایب رییس مجلس مشورتی دولتی بود و از فعالان هنری این کشور است. در دولت عمان دو وزارتخانه و یک سازمان دولتی عضو هیات وزیران توسط زنان اداره می‌شوند. مدیحه الشیبانی وزیر آموزش و پرورش و راویه بنت سعود البوسعیدیه وزیر آموزش عالی و عائشه السیابیه رییس سازمان صنایع دستی سه وزیر زنی هستند که از گذشته در هیات وزیران دولت عمان عضویت داشتند. بر اساس فرمان سلطان عمان، اداره کل امور هنری وزارت میراث و‌ فرهنگ و همچنین انجمن هنرهای تجسمی عمان، انجمن عکس و انجمن دوست‌داران ساز عود که هر سه زیر نظر مرکز عالی فرهنگ و علوم سلطان قابوس فعالیت می‌کردند، بخش‌های مختلف وزارت امور هنری را تشکیل خواهند داد.

در اثر انفجار در مسجدی در #هسکه_مینه در ولایت #ننگرهار ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند

در اثر انفجار در مسجدی در هسکه مینه در ولایت ننگرهار در حین اقامه نماز جمعه شمار زیادی از نمازگزاران از جمله تعدادی کودک مجروح و کشته شدند. برخی منابع خبری در افغانستان تعداد کشته‌شدگان را ۳۲ نفر و تعداد مجروحان را حدود ۶۰ نفر اعلام کردند. یک پزشک در بیمارستان هسکه مینه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که ۳۲ جنازه و ۵۰ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند. احتمال دارد شمار کشته‌شدگان و مجروحان در طی روز افزایش یابد. علت انفجار هم هنوز مشخص نیست. برخی منابع خبری افغانستان می‌گویند بر اثر اصابت راکت سقف مسجد بر سر نمازگزاران فرو ریخته است. خبرگزاری فرانسه هم علت انفجار را مشخص نکرده. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است. هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ای که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد که میزان تلفات غیرنظامیان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بالاترین سطح در پنج سال اخیر بوده است. در این ۹ ماه بیش از ۸۰۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. سازمان ملل طالبان و داعش در افغانستان و عراق و سوریه را مسئول افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در افغانستان دانست.

#کارگران_آذرآب: سهامداران، مأموران و شورای اسلامی کار علیه کارگران باهم متحدند

جمعی از کارگران معترض شرکت #آذرآب_اراک، شنبه ۲۶ مهر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتحاد سهامداران، ماموران نیروی انتظامی و شورای اسلامی کار علیه کارگران خبر دادند و آن را «توطئه‌ای آشکار برای شکستن اعتصاب کارگران» دانستند. کارگران آذرآب در این بیانیه اعلام کرده‌اند که شورای اسلامی چهارشنبه ۲۴ مهر با فراخوان جلسه‌ای تحت عنوان «نشست هم‌اندیشی شورا با پرنسل»، در حالی که از همه کارگران، علی‌الخصوص کارگران خط تولید حضور نداشتند، رأی‌گیری کرده و نتیجه جلسه را «شکستن اعتصاب و درخواست تغییر هیئت مدیره فعلی» عنوان کردند. کارگران آذرآب در این بیانیه علاوه بر تأکید مجددا بر مطالبات خود، به سرکوب شدید و ضرب و شتم کارگران معترض آذرآب و هپکو توسط نیروی انظامی اشاره کرده‌اند. کارگران در این بیانیه بار دیگر به خصوصی‌سازی اعتراض کرده‌اند و یادآور شده‌اند که طبق اصل ۴۴ دولت اجازه ندارد شرکت‌های مادر تخصصی مانند آذراب را خصوصی کند. کارگران در این بیانیه با اشاره به تخلفات در شرکت آذرآب، سرکوب کارگران و رسیدگی نکردن به مطالباتشان، تاکید کرده‌اند که با دروغ نمی‌توانند به اعتصاب کارگران پایان دهند و آنها تا محقق شدن مطالباتشان به اعتصاب ادامه خواهند داد. صنایع آذرآب اراک یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی و ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانجات است. مشکلات این شرکت بزرگ همراه با شرکت هپکو، دیگر شرکت بزرگ پیمانکاری اراک از میانه دهه ۱۳۸۰ و با خصوصی‌سازی آن آغاز شد. به طور خاص، کارخانه آذرآب از دو سال پیش همانند هپکو با بحران حاد نقدینگی و تولید روبرو شده است.

#محسن_رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت: تأخیر دولت در برداشتن #گام_چهارم_هسته‌ای خسارت محض است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمعه ۲۶ مهر با انتشار پیامی در توییتر تلویحاً اعلام کرد که دولت روحانی فعلاً قصد ندارد گام چهارم در کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای را اجرا کند. رضایی نوشت: «تأخیر دولت در برداشتن گام چهارم هسته‌ای با چشم‌دوختن به اروپای بی‌اراده و ناتوان خسارت محض است.» بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت سال جاری ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده. اجرای گام چهارم با افزایش سطح‌غنی‌سازی ممکن است به نقض برجام و خروج ایران از توافق بینجامد. فرانسه هفته گذشته هشدار داد که خروج ایران از برجام «بدترین اتفاقی است» که ممکن است بیفتد.