نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به‌رغم تهدید پلیس #بلاروس به استفاده از سلاح گرم علیه معترضان، ده‌ها هزار نفر در مینسک به خیابان‌ها آمدند و خواهان برکناری #لوکاشنکو شدند

ده‌ها هزار نفر یکشنبه ۱۸ اکتبر/۲۷ مهر در مینسک، پایتخت بلاروس به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور این کشور شدند. مقام‌های بلاروس تهدید کرده‌ بودند که در صورت برگزاری تظاهرات خیابانی علیه معترضان از سلاح گرم استفاده خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از اینترفاکس، دسترسی به اینترنت برای معترضانی که این خبرگزاری شمار آن‌ها را تا ۳۰هزار نفر اعلام کرده، مختل شده است. براساس گزارش‌ها پلیس دست کم ۵۰ معترض را نیز دستگیر کرده است. این خبرگزاری همچنین از شنیده شدن صدایی شبیه به انفجار نارنجک در نزدیکی محل تظاهرات خبر داده است. یک مقام ارشد پلیس بلاروس هفته گذشته استفاده از سلاح گرم علیه معترضان را مجاز اعلام کرده بود. پلیس از شروع اعتراضات ضددولتی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد، بیش از ۱۳هزار نفر معترض از جمله رهبران مخالفان را که حاضر به ترک کشور نشده‌اند، بازداشت کرده است. سویاتلانا تسیخانوسکایا رهبر مخالفان که به لیتوانی پناه برده است هفته گذشته لوکاشنکو را به ترک قدرت فراخواند و گفت اگر تا ۲۵ اکتبر کناره‌گیری نکند، با اعتصاب سراسری مواجه خواهد شد.

#وزارت_امورخارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران بدون محدودیت‌های #تحریم تسلیحاتی می‌تواند «هرگونه» سلاح را از «هر منبعی» خریداری کند یا بفروشد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بامداد یکشنبه ۲۷ مهر با انتشار بیانیه‌ای پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ‌را «روز بسیار مهم برای جامعه جهانی» خواند و از کشورهای عضو سازمان ملل درخواست کرد قوانین و مقررات خود را با قطعنامه ۲۲۳۱«سازگار کنند». این بیانیه ضمن اشاره به پیش‌بینی لغو محدودیت‌های موشکی ایران در سال ۱۴۰۲/۲۰۲۳ و نیز «پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت» در سال ۱۴۰۴/۲۰۲۵ در توافق هسته‌ای برجام، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل را تهدید کرد ایران «هرگونه اقدامی در تعارض با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و خصوصا بند ۱ قطعنامه و چارچوب‌های زمانی مندرج در آن» را «نقض ماهوی قطعنامه و اهداف برجام» محسوب می‌کند و «متقابلا حق انجام اقدامات لازم برای تامین منافع ملی خود را محفوظ می‌دارد». در این بیانیه آمده است: «از امروز همه محدودیت‌های انتقال اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولان نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت و بنابراین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفا براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند.» به‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه علیه تهران و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، این تحریم‌ها یک‌شنبه ۲۷ مهر / ۱۸ اکتبربه پایان رسید.