ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا درگذشت

کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سن ۸۴ سالگی درگذشت. خانواده پاول اعلام کرد که او بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت. پاول به مدت چهار سال نیز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده بود. در سال ۲۰۰۱ او به‌عنوان نخستین وزیر خارجه آمریکایی آفریقایی‌تبار ایالات متحده منصوب شد. یکی از تصاویر ماندگار از دوران تصدی او در وزارت خارجه آمریکا سخنرانی‌اش در فوریه سال ۲۰۰۳ در شورای امنیت سازمان ملل بود که در آن شواهد دروغینی از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق ارائه کرد. این اظهارنظر حمله نظامی آمریکا به عراق را توجیه کرد و در پی این حمله حکومت صدام حسین نیز سقوط کرد. پاول بعدها از گفته‌های خود پشیمان شد. جورج دبلیو بوش از کالین پاول به‌عنوان یکی از کارکنان بزرگ دولتی که بسیاری از رئیسان جمهوری به توصیه‌ها و تخصص‌های آن‌ها اعتماد می‌کنند، یاد و قدردانی کرد.

ادامه سپردن مسئولیت‌های دولتی به فرماندهان سپاه پاسداران: یکی دیگر از فرماندهان سپاه استاندار آذربایجان شرقی شد

هیئت دولت سیزدهم در آخرین نشست خود سردار عابدین خرّم از فرماندهی سپاه عاشورای آذربایجان شرقی را به‌عنوان استاندار این استان منصوب کرد. خرّم در جنگ ایران و عراق و همچنین جنگ سوریه شرکت داشته و مراتب فرماندهی سپاه پاسداران را از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی طی کرده است. عابدین خرّم جزو گزینه‌های پیشنهادی مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی به وزارت کشور بود. سردار احمد وحیدی، وزیر کشور کنونی که خود از فرماندهان سپاه پاسداران است، تلاش کرده است که فرماندهان سپاه و چهره‌های سابقه‌دار امنیتی را به سمت استاندار در استان‌های ایران منصوب کند. تاکنون از جمله یعقوب علی نظری، از فرماندهان سپاه امام رضا استاندار خراسان رضوی، احمد محمدی‌زاده فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران بوشهر استاندار بوشهر، مهدی دوستی معاون سابق هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه استاندار جدید هرمزگان شده‌اند. در دولت سیزدهم همچنین محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران به‌عنوان معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌صنعتی و محسن کاظمینی فرمانده پیشین سپاه محمد رسول‌الله تهران به‌عنوان قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی، منصوب شده‌اند.

ابراز نگرانی معاون رئیسی در امور زنان و خانواده از کاهش ازدواج در روستاها

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نسبت به کاهش ازدواج در میان روستاییان ابراز نگرانی کرد. خزعلی گفت: «یکی از آسیب‌هایی که در روستاها وجود دارد، کم شدن ازدواج است که انشالله هر چقدر بتوانیم برای حل این مسئله تلاش خواهیم کرد.» او بخش عمده‌ این «آسیب» را به موضوعات فرهنگی مربوط دانست و افزود: «نیاز به فرهنگ‌سازی و کار جدی در این زمینه داریم چراکه این موضوع ضرر زنده به خانواده است و به گسترش و توسعه خانواده آسیب وارد می‌کند و همچنین به مسئله جمعیت آسیب جدی وارد می‌کند.» انسیه خزعلی همچنین تأکید کرد که «زنان همیشه محور تولید و زایش هستند».

اعتراض کارکنان شرکت آب و فاضلاب اهواز به تعویق حقوق و طرح ادغام شرکت

کارکنان شرکت آب و فاضلاب (آبفا) اهواز که چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند دوشنبه ۲۶ مهر به نشانه اعتراض مقابل شرکت آبفا خوزستان تجمع کردند. آن‌ها به ادغام آبفا اهواز با آبفا روستایی نیز معترض‌اند و خواستار لغو ادغام شده‌اند. شرکت آب و فاضلاب خوزستان در شهرهای مختلف این استان بارها به دلیل تاخیر در پرداخت دستمزد و قراردادهای موقت کار صحنه اعتراض و اعتصاب کارکنان بوده است. از جمله در اهواز کارکنان این شرکت چندی پیش اعتصاب سه روزه‌ای را با خواست پرداخت مطالبات معوقه، حق بیمه سهم کارفرما و حق سنوات برگزار کردند. کارکنان آبفا روستایی نیز با مشکلات مشابهی روبه‌رو هستند. کارکنان آبفا روستایی خوزستان نیز در تیرماه با خواست پرداخت ۵ ماه حقوق عقب افتاده اعتصاب کرده بودند. آبفا دولتی است و اعتبار آن از سوی دولت تعیین می‌شود. این شرکت مبالغ کلانی به سازمان تامین اجتماعی و پیمانکاران بدهکار است. علت تعویق مطالبات کارکنان نیز مشکلات مالی دولت عنوان شده است. کارکنان آبفای اهواز در ارتباط با ادغام دو شرکت گفته‌اند این ادغام به جای آن که مشکلی را حل کند، سبب ایجاد بحران‌های مختلفی خواهد شد.

اعتراض کارکنان شرکتی مراکز خدمات جامع سلامت قم به تبعیض و نبود امنیت شغلی

به‌رغم تجمعات مختلف کارکنان شرکتی مراکز خدمات جامع سلامت قم در تهران و قم، وزارت بهداشت هنوز به مطالبات آنان پاسخ نداده است. معترضان، کارکنان ۱۷ مرکز خصوصی درمانی و بهداشتی در استان قم هستند. آن‌ها از طریق شرکت‌های پیمانی به کار گرفته شده‌اند. آن‌ها با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار ماهانه معادل ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و از حقوق تصریح شده در قانون کار بی بهره‌اند. به گفته‌ یکی از معترضان، وزارت بهداشت قصد دارد همه آنان را با قراردادهای حجمی به یک شرکت پیمانکار منتقل کند. اما آن‌ها خواستار قرارداد رسمی و مستقیم و رفع تبعیض در دریافت حقوق و مزایای مزدی هستند. کارکنان شرکتی مراکز خدمات جامع سلامت قم در ماه‌های اخیر پس از بی‌نتیجه ماندن اعتراضات و تجمعاتشان در این استان، برای رساندن صدای خود به تهران سفر کردند و تجمعاتی را مقابل مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، و نهادهای دیگر سازمان دادند.

شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد در نزدیکی اراک فروش نان به شهروندان افغان را ممنوع کرد

بر اساس تصویرهای منتشرشده در رسانه‌های ایران، شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد در نزدیکی اراک فروش نان به شهروندان افغان را ممنوع اعلام کرده است. این شورا در اطلاعیه‌ای که تصویرهای آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، با استفاده از لفظی تبعیض‌آمیز نسبت به شهروندان افغانستانی نوشته است: «به دلیل اعتراض ... مردمی و نداشتن سهمیه آرد اتباع خارجی از امروز از دادن نان به افغانی‌های مقیم حاجی‌آباد تا اطلاع ثانوی معذوریم». تاریخ این اطلاعیه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ است. در اطلاعیه دیگری که بار دیگر از لفظ تحقیرآمیز «افغانی» در آن استفاده شده، آمده است: «قابل توجه افغانی؛ به دلیل ندادن سهمیه آرد به افغانی‌ها جهت پخت نان از طرف شورای آرد نان تا اطلاع ثانوی از نان‌فروشی به افغانی‌ها معذوریم». روزنامه مستقل در پانویس تصاویر اطلاعیه نوشت: «اقدام‌ نژادپرستانه‌ی شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد اراک در ممنوع کردن فروش نان به مهاجران افغانستانی». سال‌هاست که مهاجران و پناهجویان افغانستانی به شیوه حکومتی و اجتماعی برخورد با آنها در ایران معترض‌اند. تبعیض ساختاری و برخوردهای نژادپرستانه سال گذشته همزمان با اعتراض‌ها علیه نژادپرستی نظام‌مند در ایالات متحده، به اعتراض‌هایی از سوی افغانستانی‌ها منجر شد که شعار اصلی‌شان این بود: «جان أفغان‌ها اهمیت دارد».

شیوه‌نامه‌ای برای بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها نداریم، خیلی از دانشجوها واکسن نزده‌اند

محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت که تاکنون بخشنامه‌ای برای بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها صادر نشده است. او گفت که در حال حاضر آموزش تمامی دانشجویان اعم از دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود. فقط واحدهای عملی دانشجویان به صورت فشرده و کوتاه مدت حضوری برگزار خواهد شد. این مقام دانشگاهی یکی از دلایل حضوری نشدن دانشگاه‌ها را آمار پایین واکسیناسیون در میان دانشجویان دانست و گفت: «تعدادی از دانشجویان خودشان واکسن نزده‌اند و درصد افرادی که واکسن زده‌اند نسبت به درصد کل جامعه بسیار پایین است. برخی از دانشجویان حاضر نیستند واکسن بزنند و برخی نیز منتظر ورود واکسن خاصی هستند در نتیجه جمعیت دانشجویی واکسن زده کمتر از افراد واکسینه شده کل کشور است.» او ‌گفت که اگر قرار بر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها باشد، ستاد ملی مقابله با کرونا باید تمامی جوانب را بسنجد و دستورالعملی در مورد افرادی که واکسینه نشده‌اند صادر کند که آیا می‌توان این افراد را از حضور در کلاس و محیط دانشگاه منع کرد یا خیر. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اردیبهشت ماه سال گذشته وعده داده بود که این ستاد واکسیناسیون دانشجویان را در تابستان به پایان می‌رساند و دانشگاه‌ها از مهرماه به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: برخی از کالاهای ایرانی برچسب خارجی می‌خورند

محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: «لوازم خانگی خارجی که اکنون در بازار هستند، معمولاً قاچاق هستند چراکه نزدیک به ۴ سال است که واردات لوازم خانگی ممنوع بوده است.» اسلامیان افزود: «از آن‌جا که کالاهای خارجی شناسنامه ندارند، تشخیص تقلبی بودن این اقلام برای مصرف‌کنندگان سخت است و نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. (...) گاهاً دیده می‌شود که کالا ساخت ایران است اما برچسب خارجی می‌خورد.» به‌گفته او ۵ تا ۱۰ درصدی لوازم خانگی در بازار تقلبی هستند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۴ شهریور سال جاری در نامه‌ای به رئیس دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی خواستار جلوگیری از ورود محصولات لوازم خانگی دو شرکت کره جنوبی سامسونگ و ال‌جی شد در حالی که توقف واردات لوازم خانگی کره‌ای به چهار سال پیش و تحریم‌ها مربوط می‌شود. با این حال نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: «بازار لوازم خانگی همچنان در رکود است و تقاضای بسیار کمی داریم.» به‌گفته اسلامیان قیمت کالاهای خارجی قاچاق مستقیماً به قیمت دلار وابسته است و با افزایش نرخ دلار قیمت این کالاها نیز افزایش می‌یابد. در مورد لوازم خانگی ایرانی نیز با افزایش هزینه‌های تولید قیمت این لوازم نیز افزایش قیمت می‌یابد.

وکیل رئیس پیشین بانک مرکزی: رأی صادره برای سیف قطعی است و فقط رئیس قوه قضاییه می‌تواند تجدید نظر در این حکم را ابلاغ کند

امیرمسعود مظاهری، وکیل ولی‌الله سیف، وکیل رئیس پیشین بانک مرکزی در مورد حکم صادره برای موکلش گفت: «آرایی که محاکم ویژه صادر می‌کنند، قطعی است (...) آرای قطعی، مانعی برای اجرا نخواهند داشت و طبق قانون مواردی که موجب توقف اجرا می‌شود، در قانون احصا شده است اما تنها مرجعی که می‌تواند اجرای رأی را به تعویق بیندازد، دستور مقام عالی قضایی است.» مظاهری افزود: «درخواست اعاده دادرسی عادی وفق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری و درخواست فوق‌العاده از طریق اعمال ماده ۴۷۷ و اعلام جهات خلاف شرع بودن رأی است که با موافقت رئیس قوه قضاییه ممکن است این موضوع محقق شود.» به‌گفته او در غیر این صورت تجدیدنظر یا اعتراض عادی به این آرا قابل انجام نیست. امیرمسعود مظاهری تأکید کرد که درخواست اعمال ماده ۴۷۷ به تصمیم ولی‌الله سیف بستگی دارد اما هنوز رأی به آن‌ها ابلاغ نشده است که تصمیم‌گیری کنند. روز شنبه ۲۴ مهرماه پس از دو سال و سه ماه کشمکش، حکم نهایی پرونده فساد اقتصادی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام شد. ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه گفت حکم نهایی این پرونده صادر شده و براساس آن ولی‌الله سیف به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. قوه قضائیه می‌گوید جرم سیف «برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت» بوده است. دادگاه رسیدگی به این پرونده که ۱۰ متهم دارد از مرداد ۱۳۹۸ در جریان بود. رسیدگی به اتهامات اما از اسفند ۱۳۹۶ و با دخالت سازمان اطلاعات سپاه آغاز شد.

تجدید حیات جنگل‌های آسیب‌دیده بیش از حد انتظار طول می‌کشد

چقدر طول می‌کشد که یک جنگل به‌طور کامل از آسیب‌ها و دیگر دخالت‌های انسان بهبود یابد؟ محققان در مناطق جنگلی گرمسیری در ساحل عاج این موضوع را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس پژوهش‌های این محققان، تا ۴۵ سال پیش درختان در پارک ملی تائی همچنان قطع می‌شدند. از آن زمان، این منطقه بازسازی طبیعی خود را آغاز کرده است. پژوهشگران این تیم علمی هر ۱۵ سال چندین قطعه جنگل در این منطقه را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این منطقه اکنون به‌طور کلی بهبود یافته است، اما نه به‌طور کامل. بر این اساس ساختار جنگل تغییر کرده است. افزون بر این، به‌عنوان مثال، برخی از گونه‌های قورباغه تا به امروز به این منطقه بازنگشته‌اند. محققان تأکید می‌کنند که تنوع دوزیستان در این منطقه بیشتر به همان دوران جنگل دست‌نخورده و بکر بازمی‌گردد. آن‌ها بر این نظرند که یک جنگل بیش از آن‌چه تصور می‌شد طول می‌کشد تا تجدید حیات کند. در علم جنگلداری، تا کنون دوران تجدید حیات یک جنگل حدود ۳۰ سال ارزیابی شده بود. اما این محققان پس از تحقیقات خود می‌گویند این دوران ۴۰ تا ۶۰ سال طول می‌کشد.