نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پدر ابوالفضل ۱۶ ساله، دانش‌آموز مشهدی، که با اصابت گلوله کشته شد: «همه ملت برای بچه‌ی من گریه می‌کنند، می‌خواهم بدانم قاتل‌اش که بوده» #مهسا_امینی

ابوالفضل آدینه‌زاده، دانش‌آموز ۱۶ ساله مشهدی بود که ۱۶ مهر در اعتراض‌ها با اصابت گلوله به شکم‌اش کشته شد. در ویدئویی که از مراسم عزاداری برای ابوالفضل منتشر شده است، پدر او زبان به گلایه می‌گشاید و می‌گوید: «بچه‌ی من چه گناهی کرده بود که شما ۲۴ گلوله در شکم‌اش خالی کردید؟ ... فقط می‌خواهم قالتش را به من معرفی کنند. می‌خواهم بپرسم وقتی او ۲۴ گلوله در شکم بچه من خالی کرد، گناه بچه من چه بود؟ می‌خواهم بدانم خودش بچه نداشته؟ واقعاً انسان نبوده؟ ... من خواهش می‌کنم از کسانی که از آن لحظه فیلم دارند برای ما بفرستند. متشکرم از مردمی که به ما تسلیت گفتند، همه‌ی مردم، همه سوختند امروز ... همه ملت امروز برای بچه‌ی من گریه می‌کردند. من می‌خواهم بدانم قالتش که بوده». به گفته پدر ابوالفضل، شاهدان عینی گفته اند که فرزند او در حوالی زیرگذر باهنر در فلکه پارک ملت مشهد کشته شده است. تا به حال بر أساس آمار سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم ۲۷ دختر و پسر زیر ۱۸ سال به دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌ها کشته شده اند.

چهار مربی ورزشی در همدان بازداشت شدند

علی حقیقی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان سه‌شنبه ۲۶ مهر اعلام کرد که چهار نفر از مربیان ورزشی استان همدان در جریان اعتراضات در این استان بازداشت شدند. حقیقی گفت: «امیدواریم مشکل حل شود چراکه دوست نداریم از جامعه ورزش شخصی وارد این جریانات شود.» او همچنین افزود: «فضای مجازی ورزشکاران استان رصد می‌شود چراکه آینده این افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.» مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اسامی افراد بازداشت شده را اعلام نکرد. در جریان اعتراضات سراسری یک ماه اخیر در ایران شمار زیادی از ورزشکاران کشور همبستگی خود را با مردم اعلام کرده‌اند.

رانندگان تانکرهای حمل سوخت در آبادان اعتصاب کردند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرام خود اعلام کرد که امروز سه‌شنبه ۲۶مهر رانندگان تانکرهای حمل سوخت در آبادان دست به اعتصاب زده‌اند. بنا به این گزارش، این تانکرها که متعلق به بخش خصوصی و بخش پالایشگاهی هستند امروز مقابل گیت ۱۸ پالایشگاه آبادان (ایستگاه ۵ کوی قدس) با خودداری از دریافت بارنامه برای بارگیری بنزین یورو ۴ به مقصد جایگاه‌های سوخت کلان‌شهرهای کشور از ورود به پالایشگاه خودداری کرده و با خاموش کردن ماشین‌های خود در میدان گیت ۱۸ پالایشگاه راه ورودی را مسدود کرده‌اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت فیلمی نیز از این اعتصاب منتشر کرده است.

ماموران امنیتی مژگان ایلانلو، عکاس و مستندساز را در منزلش دستگیر کردند

مژگان ایلانلو، عکاس و مستندساز به دست نیروهای امنیتی در منزلش دستگیر شد. طبق گزارش‌ها ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۵ مهر پس از تفتیش خانه و صورت جلسه و ضبط وسایل شخصی مژگان ایلانلو از جمله تلفن همراه و لپتاپش، او را دستگیر کرده و با خود برده‌اند. مژگان ایلانلو پیشتر در حساب اینستاگرام خود به قتل مهسا امینی و خشونت حجاب اجباری اعتراض کرده و تصاویر بدون روسری از خود منتشر کرده بود. در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری به حجاب اجباری، نهادهای امنیتی در هفته‌های گذشته زنان دیگری را از جمله دنیا راد، به خاطر انتشار عکس بدون روسری از خود در مکان‌های عمومی بازداشت کردند و برای آن‌ها پرونده‌های قضایی تشکیل دادند.

تصور نماینده مجلس از تعداد معترضان: با وجود ۸۴ میلیون نفر جمعیت فقط ۴۳ هزار نفر اعتراض دارند

روح‌الله عباس پور، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۲۶ مهر در مصاحبه با وبسایت خبری منیبان گفت: مجموع معترضان در سراسر کشور حدود ۴۳ هزار نفر هستند در صورتی که ۸۴ میلیون جمعیت داریم که این مسئله حائز اهمیت است. این نماینده مجلس بدون اشاره به منبع چنین آماری گفت: «این‌که ضرورتی برای تغییر قانون حجاب وجود دارد یا خیر فکر نمی‌کنم ضرورتی در این مورد وجود داشته باشد. واقعیت امر این است که قانون حجاب منبعث از اسلام و نگاه قرآن است لذا قانون حجاب موردی نیست که مجلس بتواند آن را تغییر دهد.» اعتراضات سراسری با شعار «زن‌، زندگی، آزادی» یک ماه است که در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس ایران ادامه دارد و با اعتصاب اصناف و کارگران در نقاط مختلف ایران همراه شده است.

یک کارگر قراردادی در ایران‌ تایر سمنان اقدام به خودسوزی کرد

یک کارگر قراردادی در کارخانه ایران تایر در مهدی‌شهر سمنان روز دوشنبه ۲۵ مهر اقدام به خودسوزی کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) علت خودسوزی این کارگر را «اختلاف با کارفرما» عنوان کرد. یکی از کارگران این کارخانه اختلاف کارگر و کارفرما را «مطالبات مزدی» عنوان کرد و گفت: کارگران مذکور در پروژه آماده‌سازی کارخانه ایران تایر که از مدت‌ها پیش ساخت آن در حال انجام است، مشغول به کار بودند. اما یکی از آنها برای دریافت مطالبات خود با کارفرمای شرکت پیمانکار درگیر می‌شود. بنا بر این گزارش این کارگر که هویت او هنوز فاش نشده با تینر اقدام به خودسوزی می‌کند. سه کارگری که برای نجات همکارشان اقدام کرده بودند هم دچار سوختگی شده‌اند. کارگران مصدوم در جریان این اقدام به خودسوزی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

سرکوب معلمان ادامه دارد: یک معلم در چرام بازداشت شد، سه معلم در کرمان به پلیس امنیت احضار شدند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت و احضار چهار معلم در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و کرمان خبر داد. بر پایه این گزارش نیروهای امنیتی در استان کهگیلویه بویراحمد شامگاه جمعه ۲۲ مهر مسعود قبادی، معلم شهر چرام را در این شهر بازداشت کردند. قبادی از جمله معلمانی بود که یورش پلیس به مدرسه‌ها و بازداشت دانش آموزان را محکوم کرده بود. به‌رغم گذشت بیش از سه روز از بازداشت این معلم و فعال مدنی هنوز نهاد بازداشت‌کننده و محل حبس او نامشخص است و او نتوانسته با خانواده‌اش تماس بگیرد. در استان کرمان نیز زهرا عزیزی، محمدرضا بهزادپور و حسین رشیدی از فعالان صنفی معلمان به پلیس امنیت احضار شده‌اند. این سه فعال صنفی معلمان که پیشتر نیز بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند، مکلف شده‌اند صبح سه شنبه ۲۶ مهر در محل پلیس امنیت کرمان حضور داشته باشند. از آغاز خیزش جاری در ایران دستکم ۲۱ معلم در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

سهیل خوشدل، نوجوان ۱۷ ساله از دوم مهر تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد #مهسا_امینی

سهیل خوشدل، نوجوان ۱۷ ساله در روز دوم مهر در رشت بازداشت شده است. به گفته منابع آگاه به «زمانه»، او چند روز پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت زندان لاکان رشت منتقل شده و از آن تاریخ تاکنون در بازداشت و بلاتکلیف است. او یکی از صدها نوجوان بازداشتی در جنبش زن، زندگی، آزادی است.

لباس‌شخصی‌ها و حراستی‌ها به دانشجویان و استادهای دانشکده علوم اجتماعی تهران حمله کردند

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران دوشنبه ۲۵ مهر در این دانشکده تجمع اعتراضی برپا کردند و شعار دادند:‌ «ژن، ژیان، ئازادی» و «دانشجو دانشجو اتحاد اعتصاب». اما آنها خیلی زود با سرکوب نیروهای لباس‌شخصی و حراست مواجه شدند. کانال شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشکده و ضرب و شتم دانشجویان و استادان به دست این نیروها همراه با نیروهای حراست خبر داد. این کانال در گزارش‌اش نوشت: «در همان زمان که دانشجویان در دو طرف در ورودی دانشکده تجمع کرده و تنها خواسته‌ی آن‌ها پس گرفتن کارت‌های دانشجویی ضبط شده و خروج بدون تهدید از دانشکده بود، دیدند که در مقابل چشمانشان بیش از ده تن از نیروهای حراست به سمت یکی از اساتید که قصد وساطت داشت هجوم برده و او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. تعدادی از دانشجویان در اتاق حراست محبوس شدند، و عده‌ای نیز با مشت و فشار حراست از درب خروج دور نگه داشته می‌شدند. نیروهای حراست که روشن نیست از چه رو در فضای باز مقابل درب با ماسک صورت خود را پوشانده بودند، مانند یک نهاد امنیتی دانشجویان را بازداشت و تهدید می‌کردند.» در رشت نیز لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دخترانه در فلکه گاز حمله کردند. بنا به ویدئویی که از اکانت ۱۵۰۰ تصویر بازنشر شده، لباس‌شخصی‌ها دانشجویان خوابگاه را کتک زده اند. یک آمبولانس نیز در برابر خوابگاه دیده می‌شود. در روزهای اخیر گزارش‌ها نشان می‌داد که از آمبولانس برای انتقال لباس‌شخصی‌ها و نیز زندانیان استفاده می‌شود.